تفاوت بالیوود با هالیوود

تفاوت هالیوود و بالیوود

در بالیوود بازیگر ها معمولا دوره کاریشو ن از ۲۰ سال شروع میشه و در سنهای ۲۵ تا ۴۰ سال در اوج هستند و در فیلم ها نقش اول هستند بعد از گذار از این سن سخصیت ها تبدیل به نقش پدر و مادر برادر بزرگ میشن و نقش کلیدی ندارند اما در هالیوود بازیگرانی هستند که در ۴۸ سالگی شروع به بازیگری میکنن و تا ۶۰ سالگی هم بازی میکنن و در اوج هستند البته میشه دلایلی برای این مسئله بر شمرد که یکی از اینها متوسط سنی اون کشوره در امریکا متوسط سنی تقریبا ۷۵ سال تخمین زده میشه و ادمها میتونن در سنهای بالا هم مفید واقع بشن نظر شما چیه اگه این مطلب رو میخونین  شما هم بگید؟؟

در این مقاله به بررسی صنعت فیلم سازی هند (بالیوود) از منظر گستردگی صنعت، فروش، تفاوت‌های آن با هالیوود و… پرداخته شده است همچنین شما میتوانید دانلود فیلم دوبله هندی را از سایت انجام دهید .  به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بالیوود (صنعت فیلمسازی هند) بزرگ‌ترین صنعت فیلم‌سازی در جهان است. بالیوود نماینده سینمای هند، مستقر در بمبئی و بزرگ‌ترین صنعت فیلم‌سازی در هند به شمار می‌رود. وقتی صحبت از تعداد فیلم‌های تولید شده می‌شود، بالیوود به عنوان بزرگ‌ترین مرکز فیلم‌سازی در سراسر جهان معرفی می‌گردد. فیلم‌های بالیوود معمولاً مبتنی بر فرهنگ هند، موضوعات غم‌انگیز یا بر اساس زندگی واقعی هستند.

صنعت فیلم هندی که در شبه قاره هند به خوبی شناخته شده است، بالیوود نامیده می‌شود. بالیوود ترکیبی از دو کلمه بمبئی و هالیوود است. اولین فیلم داداساحب فالکه، «راجا هاریشچاندرا» یک فیلم صامت بود که در سال ۱۹۱۳ به نمایش درآمد. اولین فیلم هندی با قابلیت صدا «علم آرا» بود که در سال ۱۹۳۱ اکران شد. فیلمسازی بزرگترین صنعت هند است. بالیوود از نظر تعداد کل فیلم‌هایی که تا به امروز ساخته شده، بزرگترین صنعت فیلم جهانی محسوب می‌شود. فیلم‌های بالیوود اغلب از فرهنگ هند، مسائل داغ، حوادث واقعی یا رویدادهای جاری الهام می‌گیرند. موسیقی، رقص، صحنه های طنز، درام، تعلیق، و عاشقانه همه بخشی از داستانی هستند که فیلم ها حول آن می‌چرخند.

بالیوود یک شبه تبدیل به بزرگترین صنعت فیلم جهان نشده و تادوره طلایی بالیوود فیلم (۱۹۴۰ الی ۱۹۶۰) هند در سال ۱۹۴۷ استقلال خود را از بریتانیا به دست آورد و پس از آن به کشورهای مستقل هند و پاکستان تقسیم شد. به دنبال آن، صنعت فیلم هندی در هند از آنچه مورخان به عنوان عصر طلایی یاد می‌کنند، شکل گرفت. اولین فیلم هندی که نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی زبان شد، فیلم مادر هند محصول ۱۹۵۷ «محبوب خان» بود. در طول این مدت، چندین فیلم هندی به نگرانی‌های اجتماعی مانند طبقه اجتماعی پرداختند.

برخی فیلم‌های بالیوود مبارزات روزمره طبقه پایین را برجسته کرده و توسط کارگردانان مشهوری مانند «ساتیاجیت ری» و «بیمال روی» تولید شد (۱۳۰ میلیون دلار آمریکا) و فیلم « Gadar ۲» نیز با فروش کلی ۶۹۰.۵۴ کرور روپیه (۸۶ میلیون دلار آمریکا) رتبه سوم پرفروش‌ترین فیلم بالیوود در سال ۲۰۲۳ را دارد.در این گزارش نکاتی را درباره سینمای هند بخوانید که احتمالا چیزی در مورد آن‌ها نمی‌دانستید.رد و فیلم‌های بالیوود در مجموع درآمد بسیار کمتری دارند.

