عمل لیپوماتیک چقدر طول میکشد؟

لیپوماتیک یک روش جدید است که به طور قابل توجهی باعث کاهش ناراحتی در طول درمان لیپوساکشن می‌شود. این روش بسیار سریعتر از سایر روش‌های لیپوساکشن معمول یا لیزر و همچنین ایمن‌تر است. مهم است که به دستورات قبل و بعد از عمل پزشک توجه داشته باشید و هر سوالی که ممکن است داشته باشید بپرسید. این می‌تواند به شما اطمینان دهد که به درستی بهبود می‌یابید و خطر عوارض شما را به حداقل می‌رساند. بهتر است این عمل حساس توسط بهترین جراح لیپوماتیک در تهران انجام شود.

شما ممکن است بخواهید از پزشک خود سوالاتی در مورد بهبودی در آخرین جلسه ملاقات قبل از انجام روش لیپوماتیک بپرسید تا همه چیز را بفهمید. اطمینان حاصل کنید که هر کسی شما را برای جراحی همراهی می‌کند نیز به دستورالعمل‌های پزشک توجه کند، زیرا شما از جراحی کسل هستید و برای توجه دقیق بیهوش هستید. با دادن شانس بهبودی به درستی به خودتان، شما می‌توانید از نتایج این روش لذت ببرید.

زمان بازیابی روش لیپوماتیک حداقل است. از آنجا که بیهوشی عمومی استفاده نمی‌شود، شما می‌توانید به محض این که عمل پایان یافت، به خانه بازگردید. و می‌توانید فعالیت‌های عادی خود را فقط چند روز پس از انجام روش لیپوساکشن از سر بگیرید. به مدت 1 تا 4 هفته لباس فشاری می‌پوشید.

انجام چه اقداماتی قبل از لیپوماتیک ضروری است؟ 

قبل از انجام لیپوماتیک باید اقدامات زیر انجام شوند:

  • دو روز قبل و بعد از جراحی سیگار نکشید.
  • به مدت ده روز قبل از عمل، آسپرین، محصولات حاوی آسپرین، ویتامین E یا داروهای ضد التهابی مصرف نکنید.
  • حداقل دو روز قبل از جراحی، داروهای گشاد کننده بورونش مانند افدرین یا داروهای آسم را مصرف نکنید و روز عمل جراحی داروی تیروئید استفاده نکنید.
  • حداقل دو روز قبل از جراحی تمام رژیم‌های غذایی را متوقف کنید.
  • لاک ناخن‌هایتان را پاک کنید.
  • قبل از جراحی یک صبحانه یا ناهار سبک بخورید.
  • بعد از نیمه شب کافئین مصرف نکنید.
  • روز جراحی با خود پماد بیاورید. روز قبل از جراحی، روز جراحی، و هر روز بعد از پایان آن، مصرف آنتی بیوتیک خوراکی را شروع کنید.
  • لباس‌های گشاد بپوشید، مانند شلوار کردی. آرایش نکنید و از جواهرات استفاده نکنید، جوراب‌های گرم و لباس بیاورید. کفش‌های آسان پوش یا دمپایی لا انگشتی پس از جراحی ساده‌تر پوشیده می‌شوند.

روش لیپوماتیک چگونه انجام میشود؟

بیهوشی موضعی معمولا تمام آن چیزی است که نیاز می‌باشد. داروهای ضد اضطراب خفیف ممکن است تجویز شوند. داروهای موضعی از طریق یک کانول کوچک وارد می‌شوند. سپس کانولا شروع به حرکت در یک الگوی سه بعدی می‌کند (بدین معنی که در بیش از یک سطح حرکت می‌کند) که همه‌ی چربی‌ها را تجزیه می‌کند و بیرون می‌کشد. این عمل در غرب کلینیک انجام می شود.

