علمی و پزشکیکسب و کار جدید

چه غذاهایی برای ارتودنسی مناسب است؟

تغذیه در حین ارتودنسی (لیست غذاهای ممنوعه در طول ارتودنسی)

اگرچه براکت های ارتودنسی ثابت با تکنولوژی مدرن ساخته شده اند و از استحکام بالایی برخوردار هستند، اما همچنان مستعد سایش هستند. بنابراین در حین ارتودنسی باید از بریس های خود (سیم، بریس و …) مراقبت کنید. یکی از اصول کلی مراقبت های ارتودنسی و دستگاه های ثابت ارتودنسی پرهیز از مصرف برخی مواد غذایی است. برای ارتودنسی دندان هم میتوانید به ارتودنسی شیراز پی جو  مراجعه کنید.

به طور کلی، همه افرادی که بریس‌های ثابت یا متحرک دارند باید از خوردن غذاهای چسبناک، سفت یا غذاهایی که نیاز به جویدن مکرر دارند اجتناب کنند. و فقط از غذاهای ملایم و غذاهای توصیه شده استفاده کنید. غذاهایی که اجتناب از آنها در طول ارتودنسی ممنوع است عبارتند از:

و باب

آجیل

لباس (آویز کردن خشک)

آدامس (به هر شکل)

یخ

چیپس ذرت

پیتزا

کوکی های سخت

شکلات چسبناک یا سفت

بلال گفت

سعی کنید از جویدن یا گاز زدن غذاهای سفت خودداری کنید (مخصوصاً با دندان های جلویی). در صورت امکان غذاهای زیر را به قطعات کوچک برش دهید و سپس بخورید:

سبزیجات سبز

نانی که به شدت برشته شده یا کاملاً پخته نشده است (مانند باربری سانگ، نان غلیظ محلی و غیره).

انواع میوه (برخی میوه های رسیده مانند سیب ترش و همه میوه های نارس)

پیتزا با مواد قوی و مقدار زیادی پنیر پیتزا (به دلیل چسبندگی)

گوشت (مخصوصا خام)

همبرگر و ساندویچ های مشابه

رژیم غذایی در طول ارتودنسی (لیست غذاهای نرم برای ارتودنسی)

علاوه بر پرهیز یا احتیاط در خوردن موارد ذکر شده در بالا، غذاهای نرم باید در طول درمان پریودنتال مصرف شوند. این غذاها نه تنها بدن را تغذیه می کنند، بلکه ناخن ها را سالم نگه می دارند و بهداشت دهان و دندان را آسان می کنند. هر متخصص دندانپزشکی خوردن غذاهای زیر را به عنوان یک رژیم غذایی ملایم برای مشتریان و بیماران خود توصیه می کند:

پاپ کورن، پاپ کورن (فقط ذرت نرم، به صورت جداگانه فروخته می شود)

انگور بدون هسته

نارنجی

توت فرنگی و سایر میوه های خانواده توت ها

کوکی ها، کراکرها یا کوکی های نرم و نرم

انواع پنیرهای نرم

کره بادام زمینی

رشته فرنگی نرم با مقدار زیادی آب و مرغ چرخ کرده

راویولی

اسموتی لی شیکس

ماست، پودینگ و بستنی

آووکادوی رسیده

چاقوهای صاف یا چاقوهایی با لقمه های بسیار نرم (اصولاً چاقوها نرم و آبکی و بسیار مغذی هستند. انواع چاقوها برای استفاده در درمان ارتودنسی مفید هستند)

پوره سیب زمینی یا سیب زمینی آب پز نرم بدون پوست

میوه پخته شده به عنوان سس سیب

میوه های رسیده مانند موز یا هلو بدون پوست

سبزیجات پوست کنده، پخته شده تا نرم شوند

بلغور جو دوسر و سایر غلات داغ

پاستا را بپزید تا نرم شود

نان تازه و بدون دانه

دسر ژله ای (قسمتی از مخلفات و ظروف نرم)

داشتن یک رژیم غذایی سالم و مغذی برای سلامت دهان و دندان و سلامت کلی مهم است. هر چه بدن شما سالم تر باشد، نتایج درمان ارتودنسی بهتر خواهد بود. زیرا یک رژیم غذایی مناسب مواد مغذی ضروری را در استخوان ها و بافت ها فراهم می کند که در طول درمان با بریس دستخوش تغییرات قابل توجهی می شوند.

چند راهکار برای رعایت رژیم غذایی در طول ارتودنسی دندان

اگر برایتان سخت است که غذاهای ممنوعه را به یکباره کنار بگذارید یا از فهرستی از غذاهای نرم برای ارتودنسی استفاده کنید، نکات و راهکارهای زیر به شما در این مسیر کمک می کند.

