چرا دستگاه کپی خراب می شود؟ کدام قسمت دستگاه کپی بیشتر آسیب می بیند؟

رایج ترین مشکل دستگاه کپی کار نکردن آن است که می تواند دلایل متعددی داشته باشد. خرابی قطعات داخلی دستگاه، نوسانات برق یا مشکلات نکشیدن کاغذ به داخل از جمله مواردی است که می ‌تواند منجر به خرابی دستگاه کپی شود. اگر شما کاربران گرامی با علل این مشکل آشنا هستید می توانید علت آن را شناسایی کرده و برای رفع آن تدابیر لازم اندیشید. در این راستا از همکاران مجرب واحد تعمیر دستگاه کپی کمک گرفته و دلایل کار نکردن دستگاه کپی و اینکه کدام قسمت این دستگاه بیشتر آسیب می بیند را در این مقاله برای شما آماده کرده ایم.

آشنایی با علت های کار نکردن دستگاه کپی

1.      خراب بودن برد دستگاه کپی

یکی از مهمترین قطعات اصلی دستگاه کپی برد مدار آن است  که خرابی آن می تواند دلیل اصلی بسیاری از مشکلات در این دستگاه باشد. به طور مثال معیوب شدن برد دستگاه باعث از کارافتادن کارایی دستگاه کپی شما می شود. آسیب به اجزای این ناحیه نیز می تواند باعث اختلال در عملکرد دستگاه شود.

به دلیل خرابی کارت برد، دستورات لازم به قسمت های مختلف دستگاه کپی نمی رسد و در نتیجه دستگاه کار نمی کند. تعمیر یا تعویض برد یک عملیات تخصصی است که باید توسط تکنسین های مجرب تعمیر دستگاه کپی انجام شود. ما پیشنهاد می کنیم در صورت دیده شدن این مشکل حتما دستگاه خود را به متخصصان با تجربه بسپارید تا رفع کامل این مشکل برای تعمیردستگاه  کپی خود اطمینان حاصل کنید.

2.      نوسانات برق

نوسانات جریان الکتریکی و ولتاژ بالای ورودی به دستگاه کپی از جمله دلایل دیگر کار نکردن دستگاه کپی  است. این موضوع معمولاً باعث می شود که قسمت های مختلف دستگاه تحت تأثیر قرار گرفته و گاهی اوقات آسیب ببیند یا حتی سوخته شود. به یاد داشته باشید که این رویداد می تواند بسیار برای شما هزینه بر تمام شود. بنابراین توصیه می کنیم برای کاهش اثرات منفی نوسانات برق و جلوگیری از تعمیر دستگاه کپی در اثر نوسانات ، حتما از محافظ برق قدرتمند و استاندارد برای دستگاه کپی استفاده کنید.

3.      خراب شدن فیوزینگ دستگاه کپی

یکی از اصلی ترین اتفاقات که باعث از کار افتادن دستگاه کپی شما می شود خراب بودن فیوزینگ کپی است. این قطعه نقش مهمی در فرآیند چاپ دارد و در صورت عدم کارکرد صحیح کارتریج را دچار مشکل می کند. اگر دلیل کار نکردن دستگاه کپی خرابی این قطعه باشد، می توانید با مشاوران مرکز تعمیر دستگاه کپی تماس بگیرید و این مشکل را به راحتی با تعمیر یا تعویض فیوزینگ به راحتی حل کنید.

4.      اتصالات کابلی

گاهی اوقات دستگاه کپی به یک دلیل ساده کار نمی کند و آن به دلیل وجود اتصالات کابلی است. هنگامی که سیم برق و سایر اتصالات این دستگاه دچار پوسیدگی، پارگی و سایر مشکلاتی از این دست می شود، دستگاه کار نمی کند و حتی گاهی اوقات نمی توان آن را روشن کرد. تشخیص آن آسان است و می توانید با یک بررسی ساده متوجه آن شوید. در این صورت با تغییر اتصالات کابلی مشکل برطرف شده و دستگاه به حالت عادی برمی گردد.

اکنون که با توضیحات بالا متوجه شدید چرا دستگاه کپی شما خراب می شود در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به شما توضیح دهیم کدام قسمت های دستگاه کپی بیشتر خراب می شود.

