شکم بند بعد از عمل هیسترکتومی

شکم بند یا کمربند جراحی قسمت فوقانی و تحتانی شکم که در اثر فشار یا فاز بعد از جراحی ضعیف شده است را پشتیبانی و فشرده می کند. این وسیله اساساً یک کمربند فشاری است که شکم را بدون محدود کردن تنفس حمایت می‌کندممکن است برای پشتیبانی از عضلات استفاده شود. پانسمان را نیز در جای خود نگه داشته، گردش خون را بهبود بخشیده و سطح اکسیژن را در ناحیه جراحی شده بالا می برد. روند بهبودی را افزایش داده و به بیمار اجازه می دهد تا ریکاوری سریعتری داشته باشد. مزایای دیگر استفاده از شکم بند جراحی شامل کاهش درد بعد از جراحی، کمتر کردن ورم، کاهش ناراحتی روانی پس از درمان و بهبود تنفس عمیق می شود.

مزیت های بستن شکم بند بعد از بارداری - کلینیک مجازی کلینیک من

ویژگی‌های محصول:

  • پشتیبانی از برش جراحی
  • نگه داشتن عضلات شکمی به منظور تسکین درد
  • افزایش گردش خون در ناحیه جراحی به منظور تسریع ترمیم و کاهش ورم
  • آسان تر کردن فعالیت جسمانی
  • تقویت عضلات شکمی
  • امکان تحرک بیشتر

موارد استفاده:

اگر جراحی فتق داشته اید، بعد از جراحی های ناحیه شکم، شکم بند از شما محافظت می کند. شکم بند دور شکم پیچیده شده و شکم را فشار می دهد تا جریان خون و اکسیژن را افزایش دهد و در نهایت ترمیم و بهبودی پس از جراحی را تسریع کند. گن ساعت شنی آرتان یک محصول مرغوب از کشور ترکیه است که در انواع سایزها ارائه می شود و از بهترین کیفیت و بالاترین تکنولوژی ساخت بهره می برد.

شکم بند جراحی معمولاً بعد از جراحی های زیر استفاده می شود:

  • برای جراحی سزارین
  • برای جراحی لاپاراتومی تشخیصی (بریدگی بزرگ در شکم به منظور معاینه داخلی)
  • برای جراحی هیسترکتومی (برداشتن رحم)
  • برای جراحی برداشتن شکم
  • برای جراحی ستون فقرات
  • برای جراحی کاهش وزن

استفاده از شکم بند بعد از هیسترکتومی ممکن است به تقویت عضلات شکمی کمک کرده و انجام فعالیت های بدنی را راحت تر کند. بانوان نیز، بعد از زایمان طبیعی ممکن است از شکم بند (گن) استفاده کنند تا به کوچک کردن رحم و رسیدن به اندازه قبل از بارداری و کاهش وزن کمک کند. برخی از شکم بندها برای پشتیبانی از عضلات مرکز بدن در هنگام انجام فعالیت های خاص و بلند کردن اجسام سنگین استفاده می شوند.

عضلات شکمی تحت تأثیر نیروی گرانش زمین هستند. اگر وزن اضافی در اطراف شکم خود حمل می کنید، این کار می تواند شکم را کشیده و عضلات مرکزی بدن را در طی ورزش درگیر کند. شکم بند با کنارهم قرار دادن این عضلات می تواند اتصال بین بدن و مغز را بهبود بخشیده و مقداری بازخورد زیستی به سیستم بدنی بدهد. این کار می تواند عضلات را در هنگام ورزش بهتر درگیر کند.

نحوه استفاده

روی پانسمان و زیر لباس خود آن را قرار بدهید، مگر اینکه متخصص به صورت دیگری بگوید آن را ببندید.به سادگی و با استفاده از پایه الاستیکی آن را دور بدن بپیچید. قبل از بستن هر دو سمت را با سیستم بست قابل تنظیم ببندید.

برای دستورالعمل کامل، لطفاً موارد زیر را بخوانید:

  1. بندهای کمری را به طور کامل جدا کنید.
  2. کمربند را دور کمر بپیچانید، بخش عریض تر را در پایین قرار دهید.
  3. با استفاده از قلاب و لوپ بریس را در جلو ببندید.
  4. فشار را تا زمانی که احساس راحتی می کنید با کش های اضافی کناره های جلوی بریس افزایش دهید.
  5. در قسمت قلاب و لوپ کش های کناری را ببندید.
  6. اگر جراحی برداشتن شکم یا دیگر جراحی های شکمی داشتید، از پایین شروع کنید و به سمت بالا بروید. اگر سزارین داشتید، متخصص ممکن است به شما بگوید از بالا به سمت پایین شکم بند را ببندید.
  7. مطمئن شوید که شکم بند راحت است. باید محکم باشد، اما سفت نباشد. در صوت نیاز آن را تنظیم کنید. مطمئن شوید که هموار است و چینی در آن وجود ندارد. مطمئن شوید که می توانید به طور طبیعی نفس کشیده و به سرویس بهداشتی بروید. مطمئن شوید که لوله ها و مجاری تخلیه مسدود نشده اند و مایعات می توانند تخلیه شوند.

