عمومیکسب و کار جدید

قطعات گاز رومیزی اخوان (آشنایی اولیه + بررسی کامل)

با توجه به اینکه موضوع بحث بررسی قطعات گاز رومیزی اخوان است، ابتدا با گاز رومیزی آشنا می شویم و تفاوت های آن با گازهای مبله را بررسی می کنیم. گازهای رومیزی برای افرادی مثل مستاجرها یا کسانی که دائم در حال تغییر مکان هستند بسیار کاربردی می باشد. این گازها سبک هستند و راحت جابه جا می شوند. برند اخوان گازهای رومیزی با صفحه شیشه ای و استیل وارد بازار کرده است.

گازهای رومیزی اخوان اغلب پنج شعله طراحی شده اند. استیل به کار رفته در صفحه گاز رومیزی اخوان کاملا ضد زنگ است. در گازهای رومیزی شیشه ای اخوان نیز از شیشه های سکوریت ضد ضربه و حرارت استفاده شده است. این شیشه ها تحمل ۸۰۰ درجه سانتیگراد دما را دارند. اخوان در سری ونوس گازهای رومیزی خود از سر شعله های قارچی شکل استفاده کرده است. این سرشعله ها نسبت به سر شعله های قدیمی تا ۲۵ درصد راندمان گاز را بالا می برند.

تعمیر اجاق گاز رومیزی غرب تهران | تعمیر فندک گاز رومیزی اخوان | تعمیر گاز اخوان شرق تهران
گاز رومیزی اخوان

ویژگی های مهم گاز رومیزی اخوان

قطعات گاز رومیزی اخوان دارای کیفیت بسیار بالایی هستند و از کمپانی ساباف ایتالیا تهیه شده اند. برندهای معروف جهانی در زمینه لوازم خانگی مانند بوش یا زیگما از این کمپانی ایتالیایی قطعه خریداری می‌کنند. مهمترین ویژگی گازهای رومیزی اخوان کیفیت و راندمان بالای آن است که نیاز به تعمیر گاز رومیزی اخوان را از بین میبرد. اخوان سی مدل گاز رومیزی با طرح های مختلف به بازار عرضه کرده است.

این برند در زمینه گازهای رومیزی و سایر محصولات قابلیت رقابت با برندهای خارجی را دارد. در آشپزخانه های مدرن از این مدل اجاق گاز استفاده می شود زیرا فضای کمی را اشغال می کند. اتصالات به کار رفته در گاز اخوان بسیار بادوام هستند. در مدل استیل صفحه گاز دچار تغییر رنگ نمی شود و ضد زنگ می باشد. سر شعله‌های چدن به کار رفته در این گاز رومیزی تحمل وزن بالایی دارند و سریع تمیز می شوند. مصرف بهینه گاز و راندمان بالا از دیگر ویژگی‌های مهم گاز رومیزی اخوان است.

بررسی قطعات گاز رومیزی اخوان

قطعات گاز رومیزی اخوان مانند شمعک، شیر ولوم، ترموکوپل و دستگیره مشابه اجاق گاز های نسل قدیم است. تفاوت اصلی اجاق گاز رومیزی با سایر اجاق گازها در ساختار درونی قطعات، طراحی و اجرا است.

ترموکوپل

اولین مورد از قطعات اجاق گاز رومیزی اخوان که با آن آشنا می شویم ترموکوپل است. این قطعه جزء قطعات ایمنی گاز است. در صورتی که در محل نشت گاز رخ دهد، این قطعه گاز را قطع می کند و از خطرات بعدی جلوگیری می کند. مثلا اگر چیزی روی گاز بریزد و شعله خاموش شود، ترموکوپل عمل کرده و گاز را قطع می کند.

در گازهای رومیزی مجهز به ترموکوپل باید چند ثانیه شیر گاز را نگه داشت تا گاز وارد مدار شود. علامت خرابی ترموکوپل، خاموش شدن شعله بعد از رها کردن شیر گاز است. شیر گاز همان قطعات پلاستیکی هستند که به کمک آن‌ها می‌توان میزان شعله و حرارت را تنظیم کرد. گاز به کمک آنها خاموش می شود. علامت خرابی ولوم یا شیرهای گاز لق شدن یا نچرخیدن آنها است.

