علمی و پزشکیکسب و کار جدید

کمبود چه ویتامینی باعث پوسته پوسته شدن صورت میشود؟

در این صفحه 8 مکمل و ویتامین توصیه شده برای پوست خشک معرفی شده است. خشکی پوست می تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند کمبود آب بدن، افزایش سن، تغییرات فصلی، آلرژی ها و کمبود ریزمغذی ها مانند کمبود املاح، مواد معدنی و ویتامین ها برای پوست باشد. بسته به علت خشکی پوست، می توان از درمان های مختلفی استفاده کرد که از جمله آنها می توان به مرطوب کننده ها و پمادهای درمانی برای افزایش رطوبت و آبرسانی پوست اشاره کرد.

علاوه بر این، تغییر سبک زندگی، مانند نوشیدن آب بیشتر و مصرف برخی مکمل‌ها، می‌تواند خشکی پوست را بهبود بخشد. در ادامه برای درمان خشکی پوست به معرفی مکمل ها و چند ویتامین برای پوست می پردازیم. در وب سایت دکتر فاطمه حبشی در این مورد توضیحات زیادی داده شده است.

ویتامین برای پوست خشک

8 مکمل و ویتامین موثر برای درمان خشکی پوست.

1. ویتامین D

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که برای سلامت پوست بسیار مهم است. کراتینوسیت ها سلول های پوستی هستند که بیشتر لایه بیرونی پوست (اپیدرم) را تشکیل می دهند. این سلول‌ها تنها سلول‌هایی در بدن هستند که می‌توانند این ویتامین را از طریق یک پیش‌ساز ویتامین D به نام 7-dehydrocholesterol (7-DHC) بسازند و آن را به شکلی تبدیل کنند که بدن بتواند از آن استفاده کند. عملکرد ویتامین D برای پوست شامل موارد زیر است:

برای محافظت از پوست بسیار مهم است
رشد سلول های پوست
سیستم دفاعی پوست را حفظ کنید
اولین خط دفاعی در برابر عوامل بیماری زا

برخی تحقیقات نشان داده اند که سطوح پایین ویتامین D خون با مشکلات پوستی از جمله انواع اگزما و پسوریازیس مرتبط است که هر دو می توانند باعث خشکی پوست شوند. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که مکمل های ویتامین D به طور قابل توجهی علائم اختلالات پوستی از جمله اگزما را که باعث خشکی و خارش پوست می شود، بهبود می بخشد. علاوه بر این، یافته های تحقیقاتی ارتباط بین ویتامین D و رطوبت پوست را نشان می دهد.

مطالعه بر روی 83 داوطلب زن نشان داد که افرادی که سطح ویتامین D پایینی داشتند، به طور متوسط ​​رطوبت پوست کمتری نسبت به افرادی که سطح ویتامین D معمولی داشتند، داشتند و با افزایش سطح ویتامین D خون، سطح رطوبت پوست نیز افزایش یافت. برای این افراد نیز در حال افزایش است.

بسیاری از افراد دچار کمبود ویتامین D هستند و با توجه به اینکه این ماده مغذی برای هیدراته نگه داشتن پوست مهم است، مصرف مکمل می تواند به درمان خشکی پوست کمک کند.

با این حال، از پزشک خود در مورد استفاده از مکمل های ویتامین D سوال کنید و حتما از محصولات تایید شده FDA برای اطمینان از کیفیت بالا استفاده کنید.

2. کلاژن

کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن است و حدود 75 درصد وزن خشک پوست را تشکیل می دهد. برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف مکمل های مبتنی بر کلاژن فواید مختلفی دارد، از جمله کاهش عمق چین و چروک های پوست و افزایش آبرسانی پوست. مطالعه ای بر روی 69 داوطلب زن نشان داد که افرادی که روزانه 2.5 تا 5 گرم کلاژن به مدت 8 هفته مصرف کردند، در مقایسه با گروه دارونما، بهبود قابل توجهی در قابلیت ارتجاعی و آبرسانی پوست داشتند. نتایج 11 مطالعه 2019 نشان داد که مصرف 2.5 تا 10 گرم مکمل کلاژن در روز به مدت 4 تا 24 هفته باعث بهبود آبرسانی و درمان خشکی پوست می شود.

اگر قصد دارید از مکمل کلاژن برای درمان پوست خشک استفاده کنید، قبل از خرید محصول مورد تایید سازمان غذا و دارو با پزشک خود مشورت کنید.

3. ویتامین C

ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند، از پوست محافظت می کند و برای تولید کلاژن ضروری است. در واقع، خواص ویژه ویتامین A آن را به یک ماده مغذی حیاتی برای سلامت پوست تبدیل می کند.

در واقع پوست حاوی مقدار زیادی ویتامین C است. در برخی از مطالعات، غلظت ویتامین C در هر 100 گرم عفونت به 64 میلی گرم می رسد.
طبق تحقیقات، افزایش ویتامین C در رژیم غذایی از طریق استفاده از مکمل های ویتامین C می تواند عوامل سلامت پوست مانند هیدراتاسیون و رطوبت را بهبود بخشد.

برخی از مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که استفاده از ویتامین C برای پوست می تواند عملکرد محافظتی پوست را تقویت کند و به کاهش روند کم آبی کمک کند. البته همه این موارد می تواند از پوست جلوگیری کند.

برخی مطالعات نشان داده اند که ویتامین C همراه با سایر مواد مغذی پوست می تواند به افزایش رطوبت پوست کمک کند. طبق آخرین تحقیقات، مکمل ویتامین C سلامت کلی پوست را بهبود می بخشد و به رفع خشکی پوست کمک می کند. مانند هر مکمل جدید، قبل از افزودن مکمل ویتامین C به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید. همچنین علاوه بر مصرف خوراکی ویتامین C، می توانید از آن به صورت موضعی نیز استفاده کنید، مانند سرم ویتامین C.

