فرهنگ و هنرکسب و کار جدید

راهنمای خرید پیانو آکوستیک برای مبتدی ها و حرفه ای ها

پیانو مناسب برای افراد مبتدی؛ آکوستیک یا دیجیتال ؟

یکی از سوالات متداول هنرجویان هنگام خرید بهترین پیانو بکشتاین آلمان برای شروع مبتدیان این است که پیانوی آکوستیک بهتر است یا پیانوی دیجیتال. در این بخش به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزیت‌های پیانوی آکوستیک و الکترونیک اشاره می‌کنیم.

انواع پیانو آکوستیک | خرید پیانو آکوستیک | خرید پیانو آکوستیک دست دوم

پیانو آکوستیک

به عنوان راهنمای خرید پیانو آکوستیک، اگر بیشتر اوقات در منزل پیانو می‌زنید، پیشنهاد می‌کنیم که پیانوی آکوستیک را که شامل پیانو گرند و پیانو دیواری می‌شود، خریداری کنید. این نوع ساز صدای دلنوازتر و کلیدهای مناسبی دارد. همچنین می‌تواند ابزار زیبایی برای جلوه بخشیدن به دکور منزل شما باشد. پیانوی آکوستیک هزینه بیشتری را می‌طلبد اما در عین حال طول عمر بیشتری هم دارد؛ برای مثال پیانو گرند حدود ۳۰ تا ۵۰ سال و پیانو دیواری (آپ رایت) عمری ۲۰ تا ۳۰ ساله دارد.

در صورتی که از نظر مالی با محدودیت مواجه نیستید، توصیه می‌کنیم که پیانو آکوستیک خریداری کنید؛ زیرا در واقع با یک بار خرید و پرداخت هزینه، یک پیانوی با دوام برای خود خریداری کرده‌اید. جهت اطلاع از قیمت پیانو آکوستیک لطفا کلیک کنید.

 تمام کلیدها را به نرمی امتحان کنید. تمام نت‌ها را اجرا کنید. دقت کنید که آیا با بالا رفتن گام تن و صدا هماهنگ هستند؟ آیا دکمه‌ای نرم‌تر یا سخت‌تر از دیگری هست یا نه؟ خلل در هر یک از این موارد نشان دهنده وجود مشکلی در ساز است. هنگام خرید پیانو آکوستیک به این موضوع حتماً دقت کنید که اگر دکمه‌ای هنگام نواختن خود به خود صدایی خارج از تن ایجاد می‌کند، می‌تواند مشکل از شکستن یک پین بلاک باشد و تعمیر آن بسیار پر هزینه است.

پیانو دیجیتال (الکترونیک)

اگر معمولاً بیرون از منزل تمرین می‌کنید یا برای اجرا لازم است که پیانوی خود را جابجا کنید، بهتر است که پیانوی دیجیتال خریداری کنید که قابلیت حمل و جابجایی دارد. در ادامه مشاوره خرید پیانو باید به این نکته اشاره کنیم که این نوع پیانوها علاوه بر قیمت مناسب، آپشن‌های مختلف دیگری از جمله تنظیم صدا، توانایی ضبط، برنامه‌های یادگیری و… را دارند که موجب محبوبیت بیشتر آن‌ها می‌شود.هنگام خرید پیانوی دیجیتال ارزش دارد که هزینه بیشتری صرف کرده و پیانویی با کلید وزنه خریداری کنید.

این نوع پیانو حس نواختن یک پیانوی واقعی، با آوایی زیبا و دل‌نشین را در شما ایجاد می‌کند. پیانوهای الکترونیک طول عمر کمتری نسبت به پیانوی آکوستیک دارند (در صورت مراقبت حدود ۵ الی ۱۰ سال). همچنین از آنجایی که این نوع پیانو قابلیت حمل دارد، ممکن است در مسیر و جابجایی صدمه ببیند و یا حتی سرقت شود. فراموش نکنید که ساز شما بخش عظیمی از شخصیت هنری شماست.

