اقتصادیکسب و کار جدید

چگونه با 1 دلار دراپ شیپینگ شاپی فای را شروع کنیم؟

یک سوال، اگر همین الان بخواهید یک فروشگاه راه‌اندازی کنید، چقدر سرمایه نیاز دارید؟ خب در کم‌ترین حالت برای اجاره مغازه، تامین محصول، استخدام نیرو و… نیاز به چیزی بین 50 تا چند صد میلیون تومان بودجه دارید. خیلی از ما چنین پولی را نداریم و به همین دلیل هم قید راه‌اندازی کسب و کار را می‌زنیم.اما اگر یک روش به شما آموزش بدهم که با کم‌تر از 5 میلیون تومان بتوانید کسب و کار شخصی‌تان را راه‌اندازی کنید چه؟! دراپ شیپینگ دقیقا همین روش جادویی است که در این مقاله همه چیزش را به شما آموزش می‌دهم.

Shopify چیست و چگونه کار می‌کند؟ | کسب درآمد ارزی از فروش محصول - اول پرداخت

دراپ شیپینگ یکی از روش‌های راه‌اندازی کسب و کار فروشگاهی است. در این روش، خرده‌فروش محصولی که به مشتری می‌فروشد را در انبار ندارد. در واقع محصول او را یک تولیدکننده یا تامین‌کننده دیگر برای مشتری می‌فرستد. این یعنی چه؟  قصه مسیر موفقیت اولین دراپ شیپر ایرانی را در سایت ما میتوانید ببینید.

تصور کنید من علاقه دارم یک فروشگاه در زمینه فروش لوازم کوهنوردی داشته باشم، اما خب نه هزینه کافی برای اجاره انبار دارم و نه اصلا آنقدر سرمایه که بتوانم محصولات را بخرم و در انبار موجود کنم. پس به سراغ آقای سعادت می‌روم که خودش یک فروشگاه بزرگ محصولات کوهنوردی دارد. حالا با او قرارداد می‌بندم و تعیین می‌کنم که در صورت فروش هر مقدار از محصولاتش، درصدی سود به من بدهد.

بعد، از محصولاتش عکس می‌گیرم و در وب سایت اینترنتی خودم قرار می‌دهم. در ادامه به‌محض اینکه مشتری محصولی را از من خرید، با فروشگاه آقای سعادت تماس گرفته و اطلاعات مشتری مثل شماره تماس، آدرس و… را برای او ارسال می‌کنم.

به این ترتیب آقای سعادت محصول را برای مشتری ارسال می‌کند. در مورد نحوه پرداخت هزینه محصول به آقای سعادت هم طبق توافق قبلی، همان زمان سفارش محصول یا بعد از رسیدن تعداد محصولات به یک عدد مشخص، بدهی تسویه می‌شود. این دقیقا یک مدل دراپ شیپینگ است!بنابراین تفاوت این مدل فروش با مدل عادی این است که عملا به سرمایه‌ای برای اجاره انبار نیاز نداریم و لازم نیست برای خرید محصول هزینه کنیم.

آیا Dropshipping در فروشگاه حضوری هم ممکن است؟

اصولا دراپ شیپینگ در کسب و کارهای آنلاین، هم درآمد زیادی دارد و هم فرآیند اجرایش آسان است. اما خب در هر حال در یک فروشگاه حضوری هم می‌توانید به‌شکل دراپ شیپینگ فعالیت کنید. البته در این روش باید یک هزینه برای اجاره مغازه و سپس بودجه برای خرید محصول یا محصولات مورد نظر در تعداد کم برای نمایش به مشتری و همینطور فروش حضوری داشته باشید.

مثلا یکی از دوستان من کسب و کارش به همین شکل است. دوست یک مغازه لوازم خانگی دارد و فقط یک نمونه از هر محصول را برای نمایش به مشتری در مغازه دارد. وقتی مشتری مثلا یک یخچال می‌خرد، دوست من با تامین کننده‌ای که دارد تماس می‌گیرد و آدرس مشتری را برای او می‌فرستد. تامین کننده که در این جا معمولا نماینده آن برند است، محصول را برای مشتری می‌فرستد و نصب می‌کند. این مورد یکی از نمونه‌های دراپ شیپینگ است.

اما خب مدل بهتر برای کسب و کارهای حضوری، اجرای دراپ شیپینگ در دفاتر فروش است. منظورم آن دفاتری است که کار فروش را صرفا به‌شکل تلفنی انجام داده و قرار نیست مشتری برای دریافت جنس به محل‌شان مراجعه کند.

آیا دراپ شیپینگ بدون سرمایه امکان‌پذیر است؟

دراپ شیپینگ بدون سرمایه به این بستگی دارد که چه نوع تجارتی را می‌خواهید داشته‌باشید. اگر می‌خواهید از پلت‌فرم‌های معروف دراپ شیپینگ مانند Shopify استفاده کنید، شما باید حداقل ۲۰ تا ۵۰ دلار برای ایجاد وب‌سایت و خرید دامنه پرداخت کنید. اگر می‌خواهید از راه‌های رایگان مانند ساخت یک کانال تلگرام یا اینستاگرام استفاده کنید، شما هزینه کم‌تری خواهید داشت، اما باید بیش‌تر برای تبلیغات و جذب مشتری تلاش کنید.

