اقتصادیکسب و کار جدید

قبرس شمالی بهتره یا جنوبی

آب و هوای آفتابی قبرس و سیاست اقتصادی سخاوتمندانه در قبال مهاجران، مهاجرت به قبرس را به یک تصمیم جذاب تبدیل کرده است. نرخ مالیات و هزینه زندگی در مقایسه با کشورهای اروپایی بسیار پایین است و مهاجران می توانند به راحتی ویزای قبرس و اقامت دائم این کشور را دریافت کنند.

با این وجود، قبرس برای بسیاری کشوری ناشناخته  برای مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در قبرس باقی مانده است. این خبر دیدگاه واحدی از فرهنگ ملی قبرس ارائه می دهد که با دوگانگی یونانی ها و ترک های قبرسی در تضاد است. این فرهنگ دوگانه با دو بخش مختلف قبرس شمالی و جنوبی مرتبط است. در این بررسی به شمال و جنوب قبرس نگاه می کنیم و وضعیت کلی زندگی در قبرس را مورد بحث قرار می دهیم.

77 درصد از جمعیت این جزیره را یونانی‌های قبرس تشکیل می‌دهند، در حالی که تنها 18 درصد آن را قبرسی‌های ترک تشکیل می‌دهند و تقسیم زمین نیز به نفع طرف یونانی است و بخش شمالی قبرس را با مساحت 3355 کیلومتر مربع پوشش می‌دهد. بخش ترکی این کشور موسوم به قبرس شمالی پس از درگیری در سال 1974 به طور یکجانبه اعلام استقلال کرد و با وجود عدم شناسایی بین المللی، جمهوری ترک قبرس شمالی نام گرفت.

دوگانگی نفوذ یونانی و ترکی شخصیت ملی قبرس را نهادینه کرد. مرکز اصلی مالی و جمعیتی این کشور در نیکوزیا قرار دارد، تنها شهر اروپا که از زمان فروپاشی دیوار برلین تقسیم شده است. نیکوزیا در مکانی قرار دارد که خط سبز سازمان ملل مستقیماً از آن عبور می کند و دو قلمرو یونان و ترکیه را ایجاد می کند.

شرایط زندگی در قبرس

جزیره قبرس به خاطر سواحل باشکوهش مشهور است، اما با کوه های خیره کننده و دره های کوچک پر از تاکستان ها، باغ های پرتقال و باغ های زیتون، مردم را از سراسر جهان به خود جذب می کند. زندگی در قبرس می تواند مزایای بسیاری را به همراه داشته باشد. زندگی در قبرس آرام است و فرصت های بیشتری برای گذراندن وقت در فضای باز وجود دارد.

جمهوری قبرس یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. این کشور دارای اقتصاد پویا، امکانات مهاجرتی عالی است. هزینه زندگی در قبرس به طور کلی پایین است، مالیات ها پایین است و قیمت ملک معمولا ارزان تر از کشورهای بزرگ اروپایی است. سبک زندگی معمولاً مدیترانه ای است، با سرعتی آرام و نگرش “اکنون آن را بگیر”. انواع میوه ها، سبزیجات، ماهی و غذاهای دریایی را می توان به صورت تازه در تمام طول سال خریداری کرد.

بازارهای میوه و تره بار رنگارنگ و ارزان قیمت نیز همه جا هستند. این جزیره گرم ترین آب و هوا در اتحادیه اروپا و حدود 320 روز آفتابی در قبرس دارد. قبرس همچنین یکی از مناطق با آب و هوای سالم در جهان است. همچنین، انگلیسی در قبرس شمالی و جنوبی به طور گسترده صحبت می شود.

امنیت جزیره قبرس

قبرس یکی از امن ترین نقاط اروپاست. نرخ جنایت در هر دو طرف بسیار پایین است. اگرچه قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است، اما این کشور مکانی بسیار امن برای گردشگران و مهاجران است. در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، جرم و جنایت در این کشور کمتر است. البته مواردی از جرایم غیرخشونت آمیز در خیابان نیز وجود دارد، اما این مشکل خاصی محسوب نمی شود. اما در مجموع، قبرس مکانی امن و آرام برای زندگی است.

