مزیت‌های استفاده از سامانه ویپ چیست؟

ویپ چیست؟ از خدمات ویپ چه می‌دانید؟

خطوط تلفن و سیستم‌های تلفن سازمانی در یک دهه اخیر دچار تغییر و تحولات بسیار بزرگی شده‌اند. خطوط کابلی مخابراتی جای خود را به خطوط تلفن اینترنتی داده‌اند، سیستم‌های تلفن آنالوگ مثل پاناسونیک و سانترال کارین دیگر از رده خارج شده‌اند و جای خود را به سیستم‌های مدیریت تماس هوشمند مبتنی بر شبکه(VoIP) داده‌اند. پیش از آنکه به صورت کامل بخواهیم بگوییم ویپ چیست در ابتدا برای تعریفی ساده به همین جمله بسنده می‌کنیم: “VoIP مخفف Voice over IP و در لغت به معنای انتقال صدا روی بستر شبکه است.“ برای آگاهی از ارزان ترین تلفن ویپ سیسکو و بررسی ویپ سیسکو تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

تلفن اینترنتی voip | قابلیت های voip | مزایا و معایب voip

پروتکل صدا از طریق اینترنت (VoIP) یک فناوری اثبات شده است که به هر کسی امکان می دهد از طریق اتصال به اینترنت تماس تلفنی برقرار کند. با ظهور پهنای باند، VoIP به انتخاب قطعی خدمات تلفنی برای مصرف کنندگان و مشاغل تبدیل شده است. چرا مردم از استفاده از خدمات تلفن VoIP از طریق خطوط تلفن سنتی لذت می‌برند؟ قابلیت‌های بسیار بیشتری نسبت به گوشی‌های آنالوگ ارائه می‌دهد و می‌تواند همه این کارها را با کمتر از نصف هزینه انجام دهد. جهت آگاهی از تلفن ویپ سیسکو مدل CP-8961-K9 کلیک کنید.

با یک مثال ساده این موضوع را بیشتر باز می‌کنیم. یکی از نرم‌افزارهای ارتباطی پرکاربرد امروزی را مثل واتس اپ در نظر بگیرید. زمانی که با یکی از دوستانتان تماس صوتی برقرار می‌کنید‌ مکالمه شما از طریق سرورهای شرکت توسعه دهنده این نرم‌افزار بدون استفاده از شماره موبایل و درون نرم‌افزار و روی بستر اینترنت و از طریق یک پروتکل خاص برقرار می‌شود.

کسب‌و‌کاری که تصمیم به استفاده از امکانات ویپ و خدمات ویپ دارد، در ابتدا نیازمند اطلاع از مفهوم آن است که بداند ویپ چیست و بعد یک سرور برای نصب نرم‌افزار برای مدیریت تماس‌های ورودی و خروجی نیاز دارد. این همان سرور مدیریت ارتباط در واتس اپ است با این تفاوت که اینجا ارتباطات شما به صورت درون شبکه‌ای است و همچنین سرور قابل لمس و در اختیار شماست. در ادامه کارمندان شما برای ارتباط با یکدیگر نیازمند یک تلفن رومیزی یا هر نوع تلفن دیگر ویپ هستند (تلفن ویپ در واقع سناریو قبل همان نرم‌افزاری است که در دست شماست) تلفن ویپ از طریق شبکه داخلی با سرور ارتباط برقرار می‌کند و در نهایت تماس و مکالمه شما ایجاد می‌شود.

چه در سیستم تلفن داخلی و چه یک نرم‌افزار ارتباطی مثل واتس اپ، این تکنولوژی VoIP است که ارتباط صوتی شما را برقرار می‌کند. تکنولوژی ویپ دامنه وسیعی از ارتباطات صوتی را در بر می‌گیرد که در مقالاتی اینچنین که هدفی قابل لمس برای افرادی که صرفا علاقه‌‌مند به آشنایی با این تکنولوژی ارتباطی را دارند، نمی‌گنجد. بنابراین به همین توضیحات کوتاهی که در مورد سوال متداول ویپ چیست، اشاره شد بسنده می‌کنیم و اگر علاقه‌مند به اطلاعات بیشتر و تخصصی‌ هستید می‌توانید مقالات تخصصی بیشتری را در گوگل بیابید.