به هر‌حال، شما نیاز دارید که محصولات مناسب را برای فروش پیدا کنید. این کار می‌تواند زمان‌بر و دشوار باشد. اما خوشبختانه، تیم‌هایی وجود دارند که توسط کارشناسان باتجربه دراپ شیپینگ مدیریت می‌شوند و می‌توانند شما را در تنظیم استراتژي تجاری‌تان راهنمایی کنند.

چگونه دراپ شیپینگ بدون سرمایه را شروع کنیم؟

در این بخش قصد داریم تا مراحل شروع یک کسب‌وکار دراپ شیپینگ بدون سرمایه را بررسی کنیم. برای شروع کار، کافی‌ست از امکانات رایگانی که پلت‌فرم‌های فروشگاه‌ساز در اختیارتان قرار می‌دهند، استفاده کنید؛ بدون این‌که نیاز باشد تا سرمایه‌ای در آن هزینه کنید.

1. انتخاب محصول مناسب برای دراپ شیپینگ

یکی از مهم‌ترین مراحل در راه‌اندازی یک کسب‌وکار دراپ شیپینگ، انتخاب محصول مناسب است. شما باید به‌دنبال یک محصولی باشید که علاوه‌بر سودآوری، به شما انگیزه و علاقه بدهد. دراپ شیپینگ یک روش سریع برای کسب ثروت نیست و نیاز به صبر و تلاش دارد.

در انتخاب محصولات باید دقت کنید، چون کالاهایی که رقابت بالایی دارند، معمولاً نشان‌دهنده تقاضای زیاد مشتریان هستند. اما شما باید محصولاتی را انتخاب کنید که هزینه حمل‌ونقل آن‌ها کم باشد و احتمال خراب شدنشان نیز کم‌تر باشد.

پس از انتخاب محصول، شما باید یک تامین‌کننده قابل اعتماد برای تهیه و تولید محصولات خود پیدا کنید. پلت‌فرم‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند شما را در پیدا کردن تامین‌کنندگان مناسب کمک کنند.

  • رنگ‌آمیزی
  • لوازم ورزشی
  • باغبانی
  • پوشاک و کفش
  • زیبایی و مراقبت‌های شخصی
  • لوازم آشپزخانه
  • محصولات کودک
  • محصولات حیوان خانگی

2. انتخاب تامین‌کننده مناسب

یکی از مهم‌ترین مراحل برای شروع یک کسب‌وکار دراپ شیپینگ بدون سرمایه، یافتن تامین‌کننده مناسب است. راه آسان این است که به AliExpress، Global Source یا یک وب‌سایت مشابه بروید. با این‌حال، ممکن است بخواهید تولیدکنندگان محلی را برای خرید محصولات خود انتخاب کنید.

احتمال زیادی وجود دارد که محصولات آن‌ها از کیفیت بالاتری برخوردار باشند و این توانایی را داشته‌باشند که سفارشات شما را در کم‌ترین زمان ممکن به‌دست مشتریانتان برسانند. در ادامه این بخش با وب‌سایت‌هایی آشنا می‌شوید که می‌توانند شما را در یافتن تامین‌کنندگان محلی کمک ‌کنند.

  • AliExpress : علی‌اکسپرس یک پلت‌فرم خرید آنلاین جهانی است که انواع محصولات با کیفیت بالا را در زمینه‌های مختلف، مانند الکترونیک، مد، خانه و تزئین باغچه عرضه می‌کند. شما می‌توانید از مزایای خرید آنلاین در AliExpress لذت ببرید. این مزایا شامل ارسال رایگان، قیمت‌های مناسب و برندهای معتبر هستند. علاوه‌بر این، شما می‌توانید از طریق دسته‌بندی‌های متنوع، محصولات جدید و جالب را پیدا کرده و آن‌ها را بر اساس علایق و نیازهای خودتان انتخاب کنید.
  • Alibaba: یکی از بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک در جهان است که به شما امکان می‌دهد با تامین‌کنندگان از چین و سایر کشورها ارتباط برقرار کنید. شما می‌توانید از قیمت‌های پایین، تنوع محصولات، امکانات پرداخت امن و خدمات پس از فروش بهره ببرید. در این وب‌سایت، می‌توانید محصولات مختلفی مانند پوشاک، لوازم ورزشی، اسباب‌بازی کودک لوازم تزئینی و سایر کالاهای پرطرفدار دیگر را انتخاب کنید.
  • Global Source: یک مارکت پلیس بین‌المللی است که به شما کمک می‌کند تا با تامین‌کنندگان معتبر و با کیفیت از آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکا معامله کنید. شما می‌توانید از بیش از ۱.۵ میلیون محصول در زمینه‌های مختلف، مانند الکترونیک، لوازم جانبی موبایل، لوازم خانگی، لوازم آرایشی، وسایل ورزشی، اسباب‌بازی و لوازم التحریر انتخاب کنید.

