15 نکته برای سازماندهی یک سوله کارآمد و مولد

عناوین این خبر پنهان کردن عناوین

تنها مهم ترین کاری که می توانید برای بهبود عملکرد سوله خود انجام دهید، سازماندهی آن است. اگر انبار شما کارآمد طراحی شده باشد، کارمندان شما در زمان انتخاب و بسته بندی اقلام صرفه جویی خواهند کرد. یک فضای کاری به خوبی سازماندهی شده همچنین ترکیب فناوری در فرآیندها را آسان تر می کند. در این مقاله، 15 نکته برای سازماندهی یک سوله کارآمد و مولد را به شما نشان می دهد.

15 نکته مفید برای سازماندهی یک سوله کارآمد که باید بدانید

با کارمند ارتباط برقرار کنید

شما می توانید با برقراری ارتباط با کارکنان از طریق تلفن همراه یا دستگاه های دو طرفه، کارکنان را هدایت کنید. اطمینان حاصل کنید که آنها مسئولیت های خود را در جریان کار درک می کنند. شما می توانید کارکنان خود را بر اساس اینکه چگونه سیستم نرم افزار مدیریت تدارکات شما آنها را از طریق استفاده از ارتباطات بلادرنگ راهنمایی می کند، راهنمایی کنید. علاوه بر این، استفاده از ارتباط‌ دهنده‌ها به شما این امکان را می‌دهد که به سرعت از کارمندان خود بازخورد دریافت کنید.

برقراری ارتباط با کارمندان برای سازماندهی یک انبار مانند یک بحث دو طرفه است. از کارمندان خود بپرسید که چگونه می توانید به آنها کمک کنید وظایف خود را سریعتر و روان تر انجام دهند. از آنجایی که آنها مجری مستقیم هستند، مشکلات و راه حل هایی وجود خواهد داشت که ما متوجه آنها نشده ایم. در حالی که لزوماً مجبور نیستید همه پیشنهادات آنها را بپذیرید، آماده ادغام برخی از آنها باشید.

علاوه بر ارتباطات، آموزش کارکنان شما نیز تفاوت زیادی ایجاد می کند. به همه کارکنان خود در مورد نحوه کار با تجهیزات اضافی در سازمان خود اطلاع دهید. به نظر می‌رسد کارگرانی که نحوه استفاده از پالت‌ها و اسکنرها را می‌دانند نسبت به کسانی که برای تکمیل وظایف خود به دیگران متکی هستند بهره‌ورتر هستند.

بهینه سازی طرح بندی سوله

بهینه سازی طراحی سوله به شما کمک می کند تا امکاناتی روان داشته باشید. انبار شما باید دارای طراحی معقول، مطابق با ماهیت کالا باشد و برای جابجایی کارکنان مناسب باشد. این باعث صرفه جویی در زمان و کاهش نرخ خطا می شود. چیدمان انبار خود را طوری طراحی کنید که شما و کارکنانتان بتوانید به سرعت سفارشات را پیدا کنید. شما می توانید به چند راه مانند: استفاده از یک عکس فوری یا برچسب اطلاعاتی در مورد آنچه در داخل بسته است مراجعه کنید. عکس های فوری به کارگران این امکان را می دهد که محتویات جعبه ها را بدون نیاز به خواندن کلمات ریز روی برچسب ها شناسایی کنند.

همچنین باید در نظر بگیرید که چگونه اقلام را برای چیدمان موجودی بهینه می‌کشید. کارمندان با قرار دادن اقلام پرفروش در کنار هم در قفسه ها در زمان بیشتری صرفه جویی می کنند. جلوی قفسه باید برای اقلام پرفروش و پشت و روی قفسه برای کالاهای فصلی باشد.

برای جلوگیری از تصادف، اغلب وسایل سنگین را روی زمین قرار می دهند. از داده های چندین سال عملیات برای قضاوت در مورد معماری انبار خود استفاده کنید. با تجزیه و تحلیل داده‌های چند سال اخیر موفقیت تجاری، می‌توانید پیش‌بینی کنید که چه محصولاتی معروف می‌شوند یا کدام محصولات از بین می‌روند.

نگاه کردن به داده‌های سال‌های متمادی کمک می‌کند تا موج‌های گذرا را به حداقل برسانید و دید کامل‌تری از مکان و زمان وقوع فروش به شما می‌دهد. استفاده از این اطلاعات برای طراحی چیدمان تاسیسات تضمین می کند که شما همیشه برای تغییراتی که در طول سال رخ می دهد آماده باشید.