مزایا و معایب زندگی در قبرس

اگرچه این جزیره مقصدی مطلوب برای بسیاری از مهاجران است، اما مهاجرت به قبرس مزایا و معایبی دارد. در زیر به بررسی مزایا و معایب مهاجرت به قبرس یورومای می پردازیم:

جنبه های مثبت

هوای عالی و نور زیاد و روزهای آفتابی طولانی

فرصت های زیادی برای یک سبک زندگی فعال در فضای باز (زمین های گلف عالی، گردشگری زیبا، به ویژه در قبرس شمالی)

بسیاری از سواحل زیبا برای انتخاب یک روز در ساحل

بسیاری از مردم محلی به اندازه کافی انگلیسی می دانند. بنابراین یادگیری یونانی یا ترکی ضروری نیست.

مالیات کم و هزینه کم زندگی یک مزیت بزرگ است. این امر به ویژه در صورتی که قصد مهاجرت به قبرس شمالی را دارید صادق است. این قسمت از قبرس ارزان تر از قسمت جنوبی است.

این کشور بسیار دوستانه برای مهاجران است.

جنبه های منفی

ژانویه و فوریه اغلب باران می بارد و می تواند بسیار سرد باشد.

تهویه مطبوع ضروری است زیرا در ماه های جولای و آگوست بسیار گرم می شود.

قبرس برای پرواز مستقیم به سایر کشورهای اروپایی گزینه مناسبی نیست، اما پروازهای مستقیم زیادی به برخی کشورها وجود دارد.

اینترنت کم سرعت و هزینه بالا

کالاهای وارداتی از دو طرف (قبرس شمالی و جنوبی) گران هستند.

تفاوت قبرس جنوبی و قبرس شمالی

این جزیره میزبان دو کشور جمهوری قبرس و جمهوری ترک قبرس شمالی (TRNC) است. همچنین یک منطقه حائل بین دو کشور به نام خط سبز وجود دارد که توسط سازمان ملل ایجاد شده است. هر دو دموکراسی کشورهای باثباتی با نرخ جرم نسبتا پایین هستند. هر دو منطقه شمالی و جنوبی از مهاجران استقبال می کنند و دارای جوامع بسیار بزرگ مهاجر هستند.

هزینه زندگی در شمال به میزان قابل توجهی کمتر است. اگر یک مقصد ارزان قیمت یا یک محیط زیبای مدیترانه ای می خواهید، قبرس شمالی می تواند یک انتخاب عالی باشد. وب سایت فوربس قبرس شمالی را به عنوان بهترین مقصد برای خرید ساحلی در سال 2021 معرفی کرد.

با این حال، اقتصاد قبرس جنوبی با ثبات تر است و مقررات روشنی را ارائه می دهد که با اتحادیه اروپا سازگار است. همچنین، اگر می‌خواهید کسب‌وکاری راه‌اندازی کنید یا از سیاست‌های مالیاتی پایین در یک منطقه محبوب در لیست سفید بهره ببرید، جمهوری قبرس جنوبی انتخاب بهتری است. خارجی ها می توانند با مجوز زمین در قبرس شمالی و جنوبی خریداری کنند.

هر کسی می تواند از مرز بین قبرس شمالی و جنوبی در هر جهت عبور کند، مشروط بر اینکه قوانین ویزا را رعایت کند. شهروندان اتحادیه اروپا برای عبور از مرزهای بین کشورها آزاد هستند. شهروندان غیر اتحادیه اروپا باید شرایط ویزا را رعایت کنند. گزینه های خرید و سرگرمی زیادی در قبرس جنوبی وجود دارد، در حالی که طبیعت قبرس و جاذبه های تاریخی اصلی در شمال این کشور واقع شده است.

هزینه زندگی در قبرس جنوبی

متوجه خواهید شد که هزینه زندگی در قبرس جنوبی به طور کلی با سایر کشورهای جنوب اروپا برابری می کند. اگر محصولات محلی بخرید خرید روزانه بسیار ارزان است. همچنین می توانید املاک زیبایی را در ساحل با قیمت های مناسب خریداری کنید. متوجه خواهید شد که غذا خوردن در بیرون ارزان است. نیکوزیا به عنوان پایتخت قبرس جنوبی یکی از گران ترین شهرهای اروپا به نظر می رسد و این یکی از دلایلی است که خارجی ها ترجیح می دهند در جایی به جز اروپا زندگی کنند.

