از کجا بفهمیم موتور کولر آبی سوخته است؟

سوختن موتور کولر آبی یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند در فصل‌های گرم سال مسئله‌ساز، آزاردهنده و کلافه‌کننده باشد. آگاهی از علت‌ها و علائم سوختن موتور کولر آبی از مواردی است که باید تمام افرادی که از این دستگاه به عنوان وسیله سرمایشی استفاده می‌کنند، با آن‌ها آشنا باشند. در این مطلب به بررسی نشانه‌های سوختن موتور کولر آبی و روش‌های رفع آن می‌پردازیم.

تابستان | کولر آبی

 

دلایل سوختن موتور کولر آبی

موتور کولر آبی نیز مانند سایر وسایل برقی می‌تواند دچار مشکلاتی شود و سوختن آن یکی از اتفاقات نسبتاً شایعی است که ممکن است رخ دهد. برای آشنایی با علائم سوختن موتور کولر آبی تا انتهای مقاله را مطالعه فرمایید.

  1. فرسودگی موتور کولر آبی یکی از معمول‌ترین علت‌های سوختن موتور کولر آبی، فرسودگی و پایان یافتن طول عمر مفید آن است. هر یک از وسایل برقی حتی اگر مورد استفاده قرار نگیرند، پس از گذراندن زمان عمر مفید خود کارکردشان را از دست می‌دهند. اگر از موتور کولر آبی بیش از عمر مفید آن استفاده شود و تعویض نشود، احتمال سوختن آن وجود دارد.
  2. تنظیم نبودن تسمه کولر آبی در صورتی که تسمه کولر آبی به‌خوبی تنظیم نشده باشد، می‌تواند علت کار نکردن موتور و حتی سوختن آن باشد. تنظیم بودن تسمه کولر آبی می‌تواند به حفظ و نگهداری از یاتاقان، بوش و موتور کمک کند. شل بودن یا محکم و سفت بودن تسمه کولر آبی از دلایل ساده‌ای است که می‌تواند هزینه تعمیر یا تعویض موتور را برای شما به وجود آورد.
  3. حرارت زیاد محیط درون کولر آبی اگر در زمان استفاده از کولر آبی، پمپ روشن نباشد یا دمای بیرون بسیار گرم باشد، می‌تواند سبب سوختن موتور کولر آبی شود. سوختن پمپ و عدم توجه به رفع این مشکل، نادرست بودن عملکرد فن، ایمپلرهای سیستم کولر آبی یا شناور، و همچنین روغن کاری نکردن قطعات لازم می‌توانند باعث افزایش دمای کولر آبی و آسیب به موتور شوند.
  4. سوختن خازن موتور در صورتی که خازن موتور کولر آبی بسوزد، ممکن است به اشتباه فکر کنید که موتور به کلی سوخته است. پس از بررسی حرفه‌ای، می‌توان به سوختن خازن پی برد که با هزینه‌ای کمتر قابل جبران و تعویض است.
  5. اشکالات الکتریکی کولر آبی مشکلاتی مانند خرابی فیوز، کلید برق، سیم‌کشی و اتصالات برقی دستگاه می‌توانند به موتور آسیب برسانند و موجب سوختن آن شوند. همچنین، میزان ولتاژ ورودی به موتور از عوامل تأثیرگذار در سوختن آن به شمار می‌رود.

 

نشانه‌ها و علائم سوختن موتور کولر آبی

از کجا بفهمیم موتور کولر آبی سوخته؟ سوختن موتور کولر آبی نشانه‌هایی دارد که با توجه به آن‌ها می‌توانید از وارد شدن آسیب‌های بیشتر به کولر آبی خود جلوگیری کنید.

کار نکردن موتور کولر آبی

 اگر در صورت روشن کردن کلید برق کولر آبی متوجه شوید که موتور کار نمی‌کند و روشن نمی‌شود، باید به دنبال علت آن باشید. برخی از دلایل کار نکردن موتور دو سرعته کولر آبی شامل قطع بودن فیوز برق، سیم‌کشی نادرست، سوختن موتور و مشکلات پمپ آب است. در صورت خرابی واترپمپ، باید آن را تعویض کنید. در زمان وجود مشکل در موتور دو سرعته، باید به صورت تخصصی سیم‌پیچی‌های آن عوض شوند.

در حالتی که موتور و واترپمپ هر دو روشن نمی‌شوند، ممکن است مشکل از فاز و نول اصلی مدار الکتریکی یا کابل رابط باشد. برای بررسی آن باید اتصالات و رسیدن ولتاژ به کولر و در انتها سیم‌بندی کولر را ارزیابی کنید تا علت را پیدا کنید.

  1. شنیده شدن صدای غیرعادی مانند هوم از موتور اگر صدایی از موتور کولر آبی شنیدید که شبیه هوم بود اما موتور کار نکرد، احتمالاتی مانند مشکلات مربوط به سیم‌پیچی کولر آبی، سفت بودن بیش از حد تسمه یا سوختن خازن وجود دارد. با بررسی دقیق‌تر باید دلیل اصلی را پیدا کرده و برای رفع آن اقدام کنید. در صورت بروز این مشکلات، می‌توان با تعویض قطعات مشکل را برطرف کرد.
  2. کار نکردن دور تند کولر آبی زمانی که با زدن کلید سرعت، هیچ تفاوتی در عملکرد موتور مشاهده نشود، احتمالاً خازن کولر آبی خراب شده است. خرابی خازن باعث می‌شود که کولر روی دور تند کار نکند. در این زمان موتور با فشار کار می‌کند اما سرعت آن افزایش نمی‌یابد. در صورت خرابی خازن، باید سریعاً آن را تعویض کنید تا به قطعات دیگر مانند پمپ آب، پروانه و سیستم آبرسانی آسیب وارد نشود.
  3. کار نکردن موتور کولر آبی اگر در صورت روشن کردن کلید برق کولر آبی متوجه شوید که موتور کار نمی‌کند و روشن نمی‌شود، باید به دنبال علت آن باشید. برخی از دلایل کار نکردن موتور دو سرعته کولر آبی شامل قطع بودن فیوز برق، سیم‌کشی نادرست، سوختن موتور و مشکلات پمپ آب است. در صورت خرابی واترپمپ، باید آن را تعویض کنید. در زمان وجود مشکل در موتور دو سرعته، باید به صورت تخصصی سیم‌پیچی‌های آن عوض شوند. در حالتی که موتور و واترپمپ هر دو روشن نمی‌شوند، ممکن است مشکل از فاز و نول اصلی مدار الکتریکی یا کابل رابط باشد. برای بررسی آن باید اتصالات و رسیدن ولتاژ به کولر و در انتها سیم‌بندی کولر را ارزیابی کنید تا علت را پیدا کنید.
  4. شنیده شدن صدای غیرعادی مانند هوم از موتور اگر صدایی از موتور کولر آبی شنیدید که شبیه هوم بود اما موتور کار نکرد، احتمالاتی مانند مشکلات مربوط به سیم‌پیچی کولر آبی، سفت بودن بیش از حد تسمه یا سوختن خازن وجود دارد. با بررسی دقیق‌تر باید دلیل اصلی را پیدا کرده و برای رفع آن اقدام کنید. در صورت بروز این مشکلات، می‌توان با تعویض قطعات مشکل را برطرف کرد.
  5. کار نکردن دور تند کولر آبی زمانی که با زدن کلید سرعت، هیچ تفاوتی در عملکرد موتور مشاهده نشود، احتمالاً خازن کولر آبی خراب شده است. خرابی خازن باعث می‌شود که کولر روی دور تند کار نکند. در این زمان موتور با فشار کار می‌کند اما سرعت آن افزایش نمی‌یابد. در صورت خرابی خازن، باید سریعاً آن را تعویض کنید تا به قطعات دیگر مانند پمپ آب، پروانه و سیستم آبرسانی آسیب وارد نشود.
  6. روشن و خاموش شدن موتور کولر در صورتی که موتور نیم‌سوز شده باشد، با روشن و خاموش شدن بی‌دلیل آن مواجه خواهید شد. در این حالت ممکن است سیم موتور اورلود کرده و موتور نیم‌سوز شده باشد.
  7. لرزش موتور کولر آبی در صورتی که در زمان روشن بودن کولر آبی احساس کنید که موتور لرزش دارد، احتمالاً موتور کولر آبی دچار اشکال و سوختگی شده است.
  8. عدم تولید هوای خنک توسط کولر گاهی ممکن است متوجه شوید که موتور و واترپمپ در حال کار کردن هستند اما هوای خروجی خنک نیست و مانند گذشته قدرت ندارد. احتمالات مختلفی وجود دارد، از جمله مشکل در تنظیمات تسمه یا موتور و … . اگر موتور دو سرعته نیم‌سوز شده باشد، حتی با زیاد کردن دور موتور، سرعت آن تند نمی‌شود. در این زمان سیم‌پیچی موتور مشکل دارد و باید آن را کاملاً رفع کنید.