در مورد چیدمان فضای ذخیره سازی خود با اجتناب از دوره های پیچیده در قفسه های خود، کارها را تا حد امکان ساده نگه دارید. در انبارهایی که از هر دو استفاده می‌کنند، علامت‌گذاری راهروهای باز برای تردد عابر پیاده و لیفتراک برای جلوگیری از تصادف مؤثر است.

راه حل های ذخیره سازی

برای افزایش تعداد قفسه‌هایی که استفاده می‌کنید، باید به جای حذف راهروها، فضای ذخیره‌سازی خود را هوشمند کنید. از قفسه‌ها و لیفتراک‌ها یا دستگاه‌های بازیابی خودکار برای جمع‌آوری وسایل استفاده کنید. شما می توانید با استفاده از فضای عمودی به جای اشغال فضای بیشتر یا از دست دادن فضای راهرو، مقدار بیشتری را در انبار خود ذخیره کنید.

 اگر نمی توانید از فضای عمودی استفاده کنید، یک پایه قابل حمل در نظر بگیرید. کالاهای فصلی اغلب در قفسه ها پنهان می شوند. با این کار بیش از 50 درصد از فضای ذخیره سازی صرفه جویی می شود. اگر به محصولاتی نیاز دارید، فقط باید قفسه ها را به بیرون منتقل کنید تا کالاها را تحویل بگیرید. قفسه های باکیفیت را انتخاب کنید که وزن محصولات فله را تحمل کنند. برای اطمینان از ایمنی و همچنین جلوگیری از آسیب به قفسه که بر هزینه ها و پیشرفت کار تأثیر می گذارد، باید قفسه هایی با بار بزرگتر از حجم کالا انتخاب کنید.

از سطل های موجود در قفسه های خود برای نگهداری اقلام کوچک یا فله استفاده کنید. مزیت این سطل‌ها این است که در فضا صرفه‌جویی می‌کنند اما همچنان از نگهداری اقلام کوچک اطمینان می‌دهند. بدون توجه به نحوه نگهداری اقلام خود، شمارش دقیق موجودی را حفظ کنید.

علاوه بر این، برنامه انبار شما باید به طور منظم به روز شود تا اطمینان حاصل شود که کارکنان همیشه می دانند کجا باید بروند. اگر از عکس‌ها در قفسه‌ها یا بسته‌ها استفاده می‌کنید، هنگام ارسال یا اگر چیزها ظاهرشان را تغییر می‌دهد، حتماً آنها را به‌روزرسانی کنید.

چیدن

می‌توانید از دستگاه‌هایی مانند بارکد یا کدخوان‌های QR برای سازمان‌دهی کارآمد موجودی خود استفاده کنید. این دستگاه‌ها می‌توانند به کارمندان کمک کنند تا اقلام را با دقت بیشتری شناسایی کنند و خطر انتخاب اقلام اشتباه را کاهش دهند. این باعث افزایش رضایت مشتری می شود زیرا کالاها همیشه به موقع تحویل می شوند و در عین حال باعث صرفه جویی در زمان و بهره وری انبار می شود. تعمیر و نگهداری منظم تجهیزات نیز راه خوبی برای کارکرد روان انبار خواهد بود. اطمینان حاصل کنید که کارکنان شما همیشه به همه چیزهایی که نیاز دارند دسترسی دارند. از پالت‌ها و قفسه‌ها گرفته تا لیفتراک‌ها و ظروف، باید همیشه در بهترین شرایط باشد.

کاهش تعداد کانتینرهایی که استفاده می کنید به عنوان یک استراتژی دیگر برای افزایش انتخاب. به جای نگه داشتن تعداد زیادی از انواع و اندازه های جعبه، موجودی خود را به 2 یا 3 اندازه اصلی کاهش دهید. کارکنان زمان کمتری را برای انتخاب و بسته بندی اقلام صرف می کنند تا بتوانند جعبه مناسب را برای سفارش انتخاب کنند.

در نهایت، از یک لیست انتخابی سازماندهی شده استفاده کنید. برای انجام سفارشات، کارکنان باید به روشی منطقی از طریق تسهیلات عبور کنند. اگر کسب و کار شما دارای نوار نقاله است، از کارگران در مکان های مختلف بخواهید تا ظروف را با محصولات منطقه خود بارگیری کنند. اگر نوار نقاله وجود ندارد، فهرستی از کارگران ارائه دهید تا بتوانند در ردیف‌ها حرکت کنند تا اقلام را بردارند. کارگر نباید برای گرفتن کالای اول به پشت انبار برود، برای دومی به جلو و برای سومی دوباره برگردد. فهرست را به گونه‌ای تهیه کنید که کارگران از هر مکانی از انبار که می‌روند، آنچه را که نیاز دارند، به دست آورند. با کاهش سفرهای بیهوده، چنین لیست انتخابی منظم، کار آنها را آسانتر و سریعتر می کند.

