گیربکس شافت موازی چیست و برای چه کاربردی مناسب است؟
در هر پروژه مهندسی الکترومکانیک، بسیار مهم است که در مورد چگونگی انجام هر عمل فکر کنیم. برای انجام کارها و گرفتن خروجیهای موردنیاز متناسب با هر پروژه، انواع مختلفی از موتور گیربکس در بازار وجود دارد؛ اما بهترین انتخاب، به قدرت ورودی و خروجی و همچنین فضای موجود برای انجام کار بستگی دارد. در این مقاله شما را با سیستمی آشنا میکنیم که ممکن است برای کاربردهای خاص مدنظر شما بسیار مفید باشد: گیربکس آویز یا شافت موازی (Parallel Shaft Gearbox). اگر میخواهید با کاربردها و مزایای گیربکس آویز آشنا شوید با ما همراه باشید.
تماس با شرکت گذرگاه | |
ادرس: | تهران ضلع شمالی میدان هفتم تیر ساختمان تجاری ادری نگین ابی طبقه اول واحد ۱۰۲ |
تلفن: | ۰۲۱۸۸۸۲۰۰۸۹ |
همراه1: | 09353234729 |
همراه2: | 09122039983 |
همراه3: | 09123505979 |
گیربکس آویز یا شافت موازی نوعی موتورگیربگس است که از چرخدنده برای کاهش سرعت و قدرت ورودی استفاده میکند. یکی از برندهای شناخته شده گیرموتورهای صنعتی برند SEW است و گیربکس های آویز SEW از گیربکسهای سایز متوسط ساخت شرکت گیربکس SEW هستند، دامنه گشتاوری در حدود ۸۰ تا ۱۸۰۰۰ نیوتن متر را ساپورت میکنند که رنج بسیار مناسبی است.
گیربکسهای شافت موازی بهدلیل چندمحوره بودن، توانایی ایجاد گشتاورهای بسیار بالا و بسیار پایین را دارند. این گیربکسها همانند گیربکس هلیکال، از چند چرخدنده ساخته شدهاند که در امتداد یک میله به شافت اصلی مرتبط میشوند. تنها تفاوت آنها در این است که دارای ساختار چند محوری، آن هم بهصورت موازی هستند.
این ساختار چندمحوری برای کارکرد روان و بیاستهلاک، به حجم نسبتا بالایی از روغن نیاز دارد که همین موضوع منجر به افزایش طول عمر قطعات و عدم تخریب زودهنگام دندهها میشود. همچنین استفاده از روغن باعث میشود دستگاه در برابر افزایش حرارت، مقاوم و عایقبندی شود تا برای مواردی که نیاز به تغییر گشتاور بالا و کار بهصورت مداوم است، انتخابی ایدهآل باشد: مواردی مانند دستگاههای میکسر یا سیستمهای محرک خطی در جرثقیلهای سقفی چندکاره.
شافت موازی به چه معنی است؟
گیربکس آویز را شافت موازی مینامند، زیرا شافت موتور و شافت کاهنده سرعت در یک صفحه و بهصورت موازی قرارگرفتهاند. همین موضوع است که طراحی و استفاده از گیربکسهای کاملا مسطح را امکانپذیر میکند: گیربکسهایی که برای فضاهای محدود طراحی شدهاند، فضاهایی مانند همزنها برای فرآیندهای ترکیب مایعات. موتورگیربکسهای شافت موازی یا همان گیرموتور آویز، از طریق یک دنده ورودی از جنس فولاد به یک الکتروموتور (منبع تامین نیروی محرکه برای کارکرد گیربکس است) متصل میشود (خرید الکتروموتور). این دنده، نیرو را از منبع گرفته و به دنده بعدی انتقال میدهد که به شکل یک بشقاب است.
در سرعتهای کمتر از ۴۰ دور در دقیقه، ۳ دنده از ۴ دنده موجود در گیربکس به محور خروجی آویز متصل هستند و از طریق افزایش نسبت تبدیل، دستیابی به دورها و سرعتهای پایینتر را مقدور میسازند. در سرعتهای بالای ۴۰ دور در دقیقه، دنده چهارم هم به محور خروجی گیربکس متصل میشود و مجموعه را آماده تحمل قدرتهای بالا در دورهای بالا میکند. موتور گیربکس شافت موازی ممکن است از سه نوع چرخدنده برای انجام انتقال استفاده کند. انتخاب بین این چرخدندهها به کاربرد، خروجی نهایی و ویژگیهایی که میخواهیم در کاهنده سرعت به دست آوریم، به موارد زیر بستگی دارد:
- چرخدندههای خاردار: این چرخدندهها بیشترین مورداستفاده را دارند. دندانههای چرخدندهها در این نوع از طراحی، بهصورت مستقیم و موازی با محور محرک کاهنده سرعت قرار میگیرند.
- چرخدندههای هلیکال (Helical): دندانههای این نوع از چرخدندهها به سمت محور چرخش مورب است. آنها قدرت و سرعت بیشتری را منتقل کرده و همچنین دارای کارکردی آرامتر و پایدارتر هستند.
- چرخدندههای هلیکال دوگانه: این نوع از چرخدندهها برای از بین بردن رانش محوری استفاده میشوند.
موتور گیربکس شافت موازی چه مزایایی دارد؟
- طراحی جمعوجور و فشرده که در مقایسه با موتور گیربکس شافت مستقیم (کواکسیال)، فضای کمتری را اشغال کرده و وزن کمتری دارند.
- گیربکسهای شافت موازی میتوانند به توانی تا ۲۰۰ کیلووات و گشتاور اسمی برای کاهنده سرعت تا ۲۰۰۰۰ نیوتن متر برسند که اعداد بسیار بالایی هستند.
