علت ریزش بورس ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

علیرضا توکلی در روزنامه تعادل نوشت: مصوبه ۱۷اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ هیات وزیران به امضای معاون اول رییس‌جمهوری پس از ۵۵روز اخیرا منتشر شده است؛ مصوبه‌ای که در آن در خصوص پیشنهاد مشترکت وزارتخانه‌های نفت، اقتصاد، کار و نهاد‌هایی مانند بانک مرکزی سازمان برنامه و بودجه و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها تصمیم‌گیری شده و وزارت نفت را مجاز می‌کند که تا ۱۰درصد تخفیف در نرخ خوراک واحد‌های تولید‌کننده متانول اعمال کند.

این نامه درست در روزی مصوب شده که بورس کشور با نزول چشمگیری مواجه شد؛ کاملا مشخص است که برخی افراد و جریانات از رانت اطلاعاتی این نامه بهره‌مند بودند و به قیمت به زمین زدن سهام بسیاری از سرمایه‌گذاران، سود‌های هنگفتی برداشت کرده‌اند. در این یادداشت توضیح می‌دهم که چرا یک چنین فضایی شکل گرفته است:

۱) چرا بورس سقوط کرد؟ امروز و پس از افشای این نامه می‌دانیم، چون برخی افراد و جریانات، چون به اطلاعات خاصی دسترسی داشتند، شروع به فروختن سهام خود کردند، سپس جو بازار به هم ریخت و عده‌ای دیگر، از آن‌ها پیروی کرده و مانند دومینو نزول بازار را شکل دادند؛ بدون اینکه سهامداران خرد و سرمایه‌گذار غیر رانتی بدانند، چرا بورس کشور یک چنین تحولاتی را پشت سر می‌گذارد.

خاطرم هست در آن بازه زمانی، وقتی خبرنگاران از من یا سایر تحلیلگران سوال می‌کردند که چرا بازار سقوط کرده؟ این بحث را مطرح می‌کردیم که، چون بورس رشد بالایی را تجربه کرده، بنابراین در این برهه به سمت استراحتی مقطعی می‌رود تا دوباره رشدی دیگر را آغاز کند. اما انتشار این نامه در یک روز خاص با یک جهت‌گیری خاص، برای عده‌ای خاص نشان می‌دهد که چرا بازار سهام با یک چنین نزولی مواجه شده است.

۲) معتقدم مجموعه دولت باید در خصوص این اهمال و اشتباه (اگر نگوییم تخلف و رانت) پاسخگو باشند. وقتی مصوبه‌ای نهایی می‌شود، مسوولان ارشد دولت بلافاصله باید آن را رسانه‌ای کنند تا امکان سوءاستفاده از آن سلب شود. امروز هم ماموران ابلاغ دولت در هر سطح و حوزه‌ای که باشند باید پاسخگوی یک چنین اشتباهی باشند. سال‌هاست که کارشناسان در خصوص خطر رانت‌های اطلاعاتی در بخش‌های اقتصادی و راهبردی ایران هشدار می‌دهند. در دنیا راه‌حل‌هایی برای این رانت‌ها پیدا شده است.

بالاخره در هر اقتصادی، افرادی وجود دارند که سمت‌های کلیدی داشته و به تبع آن، اطلاعات خاصی دارند. در اقتصاد‌های قوام‌یافته روش‌هایی را به کار می‌گیرند تا این روند به صورت قانونی دنبال شود. یکی از روش‌های اصلی آن است که این افراد ملزم هستند اطلاعات خود را محرمانه نگه دارند و مطابق قانون در یک تاریخ و بازه زمانی مشخص آن‌ها را افشا کنند. مثلا آمار تورم امریکا، نتیجه جلسات فدرال‌رزرو برای تعیین نرخ بهره و… از این دست اطلاعات خاص هستند.

۳) در ایالات متحده، تقویم اقتصادی خاصی تعیین شده و مشخص است که در چه روزی در چه ماهی در چه ساعتی، چه فردی قرار است درباره چه موضوعی گزارش عمومی ارایه کند؛ بنابراین هر فردی که این موضوعات خاص برای او مهم است، می‌تواند گوش به زنگ باشد تا از اطلاعات مطرح شده با خبر شود و تصمیم‌گیری کند. نوع دوم رابهرد‌ها آن است که افراد دارای مناصب کلیدی از استفاده از اطلاعات راهبردی منع می‌شوند.

