اقتصادیکسب و کار جدید

قیمت هر متر مربع ترمووود بر اساس چه عواملی تعیین می شود؟

قیمت ترموود چگونه محاسبه می شود؟

بسیاری از ما دوست داریم تا از چوب‌های شیک و زیبای ترموود در منازل خود استفاده کنیم و به همین دلیل قیمت و کیفیت این چوب‌ها برای ما اهمیت زیادی دارد. ترموود به صورت الوارهای چوبی در ابعاد مختلف در بازار موجود است که این الوارها در واحد متر مربع به فروش می‌رسند. در این مقاله درباره قیمت هر متر مربع ترمووود و عوامل موثر بر قیمت گذاری آن صحبت می‌کنیم. اما پیش از آن بهتر است کمی درباره مزایای استفاده از این متریال و نحوه محاسبه قیمت هر متر مربع چوب ترمو صحبت کنیم.

قیمت چوب ترمو | قیمت چوب ترمو ارزان | قیمت چوب ترمو اصفهان

درباره چوب ترموود چه می‌دانید؟

ترموود که این روزها توجه طراحان دکوراسیون و دیزاینرهای زیادی را به خود جلب کرده است یکی از مصالح چوبی ساختمان است که در قسمت‌های مهمی مثل نمای خارجی، دیوار، کف و بسیاری از بخش‌های خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چوب توسط حرارت و تحت مکانیزم‌های خاصی به وجود می‌آید و به دلیل مزایای زیادی مثل مقاومت بالا و ظاهر شکیل و زیبا کاربرد آن در سراسر دنیا رو به افزایش است. فرایند تولید چوب ترموو در دمای بین 170 الی 230 درجه سانتی گراد و تحت تاثیر بخار و هوای گرم اتفاق می‌افتد. هدف از این فرایند این است که برخی ویژگی‌های مثبت را به چوب اضافه کرده و مقاومت و کیفیت آن را افزایش دهیم.

البته با توجه به حرارت بالایی که در آماده شدن این چوب دخیل دارد، هر چوبی مناسب تبدیل شدن به ترموود نیست. چوب درختان صنوبر، زبان گنجشک و کاج از بهترین گزینه‌ها برای تبدیل به ترموود هستند. هنگامی که این چوب‌ها حرارت و گرما می‌بینند نه می‌سوزند و تغییرات شیمیایی در ساختار آن ها شکل می‌گیرد تنها با تبخیر آب و دمای بالا ویژگی‌های کاربردی و مثبتی به آن اضافه می‌شود. برای درک بهتر این تغییرات برخی از مزایا و ویژگی‌های ترموود را در ادامه بیان می‌کنیم:

مزایای چوب ترموود

  • مقاوم در برابر انواع حشرات مزاحم و جلوگیری از رشد کپک و قارچ در بافت چوب
  • مقاوم در برابر افزایش یا کاهش شدید دما
  • وزن سبک و استفاده بسیار راحت
  • عدم پوسیدگی یا خرابی در برابر نور آفتاب و رطوبت هوا
  • انعطاف پذیری خوب که از شکستگی در برابر انواع ضربات جلوگیری می‌کند.
  • نمای شیک و زیبایی که تا سالیان سال جلوه خود را حفظ می‌کند و قدیمی نمی‌شود.

همان طور که قبل تر اشاره کردیم قیمت ترمووود متری بر اساس هر واحد که یک متر مربع است اندازه گیری می‌شود. ترموود دارای انواع مختلفی است که کیفیت هر کدام با دیگری متفاوت و در قیمت نهایی تاثیر می‌گذارند. خواستگاه اصلی ترموود کشور فنلاند است و به همین دلیل بهترین کیفیت چوب‌های ترموود متعلق به این منطقه می‌باشد. قائدتا قیمت هر متر مربع ترموودی که از درختان کاج فنلاندی درست شده است با ترموود تولید شده در کشورهای دیگر متفاوت است.

علاوه بر این مسئله برخی فروشگاه‌ها به جای ارائه واحد متر مربع برای تعیین قیمت ترموود از واحد متر مکعب استفاده می‌کنند و به همین دلیل نمی‌توان قیمت دقیق برای ترموود ارائه داد.

همچنین به دلیل نوسانات قیمت ارز در کشور ما، محصولات وارداتی مثل چوب ترموود قیمت مشخصی ندارند و به همین دلیل در هر زمانی باید قیمت‌های به روز را از فروشگاه استعلام کنید. هزینه‌های ترخیص و آزاد سازی کالاهای وارداتی در کنار هزینه‌های حمل و نقل و بیمه این محصول برای ورود به کشور نیز در قیمت آن تاثیر گذار است.