بالیوود ۳ میلیارد مخاطب جهانی دارد. تنها ۱,۳ درصد از جمعیت هند به طور منظم به سینما می‌روند در حالی که این رقم در ایالات متحده آمریکا ۹.۵ درصد است. ۲» با بودجه ۳۸ میلیون دلاری پرهزینه‌ترین فیلم هندی است که تاکنون ساخته شده است.  درصد از درآمد خالص باکس آفیس در هند از نمایش‌های بین‌المللی است. در سال ۲۰۱۹، ارزش صنعت فیلم هند به ۱۸۳,۲ میلیارد روپیه رسید، این در حالی است که در سال ۲۰۱۸ ارزش این صنعت ۱۷۹ میلیارد روپیه بوده و در سال ۲۰۲۱ میزان آن به ۲.۸۳ میلیارد دلار رسید. سوپراستار بالیوود «آمیتاب باچان» با بازی در بیش از ۲۰۰ فیلم، رکورد جهانی گینس را برای “بیشترین فیلم در یک سال” دارد.

بالیوود تقریباً ۷۰ درصد از کل صنعت فیلم هند را پوشش می‌دهد. شاهرخ خان «فوق ستاره بالیوود» با دارایی خالص ۶۰۰ میلیون دلار پردرآمدترین بازیگر هندی تخمین زده می‌شود.ریخ عظیمی دارد. بیایید کمی به منشا و تاریخ بالیوود بپردازیم. پرفروش‌ترین فیلم های بالیوود در سال ۲۰۲۳ پرفرو‌ش‌ترین فیلم بالیوود در سال ۲۰۲۳، فیلم جوان «Jawan» ساخته است که در سراسر جهان ۱۱۰۳,۶۳ کرور (۱۴۰ میلیون دلار آمریکا) فروش داشت. رتبه دوم پرفروش ترین فیلم بالیوودی سال ۲۰۲۳ متعلق است به فیلم «پاتان» «Pathaan» با فروش کلی ۱۰۵۰.۳۰ کرور روپیه

تفاوت فیلم های بالیوود و هالیوود چیست؟

هندی زبان اصلی مورد استفاده در فیلم‌های بالیوود است و از زبان‌های دیگر نیز استفاده می‌کند. اما فیلم هالیوودی بیشتر از زبان انگلیسی استفاده می‌کند. فیلم‌های بالیوودی همه جانبه هستند و حاوی عناصر عاشقانه، طنز، ترسناک، درام، محتوای خانوادگی و غیره در یک فیلم واحد هستند. در حالی که در هالیوود، فیلم‌ها بیشتر موضوعات علمی تخیلی، ترسناک، روابط پرشور، کمدی، معمایی، درام و غیره تولید می‌شوند. هالیوود به خاطر فیلم‌های اکشن موفق خود مشهور است. از طرف دیگر، بالیوود بزرگترین تجارت فیلم در جهان است و به خاطر فیلم‌های موزیکال خود با سکانس های رقص فوق‌العاده مشهور است. در مقایسه با هالیوود، بالیوود هر سال فیلم‌های بیشتری می‌سازد.

صنعت فیلم هالیوود درآمد بالایی دااگرچه سینمای هند یکی از قدیمی‌ترین سینما‌های جهان و بزرگترین سینما از نظر تعداد آثار خروجی آن است و تحول آن به موازات غرب و همینطور تداخل آن با هالیوود تا همین اواخر توجه‌های بیشتری را به سمت سینمای این کشور جلب کرده است. اما نکات مختلفی در مورد سینمای هند وجود دارد، به ویژه هنگامی که صحبت از صنعت عظیم هندی زبان در بمبئی می‌شود که معمولاً با نام «بالیوود» شناخته می‌شود. فیلم‌های بالیوودی در دهه اخیر به جمع ده فیلم برتر پرفروش سینمای آمریکا هم راه پیدا کرده اند. از جمله فیلم «جوانی و دیوانگی» که در گیشه سال ۲۰۱۳ آمریکا جایگاه نهم را کسب کرد.

سینمای هند فراتر از بالیوود است

اصطلاح «بالیوود»، اگرچه اغلب به اشتباه با کل سینمای هند اشتباه گرفته می‌شود، اما در واقع این کلمه به صنعت فیلم‌های هندی زبان در شهر بمبئی اشاره می‌کند. چندین صنعت فیلم منطقه‌ای مختلف در سراسر کشور هند وجود دارد که در هریک فیلم‌ها به زبان متفاوتی ساخته می‌شوند و برجسته‌ترین آن‌ها زبان‌های تامیل، تلوگو، بنگالی و کانارایی هستند. فیلم هاس سینمای در هر منطقه دارای انواع مختلف موسیقی با تفاوت‌های قابل توجه هستند. به طور کلی، سینمای مناطق جنوبی، به ویژه تلوگو و تامیل، نسبت به صنعت بالیوود نسبتا مهیج و پرحاشیه ترند. راجینیکانت که بعد از جکی چان گرانترین بازیگر آسیایی است که در فیلم‌های سینمایی تامیلی زبان ایفای نقش کرده.