به عنوان نمونه افرادی که عضو هیات‌مدیره SEC سازمان کمیسیون بورس اوراق بهادار امریکا است، خودشان و خانواده‌شان کل دارایی‌هایشان را در اختیار تراستی‌ها قرار می‌دهند و تا زمان داشتن مسوولیت حق انجام معاملات اقتصادی را ندارند و تراستی‌های مستقل معاملات را انجام می‌دهند.

رییس‌جمهور امریکا هم زمانی که رییس‌جمهور می‌شود شرایط خاصی را از منظر اقتصادی باید تحمل کند. مثلا ترامپ که بیزینس من بود و تعداد زیادی شرکت داشت، طبق قانون تمام شرکت‌ها و دارایی‌ها و مدیریتش را به یک نهاد تراستی دولتی منتقل می‌کند تا دارایی‌ها او را مدیریت کند.

هیچکدام از اعضای خانواده او هم اجازه ندارند در این تراستی‌ها عضو باشند. این روند ادامه دارد تا زمانی که ترامپ دیگر در پست ریاست‌جمهوری حضور نداشته باشد. طی این مدت با پروتکل‌های بسیار محدود‌کننده تنها گزارش‌هایی کلی و سالانه به او داده می‌شود. رییس‌جمهور امریکا حق ندارد در جریان ریز مسائل شرکت‌های خودش باشد. این روند در خصوص سایر مقامات و مدیران هم اعمال می‌شود.

در کل محدودیت‌هایی برای اشخاصی که اطلاعات خاص، کنترل خاص یا دستورات و مصوبات خاصی را تحت اختیار دارند، اعمال می‌شود. ایران هم باید از تجربیات جهانی استفاده کند تا رانت‌های اطلاعاتی، باعث نشود که سوداگران سود‌های کلانی به ضرر سهامداران خرد و مردم کسب کنند.

بروکر pepperstone به عنوان بهترین بروکر برای ترید طلا محسوب می‌شود.

۴) با این توضیحات، اما پرسش دیگری هم شکل می‌گیرد و آن اینکه آیا این مشکلات ناشی از فقدان تخصص‌گرایی و عدم آگاهی در دولت است یا اینکه سایه طیف‌های سوداگر و دلالان بر نظام تصمیم‌سازی‌های اقتصادی افتاده است؟ به نظرم ترکیبی از هر دو عامل، ریشه اصلی مشکلات است و با اطمینان نمی‌توان گفت که کام گزاره تاثیر اصلی را دارد. بخشی از مشکلات اینچنینی ناشی از آن است که افراد در پزوشین‌هایی قرار گرفته‌اند و از اهمیت آن با خبر نیستند.

در واقع مدیران ایرانی نمی‌دانند که تصمیمات اتخاذ شده توسط آنها، ممکن است چه اثراتی بر اقتصاد و معیشت کلان کشور داشته باشد. در اسفندماه ۱۴۰۰ که وزیر کار وقت، افزایش ۵۷ درصدی حقوق‌ها را ابلاغ کرد، احتمالا اشراف کاملی در خصوص این تصمیم و تبعات آن بر شاخص‌های کلان اقتصادی نداشت. شاید آقای معاون اول نمی‌دانستند که این مصوبه، مهم است و مستقل از اینکه آثار مثبت یا منفی دارد، افشای به موقع و عمومی آن، مهم‌تر از هر نوع آثار احتمالی است.

۵) این سکه روی دیگری هم دارد؛ ممکن است برخی افراد و جریانات در حاشیه دولت هم وجبه‌دنبال انتشار نامه افزایش نرخ خوراک گاز شرکت‌های پتروپالایشی و سایر صنایع بعد از ۵۰روز، مشخص شد دلایل افت سنگین شاخص بورس در ۱۷اردیبهشت امسال ناشی از این اطلاعات نهانی بوده است. بر همین اساس روز گذشته سازمان بورس اعلام کرد تمام معاملات ۱۷ اردیبهشت را بررسی و اسامی متخلفان را اعلام خواهد کرد.