اما اگر تمام پیچیدگی های زندگی شهری را می خواهید و در تابستان توسط جمعیت عظیم گردشگران آزارتان می دهد، ارزش این را دارد که کمی بیشتر برای زندگی در نیکوزیا بپردازید. بیشترین پس انداز در هنگام مهاجرت به قبرس ناشی از شرایط عالی مالیاتی برای مهاجران است. حداکثر نرخ مالیات بر درآمد بر درآمد شخصی در قبرس در حال حاضر 35 درصد برای درآمد بیش از 60000 یورو تعیین شده است.

خدمات پزشکی در قبرس جنوبی

Gesy یک سیستم مراقبت های بهداشتی همگانی رایگان برای شهروندان است (با نرخ بسیار کاهش یافته برای خدمات خاص). کارمندان، مستمری بگیران و حقوق بگیران 2.65 درصد از درآمد خود را به سیستم بیمه سلامت ملی، کارفرمایان 2.9 درصد و مشاغل آزاد 4 درصد و مالیات بر درآمد بیش از 180000 یورو پرداخت می کنند. مزایای مراقبت های بهداشتی شامل سبدی استاندارد از خدمات پزشکی از جمله بستری شدن، جراحی، داروها، مراقبت های عمومی و تخصصی و خدمات آزمایشگاهی است. حداکثر سقف پرداخت مشترک 300 یورو در سال است.

زندگی در قبرس شمالی (TRNC)

مزیت اصلی زندگی در قبرس شمالی این است که تمام مزایای سبک زندگی مدیترانه ای را با قیمت بسیار پایین به دست آورید. از آنجایی که بخش شمالی جزیره تنها توسط ترکیه به رسمیت شناخته شده است، از نظر اقتصادی به اندازه جنوب قبرس قوی نیست و تحت تحریم قرار دارد. با این حال، هزینه زندگی و ملک در قبرس شمالی بسیار کمتر از بسیاری از کشورهای اروپایی است. بسیاری از مهاجران از این فرصت استفاده می کنند و در قسمت شمالی قبرس ساکن می شوند تا از زندگی بهتری برخوردار شوند. قسمت شمالی جزیره همچنین زیباترین قسمت قبرس است، با قلعه های صلیبی دراماتیک، روستاهای سفید پوشیده از دوران استعمار و مایل ها سواحل شنی بکر. علاوه بر این، تحصیل در قبرس به یکی از مقاصد محبوب برای مهاجرت تحصیلی در بین بسیاری از افراد از کشورهای همسایه تبدیل شده است.

هزینه زندگی در قبرس شمالی

قبرس شمالی در واقع یکی از ارزان ترین کشورها برای زندگی در نزدیکی سواحل مدیترانه است. در مقایسه با هزینه زندگی در انگلستان، قبرس شمالی بسیار مقرون به صرفه است. خرید و اجاره ملک ارزان تر از هر جای دیگری در مدیترانه است. اگر خرید میوه و سبزیجات در بازارهای محلی برای شما بسیار سرگرم کننده است. با این حال، محصولات وارداتی گران هستند زیرا فقط از طریق ترکیه قابل واردات هستند و مشمول مالیات بالایی هستند. غذا خوردن در بیرون نیز ارزان تر است، به خصوص اگر بتوانید رستوران های محلی کوچک دور از مناطق توریستی پیدا کنید.

شرایط زندگی در قبرس شمالی

شما می توانید تقریباً هر سطحی از سبک زندگی را که می خواهید در جزیره داشته باشید. این بستگی به میزان درآمد شما دارد. سینماها، کلوپ ها، کافه ها و رستوران های زیادی وجود دارد که با هر سلیقه و بودجه ای برای کسانی که در قبرس شمالی زندگی می کنند پذیرایی می کنند. همچنین کازینو، دیسکو، باشگاه ورزشی و انجمن وجود دارد. سالن های ورزشی عمومی، اسپا و کلوپ های ساحلی

علاوه بر این، متوسط ​​حقوق محلی نسبتاً متوسط ​​است، به راحتی می توان به یک استاندارد خوب زندگی در شمال دست یافت. شما می توانید به پزشکان و دندانپزشکان آموزش دیده خارجی در قبرس شمالی دسترسی داشته باشید و هزینه درمان نیز پایین است. شما می توانید فرزندان خود را در یک مدرسه بین المللی آموزش دهید. به عنوان مثال، مدرسه انگلیسی گیرنیا با استانداردهای مدارس و دوره های آموزشی بریتانیا مطابقت دارد. به علاوه، می توانید 9 ماه در سال را به صورت رایگان سپری کنید و هرگز از آسمان آبی و سواحل خسته نشوید.