راهنمای خرید پیانو دیجیتال : انواع پیانو دیجیتال

پیانو مبله

این مدل از پیانو دیجیتال ظاهری همانند پیانو آکوستیک دارد. وزن زیادی نداشته و مشکلات جابه‌جایی و حملشان نسبت به آکوستیک بسیار کمتر است. از لحاظ ویژگی‌های فنی و کیفیت صدا نیز نسبت به کارخانه سازنده شرایط متفاوتی خواهند داشت.

پیانو Upright

این مدل از ساز بسیار شبیه‌تر به پیانو آکوستیک است و معمولاً افراد زیادی تمایل به خریداری این نوع پیانو دیجیتال دارند. کلیدهای چوبی، سیستم صدای چند صدایی و عملکرد مضرابی پیچیده آن باعث همین محبوبیت شده است.

پیانو قابل حمل

این نوع از پیانو دیجیتال را همانند یک کیبورد در نظر بگیرید که بر روی پایه پلاستیکی قرار می‌گیرند و هر زمان که بخواهید آن را از روی پایه برداشته و در کاور قرار می‌دهید. بنابراین حمل آن به‌ آسانی میسر است و دچار مشکلی نخواهد بود. البته گاهی این امکان به ضرر نوازندگان تمام خواهد شد زیرا به دلیل حمل آسان و جابه‌جایی زیاد ممکن است بیشتر در معرض آسیب قرار بگیرد؛ بنابراین اگر انتخاب شما این نوع از پیانو است، بهترین و بیشترین مراقبت را برای آن خرج کنید.

پیانو گرند (Grand)

گران قیمت‌ترین نوع پیانو دیجیتال است که با ظاهری اشرافی و امکانات ویژه برای افراد بسیار حرفه‌ای می‌تواند تبدیل به یک ساز فوق‌العاده و لوکس شود. شاید برای کمتر کسی تشخیص این نوع پیانو از یک پیانوی واقعی و آکوستیک کار راحتی باشد.

مزایای پیانوی دیجیتال

اگر یک نوازنده مبتدی هستید یا یک پیانیست حرفه‌ای فرقی نمی‌کند، باید راهنمای خرید پیانو دیجیتال را مطالعه کنید تا به همان سازی برسید که در نظر دارید. البته همان‌طور که واقف هستید خرید ساز برای مبتدی‌ها نسبت به حرفه‌ای‌ها تفاوت‌هایی دارد. معمولاً کارخانه‌های سازنده به این موضوع دقت کافی دارند و برای سطوح متفاوت، پیانوی مناسبی تولید کرده‌اند تا هر کس در حد توانایی‌اش بتواند از تمام امکانات موجود در ساز استفاده ببرد.

  • یکی از مشخصات پیانو دیجیتال خوب این است، صدایی که از آن برمی‌خیزد تقلیدی از صدای پیانو آکوستیک نباشد. منظورمان این است که کیفیت صدا باید به حدی باشد که بتوانید با دل و جان صدای آن را جایگزین صدای پیانو کنید.
  • سمپلینگ و نمونه صدایی که از پیانوی واقعی در پیانوی دیجیتال ذخیره‌ شده است در کیفیت و قیمت آن تأثیر به سزایی دارد. به همین خاطر به شما پیشنهاد می‌کنیم که در صورت داشتن بودجه مناسب، حتماً به سراغ برندهایی بروید که امتحان خود را قبلاً پس داده‌اند.

در راهنمای خرید پیانو دیجیتال یاماها یا سایر نام‌های شناخته شده برای شما به عنوان خریدار و نوازنده قوت قلبی به وجود خواهد آورد.