۱۷ اردیبهشت امسال و در شرایطی که شاخص‌های بورس به سرعت در حال رشد بودند ناگهان روند صعودی متوقف و شاخص بورس با نزول‌های سنگینی مواجه شد. شدت نزول به حدی بود که یک روز بعد یعنی در روز ۱۸اردیبهشت شاخص بورس سومین نزول کل تاریخ بازار سرمایه را ثبت کرد و ظرف چند ساعت بیش از ۵۵۰هزار میلیارد تومان از ارزش کل سهام شرکت‌های بورس کاسته شد. این روند نزولی از آن زمان تاکنون ادامه یافته و در این مدت شاخص بورس نتوانسته بار دیگر وارد یک ترند صعودی شود.

آمارها نشان می‌دهد در این مدت بیش از ۱۸۰۰هزار میلیارد تومان از ارزش بازار سهام کاسته ۲۴هزار میلیارد تومان نقدینگی سهامداران خرد از بازار سهام خارج شده و راهی صندوق‌های با درآمد ثابت شده است. این روند نزول همچنین به افت ۱۵درصدی بازده منجر شد.

میزان نزول قیمت سهام برخی شرکت‌ها تا ۳۵درصد بوده است. در چنین شرایطی اواخر هفته گذشته نامه‌ای با امضای محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری منتشر شد که نشان می‌داد دلایل نزول ناگهانی شاخص بورس تصویب نرخ‌های جدید خوراک گاز صنایع بوده که بیش از ۵۰روز مسکوت مانده بود.

انتشار نامه افزایش نرخ خوراک

طبق نامه‌ای که اواخر هفته قبل منتشر شد هیأت دولت در نشست ۱۷اردیبهشت‌ماه خود نرخ‌های جدید خوراک گاز و سوخت شرکت‌های تولیدکننده محصولات پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، کارخانه‌های احیای فولاد، تولید کننده‌های سیمان و فلزات را افزایش داده است.

این افزایش نرخ‌ها اگرچه درلایحه بودجه سال‌جاری در آذرماه سال گذشته هم مطرح شده بود اما به‌دلیل آنکه میزان افزایش نرخ به قدری بود که می‌توانست آثار سنگین مالی برای تولید کننده‌ها داشته باشد تصویب آن منوط به اصلاح نرخ‌ها شد. حالا اما با انتشار نامه در اواخر هفته گذشته مشخص شد که هیأت دولت با افزایش نرخ‌ها موافقت کرده اما نکته اصلی این است که با وجود تصویب نرخ نامه جدید اما در طول ۵۰روز گذشته هیچ اطلاعاتی در این‌باره منتشر نشد و وزارت اقتصاد و سازمان بورس هم هیچ اطلاعاتی در این‌باره منتشر نکردند.

اطلاعات موجود نشان می‌دهد در همان روز تصویب نرخ‌های جدید برخی از این مصوبه اطلاع داشته‌اند و با فروش گسترده سهام خود در بورس به نزول سنگین شاخص بورس دامن زده‌اند.

طبق قانون و آیین‌نامه افشای اطلاعات، استفاده از اطلاعات نهانی جرم تلقی می‌شود و سهامدارانی که برای خرید و فروش سهام از اطلاعات نهانی استفاده می‌کنند تخلف کرده‌اند. نکته مهم‌تر اما این است که سازمان بورس و وزارت اقتصاد از تصویب نرخ نامه جدید اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند حتی احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، این نامه را در قالب یک طرح ارزیابی کرد اما آنطور که در متن نامه آمده است وزارت اقتصاد خود از پیشنهاددهنده‌های افزایش نرخ بوده است. با این حال این وزارتخانه تاکنون پاسخ درستی در این‌باره ارائه نکرده است.

بررسی معاملات و برخورد با متخلفان

به‌دنبال افزایش انتقادها نسبت به انتشار نامه افزایش نرخ خوراک گاز صنایع و انفعال غیرمنتظره وزارت اقتصاد که خود طبق مفاد نامه از تصویب نرخ‌های جدید مطلع بوده است. روز گذشته سازمان بورس به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد همه معاملات در روز ۱۷اردیبهشت که شاخص بورس با افت سنگین مواجه شد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

امیرمهدی صبائی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در همین باره گفت: باتوجه به ابلاغیه اخیر معاون اول رئیس‌جمهور و افزایش ظن معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی، پس از استعلام و دریافت اسامی مطلعان، معاملات اشخاص معرفی شده بررسی و درصورت مشاهده کوچک‌ترین تخلف، به‌ نحو مقتضی مورد پیگیری و رسیدگی قرار می‌گیرد.

