چکش پنوماتیک از چه اجزایی تشکیل شده است؟

با چکش بادی و عملکرد آن بیشتر آشنا شویم

همان طور که از نام این وسیله پیداست، چکش بادی برای تخریب استفاده شده و از این جهت به آن چکش تخریب، پنوماتیکی، پیکور بادی یا پیکور پنوماتیکی گفته می‌شود. عملکرد چکش‌های بادی دقیقا مانند نمونه معمولی آن‌ها است با این تفاوت که به علت استفاده از کمپرسور هوا ‌فشار چکش بسیار بالا خواهد رفت و از این طریق قدرت تخریب آن زیاد می‌شود. چکش‎های بادی دارای یک دسته فلزی هستند که به یک بدنه سنگین چسبیده و مخزن چکش بادی نیز دارای یک کمپرسور بوده که پیستون آن توسط هوا هدایت می‌شود.

هوای فشرده شده ‌از این مخزن توسط شلنگ یا شلنگ‌هایی به چکش رسیده و آن را به حرکت وا می‌دارد. نیرویی که در اینجا به آن احتیاج داریم به طور معمول ۷ دبی بار است. این بدان معنا است که سیلندر واقع شده در چکش به وسیله هوا به حرکت در می‌آید و فشار هوای ۷ بار را تحمل می‌کند. اگر این میزان نیرو به چکش وارد نشود در عملکرد آن اختلال ایجاد شده و ممکن است که چکش بادی به درستی کار خود را انجام ندهد. معمولا چکش‌های بادی یک قلم گیر و تعدادی قلم با اندازه‌های مختلف نیز برای سوراخ کردن یا تخریب انواع مواد را در اختیار دارند که توسط کاربر برای موارد استفاده خاص تعویض خواهند شد. انواع مختلفی از چکش پنوماتیک یا بادی در صنعت استفاده می‌شوند که چکش بادی سنگین به دلیل قدرت تخریب بالا و استفاده در عملیات راهسازی معمولا بیشتر از باقی انواع در نظر گرفته می‌شود. در ادامه به انواع این نوع چکش‌ها می‌پردازیم.

انواع و کاربرد چکش های بادی

انواع مختلفی از چکش‎های بادی وجود دارند که هر کدام برای استفاده خاص طراحی شده‌اند. معمولا این نوع از چکش‌ها بر اساس وزن، شکل ظاهری یا نوع چرخش یا ضربه مته طبقه بندی می‌شوند. این چکش‎ها عموما با برق کار می‎کنند و کمپرسور به نیروی الکتریکی برای شروع و ادامه کار احتیاج دارد. کاربری که قرار است از چکش پنوماتیک استفاده کند باید به هر کدام از این انواع و ویژگی‌های آن‌ها توجه کرده و یک نوع مناسب را انتخاب کند. از این رو در زیر بر اساس همین طبقه بندی‌ها انواع چکش بادی را معرفی می‌کنیم تا بتوانید انتخابی درست داشته باشید.

انواع چکش های بادی بر اساس وزن

چکش‌های بادی عموما بر اساس وزن تقسیم بندی می‌شوند‌. به عنوان مثال چکش بادی ۳ کیلویی یا ۱.۵ کیلویی نیز وجود دارد که چکش بادی دندانسازی هم عموما از همین وزن است و کاربرد بسیاری دارد. چکش‌های بادی تخریب به ترتیب بعد از ۱.۵ یا ۳ کیلویی به وزن ۷، ۹، ۱۰، ۳۲ و ۴۰ کیلوگرم خواهند رسید که از چکش بادی ۴۰ کیلویی برای تخریب بتن یا آسفالت استفاده می‌شود. شخصی که قرار است از چکش‌های بادی سنگین استفاده کند نیز باید از قدرت بدنی بالا برخوردار بوده تا بتواند تکان‌های چکش و وزن آن را کنترل کند و عمل تخریب را به بهترین شکل انجام دهد. چکش‌های با وزن متوسط مانند ۹ یا ۱۰ برای تخریب دیوارهای آجری مناسب هستند‌. در صورتی که چکش‌های با وزن بالا عمدتا در معادن یا راهسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند‌.

انواع چکش های بادی بر اساس ظاهر

بعد از اینکه انواع چکش‌ بادی را بر اساس وزن شناختیم به طبقه بندی بر اساس ظاهر می‌رسیم‌. در این جا نیز با سه نوع چکش رو‌به‌رو خواهیم شد‌ که به شرح زیر معرفی‌ می‌شوند:

چکش یا پیکور بادی دو دسته که از دو دسته برای کنترل توسط کاربر ساخته شده است. این چکش‌های بادی عموما وزنی بالاتر از ۱۰ کیلوگرم داشته و برای تخریب سازه‌های بتنی یا خراب کردن آسفالت از آن‌ها استفاده می‌شود‌.

چکش یا پیکور بادی عصایی وزن بسیار کمتر از باقی چکش‌های بادی داشته و این نوع نیز با یک دست کار می‌کند. میزان تخریب این چکش‌ها معمولا کمتر اما در عین حال دقیق‌تر است.

انواع چکش های بادی بر اساس ضربه یا چرخش مته

چکش‌ بادی بر اساس ضربه زدن یا چرخش مته نیز وجود دارد که در وزن‌ها و شکل‌های مختلف ساخته شده‌اند. به عنوان مثال اگر به تخریب وسیع با دقت کم احتیاج دارید، باید از چکش یا پیکور بادی ضربه‌ای دو دسته که معمولا وزن بیشتری دارد استفاده کنید. اما اگر نیاز به تخریب دقیق با عمق بیشتر نیاز دارید باید چکش‌های چرخشی به صورت یک دسته یا دو دسته با وزن‌ متوسط یا پایین را به کار ببرید.

قیمت چکش بادی چطور محاسبه می شود؟

قیمت چکش بادی کمپرسور، پنوماتیک یا پیکور، عوامل زیادی تاثیرگذار هستند. به عنوان مثال اولین موردی که خود را برای قیمت نشان می‌دهد،‌ برند چکش‌های بادی است. این وسایل صنعتی معمولا ساخت خارج از کشور هستند. بنابراین قیمت آن‌ها بر اساس نرخ ارز و تغییرات آن محاسبه خواهد شد. یعنی چکش بادی سوماک یکی از برترین برندها در این زمینه که بیشتر برای نوع تفنگی از آن استفاده می‌شود، معمولا قیمت بیشتری از انواع برندهای دیگر مخصوصا ایرانی دارد.

انواع مختلف قطعات چکش‌های بادی نیز ممکن است با قیمت‌های متفاوتی به‌ فروش برسند‌‌. به عنوان مثال قیمت مته چکش بادی که کیفیت بالایی دارد معمولا گران‌تر از مته با کیفیت متوسط است. همچنین هرچقدر امکانات، وزن و کاربرد چکش بادی بیشتر باشد با‌ قیمت بالاتری عرضه خواهد شد.

nevonprojects.comمنبع: