علمی و پزشکیکسب و کار جدید

آیا گردو برای تیروئید ضرر دارد؟

کم کاری تیروئید و تغذیه

تغذیه نقش بسیار مهم و کلیدی را در سلامت و عملکرد کلی تیروئید ایفا می‌کند. فرقی نمی‌کند که عملکرد تیروئید شما طبیعی است یا اختلالی در آن وجود دارد، در هر صورت تغذیه متعادل بسیار مهم است.

مکاتب فکری زیادی در مورد بهترین و بدترین مواد غذایی در صورت ابتلا به کم کاری تیروئید بحث کرده‌اند. اما با وجود توصیه‌های متعدد که اکثر آن‌ها با هم در تناقض هستند، داشتن یک تغذیه سالم کار ساده‌ای نیست. ما در این مقاله قصد داریم همه چیز را در مورد گردو و خواص آن برای کم کاری تیروئید بررسی کنیم. با ما باشید.

خواص گردو برای تیروئید کم کار

در اغلب موارد، گردو به عنوان یکی از سالم‌ترین مغزیات در نظر گرفته می‌شود. هزاران سال است که این ماده مغزی در سراسر جهان به دلیل داشتن خواص شگفت‌انگیز مورد استفاده قرار گرفته است. چند دلیل اصلی برای ارتباط دادن گردو به سلامت غده تیروئید و خواص آن برای کم کاری تیروئید وجود دارد.

گرو سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع امگا 3 و امگا 6 است که برای بدن ضروری هستند. این بدان معنی است که بدن ما برای عملکرد مناسب بدان‌ها نیاز دارد، اما نمی‌تواند آن‌ها را تولید کند. بنابراین، باید آن‌ها را از طریق تغذیه دریافت کنیم و در رژیم غذایی خود بگنجانیم. به همین دلیل  مصرف گردو برای کم کاری تیروئید توصیه می شود.

برای آگاهی از انواع و ارقام نهال بادام به نشانی nahalarghavan.com/buy-almond-seedlings/ مراجعه کنید.

امگا 3 و عملکرد تیروئید

ما برای عملکرد طبیعی مغز و سلول‌های بدن به اسیدهای چرب نیاز داریم. غده تیروئید نیز مستثنی نیست. کمبود در اسیدهای چرب ضروری می‌تواند به التهاب منجر شود که به نوبه خود موجب واکنش خود ایمنی می‌شود. همین امر می‌تواند به اختلال در عملکرد تیروئید منجر شود.

مطالعه‌ای که تأثیرات امگا 3 در روند التهابی را مورد بررسی قرار داد، نشان داد که EPA و DHA (دو نوع اسیدهای چرب امگا 3) باعث افزایش رزولوین‌های ضد التهابی می‌شوند. این بدان معنی است که این رزولوین‌ها نه تنها التهاب را کاهش می‌دهند، بلکه در برخی موارد می‌توانند از بروز آن جلوگیری کنند.

مطالعه‌ای دیگر تاثیر کم کاری تیروئید بر حافظه، مکانیزم‌های اساسی و ارزش درمانی احتمالی مکمل امگا 3 بر اختلال حافظه ناشی از کم کاری تیروئید را مورد بررسی قرار داد. نتایج بدست آمده نشان دادند که اختلالات شناختی ناشی از فاکتورهای مختلف مانند استرس اکسیداتیو و کاهش انتقال دهنده‌های عصبی، همگی فاکتورهایی برای ابتلا به کم کاری تیروئید در بزرگسالان هستند.

این مطالعه همچنین نتیجه گرفت که امگا 3 اختلالات شناختی ناشی از کم کاری تیروئید را کاهش میدهد. آن‌ها پیشنهاد کردند که با آزمایشات بیشتر، امگا 3 می‌تواند به عنوان یک عامل محافظ در برابر چنین مسائل شناختی مرتبط با کم کاری تیروئید مورد استفاده قرار گیرد.

لازم به ذکر است که امگا 3 موجود در گردو از نوع آلفا لینولنیک اسید یا ALA است. ALA رایج‌ترین اسید چرب امگا 3 است و بیشتر در غذاهای گیاهی وجود دارد. ALA به صورت بیولوژیکی فعال نیست، بلکه وقتی فعال می‌شود که بدن آن را به DHA یا EPA تبدیل کند.

آیا سلنیوم موجود در گردو مشکلات مرتبط با تیروئید را درمان میکند؟

همانطور که پیش‌تر گفته شد، گردو حاوی سلنیوم است. سلنیوم یک ماده معدنی ضروری است که مقدار زیادی از آن در غده تیروئید وجود دارد. این ماده معدنی برای تعداد زیادی از فرآیندهای مهم بدن ضروری است. سلنیوم دارای خواص آنتی اکسیدانی است که از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت کرده و نقش حیاتی را در عملکرد مناسب غده تیروئید ایفا می‌کند.