او افزود: در چارچوب نظارت معمول و طبق رویه‌های نظارتی، از تاریخ ۱۷ اردیبهشت‌ماه تاکنون، چندین پرونده معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی، پیش‌دستی در معاملات و سواستفاده مربوط به اشخاص حقوقی، شناسایی شده و در جریان رسیدگی است.

او افزود: تمام این تخلفات به‌دلیل انتقال منافع بین اشخاص دارای سطح اهمیت بالا بوده و به هیچ‌ وجه شامل تخلفات با درجه اهمیت پایین‌تر همانند رنج‌کشی و سفارش چینی نیست، بلکه به اشخاص حقوقی و سواستفاده اشخاص حقیقی مرتبط با آن شخص حقوقی و معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی و انتقال منافع فی‌مابین آنها مربوط است.

به‌گفته او این تخلفات به‌صورت خودکار و به وسیله هشدارهای بسته جدید نظارتی هوشمند کشف می‌شود؛ لذا در شناسایی و رسیدگی به این تخلفات، هیچ محدودیت و خط قرمزی وجود ندارد.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس تشریح کرد: با توجه به قوانین و مقررات، تا پایان زمان مراحل رسیدگی، امکان افشای هویت اشخاص متخلف میسر نیست اما با توجه به مفاد دستورالعمل بند چ ماده ۳۶ قانون احکام دائمی درصورت صدور رأی قطعی، اسامی متخلفان منتشر می‌شود.

صبایی تأکید کرد: ضمناً این تخلف از مصادیق ماده ۴۶ قانون بازار بوده و جرم محسوب می‌شود لذا درصورت صدور رأی قطعی در سازمان بورس که می‌تواند شامل آرایی مانند سلب صلاحیت و جریمه نقدی باشد، متعاقباً موضوع از طریق مراجع قضایی به‌منظور رسیدگی کیفری مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

بورس امروز ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ | بورس فردا ۱۲ تیر ۱۴۰۲ | پیش بینی بورس 12تیر1402

مصوبه‌ای مبنی بر افزایش نرخ دریافت نکردیم

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس درباره نامه منتشر شده از مصوبه هیأت وزیران در فضای مجازی در ارتباط با نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها و سوخت صنایع در سال ۱۴۰۲ گفت: تاکنون مصوبه‌ای مبنی بر افزایش نرخ خوراک و گاز صنایع به سازمان بورس واصل نشده است.

ولی‌الله جعفری اضافه کرد: پس از انتشار تصویر مصوبه هیأت وزیران، به استناد دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات، با ناشران بورسی مکاتبه شد، اما با توجه به اطلاعیه‌های منتشر شده از سوی تعدادی از ناشر، آقایان علاقه مند به ورود سرمایه ها به این بازار هستند. بازار محبوب دیگر مسکن است و بعد از این دو بازار، سایر بازارها برای سرمایه گذاری ها مناسب است. از آنجایی که بازار سرمایه شفاف و قانون مند است خیلی به این بازار علاقه ندارند. آقابزرگی ادامه داد: تنها همین اظهارات باعث ریزش شاخص شد و هیچ متغیر اقتصادی یا بورسی عامل ریزش نبود. تا به امروز متغیری و عاملی که باعث ریزش ناگهانی شاخص …

…: با سقوط سنگین بورس امروز ، ریزش شاخص کل 5 درصد شد! طبق قانون باید بازار تعطیل و جلسه شورای عالی بورس تشکیل شود. باید دید آیا به قانون عمل می شود؟! ریزش شاخص کل 5 درصد شد! طبق قانون باید بازار تعطیل و جلسه شورای عالی بورس تشکیل شود. باید دید آیا به قانون عمل می شود؟! بورس تهران تا به این لحظه سقوط سنگین 123 هزار واحدی را رقم زده است. با کاهش پنج درصدی شاخص کل …