به طور منظم تمیز کنید

در حالی که انتخاب و بسته بندی فضای زیادی را در سوله شما اشغال می کند، اطمینان حاصل کنید که فضای انبار کافی دارید تا به پرسنل پذیرش شما فضای کافی برای کار اجازه دهید. کارگران در قسمت پذیرش مرکز شما می توانند اقلام را بسته به جایی که باید روی هم چیده شوند، مرتب کنند. با این حال، باید فضای کافی برای کارمندان وجود داشته باشد تا به طور موقت چنین چیزهایی را تا زمانی که بتوانند در جایی که لازم است قرار دهند، ذخیره کنند.

علاوه بر این، با فضای کافی در قسمت پذیرش، کارگران می توانند اقلام جدید را در سیستم کنترل موجودی اسکن کنند. دادن فضای کاری به پرسنل دریافت کننده برای عملکرد موثر و دقیق، تضمین می کند که سوابق شما به روز نگه داشته می شوند. علاوه بر این، هرچه کارکنان شما سریع‌تر بتوانند چیزها را در کاتالوگ وارد کنند، سریع‌تر می‌توانند آن‌ها را برای انتخاب آینده ذخیره کنند.

طرح طبقه سوله خود را دوباره ارزیابی کنید

تئوری طراحی انبار شبیه به طراحی خانه است. مهمترین هدف ایجاد فضایی است که در آن ابزارهای لازم مانند قفسه ها، ماشین آلات، دفاتر و میزها به طور معقول چیده شده اند و استفاده از آن را برای کارکنان انبار آسان می کند. این عناصر باید در کنار هم قرار گیرند تا یک جریان کاری صاف، یکپارچه و ایمن ایجاد کنند. شما باید اطمینان حاصل کنید که فعالیت های روز توسط ساختارهای فیزیکی مانع نخواهند شد.

قفسه ها و قفسه های سوله را نصب کنید

یک وسیله ذخیره سازی را درست مانند خانه خود در سوله خود قرار دهید. واحد ذخیره سازی باید با عواملی مانند ماهیت اقلام کسب و کار، اندازه محصولات، محل قفسه ها، میز و سطل زباله مطابقت داشته باشد. نصب قفسه و قفسه انبار برای رفع نیاز بهترین راه برای سازماندهی انبار خواهد بود.

موجودی انبار خود را سازماندهی کنید

سازمان موجودی شما نیز میزان موفقیت شرکت شما را تعیین خواهد کرد. اگر موجودی به جای محصولات مورد نیازشان یا تجهیزاتی که بیشتر توسط کارمندان استفاده می‌شود، در بیرون نمایش داده می‌شد تا مشتریان آن را ببینند. این نشان می دهد که کیفیت کسب و کار شرکت شما خوب نیست. بنابراین، چگونه موجودی خود را به طور موثر سازماندهی کنیم؟

سهام را با استفاده از تجزیه و تحلیل ABC تعیین کنید

ممکن است در گذشته از تجزیه و تحلیل ABC برای سازماندهی موجودی خود استفاده کرده باشید . این بر اساس اصل پارتو است که بیان می کند 80٪ از جابجایی موجودی شما از 20٪ سهام شما منشا می گیرد. در نتیجه، موجودی شما را به سه دسته تقسیم می کند:

  • الف – سودآورترین یا پرمصرف ترین محصولات که 80 درصد از کل جابجایی یا 20 درصد از کل موجودی را تشکیل می دهند.
  • ب – دومین محصولات برتر که 15 درصد از جابجایی کلی یا 30 درصد از کل موجودی را تشکیل می دهند.
  • ج – محصولات کم اهمیت برای 5% باقیمانده یا 50% کل موجودی

همه چیز را در انبار خود برچسب بزنید

برچسب زدن به همه چیز در انبار شما نیز پاسخی عالی به این سوال است که چگونه یک انبار را به طور موثر سازماندهی کنید. همه چیز اینجا فقط کالا نیست، بلکه یک فضای کار، دستگاه بالابر و دفتر کار است. به خصوص علائم روی پارامترهایی مانند ارتفاع، طول و علائم ایمنی. این به کارمندان کمک می کند تا ماشین ها را روان تر کار کنند و از خطاهای خطرناک جلوگیری کنند.