دانشمندان همچنان در حال تحقیق در مورد ارتباط بین خواص گردو برای کم کاری تیروئید هستند. با این وجود، آنچه روشن است این است که میزان این ماده معدنی در غده تیروئید از اندام‌های دیگر بدن بیشتر است. این بدان معنی است که سلنیوم همراه با ید نقش مهمی را در ساختار و متابولیسم هورمون تیروئید ایفا می‌کند. البته لازم به ذکر است که مقدار زیاد سلنیوم می‌تواد برای بدن سمی باشد. مطالعات نشان می‌دهند که افرادی که سطح سلنیوم خون آن‌ها پایین است بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات مرتبط با تیروئید قرار دارند.

با این وجود، این که آیا مکمل غذایی سلنیوم می‌تواند به درمان یا کاهش خطر بیماری تیروئید کمک کند یا خیر، قطعی نیست و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

100 گرم گردو حاوی 9 درصد از میزان توصیه شده سلنیوم برای بدن است. این در حالی است که برخی از مغزیات مقدار سلنیوم بسیار بیشتری را دارند. در نتیجه،‌ اگرچه گردو به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل بسیار مفید است اما شواهد کافی مبنی بر درمان مشکلات تیروئید وجود ندارد.

باغداران عزیز که قصد خرید نهال را دارند، می توانند با مشاوره رایگان از کارشناسان ما اقدام به خرید نمایند.

تغذیه و کم کاری تیروئید

در اصل، سلامت غده تیروئید با دستیابی به تعادل حاصل می‌شود. هم تولید کم و هم تولید بیش از حد هورمون می‌تواند عوارض جانبی را به همراه داشته باشد. اگر برای کم کاری تیروئید خود لووتیروکسین را مصرف میکنید، بهتر است قبل از درمانهای خانگی با پزشک خود مشورت کنید.

دلیل آن این است که داروهای تجویزی تعادل تولید هورمونی را در بدن ایجاد می‌کنند، و درمان‌های خانگی ممکن است این تعادل را بر هم زده و علائم بیماری را تشدید کنند. البته، مصرف گردو برای افرادی که مشکل تیروئید ندارند بسیار مفید است.

در مورد خواص گردو برای کم کاری تیروئید باید بگوییم اگرچه به لحاظ علمی هیچ ماده غذایی برای درمان اختلالات تیروئید ازجمله کم کاری تیروئید وجود ندارد، اما گنجاندن مواد مغذی همچون گردو برای سلامت کلی بدن مفید است. بنیاد تیروئید بریتانیا توصیه می‌کند که حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات در روز، مقدار زیادی غلات کامل و پروتئین و 6 تا 8 لیوان آب در روز برای کمک به سلامت تیروئید، به ویژه اگر به اختلال تیروئید مبتلا هستید، مفید است. برای خواندن مقاله  کلیک کنید.

غذاهایی که میتوانند به کاهش علائم کم کاری تیروئید کمک کنند

علائم کم کاری تیروئید از فردی به فرد دیگر متفاوت می‌باشند، در نتیجه غذاهایی که توصیه می‌شوند نیز برای همه یکسان نیستند. به عنوان مثال، اگر از یبوست رنج می‌برید، مواد غذایی سرشار از فیبر می‌توانند به شما کمک کنند.

اگر در نتیجه‌ی کم کاری تیروئید انرژی کافی را ندارید، باید مواد غذایی مصرف کنید که موجب بالا بردن سطح انرژی می‌شوند. علاوه بر این، کم کاری تیروئید می‌تواند موجب بروز مشکلات گوارشی در فرد شود. به همین دلیل، مصرف باکتری‌های مفید معده می‌تواند به تسکین علائم کمک کند.

نشانی سایت برای مشاهده لیست قیمت نهال گردو nahalarghavan.com/buy-seedlings-walnuts/

مواد غذایی که باید از مصرف آنها خودداری کنید

نکته کلیدی این است که مصرف هیچ غذایی کاملا ممنوع نیست، بلکه در بیشتر موارد مصرف متعادل مواد غذایی توصیه می‌شود.

گواتروژنیک

مصرف بیش از حد مواد غذایی گواتروژنیک می‌تواند برای افرادی که از اختلالات تیروئید رنج می‌برند، مشکل‌ساز باشد. دلیل آن این است که چنین مواد غذایی می‌تواند موجب گوارتر (بزرگ شدن غده تیروئید) شوند.