نحوه کار ویپ چیست

مرکز تلفن ویپ، جایگزین سانترال منسوخ پاناسونیک

سال‌های زیادی از حضور سانترال پاناسونیک در ایران می‌گذرد. از حق نگذریم این مرکز تلفن آنالوگ توانست خدمات خوبی را برای مدیریت تماس‌های ورودی و خروجی کسب ‌و‌کارها ارائه کند. اما به مرور زمان و با ورود تکنولوژی ارتباطی ویپ و با توجه به ویژگی و مزایایی که مرکز تلفن ویپ نسبت به سانترال آنالوگ پاناسونیک داشت، آرام آرام از محبوبیت این سیستم تلفن کم و بر افزوده شد. زمانی خودرو فولکس واگن بیتل در ایران و سایر کشورها از محبوبیت بسیار خوبی برخوردار بود و یکی از بهترین گزینه‌های موجود در زمان خود به حساب می‌آمد. اما به مرور زمان و با ورود خودروهایی با امکانات بیشتر این خودرو نیز به دست فراموشی سپرده شد اما حالا آیا کسی هست که یک خودروی امروزی را به دردسرهای یک خودروی از رده خارج ترجیح دهد؟ حتما جوابتان خیر است. مگر اینکه کلسیونر باشید!

مرکز تلفن VoIP یک سیستم تلفن هوشمند مبتنی بر شبکه جهت مدیریت تماس‌های ورودی و خروجی برای یک کسب‌ و‌کار است.

فرقی نمی‌کند که یک شرکت کوچک، متوسط یا بزرگ باشید، به هر حال ارتباطات تلفنی بخش بزرگی از تعاملات روزانه شما را با مشتریان برقرار می‌کند و داشتن یک سیستم هوشمند تماس جهت افزایش کیفیت ارتباطات تلفنی در یک شرکت موضوعی دور از ذهن نیست. امکانات و خدمات متفاوت مرکز تلفن ویپ باعث شده است که شرکت‌های نوپا به جای استفاده از یک سانترال قدیمی با کارایی پایین به سمت استفاده از خدمات سیستم تلفن مبتنی بر ویپ که می‌تواند به صورت محلی یا مرکز تلفن ابری ارائه شود استفاده کنند. همچنین بسیاری از شرکت‌های قدیمی که از سانترال پاناسونیک برای مدیریت تماس‌های خود استفاده می‌کردند با آگاهی از خدمات ویپ به سمت این تکنولوژی ارتباطی حرکت می‌کنند. در ادامه این مقاله تمرکز بیشتری را روی اینکه ویپ چیست و چه مزایایی برای کسب‌‌ و‌کارها دارد خواهیم داشت.

سوار بر مرکب مزیت‌های ‌VoIP (۷ مزیت استفاده از ویپ در کسب‌و‌کارها)

تا اینجای مقاله تلاش کردیم تا با مثال‌هایی ساده به شما بگوییم که ویپ چیست و این تکنولوژی در چه سیستم‌های ارتباطی استفاده می‌شود و چه ارتباطی با زندگی روزمره ما دارد. در این بخش به مزایای ویپ که می‌تواند کمک بزرگی به سیستم‌ مدیریت تماس هر شرکت کند می‌پردازیم. همانطور که پیش‌تر گفته شد یک مرکز تلفن مبتنی بر شبکه از تکنولوژی ویپ برای برقراری ارتباطات درون و برون‌سازمانی استفاده می‌کند. در اینجا به مزایای ویپ در غالب یک مرکز تلفن ویپ در زندگی روزمره و کسب ‌و‌کارها می‌پردازیم. همانطور که گفته شد ویپ یک کانسپت و تکنولوژی است و به خودی خود معنایی در زندگی روزمره ما ندارد و زمانی برای ما ایجاد مزیت می‌کند که در بطن یک سرویس ارتباطی وجود داشته باشد.

صرفه‌جویی در هزینه‌های شرکت، مکالمه رایگان، کاهش هزینه مکالمات… اینها عناوینی هستند که در زمان تحقیق در این مورد که ویپ چیست حتما به آنها خواهید رسید. تکنولوژی ویپ برای ارتقای کیفیت و داشتن مزایای جدید در ارتباطات صوتی به وجود آمده است و کاهش هزینه مکالمات در بعضی شرایط و سناریوها کمک بزرگی به کسب‌ و‌کارها کرده است. فرض کنید صاحب یک شرکت با ۳ شعبه در کشور هستید. شعبه مرکزی در تهران، شعبه دوم در اصفهان و شعبه سوم در شیراز مستقر است. اگر از یک سیستم مدیریت تماس آنالوگ مثل سانترال پاناسونیک استفاده کنید، برای برقراری تماس از هر شعبه به شعبه‌ای دیگر باید از طریق گرفتن شماره تلفن شعبه مقصد اقدام کنید که این موضوع هزینه مکالمات بین شهری شما را افزایش می‌دهد.