رایج ترین مشکلات دستگاه کپی چیست؟

1.      گیر کردن کاغذ در دستگاه کپی

گیر کردن کاغذ درون دستگاه کپی اولین مشکل اساسی در این نوع سیستم ها است. احتمال بروز این مشکل زیاد است و می تواند مربوط به هر چاپگری باشد. معمولا دلیل اصلی گیرکردن کاغذ در دستگاه کپی، عدم استفاده از کاغذهای مخصوص چاپ است.  این نوع کاغذهای چاپ دارای وزن و ضخامت مخصوصی هستند. چاپگرها قدرت کافی برای چاپ کاغذهای خیلی سبک یا خیلی ضخیم را ندارند. یکی دیگر از مشکلات نکشیدن کاغذ درون دستگاه خراب برودن سیستم کاغذ کش دستگاه کپی است. در صورت بروز همچین مشکلی می توانید با مرکز تعمیر دستگاه کپی تماس بگیرید.

2.      چسبیده شدن کاغذها در دستگاه کپی

دومین مشکل رایج دستگاه های کپی چسبیده شدن کاغذها به هم است که می تواند در صورت ادامه پیدا کردن این مشکل برای کاربر بسیار آزار دهنده باشد. وجود بار الکتریکی ساکن روی سطح کاغذ استفاده شده به مشکل چسبیده شدن کاغذها به هم در داخل دستگاه کمک می کند. در صورت بروز همچین مشکلی فقط کافی است کاغذها را از درون دستگاه بیرون بکشید و برگه ها را پشت  روکنید یا اینکه در هوای آزاد  کاغذها را تکان دهید.

3.      روشن نشدن دستگاه کپی

یکی دیگر از مشکلات رایج دستگاه های کپی روشن نشدن آن است که می تواند دلایل متعددی داشته باشد. برای حل این مشکل، یک فرد معمولی قادر به انجام کار خاصی نخواهد بود.  متأسفانه، کاربران اغلب برای راه اندازی مجدد دستگاه کپی ضربه های به بدنه دستگاه می زنند، که نه تنها مشکل را حل نمی کند، بلکه باعث افزایش خرابی سیستم می شود. دلیل اصلی روشن نشدن دستگاه کپی خراب بودن برد فرمتر آن است. اگر در چنین مواقعی به دستگاه ضربه وارد شود خرابی تشدید ‌تر می شود.

خرابی دکمه های پاور و فرسوده شدن اتصالات کابلی می تواند دو دلیل دیگر برای روشن نشدن سیستم شما باشد. که نیازمند تعمیر دستگاه کپی به صورت تخصصی است.

4.      کمرنگ چاپ کردن برگه های کپی شده

در لیست مشکلات رایج فتوکپی، مشکلی که دیر یا زود برای همه سیستم های چاپ ظاهر می شود، چاپ ضعیف دستگاه است. این مشکل که یکی از مشکلات رایج دستگاه کپی است، با شارژ کردن کارتریج به راحتی قابل حل است. در واقع، ضعیف شده چاپ برگه ها نشانه تمام شدن جوهر است. معمولا این مشکل نیز با خطاهای خاصی به اطلاع کاربر می رسد. نمایندگی تعمیر دستگاه کپی با سال ها تجربه در این زمینه فرآیند شارژ کارتریج در تهران را با کیفیت بالا با تونر با کیفیت و کاملا اورجینال انجام می دهد.

5.      به وجود آمدن لکه های جوهر روی برگه های چاپ شده

لکه های جوهر که منجر به کاهش کیفیت چاپ می شود یکی از مهم ترین مشکلات دستگاه های کپی  است. این مشکل معمولا زمانی رخ می دهد که سرویس های دوره ای دستگاه را فراموش کنید. زیرا هر از چند گاهی درام چاپگر در حین سرویس بررسی می شود و مشخص می شود که نیاز به تعمیر یا تعویض دارد.

6.      تیره یا روشن شدن برگه های چاپ شده

معمولاً علت این مشکل نقض تنظیمات روشنایی و تاریکی دستگاه است. ممکن است شخصی به طور تصادفی این تنظیمات را تغییر داده باشد، بنابراین ابتدا این تنظیمات را بررسی کنید. یکی دیگر از دلایل این مشکل، خرابی کارتریج تونر یا تمیز کننده درام است. این اتفاق می تواند به دلیل استفاده از کارتریج بی کیفیت باشد در چنین مواقعی باید از فروشنده دستگاه کپی خود بپرسید که چه کارتریجی برای دستگاه شما مناسب است.

اگر کارتریج سالم است و مشکلی وجود ندارد، درام باید بررسی شود. عملکرد درام در کیفیت چاپ برگه ها بسیار حائز اهمیت است. گاهی اوقات استفاده از برگه های نامناسب می تواند باعث سیاه و تیره شدن متن چاپ شده شود.