7 اشتباه در وجین که باغبانی را بسیار سخت‌تر می‌کند

نکاتی که در ادامه آورده ایم در آب و هوای متفاوت و با ابزار و روش‌های گوناگون به شما کمک می‌کند تا به بهترین نحو با علف‌های هرز کنار بیایید. برای اکثر باغداران، وجین و سله کشی یک سرگرمی موردعلاقه نیست و مطمئناً می‌تواند مانند یک نبرد بی پایان (و شاید حتی باخت) در طول فصل رشد احساس شود. با این وجود، باغ بدون علف‌های هرز تمیز و مرتب به نظر می‌رسد، به ویژه بلافاصله پس از وجین زیاد. علاوه بر این حذف منظم علف‌های هرز زیبایی بسیاری به همراه دارد، زیرا این مهاجمان باغی با گیاهان شما در تأمین آب، مواد مغذی و نور رقابت می‌کنند.

اگر علف‌های هرز تهاجمی بدون مراقبت رها شوند، می‌توانند تخت را به طور کامل بپوشانند و گل‌ها یا سبزیجات مورد علاقه شما را خفه کنند. برخی از علفهای هرز می‌توانند از بیماری‌ها و آفات برای گسترش به گیاهان زراعی شما در پرورش آن ها کمک کنند. با اجتناب از این اشتباهات رایج وجین، میتوانید کارها را آسان کنید و گل و گیاه خود را به خوبی پرورش دهید و در صورت پرورش درست حتی به در آمد هم برسید.

شما میتوانید گل و گیاه خود را پرورش دهید و برای خود کسب و کار فروش گل به صورت آنلاین را راه اندازی کنید تا به درآمد برسید. برای آشنایی با راه اندازی کسب و کار فروش گل و گیاه خود به صورت آنلاین و همچنین افزایش درآمد از این طریق پیشنهاد میکنیم به سایت تبیان مراجعه کنید.

1) شناسایی علف‌های هرز

شناسایی علف‌های هرز در باغ شما می‌تواند به شما در انتخاب بهترین استراتژی برای کنترل آنها کمک کند.

اینکار به شما کمک می‌کند تا دریابید که با علف‌های هرز یک ساله، چند ساله یا دوساله سروکار دارید. گیاهان یکساله را اغلب می‌توان با هرس آنها قبل از تکثیر کنترل کرد. در حالی که گیاهان چند ساله و دوسالانه‌ای که به این روش درمان می‌شوند و به سادگی از ریشه رشد می‌کنند. همچنین یادگیری نحوه انتشار برخی از علفهای هرز، هنگام شکوفه و زمان کاشت بذرها برای جوانه زدن مفید است.

2) بذر علف هرز را فراموش نکنید

بسیاری از علفهای هرز با تولید بذر تکثیر می‌شوند و این بذرها اغلب می‌توانند سالها در خاک زنده بمانند و برای رشد تنها به کمی نور و رطوبت نیاز دارند. هنگام وجین، این را در نظر داشته باشید تا جایی که ممکن است خاک را زیر و رو کنید. استفاده از یک لایه مالچ نیز از گسترش علف‌های هرز جلوگیری می‌کند.

حذف علفهای هرز قبل از تکثیر نیز با کمک سموم دفع آفات امکان پذیر است که بذرهای جوانه زده را در خاک از بین می‌برد و می‌تواند یک کنترل مؤثر در برابر علف‌های هرز باشد. اما از جوانه زنی بذرهای موردنظر نیز جلوگیری می‌کند، بنابراین هنگام استفاده از آنها استفاده نکنید. به عنوان مثال، برنامه ریزی برای کاشت چمن.

3) استفاده  زیاد از آفت کش ها

انواع زیادی از آفت کش ها یا قاتل‌های علف‌های هرز وجود دارد، اما همه آنها باید با احتیاط و طبق دستورالعمل روی برچسب مورد استفاده قرار گیرند. هرگز در روزهای بادی آفت کش را اسپری نکنید و هنگام استفاده از آن لباس محافظ بپوشید (ماسک، محافظ چشم، دستکش، پیراهن آستین بلند، شلوار بلند، جوراب و کفش با پنجه بسته).