سرعت بخشیدن به فرآیند برداشت

چیدن و بسته بندی کالا گام مهمی در زنجیره سیستم است. این کار به نیروی کار زیادی نیاز دارد که منجر به اتلاف وقت و هزینه برای مشاغل می شود.

علاوه بر این، میزان رضایت مشتری مستقیماً در صحت فرآیند انتخاب سفارش منعکس خواهد شد. حتی یک سفارش اشتباه می تواند باعث کاهش اعتبار شرکت شود. بنابراین افزایش سرعت در تحویل کالا و در عین حال اطمینان از صحت کالا مورد علاقه بسیاری از صاحبان مشاغل است که می توانید به نکات مفید زیر مراجعه کنید:

  • طرح بندی انبار خود را برای بهینه سازی قابلیت استفاده و کاهش زمان تحویل کارکنان مجدداً طراحی کنید. باید دقت کرد که اقلام را به گونه ای قرار دهید که همیشه در مناسب ترین مکان قرار گیرند و کارمندان بتوانند آن ها را جمع آوری و بسته بندی کنند.
  • اقلام پرفروش باید در بسته بندی نگهداری شوند — جایی که افراد زیادی از آنها استفاده می کنند
  • از فن آوری های انتخاب سفارش استفاده کنید. اگر بودجه شما اجازه می دهد، از یک اسکنر RF قابل حمل، روشنایی، انتخابگر صدا یا بارکد در فرآیند خود استفاده کنید.

کالاها را به طور موثر دریافت کنید

روش های دریافت انبار جزء ضروری کسب و کار شما هستند. کارکنان باید اطمینان حاصل کنند که کالاهای مربوطه به مقدار صحیح و در شرایط قابل قبول تحویل داده شده است.

متأسفانه، دریافت موجودی دقیقاً با انتخاب سفارش از نظر ارتباط است. اگر فرآیند دریافت را به هم بزنید، بقیه عملیات سوله شما آسیب می بیند. در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید از مدیریت موجودی موثر استفاده کنید

  • فضای کافی برای سازماندهی و ذخیره کالاهای ورودی برای کارکنان ایجاد کنید.
  • از یک سیستم موجودی دائمی، به ویژه در ارتباط با یک سیستم مدیریت سهام برای پشتیبانی از آن، برای به دست آوردن اطلاعات در زمان واقعی در مورد مقادیر و سطوح موجودی استفاده کنید.
  • با خودکار کردن بارگیری محموله با لیفتراک، جک پالت و نوار نقاله، می توانید آن را سریع و ایمن تخلیه کنید.
  • با شناسایی و علامت گذاری فوری هر گونه مشکل، کنترل کیفیت را حفظ کنید.

تعمیر و نگهداری منظم را انجام دهید

کارکنان مهمترین عنصر یک انبار هستند، آنها افرادی هستند که تا حد زیادی موفقیت شرکت شما را تعیین می کنند. به عنوان یک صاحب کسب و کار، باید برای ایجاد همدردی با کارکنان خود تلاش کنید و باید به کیفیت محل کار آنها اهمیت دهید.

برای انجام این کار، باید جلسات کوچک منظمی برای انجام نظافت انبار داشته باشید. تجهیزات، ماشین آلات و قفسه ها نیز باید بهداشتی باشند. یک شرکت تمیز و مرتب باعث بهبود کیفیت کار آن شرکت خواهد شد.

سازمان انبار خود را مرور کنید

پس از هر سازماندهی مجدد، باید تجزیه و تحلیل کاملی از عملیات انبار خود انجام دهید. از کارمندان خود در مورد اینکه چه چیزی کار می کند و چه چیزی جواب نمی دهد پرس و جو کنید. آیا از کل فضای انبار خود نهایت استفاده را می کنید؟ آیا کارمندان شما افزایش بهره وری را تجربه می کنند؟ ارزیابی نباید خیلی مکرر انجام شود زیرا سازگاری با جریان های کاری در حال تغییر و ایجاد دیدگاه ها زمان می برد. بررسی سالانه برای اکثر شرکت ها در ماه های کندتر مناسب است.

موجودی را با توت ها، سطل ها و تقسیم کننده ها تقسیم بندی کنید

دستگاه‌های ذخیره‌سازی مانند مجموع، سطل‌ها و تقسیم‌کننده‌ها می‌توانند طیف گسترده‌ای از اقلام را ذخیره کنند. اگر اجناس شما سایز کوچکی دارند، این یک انتخاب عالی خواهد بود. هنگامی که در فضای ذخیره سازی صرفه جویی می کند و در عین حال از تعداد مورد نیاز کالا برای ذخیره سازی اطمینان حاصل می کند بسیار مؤثر است. در عین حال به بسته بندی سریع تر کالا نیز کمک می کند. شما فقط باید یک برچسب نام کالای دیگر اضافه کنید تا واجد شرایط تحویل به مشتریان باشید.

