علمی و پزشکیکسب و کار جدید

چگونه پروستات را درمان کنیم؟

درمان پروستات چیست و چگونه انجام می شود؟ مردان می توانند علائم ناراحتی پروستات را در هر سنی (معمولاً بین 30 تا 55 سالگی) تجربه کنند. پروستات غده کوچک و مهمی است که در پایه مثانه قرار دارد و نقش مهمی در سیستم ادراری و تولید مثل مردان دارد. یکی از مهمترین وظایف پروستات تولید بخشی از مایع منی، تغذیه و محافظت از اسپرم در مجرای ادرار و جلوگیری از ورود آنها به مثانه در هنگام انزال است.

سرطان پروستات می تواند در اثر عوامل مختلفی از جمله چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری قلبی، سن و ژنتیک ایجاد شود و انتخاب درمان مناسب به نوع بیماری و سن شما بستگی دارد. در ادامه این مقاله با فوق تخصص اورولوژی همراه باشید تا در مورد درمان سرطان پروستات بیشتر بدانید.

درمان بیماری پروستات چیست؟

پروستات یک غده دفعی کوچک است که در جلوی راست روده مرد قرار دارد و مجرای ادرار از آن عبور می کند. این بیماری و عوارض ناشی از آن به دلیل نقشی که در حرکت و تغذیه اسپرم در هنگام ارگاسم و جریان صحیح ادرار از مجرای ادرار دارد، تأثیر زیادی بر سلامت جنسیت و ادرار مردان دارد. در حال حاضر انواع بیماری های پروستات به شرح زیر تقسیم بندی می شوند (در مقاله انواع بیماری های پروستات به طور کامل به آن اشاره می کنیم):

پزشکان روش های درمانی مختلفی را برای همه انتخاب می کنند. به عنوان مثال، آنتی بیوتیک ها در پروستاتیت باکتریایی موثر هستند، اما آنتی بیوتیک ها ممکن است در سرطان پروستات موثر نباشند. در بخش بعدی به درمان هر کدام خواهیم پرداخت.

انواع درمان پروستات

افرادی که علائم و ناراحتی جزئی دارند ممکن است از درمان دارویی یا تغییر در رژیم غذایی سود ببرند. اما اگر علائم بدتر شوند، جراحی یا کرایوتراپی ممکن است قدم بعدی باشد. روش های درمانی شامل موارد زیر است:

درمان سرماخوردگی

شیمی درمانی

هورمون درمانی

رادیوتراپی

واکسن سرطان پروستات

پروستاتکتومی یا جراحی پروستات

درمان دارویی

طب سنتی

داروی گیاهی

مراقبت در منزل

درمان پروستات با ورزش

ماساژ پروستات

داروی پروستات

1. کرایوتراپی پروستات

سرما درمانی یا سرما درمانی روشی برای توقف سلول ها و از بین بردن سلول های سرطانی است. در طول درمان، الکترودهای نازک پر از گاز به پوست پروستات وارد می‌شوند و سلول‌ها را منجمد می‌کنند. کرایوتراپی معمولاً در مراحل اولیه سرطان یا زمانی که علائم بیماری پس از درمان ظاهر می شود، انجام می شود.

عوارض جانبی کرایوتراپی سرطان پروستات می تواند شامل موارد زیر باشد:

اختلال در نعوظ

درد و تورم پشت و باسن

خون در ادرار

از دست دادن کنترل مثانه

خونریزی یا عفونت در ناحیه تحت درمان

پیشرفت تکنولوژی عوارض جانبی را تا حد زیادی کاهش داده است، اما اختلال عملکرد جنسی هنوز یکی از نگران کننده ترین موارد سرما درمانی است.

2. شیمی درمانی پروستات

شیمی درمانی یک درمان رایج برای سرطان پروستات متاستاتیک یا پیشرفته است که از داروهای ضد سرطان برای از بین بردن سلول های سرطان پروستات استفاده می کند. در سرطان متاستاتیک یا گسترده، سلول های جهش یافته در پروستات می توانند به سایر قسمت های بدن مانند استخوان ها گسترش یابند. در این زمان، توسعه بیشتر سرطان با استفاده از داروهایی که از طریق خون به تمام قسمت های بدن پخش می شوند، مهار می شود. رایج ترین داروهای شیمی درمانی برای سرطان پروستات دوستاکسل و کابازیتاکسل هستند.

عوارض جانبی رایج شیمی درمانی عبارتند از:

بگذار درد داشته باشد

از دست دادن اشتها

کاهش وزن

احساس خستگی

خطر عفونت

خونریزی و کبودی

اسهال یا یبوست

ريزش مو

3. هورمون درمانی پروستات

هورمون درمانی یا داروهای مسدودکننده آندروژن، برای کاهش میزان هورمون هایی در بدن مردان که مانع از رشد سرطان پروستات می شوند، استفاده می شود.

آندروژن های مردانه شامل تستوسترون و دی هیدروتستوسترون (DHT) هستند که رشد سلول های سرطانی پروستات را تحریک می کنند. بیشتر آندروژن ها توسط بدن ساخته می شوند، اما خود غدد فوق کلیوی و سلول های سرطانی پروستات نیز می توانند آندروژن تولید کنند.