- این گیربکسها در برابر گشتاور بالا و نیروهای شعاعی زیاد، مقاومت خیلی خوبی از خود نشان میدهند.
- لرزش کم و در نتیجه سطح سروصدای کمی دارند.
- قابلیت بارگیری مجاز معلق بالایی دارند.
- دندههای طبقاتی برای سرعتهای خروجی پایین در این گیربکس بکار رفته است.
- مدلهای F37 تا F157 از گیربکس شافت موازی SEW به آپشن بکلش کاهشیافته مجهز شدهاند.
مشخصات فنی گیربکس آویز چیست؟
دامنه گشتاور گیربکس آویز حدود 80 تا 18000 نیوتن متر است.که این ویژگی گیربکس آویز موجب در بر گرفتن طیف زیادی از کاربرد ها در صنعت شده است. قالب این جعبه دنده شامل یک دنده فولادی در ورودی می باشد که با الکترو انتقال موتور یا منبع تامین نیروی محرکه لینک شده است و نیرو را به دنده بعدی که دنده بشقابی بزرگ می باشد انتقال می دهد..
اگر بخواهیم سرعت گیربکس بالاتر از 40 دور در دقیقه باشد، دنده چهارم گیربکس آویز که متصل به محور خروجی گیربکس آویز است، درگیر می شود. در زمانی که به دورهای کمتر از 40 دور در دقیقه احتیاج است دو دنده دیگر هم در گیربکس جهت کاهش دور و افزایش نسبت تبدیل دنده ها اضافه می شود و مجموع دنده ها را به شش دنده در داخل گیربکس می رساند. برای تعمیر گیربکس صنعتی آویز همراه نازلترین قیمت به رها گیربکس مراجعه کنید. همچنین برای آشنایی با موتور سه فاز میتوانید به صفحه آن رجوع کنید.
۲ نمونه از موفقیتهای کمپانی بزرگ CLR که با استفاده از گیربکس آویز حاصل شد
- کاهشدهنده سرعت برای یک پمپ پریستالتیک: یک شرکت پیشرو در بخش بهداشت و تصفیه صنعتی به بهبود عملکرد موتورگیربکس مورداستفاده خود، نیاز داشت. برای این پروژه، سیستمی با استفاده از گیرموتور شافت موازی توسعه داده شد که وظیفه بهینهسازی عملکرد پمپهای پریستالتیکی را داشت. این پمپهای پریستالتیکی وظیفه توزیع محصولات سیال را بدون تغییر دادن آنها و جلوگیری از تماس مستقیم مایعات با ماشینها برعهده داشتند. این سیستم بهقدری موفق بود که خیلی سریع تبدیل به جزء تفکیکنشدنی از پمپهای پریستالتیکی شد.
- توزیع محصول در دستگاههای فروش خودکار: یک شرکت ملی تولیدکننده ماشینهای فروش خودکار با CLR در سال ۱۹۹۰ تماس گرفت تا راهحل مناسبی برای توزیع خودکار بستههای سیگار در دستگاههای فروش خود پیدا کند. CLR یک راهحل سفارشی با استفاده از موتورگیربکس شافت موازی ایجاد کرد که به لطف آن، علیرغم فضای کم، به قدرت موردنیاز دست یافتند.
نحوه نصب گیربکس آویز چگونه است؟
نحوه نصب گیربکس آویز به روشهای مختلفی مانند فلانچ ورودی، پایه و رابط به الکتروموتور متصل میباشد. شافت خروجی این تیپ گیربکس نیز ( Parallel shaft gearbox ) در دو نوع هالو شافت و سالید شافت در دسترس است، که در هر دو طرف گیربکس ویژگی اتصال مصرف کننده وجود دارد در برخی از کاربرد های نیاز است تا گیربکس ترمز دار باشد که کارخانه های مختلف روی خود گیربکس به صورت سفارشی تولید میکنند.
انواع گیربکس شافت موازی یا آویزی
بر اساس شافت خروجی و نوع اتصال، این گیربکس به انواع زیر تقسیم می شود:
براساس شافت خروجی
- شافت تو پر (Mounting Shaft)
- هالو شافت (HOLLOW Shaft)
- شرینک دیسک (Shirink disk)
- هالو شافت هزار خاری با استاندارد DIN 5480 (splined hollow shaft DIN 5480)
- هالو شافت همراه TorqLOC
براساس نوع اتصال
- پایه دار
- فلنج B5
- نیم فلنج B14
کاربرد گیربکس آویز چیست؟
این مدل از گیربکس ها با توجه به اینکه ویژگی هایی که دارا می باشند در صنایع و سیستم های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله این مکان ها عبارتاند از:
- صنایع سیمان و فولاد
- تولید کاشی و سرامیک
- گاز و پتروشیمی
- صنایع نظامی
- صنایع نیروگاهی
- سیستم های تصفیه خانه های فاضلاب
سخن پایانی
گیربکس آویز یا گیربکس شافت موازی بهدلیل نوع طراحی چندمحوره خود، قابلیت تحمل قدرت بالایی را دارد. همچنین این گیربکسها برای فضاهای کاری محدود و خاصی مانند دستگاه میکسر، سیستم انتقال مواد به روش خطی، جرتقیلها و دستگاه ونچ سقفی، آسیاب بال میل، نوار نقاله، صنایع شیمیایی، صنایع فولاد و سیمان بسیار مناسب و ایدهآل هستند. این گیربکسها در سایزبندیهای مختلفی در بازار وجود دارند که باعث شده برای فضاهایی با شرایط نامساعد، انتخاب اول محسوب شوند.