چگونه سنتیمنت را در بازار فارکس تشخیص دهیم؟

روش‌های متضاد با شاخص‌های احساسات دنیای کریپتوکارنسی در عین پیچیدگی، جذابیت‌های زیادی دارد. یکی از این جذابیت‌ها سایت‌های مختلفی است که برای تحلیل ارزهای دیجیتال متنوع به شکل‌های متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر کمی در این زمینه مطالعه کرده باشید ممکن است سؤالاتی مثل سایت سنتیمنت چیست در ذهنتان شکل گرفته باشد. سایت pars journal به عنوان یکی از بهترین و جذاب‌ترین سایت‌های تحلیل ارز دیجیتال، از تحلیل آنچین و داده‌های آن استفاده می‌کند و با بررسی اطلاعات سوشال مدیاها و فاندامنتالی داده‌های ارزشمند و مفیدی را در اختیار شما می‌گذارد.

فارکس | یمن

تریدرها و سرمایه‌گذارها همیشه به‌دنبال بررسی جامع و کامل بازار هستند و در این راستا، جوانب مختلفی از بازار را زیر ذره‌بین می‌گیرند. از آنجا که حرکات قیمت در بازارهای مالی به‌ویژه بازار ارزهای دیجیتال ناشی از تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاران خُرد و کلان است، بررسی احساسات و انگیزه‌های این تریدرها یکی از کلیدی‌ترین جوانبی است که می‌توان به‌هنگام تحلیل و پیش‌بینی بازار به کار گرفت. درواقع، آنچه تحت عنوان احساسات بازار (مارکت سنتیمنت) شناخته می‌شود، یکی از تعیین‌کننده‌ترین عوامل در پیش‌بینی صعودی‌ یا نزولی شدن روند قیمت‌ها است.

با توجه به اهمیت بررسی احساسات بازار، ما هم این مقاله را به توضیح این عامل کلیدی در تحلیل بازار اختصاص می‌دهیم. ابتدا، معرفی کوتاهی درخصوص احساسات بازار داریم و اهمیت آن را در تحلیل بازار توضیح می‌دهیم. سپس، نگاهی به انواع تحلیل احساسات معامله گران داریم و با نحوه انجام این تحلیل آشنا می‌شویم. در ادامه، برخی عوامل تأثیرگذار روی احساسات تریدرها و سرمایه‌گذارها را فهرست می‌کنیم و در پایان، مروری بر فواید و چالش‌های این نوع تحلیل خواهیم داشت. اگر شما هم قصد دارید با درنظرگرفتن تمام فاکتورها از جمله احساسات بازار بهترین تحلیل را درخصوص قیمت ارزهای دیجیتال داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید.

احساسات بازار چیست؟

تحلیل احساسات (Sentiment Analysis) یا همان احساسات بازار (Market Sentiment) شامل ارزیابی و درک نظرها، نگرش‌ها، هیجانات و تمایلات کاربران، تریدرها، سرمایه‌گذارها و سایر افراد فعال در فضای بازار است. این تحلیل که تحت عنوان تحلیل سنتیمنتال هم شناخته می‌شود، معمولاً یک دارایی مالی خاص مثل یک ارز دیجیتال مشخص را درنظر می‌گیرد و احساس کلی جامعه را در مورد آن بررسی می‌کند.

تحلیل احساسات معمولاً با مطالعه منابع مختلف داده از جمله محتوای رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، مقالات خبری، تالارهای گفتگوی ارز دیجیتال و هرنوع روش ارتباطی در جامعه کریپتو به دست می‌آید. این تحلیل با روانشناسی توده تریدرها و سرمایه‌گذارها سروکار دارد و می‌تواند چگونگی همسویی احساسات را با موقعیت دارایی‌ها در بازار ارزیابی کند. افراد می‌توانند با بررسی و مطالعه حجم زیادی از اخبار و پست‌های شبکه‌های اجتماعی برآیندی از احساسات بازار به دست آورند.

بااین‌حال، با توجه به زمانی که این بررسی گسترده احتیاج دارد، برای تحلیل احساسات اغلب از یادگیری ماشینی و آموزش مدل‌های زبانی مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌شود. این مدل‌ها می‌توانند با بررسی حجم زیادی از اطلاعات به نتیجه‌گیری کلی درخصوص احساسات مثبت، منفی یا خنثی در بازار دست پیدا کنند. علاوه‌براین، ابزارهای تحلیل بازار به‌نام شاخص احساسات هم عرضه شگفتنی است به طور کلی، چرخه احساسات تریدرها در بازارهای مالی از جمله بازار ارزهای دیجیتال، روند جالبی را طی می‌کند که از هیجان اولیه زیاد شروع شده و به اوج ناامیدی می‌رسد و دوباره این روند از اول تکرار می‌شود. در مقاله‌ای جداگانه به بررسی آن پرداخته‌ایم.

شاخص احساسات چیست و چه کمکی به تحلیل احساسات بازار می‌کند؟ ابزار شاخص‌ احساسات یا همان شاخص سنتیمنت (Sentiment Index) ابزار تحلیلی مهمی است که به کمک الگوریتم‌های تحلیل داده، عوامل متعددی را در حوزه‌ای مشخص می‌سنجد تا احساسات صعودی یا نزولی تریدرها را ارزیابی کند. شاخص‌ احساسات که روشی سریع و آسان برای سنجش احساسات صعودی یا نزولی به شمار می‌رود، اغلب نمادی عددی به کار می‌گیرد تا عملکرد هیجانات را در بخش مشخصی از بازار نشان دهد.