در حالی که جراح در حال انجام لیپوساکشن است، بیماران تنها احساس ناراحتی خفیفی می‌کنند. این روش شامل احساس خارش و غلغلک است که گاهی اوقات موجب می‌شود تا بیماران در طی درمان خنده‌شان بگیرد. طول عملیات بستگی به مقدار چربی که برداشته می‌شود دارد. پس از جلسه درمان، معمولا نیازی به بخیه وجود ندارد.

مراقبتهای بعد از لیپوماتیک 

نگهداری و مراقبت پس از جراحی برای حفظ نتیجه پس از لیپوماتیک بسیار مهم است. بعد از لیپوماتیک، ناحیه تحت درمان به اندازه‌ی قبل سلول‌های چربی ندارد. در زمانی که بزرگسالان به بلوغ فیزیکی می‌رسند، تعداد سلول‌های چربی در بدن آنها ثابت است. لیپوساکشن تعداد سلولهای چربی را در ناحیه‌ای از بدن کاهش می‌دهد، اما اگر وزن شما افزایش یابد، هر آنچه از سلول باقی می‌ماند، هنوز هم می‌تواند گسترش یابد

اگر کنترل خودتان را از دست بدهید و وزن زیادی به دست بیاورید، نواحی‌ای که درمان نشده‌اند مانند صورت، بازوها، باسن، گردن یا سینه، می‌توانند پف و باد کنند! و همچنین سلول‌های چربی درون ناحیه درمان شده وجود دارد. بنابراین اگر بعد از جراحی از بدن خود مراقبت نکنید (رژیم غذایی و ورزش خود را کنترل کنید) نتیجه از بین خواهد رفت. بعد از اتمام لیپوماتیک باید نکات زیر رعایت شوند:

زمان استراحت کافی برای خود تنظیم کنید 

 

این که آیا شما عمل جراحی خود را در یک بیمارستان یا به صورت سرپایی انجام داده‌اید، حداقل چند روز استراحت نیاز دارید. به طور کلی، پس از چند روز می‌توانید به کار یا مدرسه بازگردید.

  • در مورد میزان زمان استراحتی که ممکن است نیاز داشته باشید، با پزشک خود صحبت کنید.
  • دوره بهبودی به طور مستقیم به اندازه ناحیه جراحی و مقدار چربی که پزشک حذف می‌کند مربوط می‌شود. اگر یک ناحیه بزرگ تحت درمان داشته‌اید، ممکن است نیاز به زمان بیشتری برای بهبودی داشته باشید.
  • قبل و بعد از عمل جراحی، خانه و اتاق خواب خود را آماده کنید. محیط راحت، از جمله تشک راحت، بالش و ملافه‌ها می‌تواند به شما کمک کند که استراحت کنید و به طور موثرتری بهبود یابید.

مراقب زخمتان باشید

فرد باید انتظار خروج مقدار زیادی خونابه و ماده بی‌حسی را از محل‌های برش در طی 24 تا 48 ساعت اول بعد از تخلیه چربی داشته باشد. هر چه تخلیه مایعات بیشتر باشد تورم و کبودی کمتری خواهید داشت. بنا براین باید با ماساژ محل عمل به سمت پایین در حمام به تخلیه هرچه بیشتر مایع از محل عمل کمک کرد زیرا مایع باقیمانده بعد از بسته شدن منافذ باعث درد و بزرگی سایز شده و به کندی بوسیله بدن دفع میگردد. دفع مایعات تا ۵ روز طبیعی است.

در صورتیکه قبل از اتمام مایعات سوراخها بسته شود مایع در محل تجمع می‌یابد که به صورت بزرگ شدن تدریجی ناحیه عمل، تشدید درد و گاه قرمزی پوست می‌شود که بایستی محل برش را مجددا باز کرد. در صورتیکه خودتان قادر به باز کردن آن نبودید به پزشکتان اطلاع دهید. هنگامی که ترشح مایع تمام شود و به مدت ۲۴ ساعت از محل برش مایعی خارج نشود نیازی به پانسمان مجدد نیست.

از پدهای گرمایی یا آیس بگ استفاده نکنید. تا بسته شدن کامل منافذ از نشستن در وان، استخر، سونا و یا شنا در دریا یا آنهایی که احتمال آلودگی دارد اجتناب کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد لیپوماتیک به سایت mahmutsunay.com مراجعه نمایید.

در اسرع وقت پیادهروی کنید 

مهم است که به محض این که بتوانید، آرام شروع به حرکت کنید. قدم زدن می‌تواند باعث جلوگیری از لخته شدن خون در پاها شود که می‌تواند مرگبار باشد. حرکت آرام همچنین ممکن است به شما کمک کند که به سرعت بهبود یابید. اگر چه توصیه می‌شود که در اسرع وقت پیاده روی کنید یا به طور ملایم حرکت کنید، ممکن است فقط یک ماه پس از عمل جراحی ممکن است بتوانید فعالیت‌های سنگین را از سر بگیرید.

درد و تورم را با دارو کنترل کنید

ممکن است کمی درد، بی‌حسی، و تورم بعد از لیپوماتیک داشته باشید. شما می‌توانید درد و تورم را با داروهای مسکن بدون نسخه یا مسکن‌های تجویزی کاهش دهید.

  • داشتن احساس بی‌حسی و گزگز و همچنین درد به مدت چند هفته پس از عمل طبیعی است. در این زمان ممکن است تورم و کبودی نیز داشته باشید.
  • بیشتر افراد 1 تا 2 هفته طول می‌کشد تا پس از لیپوماتیک احساس بهتری داشته باشند. برای این مدت زمان یا بیشتر، ممکن است نیاز به داروهای مسکن داشته باشید.
  • از داروهای ضد درد بدون نسخه مانند ایبوبروفن یا استامینوفن استفاده کنید. ایبوپروفن همچنین ممکن است به کاهش تورم مرتبط با جراحی کمک کند.
  • در صورتی که داروهای مسکن بدون نسخه برای شما عمل نکنند، پزشک شما ممکن است داروهای ضد درد را تجویز کند.
  • شما می‌توانید داروهای مسکن بدون نسخه و داروهای تجویزی را از داروخانه‌ها تهیه کنید.

آنتی بیوتیکها را برای جلوگیری از عفونت مصرف کنید

 

پزشک ممکن است آنتی بیوتیک‌ها را بعد از لیپوماتیک تجویز کند تا خطر عفونت را کاهش دهد. مهم است که تمام دوره‌های تجویز شده آنتی بیوتیک را مصرف کنید تا خطر ابتلا به عفونت کاهش یابد. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که ممکن است بعد از لیپوماتیک آنتی بیوتیک‌ لازم نباشد، بنابراین با پزشک صحبت کنید. ممکن است یک عارضه مانند تبخال وجود داشته باشد که نیاز به مصرف دارو برای جلوگیری از عفونت‌ها یا شیوع آن باشد.

لباسهای فشردهسازی بپوشید

 

پس از انجام لیپوماتیک، پزشک باند و احتمالا لباس فشرده نيز اعمال خواهد کرد. استفاده از باند و لباس فشرده‌سازی می‌تواند به حفظ فشار روی ناحیه کمک کند، خونریزی را متوقف کند و کانتورهای به دست آمده از جراحی را حفظ کند.

  • برخی از پزشکان لباس فشرده‌سازی را ارائه نمی‌دهند. شما باید قبل یا بلافاصله بعد از لیپوماتیک لباس فشرده‌سازی یا باند خریداری کنید. شما می‌توانید باند و لباس فشرده‌سازی را در فروشگاه‌های عرضه پزشکی و داروخانه‌ها پیدا کنید.
  • پوشیدن لباس‌های فشرده‌سازی مهم است. آنها بعد از لیپوماتیک از نواحی تحت درمان پشتیبانی می‌کنند و همچنین به کاهش تورم و کبودی و بهبود گردش خون کمک می‌کنند که می‌تواند بهبودی را افزایش دهد.
  • شما احتمالا می‌خواهید لباس‌های فشرده‌سازی که به طور خاص برای نواحی بدنتان که لیپوماتیک در آنجا انجام شده طراحی شده است خریداری کنید. به عنوان مثال اگر روی ران‌هایتان لیپوماتیک انجام داده‌اید، 2 عدد لباس فشرده‌سازی برای قرار گرفتن اطراف ناحیه هر یک از ران‌ها می‌خواهید.
  • ممکن است نیاز باشد که به مدت 2 هفته پس از عمل نیاز به استفاده از باند داشته باشید، در حالی که بیشتر افراد به مدت چند هفته لباس‌های فشرده‌سازی می‌پوشند.