نکات مهم

  1. در هنگامی که شکم بند با سایز مناسب را استفاده می کنید، باید بتوانید به راحتی نفس بکشید.
  2. بسته به نوع جراحی که دارید، ممکن است برای چند هفته یا تا آخر دوره کامل ریکاوری از آن استفاده کنید.

شکم بند باید تمیز و خشک نگه داشته شود تا احتمال تحریک و عفونت پوسبه دلایل مختلفی ممکن است پزشک تشخیص دهد که بخشی از رحم و یا کل آن برداشته شود. هیسترکتومی یک نوع عمل جراحی متداول برای برداشتن رحم است که انواع مختلفی دارد. در ادامه راجع به عمل هیسترکتومی و نکات مهمی که باید راجع به آن بدانید توضیح می‌دهیم.

آشنایی با دستگاه تناسلی زن

قبل از توضیح راجع به عمل هیسترکتومی و انواع آن، بهتر است کمی درباره اجزای دستگاه تناسلی زنان بدانیم. دستگاه تناسلی زنان از بخش‌های زیر تشکیل شده است:

  • رحم که یک عضو گلابی‌شکل بوده و در وسط لگن قرار دارد. هنگام بارداری، نوزاد ۹ ماه در رحم مادر وجود داشته و تغذیه می‌شود. پوشش داخلی رحم در طول دوره می‌ریزد و باعث خونریزی ماهیانه می‌شود
  • دهانه یا گردن رحم، به جایی گفته می‌شود که رحم به واژن می‌رسد. دهانه رحم قسمت پایینی رحم است و قسمتی جدا نیست
  • واژن که یک لوله عضلانی بوده و در زیر دهانه رحم قرار دارد
  • لوله‌های فالوپ، لوله‌هایی هستند که رحم را به تخمدان‌ها متصل می‌کنند
  • تخمدان‌ها، اندام‌های کوچکی هستند که هر ماه تخمک آزاد می‌کنند

هیسترکتومی چیست؟

هیسترکتومی به عمل جراحی برداشتن رحم و به احتمال زیاد دهانه رحم گفته می‌شود. بسته به دلیل جراحی، برداشتن رحم ممکن است شامل برداشتن اندام‌ها و بافت‌های اطراف رحم مانند لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها نیز باشد. فاق گن پادار قزن دار باز است بنابراین برای خانم های که قصد پوشیدن در مدت طولانی دارند مناسب است و مشکلی در هنگام دستشویی رفتن نخواهند داشت

پس از انجام هیسترکتومی، دیگر قادر به بارداری نیستید و همچنین علائم یائسگی را پیش از موعد تجربه می‌کنید. بیشتر در زنان ۴۰ تا ۵۰ ساله متقاضی انجام این عمل هستند. در ادامه راجع به دلایل، انواع و روش‌های مختلف این عمل صحبت می‌کنیم.

چرا هیسترکتومی انجام می‌شود؟

ابتلا به سرطان‌های زنانه

منظور از سرطان‌های زنانه، ، یا است.  اگر به این سرطان‌ها مبتلا هستید،  هیسترکتومی ممکن است بهترین گزینه درمانی شما باشد. بسته به سرطان خاصی که دارید و میزان پیشرفت آن، گزینه‌های درمانی دیگر شامل یا ممکن است موثر باشند.

فیبروم‌ها

فیبروم، به تومورهای خوش‌خیم رحم گفته می‌شود که اغلب با خونریزی مداوم، کم‌خونی، درد در لگن و فشار مثانه همراه هستند. هیسترکتومی تنها راه حل قطعی و دائمی برای فیبروم‌ها است. بسته به میزان ناراحتی بیمار و اندازه تومور، درمان‌های غیر جراحی فیبروم‌ها ممکن است مفید باشند. البته بسیاری از زنان مبتلا به فیبروم علائم مشخصی نداشته و به درمان نیازی ندارند.

آندومتریوز

در ، بافت پوشاننده داخل رحم (آندومتر) خارج از رحم روی تخمدان‌ها، لوله‌های فالوپ یا سایر اندام‌های لگنی یا شکمی رشد می‌کند. هنگامی‌که دارو یا دیگر روش‌های جراحی علائم اندومتریوز را بهبود نمی‌بخشند، ممکن است به هیسترکتومی همراه با برداشتن تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ (سالپنگو اوفورکتومی دوطرفه) نیاز داشته باشید.