هم در شرایطی که قیمت سایر دارایی ها رشد های پرمقدار و سریعی را تجربه می کردند. حالا نیز سهامداران نگران تکرار همان تجربه سال 99 هستند. آیا معاملات امروز بورس ابطال می شود؟ با کاهش پنج درصدی شاخص کل بورس ، سازمان بورس مجاز است معاملات امروز را ابطال کند. طبق دستورالعمل اجرایی شرایط اضطراری موضوع مادة (32) قانون بازار اوراق بهادار، سازمان بورس مجاز است در صورتی که …

…> حالا نیز سهامداران نگران تکرار همان تجربه سال 99 هستند. با کاهش پنج درصدی شاخص کل بورس، سازمان بورس مجاز است معاملات امروز را ابطال کند. طبق دستورالعمل اجرایی شرایط اضطراری موضوع مادة (32) قانون بازار اوراق بهادار، سازمان بورس مجاز است در صورتی که شاخص کل طی یک روز پنج درصد کاهش یا افزایش داشته باشد، معاملات آن روز را ابطال کند. اما این موضوع قانون نبوده و یک دستورالعمل …

بازار امروز بازار سهام با تابلویی تمام قرمز و در شرایطی که بیش از 95 درصد از سهام، قفل در صف فروش بودند به کار خود در روز جاری پایان داد. بازار سهام سومین روز کاری هفته را همانند روز گذشته، به نحوی آغاز کرد که بیش از 90 درصد از سهام بازار به سرعت در صف های فروش قفل شدند؛ بنابراین در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار با ریزشی 125 هزار واحدی به 2 میلیون 314 هزار …

شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش 3.75 درصدی یک روز ترسناک را برای سهامداران رقم زد. بورس تهران امروز با فشار فروش سنگین همراه با افزایش شدید ارزش معاملات درنیمه اول معاملات روبه رو شد و این فشار فروش تا انتهای بازار ادامه دار بود و اغلب سهام بازار در صف فروش قفل شده بودند. شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش 3.75 درصدی یک روز ترسناک را برای سهامداران رقم زد و با از دست دادن …

از آغازین دقایق معاملات دیروز بورس تهران فشار محسوس عرضه و فروش در بسیاری از نمادهای معاملاتی احساس می شد و در این میان نمادهای کوچک و باارزش بازار پایین که در ماه های اخیر توانسته بودند در ثبت بازدهی گوی سبقت را از بزرگان و شاخص سازهای بورسی بربایند، در روز گذشته همسو با کاهش قیمت در نمادهای بزرگ بازار، با افت قیمتی مواجه شدند. سوالی که در این میان به اذهان اکثر فعالان بازار سهام متبادر شده ، این است که آیا بازار سهام مجددا به ریل صعودی باز خواهد گشت یا به مانند سال 99 هیجان تزریقی از سوی حقیقی ها به گردونه معاملات، قطار قیمت ها در بازار سهام را وادار …

شاخص کل بورس برای دومین روز متوالی در هفته جاری سرخپوش شد؛ با این حال اما ریزش امروز با روندهای نزولی گذشته تفاوت زیادی داشت و افت 5.15 درصدی شاخص کل، بازار سهام را تا یک قدمی تعطیلی کشاند. اکنون دو سناریوی احتمالی برای دلایل ریزش اینچنینی بورس مطرح است؛ اصلاح یا دستکاری! به گزارش روند بازار به نقل از تجارت نیوز ، امروز بورس تهران دومین ریزش تاریخی خود را پس از سال 1393 تجربه کرد و در …

بورس بهار سال جدید را با پتانسیل رو به رشد آغاز کرد و به سهامداران نوید روزهایی صعودی را داده است. در فروردین و اردیبهشت سال جاری روند بازار و شاخص کل صعودی ادامه یافت و سهامداران را به روند بازار امیدوار کرد. هر چند خبرهای حاشیه ای هم در زمینه سیاست و هم مصوبات دولت همچنان اثربخش و تاثیرگذار بر روند معاملات است. برخی از مردم بر این باورند، سرمایه وارد شده به بورس باید سودآور باشد اما …

بورس بهار سال جدید را با پتانسیل رو به رشد آغاز کرد و به سهامداران نوید روزهایی صعودی را داده است. در فروردین و اردیبهشت سال جاری روند بازار و شاخص کل صعودی ادامه یافت و سهامداران را به روند بازار امیدوار کرد. هر چند خبرهای حاشیه ای هم در زمینه سیاست و هم مصوبات دولت همچنان اثربخش و تاثیرگذار بر روند معاملات است. برخی از مردم بر این باورند، سرمایه وارد شده به بورس باید سودآور باشد اما …

به گزارش نبض بازار ، شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز دوشنبه 18 اردیبهشت 1402 با ریزش 125 هزار و 580 واحدی نسبت به روز گذشته به سطح دو میلیون و 314 هزار و 407 واحدی رسید. بازدهی این شاخص منفی 5.15 درصد بوده است. شاخص کل هم وزن بورس نیز با افت 37 هزار و 12 واحدی در رقم 803 هزار و 325 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی 4.4 درصد بوده است. شاخص کل فرابورس با ریزش هزار و …

بورس طی معاملات دیروز و امروز با ریزش شدیدی مواجه شده است. شاخص کل بورس در پایان معاملات روز یکشنبه با کاهش 3.75 درصدی یک روز ترسناک را برای سهامداران رقم زد. تا ساعت 11 معاملات روز دوشنبه نیز شاخص کل با ریزش 5 درصدی روبرو شده است. همین موضوع نیز سبب شده است تا در میان فعالان بازار سرمایه مسئله توقف معاملات بورس با ریزش 5 درصدی مطرح شود. در اجرای تبصره ماده 32 قانون بازار …

در دو روز گذشته فروش سهام با هدف ثبت نام در قرعه کشی خودرو به شمار می رود. عده ای هم آن را یک اصلاح عادی می دانند که به دلیل بالا بودن عدد شاخص؛ رقم ریزش، سنگین به نظر می رسد. با این حال دولت باید روند مثبت بازار را حفظ کند تا سرمایه ها به طرف بازارهای تورم زا همچون ارز، سکه و دلال بازی ساختمان و خودرو نرود. لزوم ادامه حمایت دولت محسن علیزاده ؛ عضو شورای عالی بورس …

شاخص کل بورس تهران پس از آنکه روز یکشنبه با ریزش 3.75 درصدی مواجه شد، دیروز با شدت بیشترین به نزول ادامه داد و بیش از 5.15 درصد سقوط کرده است. این سومین سقوط پرمقدار شاخص کل در تاریخ معاملات بورس تهران به شمار می رود. در حالی فعالان بازار نمی توانند دلیلی بنیادی و حتی خبری خاص برای این سقوط سنگین پیدا نمی کنند که روز دوشنبه 92 درصد نمادها در محدوده سرخ تابلو دادوستد شدند و بیش از 10 …

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز گفت وگویی تلفنی با برنامه “صبحانه ایرانی” داشت. ماحصل این گفت وگو را بخوانید. مجری (المیرا شریفی مقدم): شاخص کل بورس پس از پایان معاملات دیروز با ریزش 125 هزار واحدی به 2 میلیون و 314 هزار واحد رسید. چه اتفاقاتی در بازار افتاده است؟ و اینکه گفته می شود طبق قانون بورس، می شود شرایط بازار را …

اختصاصی جوان آنلاین: ریزش بورس درمعاملات به حدی بود که زمزمه ابطال معاملات و بسته شدن بازار به گوش رسید؛ خبری که در ادامه از سوی مقامات مسئول در بورس تکذیب شد. در پایان معاملات امروز شاخص کل ریزش بیش از 5 درصدی به میزان 125761 واحد داشت و به جایگاه 2 میلیون و 314 هزار واحد رسید که بیشترین ریزش تاریخ بورس بوده است. بر اساس قوانین بورس سیاستگذار در این شرایط امکان ابطال معاملات و بسته شدن بازار را دارد. طبق بند سه ماده چهار دستورالعمل نحوه تشخیص شرایط اضطراری موضوع ماده 32 قانون بازار اوراق بهادار در صورت …

بازار شود و حتی ممکن است سکه امامی به بالای مرز 32 میلیون 500 هزار تومان هم برسد. سقوط بزرگان بورس/ 3 نماد بزرگ قرمز پوش شدند امروز شاخص بورس تهران سقوط تاریخی را تجربه کرد و 95 هزار و 37 واحد ریزش کرد و روز دوشنبه سقوط 125 هزار و 761 واحدی را پشت سر گذاشت. این بزرگترین ریزش مقداری شاخص کل بورس تهران در کل دوره 56 ساله فعالیت بورس تهران است. ریزش 5 درصدی شاخص کل دومین ریزش بزرگ درصدی تاریخ بازار محسوب می شود که در 8 سال گذشته تکرار نشده بود. به نظر می رسد بخشی از سهامداران به بازار طلا و سکه کوچ کرند و یکی از دلایل صعود طلا و سکه همین عامل باشد. …