وزن خود را کنترل کنید

 

لیپوماتیک سلول‌های چربی را به طور دائم حذف می‌کند، اما اگر وزن به دست آورید، ممکن است نتایج شما تغییر کنند یا چربی ممکن است به محلی که جراحی شده است بازگردد. وزن خود را برای کمک به حفظ ظاهر نتایج آنگونه که می‌خواهید، حفظ کنید.

  • بهترین راه ثابت نگه داشتن وزن است. در حالی که اضافه‌ی تنها یک تا 2 کیلو وزن ممکن است به طور قابل توجهی بر روی بدن شما تاثیر نگذارد، بدست آوردن مقادیر بالاتری می‌تواند نتایج شما را به طور قابل توجهی تغییر دهد.
  • فعال ماندن و حفظ رژیم غذایی سالم می‌تواند به شما در حفظ وزن کمک کند.

وعدههای غذایی منظم و سالم بخورید

 

خوردن وعده‌های غذایی منظم، متعادل و سالم به حفظ وزن شما کمک کند. برای مثال، غذاهایی که دارای چربی متوسط، کربوهیدراتهای پیچیده و حاوی مقدار زیادی مواد مغذی هستند، برای سلامت عمومی شما مناسب هستند.

  • یک رژیم غذایی سالم از 1800 تا 2200 کالری‌های غنی از مواد مغذی را بسته به اینکه چقدر فعال هستید، دنبال کنید.
  • در صورتی که غذاها را از 5 گروه غذایی در روز در رژیم خود جای دهید، مواد مغذی مناسب دریافت خواهید کرد. پنج گروه غذایی عبارتند از: میوه‌ها، سبزیجات، غلات، پروتئین‌ها و لبنیات.
  • شما نیاز به 1 تا 1.5 فنجان میوه در روز دارید. شما می‌توانید این را از خوردن تمام میوه‌ها مانند تمشک، زغال اخته، یا توت فرنگی، یا از نوشیدن آب میوه 100٪ طبیعی دریافت کنید. اطمینان حاصل کنید که میوه‌هایی که انتخاب می‌کنید را تغییر دهید، تا بتوانید طیف وسیعی از مواد مغذی را دریافت کنید و به هیچ وجه آنها را تمام نکنید. به عنوان مثال، خوردن یک فنجان توت‌های خالص بسیار پاک‌تر از خوردن انواع توت‌ها روی کیک است.
  • شما نیاز به 2.5 تا 3 فنجان سبزی در روز دارید. شما می‌توانید این را از خوردن کل سبزیجات مانند بروکلی، هویج، فلفل و یا نوشیدن آب سبزیجات 100٪ طبیعی دریافت کنید. اطمینان حاصل کنید که انواع سبزیجات را انتخاب کنید تا طیف وسیعی از مواد مغذی دریافت کنید.
  • میوه‌ها و سبزیجات منبع عالی فیبر هستند. فیبر همچنین به شما در حفظ وزن کمک می‌کند.
  • شما بین 5 تا 8 اونس غلات در روز نیاز دارید، که ½ باید غلات و حبوبات کامل باشد. شما می‌توانید حبوبات و غلات کامل را از غذاهایی مانند برنج قهوه‌ای، ماکارونی گندم کامل یا نان، بلغور جو دوسر یا غلات دریافت کنید. غلات ویتامین B حیاتی برای شما ارائه می‌دهند، که می‌تواند به هضم کند کمک کند.
  • شما نیاز به 5 تا 6.5 اونس پروتئین در روز دارید. شما می‌توانید پروتئین را از گوشت بدون چربی از جمله گوشت گاو، گوشت خوک یا مرغ؛ لوبیای پخته شده؛ تخم مرغ؛ کره بادام زمینی؛ یا آجیل و دانه دریافت کنید. این همچنین به شما کمک می‌کند تا عضلات را بسازید و حفظ کنید.
  • شما نیاز به 2 تا 3 فنجان یا 12 اونس لبنیات در روز دارید. می‌توانید لبنیات را از پنیر، ماست، شیر، شیر سویا، یا حتی بستنی دریافت کنید.
  • از مقادیر بیش از حد سدیم در رژیم غذایی خود که در غذاهای فرآوری شده رایج است، اجتناب کنید. حس چشایی شما با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد و شما ممکن است بخواهید به غذایتان نمک اضافه کنید. سعی کنید از چاشنی‌های دیگر مانند سیر یا گیاهان استفاده کنید تا از اضافه شدن سدیم بیش از حد و افزایش وزن آب جلوگیری کنید.

