عمومیکسب و کار جدید

راهنمای خرید دریل شارژی ارزان

دریل شارژی نسبت به دریل‌های برقی کاربرد بیشتری دارد و به دلیل قابلیت جابجایی و استفاده در مکان‌هایی که به پریز برق دسترسی ندارید، بهترین گزینه است. البته خرید چنین دریل کاربردی، کار ساده‌ای نیست و باید به گشتاور، موتور، باتری، قابلیت تنظیم سرعت دستگاه، سه نظام و سایر قطعات آن توجه داشته باشید. در این مطلب ما قصد داریم شما را با نکاتی که برای خرید بهترین دریل شارژی ارزان قیمت به آن نیاز دارید، آشنا کنیم.

توجه به قدرت موتور دریل شارژی

 یکی از اولین نکات در خرید این دستگاه، توجه به موتور آن است که به عنوان موتور‌های DC شناخته شده‌اند و با برق DC عمل می‌کنند. توجه داشته باشید که موتور دریل شارژی می‌تواند براشلس یا براش (معمولی) باشد. در موتورهای براشلس از یک آهنربا استفاده می‌شود، در حالی که در موتورهای شارژی براش از زغال استفاده شده است. دریل‌هایی که دارای موتور براش هستند، قیمت ارزان‌تری دارند. اما اگر به دنبال یک دریل شارژی قدرتمند و پرسرعت هستید و قیمت برایتان مهم نیست، دریل شارژی براشلس خریداری کنید. همچنین استهلاک این نوع دریل‌ها نیز کمتر است و تا سالها می‌توانید از آن استفاده کنید.

برای مثال می‌توان به دریل پیچ گوشتی 18 ولت ویدکس اشاره کنیم که دارای موتور معمولی است و آن را برای کارهای خانگی توصیه می‌کنیم.

ارزانترین دریل پیچ گوشتی شارژی توسن | بهترین دریل شارژی رونیکس | حراج دریل شارژی

 توجه به گیربکس دریل شارژی

تنظیم سرعت نسبت به گشتاور با کمک گیربکس صورت می‌گیرد که باید روی کلید گیربکس بزنید. در این صورت دور یک سرعت چرخش سه نظام کم می‌شود و گشتاور دریل افزایش پیدا می‌کند. اگر می‌خواهید از دریل پیچگوشتی برای بستن پیچ‌های سایز بالا استفاده کنید، به دریل‌هایی نیاز دارید که گشتاور بیشتری داشته باشند. همچنین شما می‌توانید از این نوع دریل شارژی برای سوراخ کردن فلزات و سطوح سخت استفاده کنید. اگر بخواهید از دریل برای سطوح نرم‌تر استفاده کنید، باید روی کلید تنظیم گیربکس بزنید و آن را روی دور دوم قرار دهید تا سرعت دستگاه بالا رود و نسبت گشتاور کمتر شود. سپس از آن برای سوراخ کاری چوب و یا پیچ‌های کوچکتر استفاده کنید.

زمان خرید دستگاه‌هایی که گیربکس دارند، از میزان فشار به دریل جلوگیری می‌کند و باعث افزایش طول عمر آن می‌شود.

تنظیم سرعت و کلید گازی

اگر دریل مورد نظر شما دیمر داشته باشد، می‌توانید میزان چرخش سه نظام را تنظیم کنید. در این صورت قادر خواهید بود ولتاژ ورودی و مقدار چرخش موتور را نیز تنظیم کنید. در دریل‌های شارژی، برای تنظیم سرعت باید از کلید گازی استفاده و با زدن روی کلید دور موتور آن را تنظیم کنید. هر چقدر که بر روی دور موتور و سه نظام بیشتر بزنید، سرعت دریل نیز افزایش می‌یابد.

قابلیت تنظیم گشتاور دستگاه

بسیاری از دریل‌ها یا پیچ‌گوشتی‌های شارژی دارای قابلیت تنظیم گشتاور هستند که از جمله می‌توانیم به دریل پیچ گوشتی شارژی 12 ولت اشاره کنیم. این قابلیت به شما کمک می‌کند در مواردی که برای پیچاندن پیچ به قدرت زیادی نیاز ندارید، آن را تا حد نرمال بپیچانید و از هرز شدن آن جلوگیری کنید. برای مثال وقتی در حال پیچاندن پیچ در MDF هستید، باید قدرت موتور بیش از حد انتظار نباشد. در این صورت پیچ در آن هرز شده و یک سوراخ اضافه در تخته ایجاد می‌شود که هیچ کاربردی ندارد.