مهاجرت به قبرس شمالی

پس از ورود به قبرس شمالی، به شما اجازه اقامت 90 روزه داده می شود. با این حال، اگر تصمیم دارید برای مدت طولانی در منطقه بمانید، باید در اسرع وقت برای اجازه اقامت موقت اقدام کنید. تمام ویزاهای اقامت به عنوان موقت طبقه بندی می شوند و در انتظار اجازه اقامت دائم هستند. شما باید یک فتوکپی از قرارداد خرید ملک یا قرارداد اجاره به نام خود و یک صورت حساب بانکی محلی حداقل 10000 پوند برای هر نفر یا معادل آن به لیر ترکیه ارائه دهید.

مجوزهای موقت برای یک سال صادر می شود و باید سالانه تمدید شود. افراد متاهل باید سند ازدواج و فتوکپی آن را ارائه دهند. همچنین قبل از تایید مجوز باید چک سلامتی انجام شود. اگر 60 سال یا بیشتر دارید، دیگر نیازی به زدن مهر اقامت سالانه روی پاسپورت خود نخواهید داشت. شما آزاد هستید که هر چند وقت یک بار که دوست دارید وارد و خارج از قبرس شوید و تا زمانی که دوست دارید در این کشور بمانید.

واحد پول قبرس شمالی لیر ترکیه (TL) است. این یک قانون چندان ثابت نیست و نرخ ارز می تواند برای کسانی که درآمد خود را به پوند، یورو یا دلار دریافت می کنند مفید باشد. همه ارزهای پیشرو شمال اروپا قابل معامله هستند. بانک مرکزی قبرس شمالی مسئول سیاست های پولی، اعتباری و مبادله ای است و به عنوان بانکدار دولت عمل می کند. ساعات معاملات در تابستان 08:30 تا 14:00، دوشنبه از 15:00 تا 18:00 و در زمستان از 08:30 تا 17:00 می باشد.

بانک‌های تجاری در قبرس شمالی ترک ممکن است شعبه‌های بانک‌های بزرگتر مستقر در ترکیه یا شعبه‌های بانک‌های واقعاً محلی در TRNC باشند. افتتاح حساب بانکی در قبرس شمالی آسان است. بانک های مختلف ممکن است مدارک مورد نیاز متفاوتی داشته باشند، اما اکثر آنها به پاسپورت یا گواهینامه رانندگی شما نیاز دارند. همچنین رقابت خوبی در بانکداری خیابانی در قبرس شمالی وجود دارد، به طوری که بسیاری از بانک هایی که اخیراً افتتاح شده اند، نرخ های بهره عالی را ارائه می دهند.

مراقبت های بهداشتی در قبرس شمالی

اگر به مراقبت پزشکی نیاز دارید؛ قبرس شمالی انواع بیمارستان ها و کلینیک های دولتی را ارائه می دهد. خدمات بهداشتی و درمانی خصوصی و امکانات بیمارستانی در قبرس شمالی عالی هستند، با امکانات جدیدی مانند بیمارستان و پزشکی دانشگاه خاور نزدیک که تجهیزات و امکانات درمانی در سطح جهانی را ارائه می دهد. برخی از بیمارستان های خصوصی یک سیستم عضویت برای خارجی ها ارائه می دهند که در آن می توانید سطح عضویت سالانه را انتخاب کنید که به شما امکان می دهد از هزینه های درمان تخفیف بگیرید.

تمامی بیمارستان های قبرس شمالی دارای کارکنان انگلیسی زبان در بخش های اورژانس خود هستند. اما آنها توصیه می کنند برای مشکلات پزشکی پیچیده تر، مترجم استخدام کنید. درمان فوریت های پزشکی در بخش حوادث و اورژانس در دسترس است. شماره اورژانس آمبولانس 112 است.

یا برای درمان فوری به نزدیکترین بیمارستان یا کلینیک مراقبت های بهداشتی بروید. هیچ کس از خدمات اورژانسی محروم نمی شود، چه توانایی مالی داشته باشد یا نه! داروخانه ها در قبرس شمالی تقریباً تمام داروهای تجویزی را می فروشند و قیمت داروها معمولاً پایین است.