در مقابل با داشتن یک مرکز تلفن ویپ می‌توانید مکالمات هر سه شعبه خود را رایگان کنید! از طریق ارتباط شبکه‌ای که بین مرکز تلفن هر سه شعبه، پرسنل می‌‌توانند تنها با گرفتن داخلی همکار خود در شهر دیگر به صورت رایگان بر روی بستر شبکه مکالمه داشته باشند. این شبکه می‌‌تواند بستر اینترنت یا بستر اینترانت مثل MPLS باشد.

  • عدم نیاز به تغییر زیرساخت شرکت

به صورت معمول در اکثر شرکت‌ها بستر مناسب شبکه به صورت کابلی یا بی‌سیم فراهم است. در واقع حداقل نیاز به ارتباط چند کامپیوتر، پرینتر و مودم اینترنت شرایطی را مهیا می‌کند که بستری ساده از یک شبکه داخلی ایجاد شود. برای داشتن یک سیستم تلفن مبتنی بر تکنولوژی ویپ به یک بستر ساده شبکه در شرکت نیاز است. بنابراین زمانی که تصمیم به استفاده از یک مرکز تلفن VoIP بگیرید، نیازی به تغییر در زیرساخت ارتباطات شبکه‌ای خود ندارید و بستر مناسب برای شروع یک ارتباط تلفنی هوشمند فراهم است.

در ادامه مزایا و توضیحات پیرامون ویپ چیست به میزان توسعه پذیری و انعطاف بالای این سیستم ارتباطی با دیگر سرویس‌های درون‌سازمانی می‌پردازیم. تکنولوژی ویپ در غالب یک مرکز تلفن تحت شبکه این امکان را به کسب‌ و‌کارها می‌دهد تا بتوانند بر اساس نیازمندی‌های اختصاصی خود و همچنین در راستای بهره‌وری بیشتر این سیستم با سایر سرویس‌های درون‌سازمانی مثل نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری ارتباط بهینه برقرار کند. به طور مثال ارتباط ویپ با CRM می‌تواند ارزش افزوده‌ای مثل پاپ ‌آپ تلفنی برای شما داشته باشد. پاپ آپ تلفنی یک سرویس در غالب یک نرم‌افزار است که می‌تواند در زمان ورود یک تماس، اطلاعات مشتری را از نرم‌ افزار مدیریت ارتباط با مشتری بخواند و پیش از برداشتن گوشی تلفن اپراتور بداند که چه کسی و با چه سابقه‌ای تماس گرفته است.

  • بررسی، تحلیل و مدیریت بهتر تماس

برای داشتن یک کسب ‌و‌کار موفق، افزایش فروش و افزایش کیفیت خدمات بهتر است در برهه‌های زمانی مختلف فعالیت و خروجی ارتباطات تلفنی شرکت را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید. بررسی، تحلیل و تهیه گزارش از سیستم تلفن هوشمند ویپ این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید مشکلات ارتباطی سازمان خود را بشناسید و برای رفع آن و در نهایت افزایش رضایتمندی مشتریانتان بکوشید تا همواره کسب‌ و‌کاری موفق داشته باشید.

  • مکالماتی با کیفیت صدای یک خواننده اپرا!

همانطور که در تعریف ویپ چیست اشاره کردیم، تمام ارتباطات صوتی که از طریق تکنولوژی ویپ برقرار می‌شوند، بر روی بستر شبکه صورت می‌گیرند. یکی دیگر از مزایای ویپ بهبود کیفیت مکالمه در این سیستم ارتباطی است. با توجه به پهنای باند زیاد و همچنین پروتکل‌های ارتباطی در این تکنولوژی، امکان انتقال صدا با کیفیت HD و با کدک‌هایی به روز مثل کدک Opus که در عین داشتن کیفیت بالا می‌تواند بسته صوتی را روی بستر شبکه با کمترین پهنای باند انتقال دهد، مکالمه‌ای با کیفیت صدای یک خواننده اپرا مثل پاواراتی خواهید داشت!