با وجود قابلیت تنظیم گشتاور دستگاه، می‌توانید مقدار گشتاور را کم یا زیاد کنید تا زمانی که پیچ به انتهای رزوه می‌رسد، بتوانید دستگاه را خاموش کنید تا باعث هرز شدن رزوه‌های پیچ نشود.

انتخاب دریل چکشی ساده یا چکشی (ضربه ای)

یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای خرید دریل شارژی، توجه به قابلیت چکشی (ضربه‌ای) یا ساده بودن آنست. این محصول با مدل‌های مختلفی تولید می‌شود و می‌توانید از آن برای سوراخ کاری یا باز و بسته کردن انواع پیچ استفاده کنید. البته زمانی که قرار است از دریل شارژی برای سطوح سفت و سخت استفاده کنید، داشتن یک دریل پیچ گوشتی چکشی ضرورت دارد تا در حین سوراخ‌کاری بتواند بر روی پیچ یا مته ضربه نیز وارد کند. از این طریق دستگاه قادر است به شکل بهتری مته را وارد سطوح سفت و سخت کند. برای سوراخ کاری در مصالح ساختمانی مثل سیمان، بتن یا آجر بهتر است دریل شارژی چکشی را به نوع ساده ترجیح دهید. محصولات معمولی برای MDF و چوب بهتر است.

در دریل‌های چکشی قابلیت تنظیم حالت چکشی نیز فعال است که با زدن روی نماد چکش می‌توانید از آن استفاده کنید. برای مثال می‌توان به دریل پیچ گوشتی شارژی 18 ولت چکشی اشاره کنیم که این قابلیت را در اختیار شما قرار می‌دهد.

داشتن کلید چپ گرد و راست گرد

بر روی برخی از دریل‌های شارژی یک کلید وجود دارد که از آن برای تعویض حرکت چرخش مته و سه نظام استفاده می‌شود. این کلید چپ‌گرد و راست‌گرد است که به شما کمک می‌کند جهت حرکت مته را مشخص کنید. کلید چپ گرد و راست گرد دستگاه را به دریل و پیچ گوشتی تبدیل می‌کند. در واقع حرکت دو سمت با کمک این کلید برای باز و بسته کردن پیچ‌ها کاربرد دارد و از سوی دیگر می‌توانید با یک جهت حرکت از آن برای سوراخ کردن سطوح سفت و سخت استفاده کنید. از حالت راست‌گرد برای سوراخ کردن و از حالت چپ گرد می‌توان برای بیرون کشیدن مته از درون فلز استفاده کرد.

توجه به سه نظام دریل شارژی

یکی دیگر از نکاتی که زمان خرید این دستگاه باید به آن توجه داشته باشید، نوع و سایر سه نظام است. این قطعه انواع مختلفی دارد که در برندها و محصولات متفاوت نوع خاصی از آن استفاده می‌شود. هر نوع سه نظام مدل و کارایی متفاوتی دارد و برای اغلب دریل‌های شارژی از سه نظام با دو سایز  10 و 13 میلیمتری استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که قدرت موتور و گشتاور دستگاه به عنوان دو عامل تعیین کننده سایز سه نظام است. معمولا برای دریل‌هایی که دارای موتور 18 ولت به بالا هستند، از نظام‌های 13 میلیمتری استفاده می‌شود. در دریل‌هایی با موتور 10.8، 12 و یا 14.4 میلی‌متری از سه نظام 10 میلی‌متری استفاده می‌شود.

توجه به برند دریل

مارک و شرکت تولید‌کننده هم یکی دیگر از نکات مهم برای خرید بهترین دریل شارژی است. برای مثال برندهایی مثل هیتاچی، بوش، میلواکی و یا رونیکس شناخته شده هستند که کیفیت آن‌ها توسط بسیاری از صنعتگران به تایید رسیده است. از سوی دیگر حجم کار و میزان فشاری که بر روی دریل وارد می‌شود، یک عامل مهم در تعیین کیفیت این محصول است. برندهای معتبر در تولید محصولاتشان همیشه از آخرین استانداردها و قطعات مرغوب استفاده می‌کنند.

 حرف آخر

برای خرید دریل شارژی باید به تمامی قطعات آن از جمله باتری، بدنه، سه نظام، قدرت موتور و گشتاور، دکمه چپ گرد و راست گرد توجه داشته باشید. این دستگاه را می‌توانید برای کارهای خانگی و یا صنعتی استفاده کنید که در هر صورت باید قدرت موتور و قیمت آن را در نظر داشته باشید. برای کارهای خانگی نیازی به خرید یک دریل شارژی قدرتمند و گران قیمت نیست و می‌توانید یک دستگاه با قدرت 8 یا 10 ولت نیز خریداری کنید.