محدودیت‌های پیانو دیجیتال

  • پیانوهای دیجیتال معمولاً طول عمر کمتری نسبت به پیانوهای آکوستیک دارند. البته با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استفاده از فناوری‌های جدید در ساخت این مدل از پیانو تلاش زیادی شده تا عمر آن‌ها افزایش داده شود.
  • یکی دیگر از مشکلات پیانو دیجیتال این است که معمولاً فشردن دکمه‌ها با یک‌ صدای نویز همراه است که این نویز را در پیانوی آکوستیک کمتر شاهد هستید. هر چه کیفیت ساخت پیانو بهتر باشد، صدای نویز کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل حتما هنگام خرید به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشید.
  • از آنجایی که در ساخت پیانوی دیجیتال از ابزار مکانیکی مختلفی به ویژه برای کلاویه‌ها استفاده ‌می‌شود، ممکن است ساز شما در طول زمان به تعمیرات یا حتی تعویض قطعات نیازمند باشد. به‌ هرحال هر چه پیچیدگی در ساخت ابزاری بیشتر باشد، بیشتر ممکن است دچار مشکلاتی شود که البته جای نگرانی نداشته و با مراجعه به متخصص به راحتی تعمیر می‌شود. البته نباید از ذکر این موضوع غافل شد که گاهی پیدا کردن بعضی قطعات زمان‌بر است و مجبور هستید تا مدتی نواختن را تعطیل کنید.

اینکه چه نوع پیانویی مناسب شماست کاملاً بستگی به سطح آموزشی شما و انگیزه و قصدتان از یادگیری و نواختن پیانو دارد. اگر برای خود راهی همیشگی و طولانی متصور هستید، قطعاً داشتن یک پیانوی مجهز با طول عمر بالا بهترین انتخابی خواهد بود که پیش روی شماست. در راهنمای خرید پیانو دیجیتال توصیه ما به شما مشاوره با افراد باتجربه و متخصص است تا از خرید خود نهایت لذت را ببرید.

راهنمای خرید پیانو: راهنمای خرید بهترین پیانو برای شروع و پیانو برای مبتدیان :

۱) بودجه‌ای که در اختیار دارید

در مورد بودجه تصمیم بگیرید. همیشه خرید با قیمت ارزان وسوسه کننده است ولی در صورتی که با یک فروشنده صادق سر و کار دارید، بهتر است برای سازی هزینه کنید که می‌تواند با کیفیت بالا برای سال‌های زیادی به شما لذت هدیه دهد تا اینکه پول خود را صرف خرید یک پیانوی نامرغوب کنید.

در راهنمای خرید پیانو برای مبتدیان، مبلغ و هزینه جایگاه ویژه‌ای دارد. پیانوهای آکوستیک با کیفیت بالا از قیمت حدود ۵۰ میلیون تا حدود ۵۰۰ میلیون تومان و بیشتر در بازار موجود هستند. معمولاً پیانوهای دیجیتال قیمت پایین‌تری نسبت به مدل آکوستیک دارند. قیمت آن‌ها از حدود ۱۰ میلیون تومان شروع شده و به حدود ۹۰ میلیون تومان و بیشتر نیز می‌رسد.

 ۲) کیفیت ساز را در اولویت قرار دهید

شاید فکر کنید که یک پیانوی نه چندان با کیفیت می‌تواند برای آغاز کار هنرجویان مناسب باشد اما واقعیت چیزی دقیقاً برخلاف این است. مسلماً یک پیانوی نامرغوب صدای با کیفیت تولید نخواهد کرد. این مسئله به‌ویژه برای کودکانی که قصد یادگیری پیانو را دارند (با توجه به دستان کوچک‌تر و کم‌توان‌تر) بسیار با اهمیت است.اگر تکنسین پیانو ماهری می‌شناسید، پیش از خرید به همراه او به فروشگاه رفته و از او بخواهید که پیانو را کاملاً بررسی کند و اطمینان حاصل کنید که ساز مورد نظر شما کیفیت بالایی دارد. شاید برخی از فروشنده‌ها اجازه چنین کاری را ندهند، در این صورت به فروشگاه دیگری بروید.

۳) به سراغ برندهای محبوب بروید

از برندهای مختلف اطلاعات کسب کنید. برای این کار نیاز به مشورت با مدرس موسیقی خود، تکنسین‌ها و نوازندگان دارید. این افراد از مارک و مدل‌های محبوب پیانو اطلاعات مفیدی دارند. شما همچنین می‌توانید با شخصی مشورت کنید که یک برند خاص را مدت‌ها استفاده کرده است. او می‌تواند به شما در مورد تجربیاتش، نقاط قوت و ضعف ساز و برند مورد نظر اطلاعات خوبی بدهد.