شاخص‌ احساسات معمولاً عواملی مثل حرکات بازار، نوسانات، نظرسنجی‌ها، داده‌های گوگل‌ترندز و رفتار سرمایه‌گذارها را بررسی می‌کند. تریدرها می‌توانند به کمک خوانش طیف متنوعی از شاخص‌های احساسات فرصت‌های معاملاتی را تشخیص دهند که گاهی مخالف بازار هستند و به‌سادگی شناسایی نمی‌شوند. یکی از مشهورترین شاخص‌های احساسات شاخص ترس و طمع کریپتو (Crypto Fear & Greed Index) است که در پلتفرم‌های تحلیل داده مختلف با کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود. مثلا در تصویر پایین، این شاخص در وضعیت خنثی روی عدد ۵۰ را نشان می‌دهد.

تحلیل احساسات نوعی تحلیل FX است که بر نشان دادن و در نتیجه سنجش وضعیت کلی روانی و عاطفی همه شرکت کنندگان در بازار ارز متمرکز است. این نوع تحلیل فارکس تلاش می‌کند تا مشخص کند که چند درصد از شرکت‌کنندگان بازار FX خریداران هستند و چند درصد فروشندگان هستند، به عبارت دیگر خوش‌بین یا بدبین هستند. هنگامی که احساسات اکثریت بازار فارکس با موفقیت شناسایی شد، یک تحلیلگر خاص در سمت مخالف این فرضیه که جمعیت اشتباه می کند، موضع می گیرد.

معامله فقط بر اساس احساسات یک تکنیک مخالف است که به شدت به نسبت خرس و گاو نر و سایر شاخص های احساسات بستگی دارد. در عوض، تجزیه و تحلیل احساسات اغلب در ترکیب با تحلیل بنیادی یا تکنیکال اعمال می شود تا عمق بیشتری به درک معامله گر از بازار فارکس اضافه کند.  باید توجه داشته باشید که استفاده از هر سه نوع تحلیل به طور همزمان می تواند بسیار زیاد باشد، اما مطمئنا ارزش تلاش را دارد. درواقع ترکیب تحلیل سنتیمنتال و دیگر روشهای تحلیل بازار کمک شایانی به فیلتر کردن اشتباهات میباشد. پس سختی کار را درک کنید و این آموزش فارکس را به خوبی یادبگیرید.

احساسات بازار یک محاسبه نسبتاً جدید است که کارشناسان بازار، تحلیلگران و استراتژیست ها را در مورد احساس عمومی آنها در بازار راهنمایی می کند. هدف را می توان به شرح زیر توصیف کرد: وقتی به احساسات در بازار فارکس نگاه می کنید، می خواهید ببینید افکار سرمایه گذاران و معامله گران در بازار چیست. بدون شک یکی از قدیمی ترین نظرسنجی های احساسات، انجمن آمریکایی سرمایه گذاران فردی است که به عنوان نظرسنجی احساسات AAII نیز شناخته می شود. این نظرسنجی اکنون به صورت آنلاین انجام می شود و هر پنجشنبه منتشر می شود.

برخی از کسب و کارها داده های معاملاتی مانند معاملات بلوکی یا سود کوتاه و همچنین روند داستان های منتشر شده توسط انتشارات اخبار مالی را در نظر می گیرند. همچنین چیزی تحت عنوان «خط کاهش پیشروی ده روزه» برای شاخص S&P 500 وجود دارد. این معیاری است که تعداد سهام افزایش یافته را در مقابل تعداد واقعی سهام کاهش یافته جدول بندی می کند، و اگر این عدد برای بیش از ده روز منفی باشد، به این معنی است که در بازار فارکس فروش بیشتری دارد یا به عبارتی فروشندگان بیشتر هستند. تحلیل احساسات معامله گران را بسیار ساده‌تر می‌کنند.

انواع مختلف شاخص های احساسات

حذف اندیکاتورهای فارکس که بتوانند ما را در تشخیص احساسات کمک کنند از این مقاله اشتباه است. بنابراین باید بگوییم که شاخص احساسات چیست؟  این اندیکاتور یک نشانگر عددی یا گرافیکی است که برای نشان دادن احساس یک گروه خاص در مورد بازار یا یک محیط تجاری و شاید در مورد عوامل دیگر ساخته شده است. اندیکاتورهای احساسات با هدف سنجش وضعیت بازار فارکس هستند. شما می توانید بسیاری از آنها را در اینترنت پیدا کنید ما نیز چند نمونه را در بخش اندیکاتور های سایت بصورت رایگان برای دانلود قرار داده ایم. در این بخش سه شاخص خاص را که ممکن است به عنوان مثال برای شما مفید باشد، بیان کنیم:

شما به کمک این داده‌ها می‌توانید تحلیل‌های مختلف زیادی روی بیشتر از ۲۰۰۰ رمز ارز داشته باشید. در واقع اگر شما نسبت به جو بازار و فضای حاکم بر آن اطلاعات مفیدی داشته باشید، می‌توانید راحت‌تر و اصولی‌تر رفتار ارز دیجیتال مورد نظر خود در آن بازار را بررسی کنید. این موارد نکات مهمی است که در رابطه با سایت سنتیمنت می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. در ادامه این مقاله به معرفی پلتفرم Santiment به طور کامل خواهیم پرداخت.