از غذاهای ناسالم پرهیز کنید

اگر سعی در از دست دادن وزن دارید، ایده خوبی برای جلوگیری از خوردن غذاهای ناسالم یا آشغال است که بسیاری از آنها مملو از چربی و کالری هستند. هنگام خرید، از خریدن غذاهای میان وعده و هله هوله در فروشگاه مواد صرف نظر کنید. چیپس سیب زمینی، ناچو، پیتزا، برگر، کیک و بستنی به کاهش وزن کمک نمی‌کنند.

  • از مواد نشاسته‌ای، کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان، کراکر، ماکارونی، برنج، غلات و محصولات پخته دور بمانید. حذف این غذاها می‌تواند به شما در حفظ وزن کمک کند.
  • مراقب قند پنهان در انتخاب غذا باشید، که می‌تواند باعث اضافه وزن شما شود.

شرکت در ورزش قلبی و عروقی

 

انجام تمرین قلبی عروقی با اثر کم و شدت ملایم، می‌تواند به حفظ تناسب اندام شما کمک کند و همچنین ممکن است به کاهش وزن نیز کمک کند. درمورد برنامه انجام تمرینات قلبی عروقی، قبل از شروع با پزشک خود صحبت کنید.

  • شما باید حداقل 30 دقیقه تمرین ملایم را در تمام یا بیشتر روزهای هفته انجام دهید.
  • اگر تازه شروع کرده‌اید، و یا نیاز به انجام فعالیت با تاثیر کمتر دارید، راه رفتن و شنا گزینه‌های عالی هستند.
  • شما می‌توانید هر گونه تمرین قلبی عروقی را برای کمک به کاهش وزن انجام دهید. گذشته از راه رفتن و شنا کردن، دویدن، پارو زدن، دوچرخه سواری و یا استفاده از ماشین چرخ را نیز در نظر بگیرید.

1-چقدر طول می کشد تا نتایج  را ببینید

اکثر بیماران 90٪ از نتایج لیپوماتیک نهایی را یک تا سه ماه بعد از عمل مشاهده می کنند. چند هفته اول بعد از عمل، تورم پس از عمل وجود دارد.

2- لیپوماتیک چقدر درد دارد؟

در طول دو روز پس از، میزان درد بستگی به نوع بیهوشی مورد استفاده برای لیپوماتیک دارد. بی حسی موضعی معمولا بیش از 24 ساعت پس از عمل ادامه می یابد. درد معمولا 2 تا 4 روز پس از لیپوماتیک شدیدتر می شود و سپس به طور پیوسته کاهش می یابد.

