باز شدن پای خارجی‌ها چه تاثیری در بازار خودرو داخل خواهد داشت؟

بازار خودرو | خودرو

بر اساس تصمیم جدید مجلس ، حدود سه سال دیگر (از مرداد 1397) واردات خودروها مجدداً رایگان خواهد شد و راهی برای ورود خودروهای خارجی به کشور باز می شود. س Theال این است که این تصمیم چه تاثیری بر بازار خودرو خواهد داشت؟

در همین رابطه ، حسن کریمی سنجری ، کارشناس صنعت خودرو ، در گفت وگو با اینترنشنال نیوز ، اظهار داشت که بحث قوانین و تصمیمات مربوط به واردات خودرو باید در اختیار دولت باشد. آیا حکمی صادر کرد؟ از سوی دیگر واردات خودروها عمدتا شمشیر دو لبه است. در واقع از یک سو با مشکل عرضه و تقاضای خودرو در بازار روبرو خواهیم شد که دلیل اصلی آن کمبود عرضه است.

او اضافه کرد. ؛ بنابراین ، تولید همیشه کمتر از نیاز بازار بوده است. از سوی دیگر ، ما همیشه با مشکلی به نام کمبود ارز مواجه بوده ایم ، آنها می گویند اگر این واردات تعهدات ارزی جدیدی برای کشور ایجاد نکند ، احتمالاً محدودیت های ارزی مانعی برای واردات نخواهد بود. وقتی واردات ارز خارجی منشأ خارجی داشته باشد ، نگرانی در مورد کمبود ارز دولت عملاً از بین می رود. زیرا ارز قرار نیست کشور را ترک کند.

این کارشناس خودرو تاکید کرد. “و می تواند تبدیل به اجاره ای شود که به افراد خاصی تعلق می گیرد. بنابراین ، نکته این است که مکانیسم واردات به طور کامل توضیح داده شود ، که البته با توجه به اینکه این مکانیسم به شورای رقابت سپرده شده است ، اما با توجه به اینکه روش تعیین مکانیسم واردات با تعیین تعداد ، به شورای رقابت واگذار شده است. ، قابل تامل است.

کریمی سنجری تاکید کرد. “ما امیدواریم که شورای رقابت بتواند مکانیزم مناسبی را برای این موضوع ایجاد کند.” با این حال ، همانطور که تاریخ این شورا نشان می دهد ، با توجه به اینکه شورای رقابت نتوانسته است تأثیر بسیار مثبتی بر بازار و اقتصاد کشور داشته باشد ، به ویژه در ایجاد تعادل در بازارهای مختلف ، از جمله بازار خودرو ، به نظر می رسد این امر عمدتا به هیئت مدیره سپرده شده است ، نمی تواند هیئت رقابت را با نتیجه مناسب و دلخواه ترک کند. زیرا سازوکار این شورا مکانیزم درستی نیست یا ممکن است وظایف خود را تا کنون به درستی انجام نداده باشد.

او اضافه کرد. در شرایط نامساعدتر! در عین حال ، تصمیمات او در مورد قیمت خودرو همیشه به تأخیر افتاده است ، آنها اصول منطقی ندارند. بنابراین ، همیشه شرایط را پیچیده کرده است. به همین دلیل من چندان خوشبین نیستم که این شورا بتواند هر شش ماه یکبار تصمیم درستی در مورد واردات خودرو بگیرد و مکانیزم خاصی را تعیین کند.

واردات خودرو زمانی مفید است که اولویت دولت نیز باشد

وی گفت: واردات خودرو می تواند به تعادل بازار کمک کند ، به ویژه زمانی که با محدودیت های زیادی در زمینه تولید و عرضه خودرو روبرو هستیم. بر هیچ کس پوشیده نیست که می تواند این بازار بی ثبات را تا حدودی تنظیم کند. البته این به شرطی است که واردات خودرو نیز در اولویت دولت باشد. در حالی که موضوع واردات خودرو در حال حاضر از اولویت های اصلی دولت نیست ، وزیر صمت همچنین اشاره کرد که در حال حاضر هیچ برنامه ای برای واردات خودرو ندارد.

کریمی سنجر گفت. به طور طبیعی ، واردات تا حدی به شکستن حباب قیمت خودروهای خارجی کمک می کند. از آنجا که این امر به تقویت عرضه خودرو در بازار کمک می کند ، می تواند حباب قیمت خودروهای داخلی را کاهش دهد و بنابراین ، قطعاً تأثیر مثبتی خواهد داشت. هفته گذشته که فقط در مورد این موضوع صحبت شد ، شاهد کاهش شدید قیمت خودروهای خارجی بودیم.

در پایان تأکید کرد. البته ، نباید فراموش کنیم که یکی از پارامترهای م theثر بر افزایش قیمت خودرو و تورم ، همانطور که گفته شد ، کمبود عرضه است که می تواند تا حدی با واردات جبران شود ، اما پارامترهای دیگر مانند تورم. یا نرخ ارز به ریال مشکلات ایجاد شده در تولید خودرو به دلیل تحریم ها همچنان وجود خواهد داشت و همیشه باعث افزایش قیمت خودرو می شود.

به گزارش اینترنشنال نیوز ، چندی پیش برنامه آزادسازی واردات خودرو دوباره مطرح شد و در مرحله نهایی با تغییر نقطه 4 به تصویب رسید. مجلس با تصویب طرح واردات خودرو قصد دارد اجاره بها را در این بازار حذف کند ، بازار را ساماندهی کرده و موج قیمت را آرام کند.

در پی این پیشنهاد مجلس شورای اسلامی پیش بینی شده بود علاوه بر ایجاد تعادل در بازار خودرو ، قیمت خودروهای وارداتی را بین 50 تا 80 درصد کاهش دهید. در عین حال ، با آزادسازی خودروها ، هر ایرانی با درآمد مناسب و توزیع عادلانه به خودروهای با کیفیت دسترسی خواهد داشت.

سرانجام امروز (چهارشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس ، ایرادات شورای نگهبان طرح صنعت خودرو را برطرف کردند و با واردات خودروهای خارجی برای جلب رضایت گاردین موافقت کردند. نکته: واردات خودرو رایگان خواهد بودبه

طرح آزادسازی واردات خودرو پس از آنکه چند روز پیش وزیر صنعت ، معادن سیدرضا فاطمی امین به صراحت اعلام کرد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند. دولت در حال حاضر قصد واردات خودرو را ندارد.

ماده 4 این قانون به گونه ای اصلاح شده است که هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند کلیه خودروهای برقی یا دو ظرفیتی را برای صادرات یا عدم واردات سایر کالاها یا خدمات مربوط به خودرو یا قطعات خودرو یا سایر صنایع موبایل وارد کند. انتقال ارز.

البته طبق تبصره های این برنامه ، واردات نباید تعهدات ارزی جدیدی برای کشور ایجاد کند. به دلیل عدم عرضه خودروهای کارآمد در سال گذشته ، محدودیت تعداد خودروهای وارداتی دارای مجوز هر 6 ماه یکبار توسط شورای رقابت تعیین می شود. نمایندگی یا خدمات پس از فروش فقط توسط خودروسازان خارجی ممنوع است و سایر مقررات مربوطه توسط وزارت صنعت ، معدن و تجارت وضع شده و واردات مجدد کالاهای صادراتی موضوع این ماده ممنوع بوده و کالای قاچاق محسوب می شود.

انتهای پیام:

دیدگاهتان را بنویسید