علمی و پزشکی

ویروس “هپاتیت ب” از چه زمانی وجود داشته است؟

به گزارش شفاف و به نقل از ER. هپاتیت B یکی از شایع ترین ویروس ها در جهان است که سالانه 820000 مرگ و میر در آن رخ می دهد. هپاتیت B یک بیماری عفونی ویروسی انسان است که توسط ویروس هپاتیت B (HBV) ایجاد می شود. بیشترین آسیب این بیماری به کبد بیمار وارد می شود. ویروس این بیماری می تواند باعث ایجاد بیماری های حاد و مزمن شود.

در مطالعه‌ای اخیر، گروهی از محققان گفتند که تمام نسخه‌های مدرن شناخته شده هپاتیت B از نسخه اصلی این ویروس سرچشمه می‌گیرد که قبل از کشاورز شدن انسان‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

در طول این مطالعه، باستان شناسان چک نمونه های جمع آوری شده از بقایای انسان های ماقبل تاریخ را بررسی کردند. نتایج این مطالعه بین المللی که توسط مؤسسه علوم انسانی ماکس پلانک در آلمان تجزیه و تحلیل شده است، نشان می دهد که تمام ژنوتیپ های شناخته شده ویروس هپاتیت B از اجداد اولین آمریکایی ها و همچنین از نزدیک ترین خویشاوندان آنها یعنی اوراسیاها هستند. آلوده، آیا این اتفاق افتاده است؟ این زمانی اتفاق افتاد که این مردم شروع به انحراف و تفرقه کردند. علاوه بر این، محققان دریافته اند که این ویروس از 10000 سال پیش در بیشتر نقاط اروپا وجود داشته است.

کشور تداوم در جغرافیا و علوم سیاسی که شامل دو قاره اروپا و آسیا می شود اوراسیا نامیده می شود. بیشتر اوراسیا در نیمکره شمال شرقی قرار دارد. مرزهای اوراسیا اقیانوس آرام در شرق، اقیانوس اطلس در غرب، اقیانوس منجمد شمالی در آفریقا در شمال، و دریای مدیترانه و اقیانوس هند در جنوب است.

یکی از نکات جالبی که محققان در این مطالعه دریافتند این است که در حالی که دانشمندان بر این باورند که بسیاری از پاتوژن‌های مدرن زمانی که مردم ساکن شدند و شروع به کشاورزی کردند شروع به آلوده کردن انسان کردند، داده‌ها نشان داد که هپاتیت حتی در شکارچیان نیز در جامعه جمع‌آوران وجود داشته است. جامعه شکارچیان جامعه ای است که معیشت اصلی آن تغذیه مستقیم از گیاهان خوراکی و حیات وحش است. این جامعه به دنبال گیاهان و حیوانات است، تلاش زیادی برای پرورش یا تربیت حیوانات نمی کند.

دانشمندان این اطلاعات مهم را به لطف تعداد زیادی نمونه DNA جمع آوری شده از گورستان های چک به دست آوردند.

دکتر میکال ارنه، از موسسه باستان شناسی آکادمی علوم چک، یکی از باستان شناسانی است که این داده ها را به عنوان بخشی از یک پروژه مشترک پنج ساله با چندین موسسه دیگر جمع آوری کرده و با موسسه ماکس پلانک و به اشتراک می گذارد.

آرن گفت: “این اطلاعات بر اساس غربالگری صدها اسکلت است که DNA ماقبل تاریخ آنها در حال مطالعه است.” این یک کشف شگفت‌انگیز است، زیرا ردیابی منشا بیماری بسیار دشوار است، به عنوان مثال، یکی از نمونه‌هایی که امروزه محققان در حال مطالعه آن هستند، ویروس کرونا است.

دکتر آرنه در پاسخ به این سوال که چرا جمهوری چک مکانی عالی برای تجزیه و تحلیل بقایای افراد ماقبل تاریخ است، گفت که دو دلیل وجود دارد. اولین مزیت جمهوری چک موقعیت جغرافیایی آن است، زیرا در اروپای مرکزی واقع شده است، منطقه ای که مردمان چندین فرهنگ مختلف ماقبل تاریخ در آن زندگی می کنند.

او اضافه کرد. مزیت دیگر این است که ما در اینجا بقایای اسکلت زیادی داریم. در برخی فرهنگ ها به جای دفن مردگان، سوزاندن مرده برای جمع آوری نمونه انجام می شود. آن را غیرممکن می کند. قدیمی ترین اسکلت کشف شده در جمهوری چک با هپاتیت به حدود 3000 سال قبل از میلاد باز می گردد.

این مطالعه در مجله Science منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید