بررسی دقیق شکل، ارتفاع و برگ درخت گیلاس به صورت علمی 

از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین انواع میوه های تابستانی گیلاس می باشد، این میوه در اقصی نقاط دنیا کشت می شود و تنوع بسیار زیادی دارد. میوه های این درخت گستره ای از طعم ها دارند و به همین دلیل کاربردهای فراوانی در صنایع غذایی دارند. در این نوشته قصد داریم به بررسی علمی این درخت و مشخصات ظاهری آن و همچنین بررسی نکات کشت و پرورشی آن بپردازیم اکر تمایل به آشنایی با این درخت گیلاس دارید با ما همراه باشید.

بهترین سم برای درخت گیلاس | علت پژمردگی درخت گیلاس | علت زرد شدن برگ درخت گیلاس در بهار

شناخت کلی درخت گیلاس و خاستگاه آن

در ابتدا بهتر است بدانیم گیلاس جز آلوسانان به شمار می رود و خاستگاه اولیه آن آسیا بوده و امروزه می توان در همه جای دنیا این درخت را مشاهده نمود که نشان دهنده آن است گه این درخت توانایی زیست در انواع آب و هواها را دارد. نام این درخت از شهر کراسوس که در ترکیه قرار دارد گرفته شده است گفته می­شود این شهر اولین صادر کننده گیلاس به اروپا بوده است.

درخت گیلاس دارای چه خصوصیاتی می باشد؟

 درخت گیلاس در نهایت رشد خود طولی بین 5 تا 11 متر دارد و قطر تنه این درخت تا 60 سانتی­متر نیز می­رسد، درختان گیلاس در بلوغ خود بیشترین باردهی را  دارند و امروزه با وجود انواع اصلاح شده این زمان کاهش یافته و درخت در سومین سال کاشت خود به باردهی مورد نظر می رسد. عمر این درخت در حدود بیست الی سی سال می باشد و با کهولت میزان باردهی آن­ها کاهش می­یابد بهتر است جایگزین آن به موقع کاشت شود. درخت گیلاس میوه ای گوشتی و تک هسته ای دارد و بسته به نوع آن مزه آن می­تواند شیرین و یا ترش باشد.

بررسی خصوصیات تنه درخت گیلاس

تنه درخت گیلاس دارای ویژگی می باشد که به راحتی و با مشاهده تنه می توان فهمید این درخت گیلاس می باشد.

پوست تنه درخت گیلاس نازک بوده و رنگ قهوه ای دارد. پوست تنه به صورت برده بریده بوده و یکدست نیست.

هر گونه آسیب به تنه و یا وجود آفت در گیاه باعث می شود تا شیره درخت یا همان صمغ از آن به بیرون تراوش کند.

بررسی گل و شکوفه ­های درخت گیلاس

شکوفه های درخت گیلاس به رنگ سفید و قرمز می باشد این درخت در اوایل بهار این درخت به گل می نشیند، یک دوره سرما برای شکوفه دهی و به بار نشستن برای درخت گیلاس ضروری می­باشد. درخت گیلاس به صورت خودبارور نبوده و برای باورسازی آن باید گرد افشانی مناسبی صورت گیرد، برای به وجود آوردن شرایط مطلوب گرده افشانی بهتر است در فاصله مناسب از درخت گیلاس درختان دگر بارور گیلاس و یا آلبالو کشت شود.

بهترین سم برای درخت گیلاس | علت پژمردگی درخت گیلاس | علت زرد شدن برگ درخت گیلاس در بهار

شکل ظاهری و مشخصات برگ درخت گیلاس

برگ­های درخت گیلاس بیضی شکل هستند و کناره های آن دندانه دار هستند، برگ­های گیلاس به رنگ سبز روشن هستند و اندازه برگ ها در حدود 2تا 15 سانتیمتر و عرض برگ­ها از0.8 تا 6 سانت نیز گزارش شده است، برگ­ها در فصل سرد سال می­ریزد و با شروع بهار دوباره جوانه می­زند.

ساختار برگ گیلاس و قسمت های مختلف آن

ساختار برگ­ها در گیلاس دو قسمتی می­باشد:

  1. پهنک
  2. دمبرگ

قسمت صفحه مانند برگ پهنک نامیدهمی شد که توسط بخش باریکی به نام دمبرگ به ساقه وصل می­شود.

بخش پهنک درخت بهرنگ سبز بوده و این رنگ سبز به دلیل وجود کلروفیل می­باشد.

کلروفیل ها رنگدانه های فتوسنتزی گیاه هستند و عمل فتوسنتز در این بخش از گیاه صورت می­گیرد.

رگبرگ ها که ادامه دم برگ ها هستند عمل انتقال آب به پهنک را بر عهده دارند.

وظایف برگ درخت گیلاس چیست؟

  1. تنفش
  2. تعرق
  3. فتوسنتز

مهم ترین وظیفه برگ در تمامی گیاهان عمل فتوسنتز می­باشد، در عمل فتوسنتز گیاه با استفاده از دی اکسید کربن موجود در هوا و نور خورشید به تولید گلوکز و اکسیژن می­پردازد.

تعرق یکی دیگر از وظایف برگ ها در گیاهان می باشد که این فرایند یاعث می شود تا آب در درخت جریان داشته باشد عمل تعرق ار روزنه های موجود در برگ ها اتفاق می­افتد.

روزنه ها اکثرا در زیر برگ ها وجود دارند نا گفته نماند سطوح کرکی موجود در برگ ها به تنطیم میزان تعرق می­پردازند، در عمل تنفس انرژی موجود در گلوگز آزاد شده و در اختیار گیاه قرار می­گیرد.

ویژگی های میوه درخت گیلاس چیست؟

میوه درخت گیلاس از جمله میوه­های خوشمزه تابستانی می باشد که آبدار و شیرین است.

البته انواعی از گیلاس ها وجود دارند که مزه ترشی دارند و در صنایع غذایی استفاده فراوان دارند.

این میوه رنگ های گسترده­ای دارد و به رنگ­های زرد، قرمز و زرشکی تولید می شود، این میوه از جمله اولین میوه های تابستانی است که سریع می رسد و به بازار عرضه می­شود، هر درخت گیلاس بالغ در حدود 70 کیلوگرم محصول می ­دهد.

بهترین سم برای درخت گیلاس | علت پژمردگی درخت گیلاس | علت زرد شدن برگ درخت گیلاس در بهار

کلام آخر

مجموعه برتر نهال با ارائه انواع نهال­های گیلاس این امکان را یرای شما فراهم نموده است تا بتوانید بهترین نوع از نهال گیلاس را خریداری کرده و کشت کنید.

در صورتیکه تمام شرایط نگهداری و داشت را به بهترین وجه رعایت کنید می توانید بهترین باغ گیلاس را داشته باشید.

برای هر گونه اطلاع از قیمت نهال گیلاس و خرید نهال گیلاس از نهالستان ما می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.