کاهش سطح آندروژن یا مسدود کردن ورود آنها به سلول های سرطانی پروستات اغلب رشد سلول های جهش یافته را کند می کند، اما سرطان پروستات را به تنهایی درمان نمی کند.

4. پرتودرمانی پروستات

پرتودرمانی یک روش موثر درمان سرطان پروستات است که سلول های سرطانی پروستات را با پرتوها یا ذرات پر انرژی از بین می برد. پرتودرمانی را می توان به روش های مختلفی انجام داد. اینها شامل براکی تراپی (دانه های کاشته شده در بدن بیمار) و تابش خارجی است که انرژی را از طریق پوست پخش می کند.

پرتودرمانی برای سرطان پروستات توسط انکولوژیست های پرتودرمانی یا اورولوژیست ها برای درمان مراحل اولیه سرطان و کاهش درد ناشی از بیماری پیشرفته پروستات تجویز می شود.

عوارض پرتودرمانی چیست و چه مدت طول می کشد؟

اگرچه عوارض کمی دارد، اما می تواند با مشکلات ادرار، اثرات بر عملکرد روده و اختلال نعوظ همراه باشد که با داروهایی مانند سیلدنافیل یا تادالافیل درمان می شوند.

5. واکسن سرطان پروستات

Sipuleucel-T (Provenge) نام واکسن یا تزریق سرطان پروستات است. برخلاف واکسن‌های سنتی که برای جلوگیری از عفونت با سیستم ایمنی مبارزه می‌کنند، این واکسن سیستم ایمنی را برای حمله به سلول‌های سرطان پروستات تقویت می‌کند.

این واکسن برای همه طراحی شده است. برای انجام این کار، باید تعدادی گلبول سفید را که با پروتئینی از سلول های سرطانی پروستات به نام اسید فسفاتاز پروستات (PAP) مخلوط شده اند، پس از ارسال به آزمایشگاه اهدا کنید. همان گلبول های سفید در خون شما وارد می شود.

این روند 2 بار در فواصل 2 هفته ای تکرار می شود تا زمانی که 3 دوز آمپول دریافت کنید. گلبول های سفید تزریق شده به سایر سلول های سیستم ایمنی بدن در مبارزه با سرطان پروستات کمک می کند. عوارض جانبی شایع عبارتند از تب، لرز، خستگی، درد کمر و مفاصل، حالت تهوع و سردرد.

6. جراحی پروستات یا پروستاتکتومی

پروستاتکتومی نام جراحی برای برداشتن بخشی یا تمام غده پروستات است. این روش معمولا آخرین راه حل است و برای درمان سرطان پوست استفاده می شود. انواع آن جراحی کم تهاجمی با کمک تکنیک های رباتیک و جراحی برداشتن پروستات است.

پروستاتکتومی رادیکال برای سرطان پروستات و پروستاتکتومی ساده برای بزرگ شدن پروستات تجویز می شود. اکثر مردانی که تحت عمل جراحی پروستات قرار می گیرند، عوارض جانبی خفیفی (مانند از دست دادن کنترل ادرار، ارگاسم خشک و اختلال نعوظ) را تجربه می کنند که با گذشت زمان و دارو از بین می روند.

جراحی پروستات چقدر طول می کشد؟

پروستاتکتومی حدود دو ساعت طول می کشد. در این مدت شما تحت بیهوشی عمومی خواهید بود و هیچ دردی احساس نخواهید کرد.

7. درمان پروستات

داروها رایج ترین درمان برای علائم خفیف تا متوسط ​​پروستات هستند. مسدود کننده های آلفا آدرنرژیک (برای شل کردن عضلات صاف مثانه تحتانی و پروستات) داروهای تجویزی هستند و شامل آلفازوسین (Uroxatral)، دوکسازوسین (Cardura)، تامسولوسین (Flomax)، سیلادوسین (Rapaflo) و تروزازین هستند. این داروها در مردانی که پروستات آنها هنوز رشد زیادی نکرده است سریعتر عمل می کند. عوارض جانبی می تواند شامل سرگیجه، برگشت اسپرم به مثانه و مشکلات جنسی و ادرار باشد.

بزرگ شدن پروستات

مسدود کننده های آلفا از بزرگ شدن پروستات جلوگیری می کنند. سایر قرص های تایید شده برای بیماری پروستات عبارتند از:

استان Abiraterone

من امید دارم

بیکالوتامید

کابازیتاکسل ها

کازودکس (بیکالوتامید)

دارولوتامید

داغلرکش

دوستاکسل

برخی از داروها و مکمل ها ممکن است با یکدیگر تداخل داشته باشند. قبل از مصرف بهتر است از طریق سایت پزشک مشاوره پزشکی دریافت کنید یا به صورت تلفنی با متخصص اورولوژی مشورت کنید.

نقش ویتامین D در مراقبت از پروستات

مطالعات مختلف نشان داده است که ویتامین D از رشد و تمایز سلول های سرطانی جلوگیری می کند. ویتامین D می تواند ابزار مهمی در پیشگیری از بیماری پروستات باشد.