 اگر قصد تهیه پیانو دیجیتال را دارید، برندهای Yamaha Clavinova و Roland HP برندهای معتبری هستند. همچنین برای پیانوهای آکوستیک برندهای Yamaha, Steinway & Sons, Kawai, Baldwin کاملاً شناخته شده‌اند و می‌توانند به خوبی پاسخگوی نیاز شما باشند.

۴) پیانوهای مختلف را امتحان کنید

پیانوهای متفاوت را امتحان کنید. بهتر است پیش از خرید، پیانوی مورد نظر خود را حتما امتحان کنید و یک قطعه کامل را با آن بنوازید و در نهایت هر کدام را که حس خوبی به شما داد، انتخاب کنید. نگران زمانی که در فروشگاه صرف می‌کنید نباشید. حتماً فروشندگان از نوازندگی شما لذت خواهند برد.

پس از این بابت معذب نباشید و سر صبر و حوصله پیانوی مناسب خود را انتخاب کنید. همچنین وقت خودتان را با از این فروشگاه به آن فروشگاه رفتن هدر ندهید. معمولاً اکثر فروشگاه‌ها برندهای مختلف را دارند. سازها را پشت سر هم تست کنید تا توانایی مقایسه آن‌ها را داشته باشید.

 لزومی ندارد بلافاصله پس از تست ساز آن را خریداری کنید. به خود چند روزی فرصت بدهید و بعد از چند روز فکر کردن دوباره به سراغ ساز موردعلاقه خود رفته و آن را بنوازید و توجه کنید که آیا همچنان آن را می‌خواهید یا نه؟ همچنین در صورتی که قصد خرید بهترین پیانو برای شروع کودک را دارید، پیش از خرید او را پشت ساز نشانده و اجازه بدهید با ساز آشنا شود. اینکه کودک با ساز ارتباط برقرار کند عامل مهمی در افزایش انگیزه او برای یادگیری است. تمرکز و وقت خود را بر امتحان سازهای مختلف بگذارید نه مکان‌های متفاوت.

۵) با یک فرد کار بلد برای خرید اقدام کنید

هنگام خرید با یک دوست اهل موسیقی به فروشگاه بروید. شما بنوازید و از او بخواهید به‌دقت به صداها گوش کند و بگوید که کدام ساز نوای دل‌نشین‌تری دارد. البته فراموش نکنید آنچه مهم است نظر شماست؛ زیرا شما ساز را لمس می‌کنید و قرار است مدت‌های زیادی پشت آن نشسته و بنوازید.

 ۶) بررسی سلامت کلیدهای پیانو

تمام کلیدها را به نرمی امتحان کنید. تمام نت‌ها را اجرا کنید. دقت کنید که آیا با بالا رفتن گام تن و صدا هماهنگ هستند؟ آیا دکمه‌ای نرم‌تر یا سخت‌تر از دیگری هست یا نه؟ خلل در هر یک از این موارد نشان دهنده وجود مشکلی در ساز است. هنگام خرید پیانو آکوستیک به این موضوع حتماً دقت کنید که اگر دکمه‌ای هنگام نواختن خود به خود صدایی خارج از تن ایجاد می‌کند، می‌تواند مشکل از شکستن یک پین بلاک باشد و تعمیر آن بسیار پر هزینه است. همچنین در مورد پیانوهای آکوستیک به انتهای کلیدها توجه کنید که آیا مربع هستند یا مستطیل؟ شکل صحیح به این صورت است که باید مربع باشند.

هنگام نواختن در یک حجم معمولی به هر گونه صدای تق و کلیکی دقت کنید. حتی اگر خیلی کم بود، نشان دهنده وجود مشکلی در ساز است. یک نت مشخص را در چندین اکتاو اجرا کنید تا مطمئن شوید کلیدها با یکدیگر هماهنگ هستند. عدم هماهنگی آن‌ها به راحتی قابل تشخیص است.