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر قیمت چوب ترموود به روز رسانی قیمت از طرف پایگاه داده چوب کشور فنلاند می‌باشد. این پایگاه که قیمت نهایی خرید و فروش چوب را تعیین می‌کند به طور سالانه به روز رسانی می‌شود و ارقام اعلام شده از این سیستم در قیمت نهایی چوب تاثیر می‌گذارند.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت ترموود کدام اند؟

مواردی که پیش تر گفتیم همگی در قیمت ترموود اثر گذار اند اما علاوه بر این موارد استاندارهای متفاوتی هستند که بر کیفیت چوب اثر می‌گذارند و این موارد نیز در هزینه پرداختی برای خرید چوب اثر گذارند. در ادامه برخی از این موارد را به طور خلاصه عنوان می‌کنیم:

  • کلاس الوار و
  • نوع تراش خوردگی و اره چوب
  • شرایط آب و هوایی که درخت در آن رشد کرده است.
  • اندازه تراکت الوار ترموود
  • گرید و درجه کیفیت چوب
  • هزینه های پرداخت شده برای تهیه سوخت کوره‌های تولید کننده ترموود
  • سن و گونه درختان مورد استفاده

بیشتر ترموودهایی که در ایران یافت می‌شوند از کشورهای فنلاند، روسیه، چین وارد شده و برخی از آن‌ها نیز از تولیدات داخلی هستند. در هر صورت این چوب‌ها متعلق به هر کشوری که باشند انواع و کیفیت‌های مختلفی دارند که در اصطلاح با گرید یا درجه کیفی نشان داده می‌شود. هرچقدر این درجه بالاتر باشد کیفیت و در نتیجه قیمت ترموود نیز بالاتر می‌رود.

ترموود ایرانی

در سال‌های اخیر مهندسان و فعالان حوزه کشاورزی اقدام به تولید ترموودهایی با کیفیت مشابه محصولات فنلاندی کرده‌اند. این الوارها با وجود کیفیت بسیار خوب به دلیل حذف هزینه‌های اضافی واردات، حمل و نقل و ترخیص کالا قیمت بسیار مناسب‌تری نسبت به نمونه‌های خارجی دارند. ‌علاوه بر تمام موارد گفته تنها دغدغه تولید کنندگان داخلی تهیه مواد خام مورد نیاز برای تولید ترموود است به همین دلیل می‌توان انتظار داشت که قیمت هر متر مربع چوب ترمود که در داخل کشور تولید ‌می‌شود در مقایسه با قیمت ترموود فرآوری شده خارجی بسیار مناسب‌تر باشد. این چوب رضایت بسیاری از مصرف کنندگان را به همراه داشته و مدتی است که به عنوان کالای صادراتی به برخی کشورها صادر می‌شود. به همین دلیل ترموود ایرانی می‌تواند گزینه مناسبی برای استفاده در منازل و محل زندگی شما باشد.

گره چوب چیست و چه تاثیری در قیمت ترموود دارد؟

گره‌ها جزو سخت ترین و مقاوم ترین بخش‌های چوب به شمار می‌روند و تعداد و نوع آن‌ها نیز در قیمت ترموود تاثیر می‌گذارند. به بیان ساده به اثر شاخه‌های درخت روی تنه گره گفته می‌شود. چوب‌های ترموود دو نوع گره دارند: گره‌های زنده و مرده

گره‌های زنده

گره‌های زنده به گره‌هایی گفته می‌شوند چوب شاخه وابستگی مستقیمی به تنه ندارد و رنگ آن از بخش‌های دیگر تیره تر است. این نوع گره در درختان سوزنی بیش تر از درختانی که برگ‌های پهن دارند دیده می‌شود. همچنین به دلیل اتصال بافت این گره به تنه هیچ مشکل فنی برای ترموود ایجاد نمی‌شود.

گره‌های مرده

گره‌های مرده در نتیجه قطع یا خشکیدگی شاخه روی تنه به وجود می‌آیند. این گره‌ها علاوه بر اینکه از قیمت ترموود می‌کاهند، زیبایی و شکل ظاهری آن را نیز تخت تاثیر قرار می‌دهند. همان طور که گفته شد قیمت های ترموود به عوامل و فاکتورهای زیادی بستگی دارد. یکی از نمایندگان رسمی محصولات چوبی ترموود در ایران است که با تجربه در زمینه تولید انواع چوب، محصولاتی با کیفیت مشابه با ترموودهای خارجی تولید کرده است. برای دریافت لیست محصولات و کسب اطلاعات بیشتر، همین الان با کارشناسان ما در تماس حاصل فرمایید.