پرولاپس و افتادگی رحم

به داخل واژن زمانی اتفاق می‌افتد که رباط‌ها و بافت‌های حمایت‌کننده آن ضعیف می‌شوند. افتادگی رحم عوارض مختلفی ازجمله بی‌اختیاری ادرار، فشار لگن یا مشکل در حرکات روده را به همراه دارد. برخی اوقات برای درمان افتادگی رحم و کاهش عوارض آن ممکن است هیسترکتومی لازم باشد.

خونریزی غیرطبیعی واژن

اگر دوره‌های ، یا بسیار طولانی دارید و هیچ‌کدام از روش‌های موجود نمی‌توانند مشکل شما را رفع کنند، هیسترکتومی موثر است.

درد مزمن لگن

گاهی اوقات، جراحی هیسترکتومی آخرین راه‌حل ضروری برای زنانی است که درد مزمن لگنی با منبع رحمی را تجربه می‌کنند. البته توجه داشته باشید که برداشتن رحم در تسکین درد مزمن لگنی به دلایل دیگر هیچ نقشی ندارد و معمولاً انجام نمی‌شود.

با انجام عمل هیسترکتومی، شما دیگر نمی‌توانید باردار شوید. پس اگر فکر می‌کنید ممکن است در آینده بخواهید باردار شوید، از پزشک خود در مورد روش‌های جایگزین این جراحی سوال کنید. در مورد سرطان‌های زنانه مثل سرطان رحم و تخمدان، هیسترکتومی ممکن است تنها گزینه درمان باشد. اما برای شرایط و بیماری‌های دیگر ازجمله فیبروم، اندومتریوز و افتادگی رحم، ممکن است بتوانید از درمان‌های کمتر تهاجمی برای رفع مشکل خود استفاده کنید.

مراقبت‌های بعد از عمل هیسترکتومی

اگر به‌تازگی عمل برداشتن رحم انجام داده‌اید و یا می‌خواهید به‌زودی از این روش درمانی برای رفع مشکل خود استفاده کنید، باید مراقبت‌های بعد از عمل هیسترکتومی را به خوبی بشناسید. در اینجا نکات مهم مراقبتی پس از عمل هیسترکتومی را توضیح می‌دهیم.

فعالیت بدنی

هرگاه احساس خستگی دارید، استراحت کنید. همچنین خواب کافی به بهبودی شما کمک می‌کند. سعی کنید هر روز مقدار کمی پیاده‌روی کنید. با زمان کم مثلا یک ربع در روز پیاده‌روی را شروع کنید و سپس به‌تدریج مدت زمان پیاده‌روی خود را افزایش دهید. ورزش پیاده‌روی جریان خون را افزایش داده و به پیشگیری از بیماری‌هایی چون ذات‌الریه و یبوست کمک می‌کند. گن ساعت شنی قزن دار باعث پوشیده شدن شکم و پهلو می شود و با کمک آن می توانید بسادگی به فرم دلخواه خودتان برسید.

از بلند کردن و برداشتن هر چیزی که به شما فشار می‌آورد، خودداری کنید. به‌این‌ترتیب باید از برداشتن و جابه‌جایی کودک، کیسه‌های مواد غذایی سنگین، ظروف شیر، کیف یا کوله‌پشتی سنگین و جاروبرقی خودداری کنید. از انجام فعالیت‌های سنگین مانند دوچرخه‌سواری، دویدن، وزنه‌برداری یا ورزش‌های هوازی تا زمانی که پزشکتان بگوید مشکلی ندارد، خودداری کنید.

در ۲ هفته اول یا تا زمانی که پزشک به شما بگوید مشکلی ندارد از حمام کردن خودداری کنید. از پزشک خود بپرسید که چه زمانی می‌توانید دوباره رانندگی کنید. باید دو تا چهار هفته از محل کار خود مرخصی بگیرید. مدت زمان مرخصی به حجم کاری شما و احساستان بعد از عمل بستگی دارد. درباره برقراری مجدد رابطه جنسی با پزشک خود مشورت کنید.

رژیم غذایی بعد از هیسترکتومی

می‌توانید از رژیم غذایی معمولی خود پس از عمل هیسترکتومی استفاده کنید. اگر ناراحتی معده دارید بهتر است از غذاهای ملایم و کم‌چرب مانند برنج ساده، مرغ کبابی، نان تست و ماست استفاده کنید. مایعات فراوان بنوشید (مگر اینکه پزشک شما را از این کار منع کرده باشد) تغییر حرکات روده پس از عمل عادی است. بااین‌حال سعی کنید از ایجاد یبوست و زور زدن برای دفع مدفوع جلوگیری کنید. اگر بعد از گذشت چند روز اجابت مزاج نداشتید، از پزشک خود در مورد مصرف یک ملین خفیف سوال کنید.