۷) بررسی سلامت قطعات داخلی پیانو

داخل پیانو را چک کنید. فروشندگان باید اجازه چنین کاری را به شما بدهند. دمپرها، چکش‌ها و سیم‌ها را کاملاً بررسی کنند. چکش‌ها هنگام نواختن سیم‌ها حرکت می‌کنند و دمپرها نیز زمانی که پای خود را روی پدال قرار می‌دهید، حرکت می‌کنند. هر سه پدال را امتحان کنید و با فشار دادن آن‌ها به حرکت دمپرها نیز دقت کنید. همزمان با فشار دادن شما آن‌ها باید حرکت کنند.چکش‌ها را به‌دقت از نزدیک بررسی کنید و مطمئن شوید که زدگی یا خوردگی نداشته باشد.

بعضی از پیانوهای قدیمی ممکن است در اثر غفلت و عدم رسیدگی و مراقبت توسط موش جویده شوند. همچنین توجه کنید که تمام چکش‌ها، سیم‌ها و یا دمپرها سر جای خود قرار داشته باشند و کم و کسری وجود نداشته باشد. چکش‌ها باید نرم باشند، نه خیلی خشک و سخت و روی آن‌ها باید شیارهایی در حدود ۱٫۳ سانتی‌متر وجود داشته باشد.

دمپرها را چک کنید تا فرسوده نباشند. هزینه تعمیر و تعویض آن‌ها بسیار بالاست زیرا نمدهایی که روی دمپرها وجود دارد، طی یک فرآیند بسیار تخصصی چسبانده می‌شوند. یک پیانوی خوب در هر منزلی می‌تواند به عنوان یک وسیله زیبا، هنری و تفریحی برای خانواده محسوب شود.

۸) پیانو را از تمام جهات مورد بررسی قرار دهید

بسیاری از مردم از بررسی زیر پیانو غافل می‌شوند. پیانویی را که خرید می‌کنید از تمامی جهات و زوایا بررسی کنید. زیر آن را چک کنید تا شکستگی، صدمه و یا کپکی دیده نشود. شاید این مسئله خیلی مهم به نظر نرسد اما اگر قصد دارید پیانو را برای مدت زیادی نگهداری کنید به اهمیت این موضوع پی خواهید برد.

 ۹) بررسی پل‌های پیانو

از فروشنده بخواهید پل‌های زیر پیانو را به شما نشان دهد. در این قسمت تکه‌های چوبی وجود دارد که سیم‌های بسیاری به آن متصل شده‌اند. بررسی کنید که ترک‌های بزرگی در آن وجود نداشته باشد. (ترک‌های ریز موردی ندارد)

۱۰) از شرایط گارانتی و ضمانت آگاهی یابید

اگر از نمایندگی خرید می‌کنید، شانس بیشتری برای دریافت گارانتی دارید. در مورد خرید پیانوی دست دوم ضمانت‌نامه می‌تواند در صورت بروز آسیب و مشکلات احتمالی مقادیری از هزینه‌های تعمیر بکاهد. برخی از فروشندگان خدماتی از قبیل حمل رایگان و یا تعمیرات با تخفیف ارائه می‌دهند. پیش از خرید از خدماتی که می‌توانید بهره‌مند شوی، اطلاعات کسب کنید.

۱۱) روش صحیح نگهداری از ساز را بیاموزید

فراموش نکنید که نوع نگهداری و مراقبت شما در طول عمر و سلامت ساز اهمیت بسیار بالایی دارد. پیانوی آکوستیک را به‌طور منظم کوک کنید (۲ الی ۴ بار در سال اول، ۲ بار در سال دوم و پس از آن حداقل سالی یک بار). در مورد پیانوهای دیجیتالی دقت بیشتری لازم است؛ زیرا این ساز توانایی جابجایی و حمل و نقل دارد و به همین دلیل بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد. همواره توجه کنید که ساز در شرایط صحیح نگهداری شود و در پوشش مناسبی جابه جا شود. همچنین ساز خود را در محلی که امکان نشتی مایعات و یا گرمای زیاد وجود دارد، قرار ندهید.