علمی و پزشکیکسب و کار جدید

چرا ویپ برای سلامتی ما مضر است؟

سیگار الکترونیکی یا ویپ در مقایسه با سیگار و قلیان خطر کمتری دارد؟

سیگار الکترونیکی که با نام ویپ هم شناخته می‌شود، در سال‌های اخیر به‌عنوان یک ابزار محبوب برای ترک سیگار مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویپ‌ها که انواع مختلفی دارند در بین جوانان بسیار پرطرفدار هستند و تصور آن‌ها بر این است که سیگارهای الکترونیک با سالت دکتر ویپ بلک برای سلامتی مضر نخواهند بود.

اگر شما هم تصور می‌کنید سیگار الکترونیکی بدون نیکوتین یا ویپ کاملا بی‌ضرر است باید بگوییم در اشتباه هستید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) خبر از آمار بسیار بالای استفاده نوجوانان از ویپ می‌دهد که این امر باعث نگرانی است. همان‌طور که حتما تاکنون شنیده‌اید ترک سیگار کار بسیار دشواری به‌شمار می‌آید و برخی افراد پس از سال‌ها موفق به انجام آن نمی‌شوند.

در این بین سیگار الکترونیکی یا ویپ جایگزین سیگار معمولی شده و در تبلیغات رسانه‌ای عامل کمک کننده برای ترک نیکوتین معرفی می‌شود. این در حالی است که بسیاری از متخصصین با انواع سیگارهای الکترونیک موافق نیستند و آن را صرفا نوعی هزینه گزاف می‌دانند. اگر شما هم کنجکاو شده‌اید بدانید آیا ویپ ضرر دارد یا خیر تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا سیگار الکترونیکی یا ویپ در مقایسه با مضرات قلیان و سیگار معمولی بررسی کنیم.

ویپ چیست؟

ویپ یا سیگار الکترونیکی، دستگاهی شبیه به سیگار است که به جای دود، بخار تولید می‌کند. این بخار از طریق گرم کردن مایعی به نام جویس ایجاد می‌شود که می‌تواند حاوی نیکوتین، طعم‌دهنده‌ها و مواد شیمیایی دیگر باشد. این نوع سیگار برای اولین بار در سال 2003 در چین اختراع شد و از آن زمان به طور فزاینده‌ای در سراسر جهان محبوب شده است.

دود و بوی کمتر سیگارهای الکترونیکی در سالیان اخیر باعث شده است تا بسیاری از افراد تصور کنند، مصرف این سیگار به جای سیگارهای سنتی می‌تواند در ترک به آن‌ها کمک کند. به همین دلیل نیز گاهی از این سیگار در بازار به عنوان وسیله‌ای برای ترک اعتیاد به سیگارهای سنتی نیز یاد می‌شود.

فواید ویپ نسبت به سیگار

سیگار و ویپ هر دو نیکوتین را به بدن می‌رسانند، اما نحوه عملکرد آنها متفاوت است. سیگار با سوزاندن تنباکو دود تولید می‌کند، در حالی که ویپ با گرم کردن مایعی به نام جویس بخار تولید می‌کند. دود سیگار حاوی 7000 ماده شیمیایی است که بسیاری از آنها مضر و سرطان‌زا هستند. بخار ویپ مواد شیمیایی کمتری دارد، اما هنوز هم می‌تواند مضر باشد. سیگارهای الکترونیکی از تنوع و رنگ‌بندی بالایی برخوردارند و بوی بد کمتری ایجاد می‌کنند. تنوع طعم این نوع سیگار باعث می‌شود تا دست فرد در انتخاب کاملا باز باشد.

اگر چه تصور می‌شود، سیگارهای الکترونیکی نسبت به سیگارهای سنتی معایب کمتری دارند و کمتر به بدن آسیب وارد می‌کنند اما این دلیل خوبی برای استفاده و اعتیاد به وایپ نیست.

امتیازات ادعا شده برای ویپ

حتما شما هم در مورد سیگارهای الکترونیکی بدون نیکوتین شنیده‌اید که فرد در صورت استفاده هیچ خاکستری تنفس نمی‌کند. افراد زیادی معتقدند این ویژگی ویپ به ترک سیگار کمک می‌کند. زیرا اکثر افراد سیگاری بارها برای ترک آن تلاش کرده‌اند اما موفق نشدند.