یک استراتژی اسلاتینگ را اجرا کنید

پارتیشن در غیاب داده قابل انجام نیست. برای بهبود کارایی انتخاب کارکنان، ابتدا سهام خود را بر اساس سرعت مرتب کنید. حرکات سریع و متوسط ​​خود را در در دسترس ترین منطقه یا مناطق ترتیب دهید. به عنوان مثال، کارگران تنبل و بسیار کند شما می توانند موقعیتی دورتر از منطقه حمل و نقل را بدون از دست دادن بهره وری بیابند. کارمندان شما از آن قدردانی خواهند کرد که پیاده روی را از افراد سریع و متوسط ​​تا منطقه حمل و نقل کوتاه کنید.

رویه های رسیدگی به بازگشت خود را مستند کنید

مدیریت برگشت انبار نیز تأثیر زیادی بر شهرت شرکت شما دارد. شما باید یک متخصص موجودی را برای مستندسازی روش های رسیدگی به بازگشت خود استخدام کنید. این شخص برای شما کالا را بررسی می کند، ببیند کالا ارسال شده است یا خیر، اگر کالای داخل آن آسیب دیده باشد یا خیر، کیفیت آن در هنگام ارسال است. شما نباید این موضوع را نادیده بگیرید. ایجاد فضای جداگانه برای نگهداری آنها باعث می شود که میزان کالاها تاثیری بر پیشرفت کاری شرکت نداشته باشد.

ذخیره سازی خودکار برای حداکثر ظرفیت (روش های ذخیره سازی را ارزیابی کنید)

چندین گزینه ذخیره سازی موجود است. بسیار مهم است که با یک متخصص مشورت کنید تا ببینید آیا راهی برای بهبود کاری که در حال حاضر انجام می دهید وجود دارد یا خیر. می تواند از کالای شما در برابر آسیب و سرقت محافظت کند. با استفاده از ارتفاع عمودی در ساختمان شما، فضای ذخیره سازی را در 85 درصد مساحت کمتر بهینه می کند. از اصل کالا به شخص برای تحویل مستقیم محصولات به کارمند در محل کار جذاب با فشار یک دکمه استفاده می کند.

اجرای سیکل شمارش

بالا بودن سهام آخر سال برای شرکت شما مشکل ساز خواهد شد. در نتیجه، باید با اندازه‌گیری چرخه‌ها به صورت منظم، موجودی را پیگیری کنید. اگر سهام خود را در تمام طول سال مدیریت می کنید، چه به صورت هفتگی، چه ماهانه یا سه ماهه، ممکن است از شمارش گران موجودی در پایان سال جلوگیری کنید. این به شما امکان می دهد سطوح دقیق سهام را حفظ کنید و به چارچوب سازمانی شما به طور مداوم کمک می کند.

اتخاذ یک سیستم مدیریت انبار

بسیاری از این گزینه های سازماندهی انبار ممکن است توسط سیستم های مدیریت انبار  آرکا سقف  پشتیبانی شوند. می‌توانید از اطلاعات آرکا سقف  خود برای دسته‌بندی مناسب و ذخیره‌سازی سهام، شناسایی تکنیک‌های ذخیره‌سازی بهینه، پیگیری جریان موجودی و موارد دیگر استفاده کنید.

هرچه زودتر آرکا سقف   را بپذیرید، در آینده و در طول زمان به این اطلاعات دسترسی بیشتری خواهید داشت، که عملکرد انبار شما را به حداکثر می‌رساند. حفظ یک انبار منظم مستلزم بینش در مورد موجودی ردیابی بلادرنگ است که آرکا سقف   ارائه می کند. یک سیستم مدیریت انبار (آرکا سقف ) ممکن است اطلاعاتی را برای کمک به اهداف کسب و کار شما، از سطوح موجودی و مکان گرفته تا حرکات SKU و آمار اپراتور، ارائه دهد.

نتیجه

سازماندهی یک انبار آنقدرها هم که فکر می کنید سخت نیست. اگر به دانش کامل مجهز باشید، سازماندهی یک سوله آسانتر و موثرتر خواهد بود. امیدواریم این 15 پیشنهاد و آگاهی عمومی به شما کمک کند تا تلاش های سازماندهی انبار خود را با موفقیت شروع کنید.

 

منبع:  arcasaghf.net