3- آیا لیپوماتیک ایمن است؟

مقدار چربی که می تواند با خیال راحت برداشته شود محدود است. اما خطراتی وجود دارد، از جمله عفونت، بی حسی و زخم. اگر چربی بیش از حد برداشته شود، ممکن است در پوست ناهمواری هایی دیده شود. خطرات جراحی بستگی به مقدار چربی برداشته شده دارد .

4- چقدر طول می کشد تا لیپوماتیک بهبود یابد؟

به طور معمول بیمار 3 تا 7 ساعت تحت جراحی قرار می گیرد. البته جراحی واقعی فقط 2 تا 3 ساعت طول می کشد. مدت زمان لازم برای تکمیل  بستگی به سایز بیمار، تعداد مناطق تحت درمان و نوع بیهوشی مورد استفاده دارد.

5- آیا لیپوماتیک دردناک است؟

به طور کلی، در طول يه ال چهار روز پس از لیپوماتیک ، مقدار درد كاهش پيدا ميكند. بی حسی موضعی 12 تا 24 ساعت بعد از عمل جراحی لیپوماتیک طول می کشد.

6- بهبود زخم های شکم چقدر دردناک است؟

در طول هفته دوم، منطقه درمان متورم است اما درد و کبودی در حال کاهش است. همچنین باید گن مخصوص خود را بپوشید تا بهترین نتیجه را ببينيد.بسته به استانه تحمل افراد 5 تا 10 روز پس از عمل جراحی آماده بازگشت به محل کار و کارهای روزانه هستید.

7- چقدر بعد از عمل لیپوماتیک می توانید ورزش کنید؟

به طور کلی یک تا سه ماه طول می کشد تا تمام تورم از بین برود. به همین دلیل، معمولا به بیماران توصیه می شود تا 4 هفته از ورزش اجتناب کنند. اگرچه برخی ممکن است دو هفته بعد از عمل شروع به ورزش کنند.

8- چقدر طول می کشد تا تورم پس از لیپوماتیک از بین برود؟

در صورتی که محل برش ها با بخیه بسته نشده باشد و از گن مخصوص استفاده کنید 70%تورم 4 هفته پس از  برطرف می شود.

9- آیا اثر زخم لیپوماتیک بر روی بدن شما باقی می ماند؟

از آنجا که زخم ها بسیار کوچک هستند، معمولا قابل توجه نیستند. یک جراح ماهر قادر است زخم ها را در ناحیه پنهانی در بدن شما، مانند موهای شرمگاهی و یا ناف قرار دهد، به طوری که به راحتی قابل مشاهده نباشند. . بسیاری از بیماران در اثر لیپوماتیک هیچ اثری از زخم مشاهده نمی کنند.

10- آیا می توان پس از لیپوماتیک پوست را سفت کرد؟

لیپوماتیک تکنیک حداقل تهاجمی برای حذف چربی (نه پوست) است. بهتر است این عمل در بیماران با پوست خوب، یعنی بدون پوست اضافی و بدون شلي پوست ، انجام شود.

11- آیا لیپوماتیک به بدن آسیب می رساند؟

جراحی لیپوماتیک به خودی خود دردناك نیست. بیمارانی که بیهوشی عمومی دریافت می کنند در حین جراحی بیدار نمی شوند و هیچ چیز را احساس نمی کنند. بیمارانی که بی حسی موضعی دریافت می کنند، ممکن است در طی مراحل (بدون درد) احساس فشار کنند.

12- آیا عمل لیپوماتیک تحت پوشش بیمه درمانی قرار دارد؟

از آنجا که یک عمل جراحی زیبایی است، بیمه پزشکی آن را پوشش نمي دهد.

13- با لیپوماتیک چقدر وزن کم می کنید؟

در حالت ایده آل، بیمار باید بعد از معادل وزن چربی حذف شده کاهش وزن داشته باشد.

14- آیا امکان دارد در محل انجام لیپوماتیک افزایش وزن رخ دهد؟

در صورتی که کالری بیشتری نسبت به کالری که می سوزانید، مصرف کنید امکان بازگشت چربی ها وجود دارد.