لازم به ذکر است که سیگار الکترونیکی شاید به ترک ماده نیکوتین کمک کند اما باعث وابستگی شما به ویپ‌های نیکوتین‌دار یا بدون این ماده خواهد شد. همچنین این باور در بین مردم ایجاد شده که سیگارهای برقی به بدی نوع سنتی نیستند. این در حالی است که ویپ‌ها دود دست دوم تولید می‌کنند که مثل نیکوتین و سایر مواد شیمیایی اثرا منفی داشته و در بلندمدت می‌تواند باعث آسیب‎های ریوی شود.

مضرات استفاده از سیگار الکترونیکی

استفاده از سیگارهای الکترونیکی دارای یک سری مضرات است که نمی‌توان از آن غافل شد. از مهم‌ترین معایب استفاده از وایپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسمومیت با نیکوتین، به ویژه در کودکان
  • آسیب به دندان و پوسیدگی دندان
  • خطرات برای زنان باردار و جنین
  • افزایش ضربان قلب و فشار خون
  • خطر حمله قلبی و سکته مغزی
  • اعتیاد به نیکوتین و ترک دشوار
  • آسیب به مغز در حال رشد در افراد جوان
  • مشکلات حافظه و تمرکز
  • بیماری‌های تنفسی مانند برونشیت، آسم و COPD
  • آسیب به ریه‌ها و التهاب و سرفه

مضرات استفاده از سیگار سنتی

استفاده از سیگار سنتی معایب بسیار زیادی برای سلامت و تندرستی دارد و می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به فرد وارد کند. از مهم‌ترین معایب استفاده از سیگار سنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش ریسک ابتلا به سرطان
  • افزایش ریسک چربی خون، قند خون و فشار خون
  • افزایش ریسک سقط جنین و زایمان زودرس
  • امکان اثرگذاری بر روی سلامت جنین
  • کاهش عملکرد مغز
  • آسیب به سیستم گوارش
  • آسیب به قلب و عروق
  • اختلالات حافظه
  • افزایش ریسک ابتلا به سرطان و بیماری‌های روانی
  • افزایش ریسک عفونت دهان و دندان

مقایسه ضرر ویپ و قلیان

سیگار معمولی، ویپ یا سیگار الکترونیکی و قلیان باعث افزایش تولید رادیکال‌های آزاد همچون سوپراکسید در رگ‌های خونی می‌شوند که مشتق از اکسیژن هستند. این فرآیند باعث آزاد شدن و تجزیه نیتریک اسید توسط لایه درون رگی خواهد شد. نیتریک اسید از گرفتگی عروق و سرخرگ‌ها جلوگیری می‌کند و محافظ آن‌ها در برابر التهاب است. برای مقایسه ضرر ویپ و قلیان باید بگوییم که سیگار معمولی و قلیان‌ها مواد شیمیایی پیچیده و بیشتری همچون نیکوتین دارند. در جدول زیر می‌توانید میزان نیکوتینی که فرد سیگاری در روز تنفس می‌کند را مشاهده کنید.

نوع ابزار حاوی نیکوتین میزان نیکوتین تنفس شده در روز
سیگار معمولی 14 تا 12 میلیگرم
قلیان و سایر محصولات جایگزین 6 تا 48 میلیگرم
سیگار الکترونیکی یا ویپ 3.36 میلیگرم

نتیجه سیگار الکترونیکی یا ویپ

سیگارهای برقی به‌دلیل داشتن طعم دهنده‌ها و تبلیغات شرکت‌های تولیدکننده جذاب به‌نظر می‌آیند اما آن‌قدرها که فکر می‌کنید بی‌ضرر نیستند. نیکوتین موجود در سیگار الکترونیکی و حتی ویپ‌های بدون نیکوتین باعث به خطر افتادن سلامتی می‌شوند و در بلندمدت به جسم آسیب جدی وارد می‌کنند.

اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت تا در این مقاله شما را با عوارض ویپ آشنا کنیم و به مقایسه مضرات سیگارهای برقی با سایر محصولات ساخته شده از نیکوتین بپردازیم. به نظر شما سیگارهای الکترونیک و ویپ‌ها به ترک سیگار کمک می‌کنند؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

آیا ویپ از سیگار بی خطرتر است؟

بله اما بدین معنی نیست که سیگارهای الکترونیکی کاملا بی ضرر هستند.

آیا ویپ‌های بدون نیکوتین بی‌ضرر هستند؟

همه سیگارهای الکترونیکی و ویپ‌های بدون نیکوتین هم خطراتی دارند. زیرا شامل استنشاق مواد شیمیایی به ریه‌ها خواهند شد.

چند نخ سیگار در یک ویپ وجود دارد؟

به عنوان یک معیار کلی برای نسبت ویپ به سیگار در یک میلی‌لیتر مایع الکترونیکی معادل 100 پک یا 4-5 بسته سیگار وجود دارد.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.