1. غذاهای ممنوعه را در بدو ورود حذف کنید

اکثر مردم بیشتر وعده های غذایی یا میان وعده های خود را در خانه می خورند. این بدان معنی است که شما می توانید هر غذایی را در خانه تهیه کنید. تا زمانی که محصولات مضر در حین درمان ارتودنسی در منزل وجود دارد، می توانید این محصولات را مصرف کنید. پس سعی کنید این محصولات را دور از دسترس نگه دارید. به عنوان مثال، اگر کودک شما متخصص اطفال است، تمام تلاش خود را بکنید تا غذا و دارو را در جاهایی که کودک دسترسی ندارد مخفی کنید.

2. محل مناسبی برای غذای مضر در زمان بیماری پریودنتال پیدا کنید.

حتی وقتی غذاهای ممنوعه (اما لذیذ) را از دسترس خود حذف می کنیم، میل به آن غذاها همچنان می تواند ما را به سمت یافتن آنها به روش دیگری سوق دهد. سعی کنید غذاها و غذاهای مضر برای ارتودنسی را با غذاهای نرم و مایع که اتفاقاً خوش طعم هستند جایگزین کنید. مطمئن شوید که این غذاها را دوست دارید و از خوردن آنها لذت ببرید. و مهمتر از همه، آنها شما را برای مسواک زدن آزار نمی دهند.

3. لیستی از مواد غذایی بیشتر برای تغذیه و تغذیه در ارتودنسی دریافت کنید

لیست غذاهای خوب و بد برای بریس بسیار طولانی تر از آنچه در این مقاله می توانید بخوانید است. از متخصص ارتودنسی خود بخواهید که به شما کمک کند تا غذاهای ممنوعه و توصیه شده بیشتری را پیدا کنید تا بتوانید در طول درمان ارتودنسی خود از رژیم غذایی و تغذیه مناسب پیروی کنید.

4. آهسته غذا بخورید و مقدار غذایی که می خورید را کاهش دهید

یک لقمه کوچک به جای لقمه بزرگ در دهان خود امتحان کنید. زیرا حتی اگر غذایی که می خورید نرم باشد اما مقدار آن زیاد باشد می تواند بریس ها را از بین ببرد.

5. در روزهای اول ارتودنسی از غذاهای نرم استفاده کنید

غذاهای ذکر شده در این مقاله را حتما امتحان کنید، به خصوص در روزهای اول پس از نصب دستگاه. از آنجایی که ممکن است کمی احساس درد و ناراحتی کنید، می توانید این چند روز را فقط با خوردن غذاهای نرم و آبکی بگذرانید.

6. غذای سرد بخورید!

سعی کنید برای کاهش درد و ناراحتی، غذاهای سرد بخورید. مثلا بستنی می تواند انتخاب معقولی باشد. زیرا به مفاصل آسیب نمی رساند و سردی آن باعث کاهش درد و ناراحتی می شود.

7. با دندان های جلویی خود نجوید

دندان های جلو در هنگام گاز گرفتن غذا و در حین درمان ارتودنسی نسبت به سایر دندان ها دردناک تر هستند. عادت به خوردن غذا و گاز گرفتن با دندان های جلویی در دوره ارتودنسی می تواند به یک بحران تبدیل شود. در طول ارتودنسی باید از خوردن یک سیب کامل یا هر میوه سفت دیگری خودداری کرد. می توانید با چاقو شیرینی های خشک و پیتزای سفت و ترد یا هر نوع میوه سفت را به قطعات کوچکتر برش دهید و سپس بخورید.

برای نتیجه بهتر، از جویدن اشیا خودداری کنید.

علاوه بر پرهیز از غذاهای مضر، برخی عادات در طول درمان ارتودنسی می تواند آسیب جدی به شلوار وارد کند. بنابراین توصیه می شود که در طول درمان و ترجیحاً پس از درمان شروع به ترک این عادت ها کنید. زیرا این عادات می توانند اثرات مخرب بسیاری بر درمان ارتودنسی شما داشته باشند.

در برخی موارد نیز مشاهده می شود که برخی از افراد به طور مکرر کناره های بریس ها را هنگام استرس لمس می کنند. لمس بیش از حد براکت ها باعث حرکت آنها می شود. علاوه بر این، باکتری های دست یا ناخن شما می توانند با انتقال میکروب ها به دهان، دندان ها و لثه های شما آسیب بزنند.

در اینجا چند نمونه از عادات بد را آورده ایم که باید از آنها دوری کنید

جویدن مداد، خودکار یا سایر اجسام سخت
برای جویدن ناخن
گاز گرفتن تکه ای از پوست و ریشه اطراف ناخن
سعی کنید یک بسته پلاستیکی نرم یا سخت را با دندان باز کنید