استان هاکسب و کار جدید

شیرینی مخصوص کیش

هر گوشه از ایران زیبای ما خانه مردمانی منحصر به فرد با فرهنگ ها، سنت ها و غذاهای متفاوت است. کیش جزیره ای زیبا در میان دریای آبی است. مردم مهربان و نرم هستند. در اینجا غذاهای متنوعی وجود دارد که گردشگران را به خود جذب می کند. در سفر به این جزیره طعم بی نظیر و عجیب غذاهای کیش، نان ها و شیرینی ها را خواهید چشید. و سفر خود را با یک تجربه کاملا جدید به پایان برسانید. نان ها و شیرینی های محلی کیش به اندازه احساسات مردم شیرین و لذیذ است. و هنوز هم به سنتی ترین شکل تهیه می شود تا ذائقه ساکنان کیش و مسافران این جزیره رویایی را شیرین کند. به علاوه، طعم اصلی دست نخورده باقی می ماند. این مقاله گردشی تاپ شما را با نان ها و شیرینی های محلی کیش آشنا می کند، غذاهای جالب این جزایر و طرز تهیه آن ها را به شما نشان می دهد. مطمئنا دانستن مواد و روش های طبخ این غذاهای لذیذ باعث می شود از طعم بهشتی بیش از پیش لذت ببرید. پس بیایید و با ما در مورد آنها بیاموزید.

بد (آب نبات)

نان محلی و شیرینی کیسکه یا حلوای عربی از شیرینی های محبوب و سوغات کیش است که در جزیره کیش می توانید امتحان کنید. این حلوای شیرین معمولاً بعد از غذا به عنوان دسر سرو می شود. در گذشته خبیسه عمدتاً در جزیره کیش برای مراسم مذهبی و اعیاد یا عروسی پخته می شد. اما امروزه حلوای سنتی خبیسه به راحتی در شیرینی فروشی های پرطرفدار جزیره یافت می شود و می توانید آن را به عنوان سوغات کیش خریداری کرده و به زادگاه خود ببرید. همچنین بهترین نوع حلوا خبیسه را در بهترین رستوران های کیش می توانید پیدا کنید. زیرا مردم جنوب معتقدند که بهتر است بعد از خوردن ماهی سرد، شیرینی های گرم مانند حلوا بخورند. حلوای خبیسه کیش نرم و لطیف است و از مخلوط برنج یا آرد گندم با روغن و شیره نرم تهیه می شود. استاد آشپزهای جزیره کیش ابتدا آرد و روغن را با دمای بالا سرخ می کنند تا بوی خامی آن گرفته شود. سپس شیره پایدار تهیه شده از مخلوط آب، شکر، گلاب، زعفران و ادویه های معطر به این مخلوط اضافه می کنند تا کم کم غلیظ و غلیظ و یکدست شود. این غذای اصیل عربی علاوه بر طعم عالی و طعم بی نظیری که دارد، بسیار مقوی و مقوی است و می تواند انرژی لازم برای لذت بردن از فعالیت های هیجان انگیز جزیره کیش و یک میان وعده یا غذای درجه یک را به شما بدهد.

رنگ یا رنگینه

استان های جنوبی ایران به ویژه هرمزگان بهترین شرایط اقلیمی را برای تولید خرما دارند. به همین دلیل خرما جزء لاینفک مردم این منطقه از جمله غذاهای جزیره کیش است. اهالی جزیره علاوه بر خوردن خرما، از آن برای تهیه انواع نان ها و شیرینی های محلی استفاده می کنند. یکی از محبوب ترین شیرینی های تهیه شده از خرما در جنوب ایران، انواع آن است. این دسر خوشمزه و مقوی از ترکیب خرما، آرد و کره درست می شود. البته برای افزایش طعم و شخصیت می توانید از آجیل استفاده کنید. برای تهیه اسپری جنوبی عالی ابتدا خرما یا هسته خرما را جدا کرده و گردو را جایگزین آن می کنند. سپس مغزها را به هر شکلی که می خواهند در ظرف می چینند و خرماها را می چینند. سپس آرد گندم را با شعله زیاد تفت داده تا کمی سیاه شود. در مرحله بعد آرد سرخ شده را الک کرده و با روغن داغ یا کره آب شده در تابه ای اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یکدست و یکدست شود. در این مرحله می توانید دارچین، هل و سایر ادویه ها را به آرد اضافه کنید. سپس قبل از سرد شدن، مخلوط آرد و روغن را با خرماهای انتخاب شده به ظرف اضافه می کنند و این مواد را به خوبی روی خرما و آن ها پخش می کنند. برای تزیین رنگا می توان از پودر قند یا شکر، پودر پسته، نارگیل و … استفاده کرد. می تواند به کار رود. بعد از سرد شدن و سفت شدن رنگ آن را برش داده و سرو می کنیم. رنجر به دلیل قوت و طعم بی نظیری که دارد بسیار پرطرفدار است، می توانید آن را به عنوان دسر، میان وعده یا حتی هنگام افطار و سحری میل کنید.

