علمی و پزشکیکسب و کار جدید

اهمیت نگارش یک پایان نامه با کیفیت چیست؟

مراحل اصولی انجام پایان نامه

مراحل سفارش انجام پایان نامه مطابق با اصول علمی چیست؟ در هر فصل نیازمند رعایت اصول علمی و نگارشی است. مراحل انجام پایان نامه از انتخاب موضوع تا روز دفاع، دارای اصول مشخص و علمی است. اشتباه در هر مرحله از پایان نامه منجر به اشتباهات مکرر در مراحل دیگر می شود. مراحل پایان نامه کاملا به هم پیوسته هستند. هر آنچه از انتخاب موضوع و انجام پروپوزال نوشته می شود باید در تمام فصل های پایان نامه، پیاده سازی شود. در این مقاله مراحل کلی انجام پایان نامه به صورت اصولی به شما آموزش داده می شود.

بهترین موسسه انجام پایان نامه ارشد | بهترین موسسه پایان نامه نویسی | سایت پایان نامه

اهمیت انتخاب موضوع درست

برای شروع پایان نامه از مرحله انتخاب موضوع تا نگارش پروپوزال و در نهایت نوشتن فصل های پایان نامه باید با اصول علمی انجام پایان نامه برای هر قسمت آشنا باشید. در ادامه این مقاله، علاوه بر توضیحات مراحل پایان نامه، آموزش های ویدئویی مهم برای شما عزیزان قرار داده شده است. برای انجام یک پایان نامه باید با اصول علمی نگارش فصل های پایان نامه آشنا باشید. بسیاری از دانشجویان ارشد و دکترا به راحتی موضوع پایان نامه انتخاب می کنند. شما برای انتخاب یک موضوع باید زمان بگذارید. انتخاب یک موضوع اشتباه تا آخرین روز کار پایان نامه  و تا روز جلسه دفاع پایان نامه برای شما دردسرآفرین می شود.

نحوه شروع پایان نامه

بسياري از مشكلات اصلي دانشجويان اين است كه نمي دانند كه بايد پایان نامه را از كجا شروع كنند. از اين رو بخاطر اينكه نمي دانند از كجا بايد شروع كنند،ترم هاي زيادي را هم برای شروع از دست مي دهند و در آخر وقت كم مي آورند. باید بدانید مراحل انجام پایان نامه اگر براساس اصول درست علمی انجام شود، زمان بر است و هر آنچه زودتر مراحل اصلی را طی کنید. اگر تمام مراحل طبق الگوها و اصول علمی انجام نشود در اواسط مراحل نگارش فصل ها و همچنین اتمام پایان نامه با مشکلات متعددی روبرو می شوید.

انتخاب موضوع پایان نامه

بسیاری از مشکلات دانشجویان و اشتباهات آن ها که تا آخر پایان نامه گریبان گیر آن ها بوده است، عدم توجه و دقت برای انتخاب موضوع مناسب و کاربردی است. بسیاری از موضوعات دانشجوها اصلا قابلیت پیاده سازی علمی در کشور ما را ندارد. اگر روش تحقیقی نیاز به داشتن یک سری داده ها برای تحلیل دارد و آن داده ها در ایران قابل جمع آوری نیست یا به آسانی در اختیار شما قرار نمی گیرد، نباید چنین روش هایی را برای پایان نامه خود انتخاب کنید.

بسیاری از موضوعات هیچ نتیجه ای را دربر نخواهند داشت و بسیاری از موضوعات اصلا پیشینه تحقیقی برای شروع ندارند. فصل دوم پایان نامه(پیشینه یا ادبیات موضوع) باید براساس مقالات پیشین قبلی نگارش شود و اگر مقاله ای در این زمینه انجام نشده است، شما در نگارش فصل دوم و همچنین بقیه فصل های پایان نامه با مشکلات متعددی روبرو می شوید.

هر اشتباهی در انتخاب موضوع، قابل جبران نیست. مسئولیت انتخاب موضوع و انجام مراحل درست پایان نامه بر عهده دانشجو است و استاد راهنما متأسفانه هیچ مسئولیتی جهت اشتباهات یا حتی رد پایان نامه در جلسه دفاع ندارد. اگر موضوع اشتباه و نادرستی انتخاب کنید و استاد راهنما آن را تأیید کند در ادامه شما باید جوابگو باشید.  اغلب استادها به دلیل اینکه به بررسی موضوع دانشجو نمی پردازند، باعث می شوند که دانشجو با مشکلات متعددی در  ادامه مراحل پایان نامه برخورد کند.

موضوع پايان نامه بايد روشن و صريح باشد. موضوع پايان نامه نباید تكراري باشد. سپس موضوع بايد داراي نوآوري باشد. انتخاب موضوع مي بايست متناسب با روش تحقيق انتخاب شود. هر كلمه كوچك در موضوع پايان نامه بايد قابل تفسير باشد. موضوع پايان نامه نبايد خيلي كلي یا بسیار جزئی انتخاب شود.