4. روغن ماس

این روغن حاوی دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)، دو اسید چرب ضروری با خواص ضد التهابی و درمانی قوی است. به طور کلی، این مواد از بسیاری جهات برای پوست مفید هستند. غذاهای حاوی روغن ماهی به مرطوب شدن پوست، تقویت سیستم دفاعی پوست و در نهایت به حفظ آب در بدن کمک می کنند.

یک مطالعه 90 روزه بر روی موش های آزمایشگاهی برای تعیین اثرات روغن ماهی انجام شد. بر روی پوست این موش ها از استون استفاده شد و آنها از خشکی پوست رنج می برند. یک گروه از موش ها مکمل حاوی روغن ماهی (با دوزهای بالا) مصرف کردند و گروه دوم این مکمل را مصرف نکردند.
پس از 90 روز، پوست دو گروه مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. مصرف مکمل حاوی روغن ماهی در دسته اول باعث افزایش رطوبت پوست، کاهش از دست دادن آب و رفع خارش ناشی از خشکی پوست می شود.

در واقع، این مطالعه نشان داد که گروه روغن ماهی پس از 60 روز درمان، 30 درصد افزایش رطوبت و آبرسانی پوست داشتند. مطالعات نشان داده است که مکمل های روغن ماهی با 1 تا 14 گرم ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و 0 تا 9 گرم دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) به مدت 6 هفته تا 6 ماه می تواند خشکی، پوسته پوسته شدن و ترک خوردگی پوست را کاهش دهد. پسوریازیس (نوعی بیماری التهابی مزمن پوستی) را درمان می کند. روغن ماهی همچنین نشان داده است که التهاب پوست را کاهش می دهد و از آسیب های خورشید محافظت می کند و آن را به یک مکمل دوستدار پوست تبدیل می کند.

اکثر محصولات روغن ماهی کاملا مورد تایید FDA هستند. قبل از هر کاری با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین گزینه و مناسب ترین قسمت این مکمل را بر اساس نیاز خود بشناسید.

سایر مکمل های مفید برای درمان خشکی پوست.

موارد ذکر شده در ادامه مقاله علاوه بر مصرف ویتامین برای پوست می تواند در درمان خشکی پوست نیز مفید باشد. تحقیقات نشان داده است که علاوه بر مواد غذایی ذکر شده، موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد که می تواند در افزایش رطوبت پوست نیز مفید باشد. آن شامل:

5. پروبیوتیک ها

یک مطالعه نشان داد که تغذیه موش‌ها و انسان‌ها با باکتری لاکتوباسیلوس پلانتاروم باعث بهبود عملکرد سد پوستی و هیدراتاسیون بعد از 8 هفته شد. با این حال، برای اثبات این ادعا به تحقیقات بیشتری نیاز است.

6. I-هیالورونیک اسید

اسید هیالورونیک اغلب برای افزایش رطوبت و آبرسانی پوست استفاده می شود، اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که مصرف خوراکی این ماده در کنار سایر مواد مغذی می تواند آبرسانی پوست را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

7. آلوئه ورا

آلوئه ورا برای پوست های خشک
نتایج یک مطالعه بر روی 64 داوطلب زن نشان داد که مصرف یک مکمل غذایی حاوی اسیدهای چرب از آلوئه ورا به مدت 12 هفته در مقایسه با گروهی که دارونما مصرف می‌کردند، رطوبت و قابلیت ارتجاعی پوست را افزایش داد. از آلوئه ورا به عنوان یک مرطوب کننده بعد از حمام استفاده کنید تا پوست خود را هیدراته نگه دارید. زیرا آلوئه ورا از خروج رطوبت از پوست جلوگیری می کند.

8. سرامیدها

سرامیدها مولکول های چربی هستند که اجزای مهم پوست سالم هستند. برخی تحقیقات نشان می دهد که مکمل سرامیدها می تواند رطوبت پوست را افزایش دهد که می تواند به درمان خشکی پوست کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که مکمل های ذکر شده در این مقاله می توانند به افزایش رطوبت پوست و درمان خشکی کمک کنند. با این حال، قبل از استفاده از این ترکیبات به عنوان راه حل های موثر برای خشکی سریع پوست، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

نکات جانبی که باید هنگام مصرف مکمل های غذایی از آنها آگاه باشید.

اگرچه استفاده از برخی مکمل ها می تواند در بهبود خشکی پوست موثر باشد، اما عوامل دیگری نیز در این خشکی نقش دارند و باید در نظر گرفته شوند. به عنوان مثال یکی از دلایل اصلی خشکی پوست کم آبی بدن است، بنابراین افزایش مصرف آب می تواند یک راه سالم و آسان برای افزایش رطوبت و هیدراتاسیون پوست باشد. پیروی از رژیم غذایی نادرست، کمبود ریزمغذی ها و عدم مصرف غذای کافی، باعث خشکی یا بدتر شدن پوست می شود.

علاوه بر این، وجود برخی بیماری ها از جمله بیماری کلیوی، بی اشتهایی، پسوریازیس و کم کاری تیروئید و همچنین آلرژی های محیطی می تواند باعث خشکی پوست شود. بنابراین، اگر پوست شما بسیار خشک و تحریک شده است، به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا شرایط جدی تر را رد کنید. آیا از مکمل ها و ویتامین ها برای پاکسازی پوست خشک استفاده کرده اید؟ تجربیات خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید و در صورت تمایل می توانید در دوره آموزش پاکسازی پوست نیز شرکت نمایید.