اقتصادی

آمادگی بورس انرژی برای همکاری با وزارت نفت در بخش سوآپ و ترانزیت

مدیرعامل بورس انرژی آمادگی خود را برای توسعه همکاری با شرکت ملی نفت ایران برای استفاده از ابزارهای مالی مختلف از جمله اوراق سلف موازی و سایر ابزارهای مالی اعلام کرد. وزارت نفت

به گزارش اینترنشنال نیوز، به نقل از روابط عمومی بورس انرژی ایران، علی نقوی در نخستین گردهمایی «فعالان بازار پول و سرمایه» شرکت ملی نفت ایران که با حضور مدیران ارشد نفتی، بانک ها و سرمایه برگزار شد. بازارها وی در محوریت همایش های پاویون نفت با تاکید بر ظرفیت های قانونی موجود در این حوزه گفت. سیاست کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در سال 1392 برای فروش و فروش نفت با مشارکت علنی بخش خصوصی. گاز، تنوع روش های فروش و شفافیت در حوزه اقتصادی، تاکید می کند.
به گفته نقوی، ماده 18 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، تبصره 1 ماده 13 قانون رکود غیرتورمی، بند 4 ماده 4 قانون برنامه ششم توسعه. قوانین جمهوری اسلامی ایران و بودجه و مصوبات دولت از دیگر امکانات قانونی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی همچنین به قانون «رفع موانع تولید» اشاره و تصریح کرد. یکی از قابلیت های این قانون برای پالایشگاه ها این است که اگر مواد غذایی خود را از طریق بورس خریداری کنند، وزارت نفت 2 درصد به آنها می دهد. تخفیف.”
به گفته مدیرعامل بورس انرژی ایران، در صورتی که پالایشگاه ها مواد غذایی خود را بر اساس سازوکار بورس انرژی خریداری کنند، پس از آن فرآورده های خود را صادر یا به دولت می فروشند، در حالی که شفافیت مالی پالایشگاه ها «بین وزارت نفت» است. افزایش می یابد، عالی خواهد بود. اثر این گردش شفاف نیز رخ می دهد. اعمال تخفیف 2 درصدی باعث افزایش سودآوری پالایشگاه های نفت، ایجاد انگیزه و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های جدید می شود.

نقوی تصریح کرد: فرآیند تامین مالی مانند یک زنجیره است و ابزارهای مالی بر اساس بازار تجاری فعال ایجاد می شوند. شرکت ملی نفت ایران از ابتدای سال 1397 تا 9 آذرماه سال جاری یک میلیون و 180 هزار تن محصول عرضه کرده است. به قیمت 6500 میلیارد تومان فروخته شد.
،
وی همچنین در مورد معاملات آتی موازی استاندارد گفت. ۴۵ هزار میلیارد دلار اوراق آتی نفت و میعانات گازی در بورس انرژی منتشر شد که حدود ۱۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار آن توسط شرکت ملی نفت و ۲۲ هزار میلیارد دلار توسط وزارت اقتصاد، وزارت دارایی و وزارت دارایی انجام شد. بقیه توسط شرکت های دیگر منتشر شد. شرکت ملی نفت ایران می تواند با عرضه منظم نفت به بازار فیزیکی به صورت منظم و همچنین استفاده از ابزارهای مالی مانند قراردادهای آتی، اوراق گواهی کالا، صندوق های کالایی و پروژه ها، از مزایای بازار سرمایه نهایت استفاده را ببرد. به معنای.

نقوی در تشریح نحوه عملکرد گواهی سپرده محصول گفت. طبق آمار، ذخایر نفت و گاز کشور زیاد است و وزارت نفت و شرکت های تابعه می توانند با پذیرش مخازن و چاه های نفت و صدور گواهی سپرده از این ابزار به خوبی استفاده کنند. با راه اندازی این ابزار، شرکت های تامین مالی می توانند صندوق های کالایی را بر اساس دارایی هایی مانند نفت خام، میعانات گازی و فرصت های سرمایه گذاری جدید راه اندازی کنند.

نکوی با تاکید بر اینکه وزارت نفت باید در قیمت آتی انعطاف بیشتری داشته باشد، توضیح داد. زیرا شکاف بین ایجاد توانایی خرید، فروش و تسهیل تحویل این اوراق در فرصت استفاده از این ابزار مالی چند برابر خواهد شد. »:

وی همچنین پیشنهاد کرد که شرکت ملی نفت با تدوین استراتژی ویژه تامین مالی بدهی، از ابزارهای متنوع متناسب با شرایط بازار خود استفاده کند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران درباره روابط فعالان شرکت ملی نفت با بازار سرمایه توضیح داد. بورس انرژی ایران بالاترین سطح همکاری را با وزارت نفت و شرکت های زیرمجموعه آن دارد، استقبال می کند. تجربه سایر بورس های انرژی در جهان نیز نشان می دهد که روابط نزدیک بین یک موسسه انرژی، یک بانک و یک «بورس» وجود دارد. به عبارت دیگر بانک ها بزرگترین بازیگران ابزارهای مالی مبتنی بر نفت هستند، ما به حمایت بانک ها، حمایت بانک مرکزی نیاز داریم. در دو سال گذشته بیش از 7 میلیارد دلار محصول از طریق بورس انرژی صادر شده و در شرایط رقابت درآمدهای بیشتری نیز نصیب دولت شده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت نفت باید در قراردادهای نفتی انعطاف بیشتری داشته باشد، افزود: در صورت بازنگری در برخی شرایط پالایش نفت خام و قراردادهای نفتی، امکان انتشار اوراق قرضه و تامین مالی آن وجود خواهد داشت.

نقوی در پایان گفت: تجارت در حوزه نفت به دلیل سودآوری بالا مستلزم ریسک بیشتری است، مالی است و آمادگی دارد در مبادلات سوآپ و ترانزیتی با وزارت نفت همکاری کند.

انتهای پیام:

دیدگاهتان را بنویسید