فعلی معاملات بورس و شرایط حاکم متفاوت با سال 99 است. سهامداران نباید به دلیل نگرانی از تکرار دوباره معاملات 2 سال گذشته اقدام به خروج از بازار کنند. زیرا رفتار هیجانی می تواند زمینه تشدید ریزش شاخص بورس و افزایش ضرر و زیان آن ها در بازار را فراهم کند. از منظر کلی معاملات بورس جای نگرانی ندارد. حجم نقدینگی قابل مقایسه با 3 سال گذشته نیست حتی می توان این پیش بینی را داد که با توجه به مصوبات مجلس وضعیت …

به گزارش نبض بازار ، روز گذشته معاملات بازار سهام در دومین روز کاری هفته متفاوت بود. معامله گران تنها در پنج دقیقه ابتدایی دادوستد ها شاهد رشد 13 هزار واحدی شاخص کل بودند و پس از آن اصلاح سنگین شاخص جای رشد را در بازار گرفت. در پایان معاملات دیروز بورس، شاخص کل با کاهش 3.75 درصدی به محدوده دو میلیون و 440 هزار واحدی رسید و سطح حمایتی دو میلیون و 500 هزار واحدی را شکست. همچنین بیش از …

به گزارش پارسینه ، امروز دوشنبه، 18 اردیبهشت 1401، شاخص کل بورس تهران با کاهش 125 هزار واحدی، سنگین ترین ریزش تاریخ 56 ساله خود را تجربه کرد تا برای دومین روز پیاپی شاهد خونریزی شدید در بازار سرمایه باشیم. شاخص کل در پایان معاملات امروز به عدد 2 میلیون و 314 هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز 37 هزار واحد منفی شد و به 803 هزار و 326 واحد رسید. فعالان بازار امروز در حالی شاهد …

به گزارش تجارت نیوز ، کاهش بیش از پنج درصدی شاخص کل در بازار سهام طی دادوستدهای روز جاری زمزمه ابطال معاملات بورس را مطرح کرد. این در حالیست که شاخص کل در روز گذشته نیز حدود 3.7 درصد افت کرده بود. در حال حاضر جو هیجانی حاکم بر بازار سهام سبب شده است که سهامداران تنها به فکر فرار از این بازار قرمز باشند. همین امر سبب شد امروز سه هزار و 655 میلیارد تومان دیگر از بورس خارج شود تا بار دیگر …

اصفهان و سرمایه گذاری غدیر که قبلا جزو شاخص سازها بودند، با بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس ظاهر شدند. کارشناسان می گویند یکی از دلایل افت بازار در دو روز گذشته فروش سهام با هدف ثبت نام در قرعه کشی خودرو به شمار می رود، از طرفی جریان نقدینگی به سمت بازار املاک و آپارتمان و زمین حرکت کرده است و این علامت خوبی برای اقتصاد به شمار نمی رود. دولت باید از بازار شفاف سرمایه با هدف تأمین نقدینگی …

کشی خبر مهم برای سهامداران بورس/ معاملات امروز بورس ابطال می شود؟ بورس تعطیل می شود؟ البته افت دیروز تنها از نظر عدد افت شاخص بزرگ ترین ریزش تاریخ محسوب می شود اما از نظر درصدی که اتفاقا از نظر محاسباتی قابل اتکا تر هم هست، این ریزش بزرگ ترین ریزش تاریخ بورس نبوده است. شوک بزرگ به سهامداران بورس/ سقوط 88 هزار واحدی بورس در نیم ساعت! شاید …

به گزارش ایبِنا، قادر معصومی خانقاه به افت امروز شاخص بورس اشاره کرد و گفت: با توجه به ریزش شدید شاخص بورس در بازار امروز، اما شرایط کلی بازار سهام مثبت ارزیابی می شود و شیب رشد شاخص بورس از ابتدای اسفند 1401 کمی پرشتاب بود. مدیرعامل صندوق توسعه بازار سرمایه اظهار داشت: زمانی که بازار فارغ از ارزندگی با شیب تند رشد می کند، نگاه نهاد های بالادستی و حتی خود سهامداران با تغیر همراه می شود …

امر نشان از قدرت شدید فروشندگان دارد و باریزش امروز بازار نصف بازدهی قبل بورس تهران از سبد سهامداران پرید. آیا سقف شاخص کل زده شد و بورس تهران از این به بعد با روند اصلاحی روبه رو خواهد شد؟ سوال مهمی است که جواب آن طی روزهای آتی مشخص خواهد شد اما به نظر حداقل در کوتاه مدت روند صعودی شاخص کل با چاله هایی روبه رو شده است. نقشه بازدهی بازارسرمایه روند معاملات بازار …

شاخص کل بورس در نخستین روز هفته توانست با رشد 20 هزار و 562 واحدی در پله دو میلیون و 535 هزار و 236 واحد قرار گیرد. در همین حال شاخص هم وزن نیز رشد امیدوارکننده ای را ثبت کرد و با صعود 14 هزار و 522 واحدی به سطح 870 هزار و 409 واحد رسید. به این ترتیب بازار سهام در حال تجربه روزهای سبز همراه با رشد هماهنگ نمادهای کوچک و بزرگ است؛ اگرچه از رشد یکپارچه نمادها خبری نیست و بر همین اساس …

به گزارش تجارت نیوز ، معاملات بورس امروز در حالی رقم خورد که سهامداران انتظار حرکت شاخص کل روی مدار صعودی هفته های گذشته را داشتند. اما بر خلاف انتظار آن ها شاخص کل طی معاملات امروز در خلاف جهت روزهای گذشته خود گام برداشت؛ بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه ای با افت 95 هزار و 43 واحدی که معادل 3.7 درصد این شاخص است رو به رو شد و در ارتفاع دو میلیون و 440 هزار واحدی به کار خود خاتمه داد. …

شهریورماه سال1399 همین میزان سهام در بورس مورد دادوستد قرار گرفته بود. در حال حاضر رکورد بالاترین میزان معاملات انجام شده در بازار سهام مربوط به مردادماه سال1399 است که سهامداران در یک روز نزدیک به 36هزار میلیارد تومان سهام دادوستد کرده بودند. طبق داده های موجود ارزش روزانه مبادلات بازار سهام از پاییز پارسال تاکنون هر روز در حال افزایش است و برآورد می شود درصورت تداوم این روند رکوردهای …

ان، آنها نیز اعلام کردند تاکنون مصوبه مذکور به‌دستشان نرسیده است.

او افزود: سازمان بورس مکاتباتی را با مراجع ذی‌صلاح درخصوص ضرورت اصلاح فرمول تعیین قیمت خوراک گاز و سوخت داشته است و پیشنهاد سازمان بورس مبنا گرفتن فرمول با لحاظ تعدیلات لازم بود، چراکه بر این اعتقاد بودیم قیمت هاب‌های مصرفی نمی‌تواند مبنای معقولی برای نرخ گاز طبیعی در کشور باشد. ‌

بیشتر بخوانید:

۲۱۷۲۲۳

ود داشتند که می‌دانستند تاثیر این ابلاغ تا چه اندازه است و با تاخیر در ابلاغ عمومی آن سود‌های کلانی به جیب زده‌اند. یعنی تصمیم به فروش سهامشان گرفته‌اند، از بازار خارج شده و سپس بعد مصوبه را ابلاغ کرده‌اند. با خودشان هم گفته‌اند ما در وقت مناسب از بازار خارج شده‌ایم و زیان‌های این مصوبه به دوش سایر افراد بی‌اطلاع می‌افتد.

البته همه این گزاره‌های تحلیلی، احتمالات هستند و نمی‌توان با قاطعیت درباره ان‌ها بحث و تبادل نظر کرد. این مسوولیت نهاد‌های نظارتی و دستگاه قضایی است که به موضوع ورود کرده و سره را از ناسره و متخلف را از فردی که سهوا اشتباه کرده و بی‌گناه است تشخیص دهد. نهایتا مردم و سرمایه‌گذاران باید بدانند، بلایای اخیر بورس به چه دلیل بر سر آن‌ها نازل شده است. این حق همه ایرانیان است که بدانند.