اطمینان حاصل کنید که از محصول مناسب برای نیازهای خاص خود استفاده می‌کنید. برخی از آنها انتخابی هستند به این معنی که آنها فقط علف‌ها را می‌کشند، در حالی که برخی دیگر فقط گیاهان برگ ریز را می‌کشند.

سموم دفع آفات غیر انتخابی هرگونه گیاهی را که با آن روبرو شوند از بین می‌برد. سمپاش خود را برچسب گذاری کنید تا از آن برای چیزهای دیگر استفاده نکنید. حتی یک بقایای کمی از محصول می‌تواند به گیاهان باغ شما آسیب جدی برساند.

4) استفاده از ابزار اشتباه

ممکن است وسوسه شوید که فقط از آفت کش برای علف‌های هرز استفاده کنید، اما این بهترین راه حل برای انواع علف‌های هرز یا شرایط باغ نیست. برای علفهای هرز یکساله مانند خرفه، علف‌های هرز را با یک ابزار تیز از زمین ببرید. بیش از حد در خاک حفاری نکنید، در غیر این صورت دانه‌های بیشتری از علف‌های هرز استخراج می‌کنید که منجر به کار بیشتری برای شما می‌شود.

یک بیل دست بلند در باغ سبزیجات خوب عمل می‌کند، در حالی که یک بیل دستی برای وجین در مناطق تنگ و شلوغ عالی است. در مورد علفهای هرز چند ساله مانند باباآدم و قاصدک، صبر کنید تا خاک مرطوب شود. در این موارد باید عمیق حفاری کنید تا علف‌های هرز از ریشه خارج شوند. اینکار شما را از وجین مجدد این علف هرز بعداً نجات می‌دهد.

5) استفاده نکردن از دستکش

برخی از علفهای هرز مانند خار و شاه توت خار دارند، برخی دیگر مانند گزنه و پیچک سمی می‌توانند باعث تحریک پوست شوند. به منظور جلوگیری از سوراخ شدن و بثورات دردناک به ویژه هنگام کار با گیاهان ناآشنا، همیشه هنگام پوشیدن علف‌های هرز از دستکش محافظ استفاده کنید.

6) به پوشش محافظ تکیه نکنید

پوشش محافظ مانند مالچ به عنوان یک راه حل طولانی مدت برای کنترل علف‌های هرز ارائه می‌شود. این پوشش می‌تواند در کنترل علف‌های هرز در مسیرها یا مناطق دیگر که در آن گیاه رشد نمی‌کند مثمرثمر باشد. اما اگر برای گلهای سالانه یا باغهای سبزیجات استفاده شود احتمالاً باید هر سال آن را تعویض کنید، اینکار از افزودن سایر تقویت کننده های خاک جلوگیری می‌کند.

برای گیاهان چند ساله مانند درختچه‌ها یا باغهای دائمی، پوشش محافظتی باعث می‌شود که در طولانی مدت وجین علف‌های هرز مشکل‌تر شود. خاک و ضایعات آلی در مالچ تجمع می‌یابد و دانه‌های علف‌های هرز را که جوانه زده و رشد می‌کنند، فراهم می‌کند. با گذشت زمان بافت شروع به تجزیه می‌کند، بنابراین ریشه‌های علف‌های هرز می‌توانند در خاک نفوذ کرده و به دلیل مانع حفر آن دشوارتر شود.

7) به تعویق انداختن

هرچه علف‌های هرز بیشتر رشد کنند، بیشتر گسترش می‌یابند. حذف علف‌های هرز کوچک بسیار راحت‌تر از علف‌های بزرگ است. به محض اینکه متوجه رشد آنها شدید، آنها را بیرون بکشید تا در زمان و انرژی صرفه جویی کنید. بنابراین دستکش و ابزار مناسب خود را تهیه کرده و دست به کار شوید. وقتی صحبت از علفهای هرز می‌شود، همیشه این اشتباه است که این کار مهم را به تأخیر می‌اندازیم.