اسید

آسیده یکی دیگر از حلواهای معروف جزیره کیش است که شباهت زیادی به حلوای خبیسه دارد. این شیرینی سنتی از ترکیب آرد، روغن و شیره غلیظ مانند خبیسه تهیه می شود و بسیار لذیذ و معطر است. البته برای درست کردن شکر این حلوا فقط شکر را حرارت دهید تا آب شود و آب اضافه کنید. بنابراین فرنی طعم کاراملی و جذابی دارد. پس از آماده شدن، شیره را به آرد اضافه می کنند که در روغن سرخ می شود. این کار در چند مرحله تکرار می شود تا شیره آماده شده به خوبی جذب آرد و روغن شود. سپس در ظرف را ببندید و اجازه دهید فرنی روی حرارت ملایم خوب بپزد. پودر هل و دارچین جزء لاینفک اسعده است که در آخرین مرحله به مواد افزوده می شود و عطر و طعمی بهشتی به این چلوای شیرین و لذیذ می دهد. البته می توانید مقداری آب نارگیل یا آب هویج و غیره اضافه کنید. وقتی آب و شکر را اضافه می کنید تا طعمی متفاوت ایجاد کنید و شیرینی خاصی با طعمی جذاب داشته باشید. لقیمت (لقیمت) لقیمت یا لقیمت یکی از معروف ترین انواع شیرینی محلی کیش است که مخصوصاً در اعیاد خاصی مانند عید قربان و فطر یا جشن های مذهبی مانند نیمه شعبان و … تهیه می شود. البته این روزها به دلیل محبوبیت این شیرینی جذاب در بین گردشگران، همیشه می توانید آن را در شیرینی های جزیره پیدا کنید و به عنوان سوغات با خود به کیش ببرید. این شیرینی از سرخ کردن نوعی خمیر به دست می آید که در شیره طبیعی خرما غوطه ور شده و طعم شیرین و بافتی ترد دارد. برای تهیه لگیمات معروف جزیره کیش، ابتدا آرد الک شده، مخمر و آب داغ را با هم مخلوط کرده و هم می زنند تا خمیر نرمی به دست آید. سپس حدود دو ساعت استراحت داده و پس از پف کردن با مخلوط تخم مرغ و آرد مخلوط می‌شود. خمیر نرم به دست آمده را در قیف ریخته یا با دست به شکل سنتی درآورده و در روغن داغ فرو می کنیم تا ترد و سرخ شود. سپس ساق های سرخ شده را بلافاصله پس از خارج کردن از روغن در شهد تهیه شده از شکر خرما یا شکر حل شده و آب فرو کرده و سرو می کنند. برای افزایش طعم و عطر این کیش شیرین محلی، می توانید مقداری زعفران، هل و سایر ادویه های معطر را به شهد آن اضافه کنید تا علاوه بر طعم لذیذتر، از عطر جذاب آن لذت ببرید. لگیمات شیرین شده با شیره خرما یک دسر سالم و مقوی است که برای سفره های افطار ماه مبارک رمضان انتخاب خوبی خواهد بود.

دستفروش

در میان انواع نان و شیرینی های محلی کیش، بسیار دوست داشتنی و خوش رنگ، خانفروش به دلیل طعم عالی و روش ساده اش طرفداران زیادی دارد. خنفروش را می توان نوعی نان محلی دانست که به روش های مختلف تهیه می شود و برای روزه داران گزینه مناسبی برای شام یا سفره های افطار و سحری خواهد بود. این غذای خوشمزه به غیر از جزیره کیش و استان هرمزگان در سایر کشورهای حوزه خلیج فارس نیز بسیار رایج است و معمولا در ماه رمضان تهیه می شود. البته می توانید آن را از شیرینی فروشی های محلی جزیره خریداری کنید و به عنوان سوغات کیش به زادگاه خود ببرید. برای تهیه نان یا شیرینی خنفروش به روش سنتی، ابتدا آرد گندم و برنج را با پودر شیر، مایه خمیر یا بکینگ پودر، شکر، تخم مرغ و روغن آب مخلوط می کنند تا خمیر نرمی به دست آید. می توانید هل، دارچین یا پودر زیره را به خمیر اضافه کنید تا این طعم را بدست آورید. خمیر به دست آمده را می توان به روش های مختلفی طبخ کرد و آماده سرو است. اما رایج ترین روش پخت خنفروش، گذاشتن آن در روغن داغ است. در واقع می توانید خمیر را پهن کرده، شکل دهید و در فر بپزید یا به کمک ساندویچ ساز یا بیسکویت ساز آماده کنید. در هر صورت شیرینی یا نان به دست آمده بسیار خوشمزه، معطر و مغذی است و برای میان وعده با یک فنجان چای تازه دم شده یا شیر گرم انتخاب خوبی خواهد بود.