3. یک پلت‌فرم را برای فروش انتخاب کنید

شما قطعاً می‌خواهید یک کسب‌وکار دراپ شیپینگ بدون سرمایه را راه‌اندازی کنید و محصولات متنوعی را در آن به فروش برسانید.‌ حالا باید ببینید که کدام پلت‌فرم‌های تجارت الکترونیک برای شما مناسب‌تر هستند. شاید فکر کنید که آمازون یا eBay بهترین گزینه‌ها باشند، چون رایگان هستند. اما این‌طور نیست. اگر می‌توانید ماهی مبلغ خیلی کمی را برای یک برنامه ابتدایی هزینه کنید، پیشنهاد می‌کنیم که یک وب‌سایت برای خودتان داشته‌باشید.

این کار به شما امکان می‌دهد کنترل بیش‌تری روی فروشگاه خود داشته‌باشید و بتوانید با مشتریان خود رابطه برقرار کنید. شما می‌توانید از فروشگاه Shopify استفاده کنید که بسیار ساده و قدرت‌مند است و امکانات متنوعی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

4. یک فروشگاه آنلاین ایجاد کنید

در این مرحله باید یک فروشگاه آنلاین برای کسب‌وکار دراپ شیپینگ خود ایجاد کنید. به نظر بسیاری از کارشناسان، شاپیفای بهترین گزینه است. Shopify یک پلت‌فرم آنلاین و محبوب است که به شما امکان می‌دهد تا فروشگاه دراپ شیپینگ خود را ایجاد و میزبانی کنید.شاپیفای امکان ایجاد فروشگاه دراپ شیپینگ بدون سرمایه اولیه بالا را فراهم کرده است. استفاده از این پلت‌فرم فروشگاه‌ساز، امکانات زیر را به شما ارائه می‌دهد.

  • استفاده آسان: راه‌اندازی و استفاده از آن آسان است، حتی اگر اهل فن‌آوری نباشید، به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید. شما می‌توانید از بین صدها الگو، یکی را انتخاب کنید و آن‌را مطابق با برند و محصولاتتان سفارشی‌سازی کنید.
  • ایمنی بالا: ایمن و قابل اعتماد است، زیرا Shopify میزبانی، نگه‌داری و به‌روزرسانی فروشگاه شما را مدیریت می‌کند. همچنین برای محافظت از داده‌های مشتریان خود گواهینامه SSL رایگان و انطباق با PCI دریافت می‌کنید.
  • پشتیبانی از انواع روش‌های پرداخت: شاپیفای از چندین روش پرداخت، ارزها و زبان‌های مختلف پشتیبانی می‌کند و محصولات شما را به مشتریانتان در سراسر جهان معرفی می‌کند. همچنین می‌توانید با برنامه‌ها و خدمات شخص ثالث یک‌پارچه شوید تا عمل‌کرد فروشگاهتان را افزایش دهید.
  • سیستم فروش قدرت‌مند: شاپیفای یک سیستم فروش قدرت‌مند و یک‌پارچه را ارائه می‌دهد که بر اساس آن شما می‌توانید شخصاً بفروشید و موجودی و سفارشات خود را در کانال‌های آنلاین و آفلاین خود همگام‌سازی کنید.

5. محصولات خود را به‌همراه توضیحات اضافه کنید

پس از این‌که فروشگاه  Shopify Sales Recap خود را راه‌اندازی کردید،‌ حالا نوبت به این رسیده تا محصولات خود را به فروشگاهتان اضافه کنید. با استفاده از سرویس‌های رایگان می‌توانید برای محصولات خود پس‌زمینه و فیلتر ایجاد کنید. از توضیحات منحصر به‌فرد برای بیان محصولات استفاده کنید و توضیحات محصول را از تامین‌کننده دراپ شیپینگ کپی نکنید.

این توضیحات باید فایده محصول را نشان دهد. بر مشکلاتی که محصول به حل آن‌ها کمک می‌کند، تمرکز کنید. مردم برای خرج کردن پول خود که خرید انجام نمی‌دهند، بلکه آن‌ها محصولاتی را می‌خرند که نیازی را برطرف می‌کند یا مشکلی را در زندگی آن‌ها حل می‌کند.

6. زمان خود را صرف بازاریابی کنید

بعد از آن‌که تمام مراحل آماده‌سازی را به پایان رساندید، نوبت به اجرای برنامه بازاریابی دیجیتال می‌رسد. برای جذب مشتریان، باید فروشگاه خود را به آن‌ها معرفی کنید. اما مراقب باشید که رسانه‌ها و انجمن‌ها را با پیام‌های تبلیغاتی شلوغ نکنید. به جای آن، وقت خود را صرف تهیه یک برنامه بازاریابی جامع کنید و بدانید که مخاطبان هدف شما در کدام پلت‌فرم‌های دیجیتال حضور دارند و چه نیازها و علایقی دارند.

سپس محتوایی را بر اساس این اطلاعات طراحی و تولید کنید و با استفاده از روش‌های مناسب، آن محتوا را تبلیغ کنید. فیسبوک ادز به‌عنوان یک بستر مناسب برای تبلیغ محصولات دراپ شیپینگ شناخته می‌شود.