البته گاهی ممکن است خنک کردن کولر آبی، به دلیل عدم انطباق ظرفیت کولر با متراژ فضایی است که باد کولر در آن دمیده می شود و نه به دلیل خرابی یا سوختن موتور کولر. منظور از ظرفیت کولر، به مقدار هوایی است که مکیده می شود و سپس برای هوادهی و خنک کردن محیط به کار برده می شود، می گویند. این ظرفیت ها تعیین کننده اصلی برای انتخاب کولر آبی مناسب برای هر فضا و متراژی می باشد. به صورت استاندارد و بین المللی برای اندازه گیری مکش هوا واحدی به نام CFM درنظر گرفته اند. پس لازم است تا قبل از خرید و انتخاب این محصول برای فضای خود، دقیقا از ظرفیت آن مطلع شوید؛ چون در غیر این صورت کارایی مورد انتظار شما را ارائه نخواهد داد. برای اطلاع بیشتر به https://www.plaza.ir/140304/593400/how-can-we-find-out-how-many-thousands-the-water-cooler-costs/ مراجعه نمایید.

 

نحوه تست سلامت یا سوختن موتور کولر آبی

عیب‌یابی موتور کولر آبی نیاز به تخصص دارد و می‌تواند خسارات مالی و جانی ایجاد کند. بنابراین توصیه می‌شود از تعمیرکار خبره کمک بگیرید.

  1. بررسی فیوز برق موتور کولر آبی برای تست سوختن موتور، با اهم‌متر فیوز برق دستگاه را چک کنید. دو سر اهم‌متر را به دو سر فیوز وصل کنید. اگر عقربه اهم‌متر تغییر نکند، فیوز سالم است. در غیر این صورت، فیوز سوخته است.
  2. تست اتصال کوتاه بدنه موتور احتمال اتصال کوتاه بدنه موتور را با اهم‌متر یا میگر بررسی کنید. اهم‌متر را به بدنه موتور و سرهای خروجی آن وصل کنید؛ انحراف عقربه اهم‌متر نشان‌دهنده وجود مشکل در اتصال بدنه است. اگر نتیجه دقیقی به دست نیامد، از میگر استفاده کنید. ولتاژ میگر را روی 500 تا 1000 ولت تنظیم کرده و یک سر آن را به خروجی موتور و سر دیگر را به بدنه متصل کنید. انحراف عقربه به سمت راست نشان‌دهنده اتصال بدنه است.
  3. تست عایق سیم‌پیچ‌های اصلی، کمکی و راه‌انداز سر سیم‌های پیچ‌های اصلی و راه‌انداز را از تخته کلمپ جدا کرده و به اهم‌متر وصل کنید. اگر عددی روی اهم‌متر مشاهده شد، سیم‌پیچ‌ها اتصال دارند و عایق آن‌ها از بین رفته است. در این صورت، موتور کولر آبی معیوب است و باید سیم‌پیچ‌ها تعویض شوند.

 

جمع‌بندی

برای خنک شدن فضای کولر، سرویس به موقع کولر آبی، تعویض پوشال‌ها و روغن‌کاری قطعات ضروری است. این اقدامات به تهویه بهتر هوا و افزایش خنکی هوای خروجی کمک می‌کنند. برای جلوگیری از آسیب به کولر آبی و موتور آن، و در مواقع بروز مشکل، توصیه می‌شود از یک تعمیرکار ماهر استفاده کنید تا با عیب‌یابی درست و رفع مشکلات، طول عمر دستگاه افزایش یابد.

 

خروج از نسخه موبایل