اهمیت مشاوره در انتخاب موضوع

 در انتخاب موضوع پايان نامه، دقت كنيد و حتما از متخصصین مشورت بگيريد. در تمام مراحل پايان نامه از وجود فردي غير از استاد راهنما كمك بگيريد. اگر مشاوره درستی انجام نگیرد و راه اشتباهی را طی کنید، باید زمان و هزینه زیادی را بعد از آن هزینه کنید و در بعضی مواقع بسیاری از اشتباهات، قابل برگشت پذیر نیست. مثل انتخاب موضوع نادرست، انتخاب روش تحقیق نامناسب در ادامه کار قابل برگشت نیستند. بسياری از دانشجويان يك موضوع اشتباه یا يك روش تحقيق اشتباه را تا آخر پایان نامه ادامه می دهند و در روز جلسه دفاع، کل کارشان زیر سؤال می رود. حتما در جلسه های دفاع دوستان دیگر شرکت کنید تا با مشکلات آن ها آشنا شوید و مشکلات آن ها را تکرار نکنیم.

نگارش پروپوزال

پروپوزال، در حقیقت یک طرح نهایی برای مشخص نمودن نحوه صفر تا صد انجام پایان نامه است. در پروپوزال ما باید مشخص کنیم، که قرار است از صفر تا صد پایان نامه به چه چیزهایی دست پیدا کنیم. اهمیت موضوع پایان نامه ما در ابتدا باید مشخص گردد. بیان مسئله یا مقدمه که شامل توضیح مختصر موضوع و سپس بررسی اهمیت و شکاف های این موضوع می باشد باید مشخص شوند. همچنین هدف اصلی و روند کلی پژوهش در آن مشخص می شود.

در ادامه پروپوزال باید مشخص کینم موضوع انتخابی ما،چه نوآوری هایی نسبت به دیگر موضوعات و روش های انجام شده قبلی دارد. اهداف اصلی و فرعی پژوهش ما چیست؟ چه فرضیه هایی باید در انتهای کار مورد بررسی(تأیید یا رد) قرار بگیرد. به چه سؤالاتی در انتهای پایان نامه باید جواب داده شود؟ همچنین باید در پروپوزال مشخص گردد که با استفاده از چه روش تحقیقی و نرم افزاری می خواهید به هدف اصلی پژوهش خود برسید. مقالات فارسی و انگلیسی در مرحله نگارش پروپوزال خوانده می شود. اما مهم ترین قسمت نگارش پروپوزال، انتخاب روش تحقیق مناسب، متناسب با انتخاب موضوع است.به این موضوع بسیار دقت کنید که هر موضوعی با هر روش تحقیقی قابل پیاده سازی نیست.

پروپوزال چیست؟

پروپوزال، در حقیقت یک طرح نهایی است برای مشخص نمودن صفر تا صد انجام پایان نامه است

فرمت پروپوزال

پروپوزال شما باید براساس اصول نگارشی، قالب و فرمت دانشگاه خودتان نوشته شود. فرمت پروپوزال دانشگاه خود را در ابتدا از سایت اصلی دانشگاه خود می توانید دانلود کنید، و سپس براساس آن فرمت، نگارش پروپوزال خود را انجام دهید.

تصویب پروپوزال

بعد از نگارش پروپوزال طبق فرمت دانشگاه، باید پروپوزال تدوین شده را برای استاد راهنما خود ارسال کنید. استاد راهنما، پروپوزال شما را می خواند و نظرات خود را در مورد پروپوزال به شما اعلام می کند. مجدد شما باید پروپوزال را اصلاح و بازبینی کنید. بعد از تأیید پروپوزال توسط استاد راهنما، باید پروپوزال نهایی شده با استاد راهنما برای اساتید و داوران دانشگاه بارگذاری و ارسال شود. مجدد هر یک از اساتید، نظرات خود را در مورد پروپوزال شما اعلام می کنند.

انجام پایان نامه براساس اصول علمی

انجام پایان نامه پس از انتخاب استاد راهنما، از انتخاب موضوع تا نگارش پروپوزال و سپس انجام فصل های  آن دارای اصول علمی و نگارشی می باشد.  عدم اطلاع دانشجویان از اصول و قواعد علمی نگارش پایان نامه منجر به از دست دادن زمان و همچنین عدم نتیجه می گردد. دانشجو  برای شروع انتخاب موضوع باید اصول مهم برای این مراحل را بداند. بسیاری از دانشجویان بدون مطالعه از قبل تعیین شده موضوع پایان نامه خود را انتخاب می کنند.

موضوعی که انتخاب می کنید در حقیقت، پایه و اساس مراحل پایان نامه است. هر موضوعی برای پایان نامه مناسب نیست. موضوع تحقیق های دانشگاهی که شما در دروس دانشگاهی انتخاب می کردید با  انتخاب موضوع پایان نامه تفاوت بسیاری زیادی دارد. در صورتی که موضوع شما درست انتخاب نشده باشد تا پایان کار شما به هیچ هدفی دست پیدا نمی کنید. اگر موضوعی اشتباه باشد اگر شما صبح تا شب را هم برای پایان نامه وقت بگذارید، فایده ای نصیبتان نمی شود.