فهرست مواد غذایی گواتروژنیک بسیار گسترده است و از بین مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کلم، کلم بروکسل، کلم بروکلی، گل کلم، سویا، توفو، کلم پیچ و خردل اشاره کرد. همچنین، باید توجه داشت که بیشتر مشکل وقتی رخ می‌دهد که این مواد غذایی را به صورت خام مصرف کنید. بنابراین، پختن آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی این مشکل را برطرف کند.

کم کاری تیروئید ممکن است علائمی شبیه به حساسیت به گلوتن را در شما ایجاد کند. دلیل آن این است که گلوتن همان واکنش خود ایمنی را به وجود می‌آورد که افراد مبتلا به تیروئید هاشیموتو تجربه می‌کنند زیرا سلول‌های تیروئید مشابه ترکیب گلوتن هستند. این شباهت بدن شما گمراه کرده و در نتیجه حمله تیروئیدی خواهید داشت.

اگر این چنین است، ممکن است بخواهید رژیم غذایی بدون گلوتن را حداقل برای مدتی در نظر بگیرید تا ببینید علائم شما بهبود می‌یابند یا خیر. در سال‌های اخیر، زندگی بدون گلوتن بسیار ساده‌تر شده است زیرا طیف گسترده‌ای از آردهای بدون گلوتن در بازار موجود است و می‌توانید آن‌ها را جایگزین آرد سفید کنید.

شکر تصفیه شده و غذاهای فرآوری شده

شکر تصفیه شده و غذاهای فرآوری شده بسیاری از عملکردهای بدن را مختل می‌کنند. یکی از این اختلالات کم کاری تیروئید است. این مواد غذایی موجب تشدید التهاب می‌شوند. بنابراین، اگر یک رژیم غذایی مملو از غذاهای فرآوری شده را دنبال می‌کنید بهتر است آن‌ها را با غذاهای ارگانیک و غلات کامل جایگزین کنید تا هرچه سریع‌تر به نتیجه مطلوب دست یافته و علائم کم کاری تیروئید در شما کاهش یابند.

خواص مشترک انواع بادام برای تیروئید:

بادام هندی، درختی و تخمه کدو تنبل سرچمه عالی آهن هستند. این آجیل ‌ها از دو طریق به تیروئید شما یاری می رسانند. آن‌ها جدا از اینکه منبع مفیدی از آهن هستند، بلکه لبریز از سلنیوم هستند. سلنیوم و منیزیم مواد معدنی دیگری‌ هستند که از تیروئید شما پشتیبانی می‌کنند. مصرف چند دانه بادام در روز، سلنیوم و منیزیم مورد نیاز شما را تامین خواهد کرد.

بنابراین این مواد غذایی ارزشمند می‌توانند در بهبود عملکرد غدد مختلف در بدن شما نقش مهمی داشته باشند. با این وجود مضرات بادام زمینی برای تیروئید، نیز در برخی منابع ذکر شده است که باید به آن‌ها توجه کرد و حد اعتدال را در مصرف آن رعایت نمود.

منبع nutcasenursery.com

مصرف بادام زمینی و تاثیر آن بر تیروئید:

یکی از موضوعاتی که در مورد بادام زمینی (peanut) در بسیاری از منابع ذکر شده است، گواتروژن بودن آن است. در حقیقت مواد گواتروژن به موادی گفته می‌شود که مصرف آن‌ها جذب ید در بدن را با اختلال رو به رو می‌کند. با همه خواصی که این ماده برای بدن دارد، اما تاثیر بادام زمینی و کم کاری تیروئید، دو موضوع غیرقابل چشم پوشی هستند.

چرا که استفاده این ماده باعث ایجاد مشکل در غده تیروئید و تشدید مشکل گواتر می‌شود. پس بر خلاف انواع هندی و درختی، باید در مصرف این نوع در افراد مبتلا به مشکلات تیروئید تجدید نظر کرد. البته باید توجه داشت که این مسئله تنها مربوط به افرادی با مشکل کم کاری رو به رو هستند، صادق است. در حالی که خواص بادام زمینی برای پرکاری تیروئید، در برخی منابع اثبات شده است.

وجود چه ماده‌ای در بادام هندی برای تیروئید مفید است؟

بر خلاف بادام زمینی، نوع هندی یکی از مناسب‌ترین انواع مواد غذایی برای بهبود مشکلات مرتبط با تیروئید است. دلیل این امر وجود مقادیر بالایی از ویتامین E در آن است که در نهایت منجر به بهبود عملکرد این غده خواهد شد. بادام هندی به علاوه دارای مقادیر بالایی از کربوهیدرات و پروتئین است که می‌تواند بر روی راندمان سایر اندام‌های بدن نیز تاثیرگذار باشد. این ماده غذایی ارزشمند را می ‌توان در آجیل به شکل خام یا بو داده استفاده کرد و نیاز غذایی بدن را تامین نمود.

