علمی و پزشکی

بازیابی حس بویایی مبتلایان به کووید ۱۹ با بوییدن روغن‌های ضروری

اینترنشنال نیوز / خراسان رضوی تحقیقات جدید نشان می دهد که پس از مصرف Quid 19، افراد با بوییدن اسانس ها (اسانس ها یا اسانس ها عصاره های غلیظ گیاهی هستند که در روغن تقطیر شده اند) حس بویایی و چشایی پیدا می کنند، به خصوص اگر سن آنها زیر 40 سال باشد. داشتن: محققان می گویند که از دست دادن حس بویایی یکی از علائم رایج کووید 19 است که معمولاً از هر پنج بیمار تا 6 ماه پس از عفونت چهار بیمار را تحت تأثیر قرار می دهد.

به گزارش نیوز ، بیماران جوان مبتلا به کووید 19 نسبت به بیماران مسن بیشتر این حواس را بازیابی می کنند. محققان دانشگاه ویرجینیا (VCU) در یک مطالعه مستمر از دست دادن چشایی را در بیماران Quidd مورد بررسی قرار دادند و داده هایی را در مورد 798 بیمار بهبودیافته از Quid زیر 40 سال جمع آوری کردند که دریافتند افراد جوان سریعتر از افراد مسن بهبود می یابند. حس بویایی و چشایی آنها

پروفسور ایوان ریتر، مدیر پزشکی مرکز اختلالات بو و مزه در مرکز پزشکی VCU گفت: در این مطالعه، ما حدود 80 درمان برای بیماری کووید را در یک دوره شش ماهه یا بیشتر ارزیابی کردیم.

بیماری قبلی وضعیت را بدتر می کند

پروفسور ریتر، متخصص جراحی گوش و حلق و بینی در دانشکده پزشکی VCU، گفت: درک انواع مختلف علائم، چه بیماران از هر بیماری قبلی رنج می برند، می تواند به آنها بینشی در مورد پیش آگهی آنها برای بهبودی بدهد. افرادی که سابقه آسیب به سر دارند کمتر حس بویایی خود را به دست می آورند. علاوه بر این، کسانی که در هنگام مبارزه با ویروس خفه شدند، حتی کمتر احتمال داشت که سریع از خواب بیدار شوند. با این حال، افراد مبتلا به احتقان بینی بیشتر احتمال دارد که حس بویایی خود را بازیابند.

پروفسور ریتر توضیح می دهد: “برای افرادی که دچار گرفتگی بینی هستند، افزایش توانایی آنها برای بهبود حس بویایی منطقی است، زیرا حس بویایی خود را به دلیل احتقان شدید بینی از دست می دهید، و بوها نمی توانند وارد بینی شما شوند.” البته افراد مبتلا به احتقان می توانند حس بویایی خود را به دلیل احتقان شدید از دست بدهند، نه به دلیل آسیب به اعصاب ناشی از ویروس یا چیزهای دیگر.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی ، بیش از 230 میلیون مورد ابتلا به کووید 19 در سراسر جهان گزارش شده است. اگر این نظرسنجی تعداد مبتلایان را در سراسر جهان نشان دهد، بیش از 20 میلیون نفر ممکن است پس از تشخیص کووید، از دست دادن طولانی مدت بویایی یا چشایی را تجربه کنند.

از آوریل 2020، زمانی که گزارش‌هایی مبنی بر از دست دادن حس بویایی بیماران رایج شد، محققان VCU سخت تلاش کرده‌اند تا بفهمند این علائم چقدر طول می‌کشد تا زمانی که بتوانند آنها را درمان کنند.

از دست دادن بویایی کیفیت زندگی را کاهش می دهد

تا به امروز، نزدیک به 3000 نفر در سراسر ایالات متحده مورد بررسی قرار گرفته اند که شامل ردیابی علائم در طول زمان است. نتایج نشان می دهد که از دست دادن بویایی می تواند برای افرادی که آن را تجربه می کنند مخرب باشد. در نظرسنجی قبلی که در آوریل 2021 منتشر شد، 43٪ از پاسخ دهندگان گفتند که احساس افسردگی می کنند و 56٪ گفتند که کمتر از زمانی که حس بویایی یا چشایی را تجربه کردند از زندگی لذت می برند.

برای افرادی که حس بویایی یا چشایی خود را از دست داده اند، لذت بردن از غذا برایشان مشکل است. هشتاد و هفت درصد از افراد مورد بررسی گفتند که پخت و پز و غذا خوردن به یکی از دغدغه های کیفیت زندگی تبدیل شده است. بی اختیاری دود شایع ترین خطر ایمنی است که تقریباً نیمی از بیماران گزارش کرده اند.

ناتوانی در بوییدن دود توسط 45 درصد از پاسخ دهندگان گزارش شده است، از دست دادن اشتها در 55 درصد از بیماران گزارش شده است، و کاهش وزن ناخواسته در 37 درصد همچنان یک چالش برای بیماران باقی مانده است. هر چه بیشتر از مبتلایان بیاموزیم، بهتر می توانیم به مراقبان، حتی افراد، در مورد نحوه مدیریت این علائم راهنمایی کنیم. با استفاده از این مطالعه ، ما به دنبال یافتن پاسخ های درمانی هستیم تا تصویری واضح تر از خطرات Covid 19 برای کیفیت زندگی ، ایمنی و سلامتی و رفاه بلند مدت بدست آوریم.

روغنهای اساسی چگونه می توانند کمک کنند؟

دانشمندان می گویند ورزش با روغن های ضروری قوی می تواند به بازیابی احساسات از دست رفته کمک کند.

پروفسور ریتر گفت: “من هنوز به بیماران خود توصیه می کنم که این روش کم هزینه و کم خطر است.”

گروه کاری بوهای بالینی، متشکل از یک تیم بین المللی از پزشکان با علاقه شدید به تحقیق در مورد بو، در اوایل سال جاری اسانس ها را به عنوان یک درمان پیشنهاد کردند. این تیم دریافتند که وقتی فرد حس بویایی (اختلال بویایی) خود را از دست می دهد ، بوی روغن های ضروری می تواند به التیام اعصاب آسیب دیده کمک کند.

وی گفت: برای افرادی که ممکن است نگران از دست دادن حواس خود باشند، بهترین راه برای جلوگیری از آن، بوییدن اسانس ها است.

واکسن بزنید ، ماسک بزنید و بهداشت دست ها را مطابق توصیه های سازمان بهداشت جهانی و مراکز کنترل بیماری رعایت کنید. همه این چیزهای به ظاهر ساده امکان پذیر است. برای جلوگیری از این عواقب طولانی مدت، ابتدا باید شانس ابتلا به بیماری را به حداقل برسانید، زیرا در حال حاضر راه واقعی برای تأثیرگذاری بر روند یا شدت بیماری نداریم.

آیا ایمپلنت حس بویایی را بازیابی می کند؟

با این حال، امید بیشتری وجود دارد زیرا دکتر کوئلیو، شریک تحقیقاتی او، دکتر ریچارد کوستانزو، استاد فیزیولوژی و بیوفیزیک در VCU، یک دستگاه ایمپلنت برای بازگرداندن حس بویایی انسان ایجاد می کند. اجرای این برنامه می تواند امیدی برای افرادی باشد که با حس بویایی ثابت زندگی می کنند.

این مطالعه در مجله American Otolaryngology منتشر شده است.

انتهای پیام:

دیدگاهتان را بنویسید