مصرف بادام در دوران بارداری:

یکی از معضلاتی که مادران در دوران بارداری با آن مواجه هستند، بروز مشکلات مرتبط با تیروئید است. این مشکلات ممکن است موقتی و گذرا باشند یا تبدیل به یک عارضه همیشگی شوند. به همین علت یکی از پیشنهادهای اصلی پزشکان برای مادران باردار مصرف مغزها و به خصوص بادام برای کنترل این عارضه است.

تاثیر بادام درختی و کم کاری تیروئید، همچنین استفاده نوع هندی در این مواقع می‌تواند بسیار مفید باشد. علاوه بر غدد مختلف، مصرف این ماده غذایی ارزشمند، در دوران بارداری می‌تواند اثرات بسیار مثبتی بر روی سایر ارگان‌های اساسی در بدن نیز داشته باشد.

تغذیه کامل غده تیروئید:

برای تامین نیاز بدن در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، لازم است تا برنامه غذایی مناسبی در نظر گرفته شود و بر مبنای آن مواد مورد نیاز در آن گنجانده شود. همچنین موادی که موجب تشدید این عارضه می ‌شوند، باید از رژیم حذف گردند.

بر اساس این مسئله باید اطمینان حاصل کنید که دستور غذایی و مکمل‌های روزانه شما حاوی ید، سلنیوم و روی هستند که سه ماده مغذی کلیدی مورد نیاز غده تیروئید برای عملکرد اساسی هستند. سبزیجات دریایی مانند 1 قاشق غذاخوری پرک، مقدار خوبی از ید را برای شما فراهم‌ می‌کند.

مصرف تنها چند بادام در روز، سلنیوم کافی برای شما فراهم می‌کند و روی در گوشت گاو، صدف، مرغ گوشت تیره، بادام هندی و درختی، تخم کدو تنبل، ماست و بسیاری از منابع دیگر کشف می‌شود. در نتیجه با این دستورها می توانید از خواص بادام زمینی برای پرکاری تیروئید، نیز کمک بگیرید.

بیاید بیشتر از خواص بادام بدانیم:

علاوه بر تاثیر بادام درختی بر کم کاری تیروئید، این محصول می‌تواند خواص بسیار زیاد دیگری نیز برای بدن داشته باشد که در نتیجه تاثیر آن بر روی غده تیروئید حاصل می‌شود. شناخت این موارد برای کسانی که به اطلاعات بیشتری در این حوزه نیاز دارند، خالی از لطف نیست.

  • سلامت قلب: بادام که به طور طبیعی لبریز از اسیدهای چرب تک غیراشباع و ویتامین E می باشد، به حفظ سطح کلسترول مفید کمک می‌کند. وجود منیزیم و پتاسیم همچنین به حفظ فشار خون طبیعی و عملکرد قلب کمک کننده است.
  • مدیریت و کنترل وزن: فیبر رژیمی، پروتئین و چربی های خوب یافت شده در بادام سبب می گردد تا حس سیری بیشتری کنید و در نتیجه از پرخوری پیشگیری می‌کند. بررسی ها نشان داده است که افرادی که از دستور غذایی غنی شده با بادام استفاده می‌کنند، کاهش بیشتری در وزن، سایز دور کمر و چربی بدن دارند.
  • کنترل قند خون: کارشناسان معتقدند زمانی که بادام همراه با غذا مصرف شود، اسیدهای چرب تک غیر اشباع موجود در این محصول به کاهش سرعت ترشح چربی کمک می‌کند. در نتیجه گلوکز وارد جریان خون‌ می‌شود و از افزایش غیر منتظره سطح قند خون جلوگیری می‌کند.

نتیجه گیری و جمع بندی تاثیر بادام برای تیروئید:

بادام می ‌تواند تاثیرات به ‌سزایی در عملکرد تیروئید داشته باشد. با توجه به این مسئله، گنجاندن این ماده غذایی با ارزش می‌تواند به شما در پیشگیری و درمان این بیماری کمک کند. البته خوردن بیش از حد آن به هیچ عنوان توصیه نمی گردد. بهتر است پیش از مصرف هر نوع ماده غذایی، ابتدا پزشک خود را از آن مطلع کنید و درباره میزان مصرف ماده غذایی نیز اطلاعاتی کسب نمایید. به عنوان مثال شاید تا پیش از این با مضرات بادام زمینی برای تیروئید، آشنا نبودید و اکنون در مورد نحوه مصرف آن، اطلاعات مفیدی دارید.