بوبین

دومین قطعه ایمنی که در اجاق گاز رومیزی به کار رفته است، بوبین نام دارد. بوبین قطعه ای متصل به ترموکوپل است. این سیم پیچ فلزی وظیفه دارد جریان الکتریکی درون ترموکوپل را که از جرقه زدن تولید شده، در خود جذب کند. وقتی بوبین با این جریان میدان مغناطیسی ایجاد می کند، گاز منتشر می‌شود. در صورتی که اجاق گاز ضربه بخورد یا گاز ورودی دارای ناخالصی باشد، بوبین خراب می شود.

تعمیر اجاق گاز رومیزی غرب تهران | تعمیر فندک گاز رومیزی اخوان | تعمیر گاز اخوان شرق تهران
قطعات گاز رومیزی اخوان

سر شعله

سومین قطعه از قطعات گاز رومیزی اخوان سر شعله ها هستند. تعداد آنها بسته به طراحی و مدل گاز متفاوت است ولی اغلب گازها ۵ شعله هستند. سر شعله ها با مجراهایی که درون آنها تعبیه شده است، گاز را به بیرون منتشر می‌کنند و گاز روشن می شود. در صورتی که این مجراها دچار گرفتگی شوند، گاز کمی از آنها خارج می شود و حرارت کم می شود.

ترانس جرقه زن

قطعه بعدی که معرفی می کنیم ترانس جرقه زن است که تولید جرقه می کند. به محض اینکه شما شیر گاز را باز کنید، صدای جرقه زدن را می شنوید و شعله روشن می شود. ترانس جرقه زن دو مدل دارد. در یک مدل وقتی شیر گاز باز می شود تمام شعله ها جرقه می زنند. در مدل دیگر فقط همان شعله ای که شیر گاز آن باز شده جرقه می زند. نشانه سلامت ترانس جرقه زن، رنگ آبی جرقه های تولیدی و ایجاد جرقه در یک ثانیه اول باز کردن شیر گاز است.

پابه ها

یکی دیگر از قطعات اجاق گاز رومیزی اخوان پایه ها هستند. پایه ها از جنس چدن و به شکل پنجره ای طراحی می شوند. پایه ها روی سر شعله قرار گرفته و ظروف روی آن‌ها قرار می‌گیرد.

بررسی عملکرد فندک در قطعات گاز رومیزی اخوان

فندک شامل جعبه فندک، سیم ها و ترانس های ولتاژ است. جعبه فندک وظیفه تولید جریان برق به شکل پیوسته را بر عهده دارد. همه گازها دارای فندک هستند که به شکل اتوماتیک و غیر اتومات عمل می کند. فندک اتوماتیک به محض باز شدن شیر گاز شروع به جرقه زدن می کند و شعله روشن می شود. فندک های غیر اتومات باید بعد از باز شدن شیر گاز به شکل دستی فعال شوند. کاربر با یک دست شیر گاز و با دست دیگر دکمه فندک را می فشارد تا شعله روشن شود.

فندک به کمک سیم های نازک و ظریفی جریان برق را به ترانس جرقه زن انتقال می دهد. رابط بین فندک و ترانس جرقه زن این سیم ها هستند. به علت نازکی احتمال پارگی و قطع شدن آنها وجود دارد. در این حالت فندک و سیستم جرقه زن عمل نمی کند. فندک توسط یک قطعه ایمنی به نام میکروسوئیچ محافظت می شود. این قطعه وظیفه دارد جریان برق ورودی به فندک را مدیریت و کنترل نماید. میکروسوئیچ ممکن است دچار شکستگی ‌شود. همچنین اگر سیم های اتصال آن پاره شوند یا درست نصب نشوند، عملکرد صحیحی نخواهد داشت.

جمع‌بندی نهایی

قطعات گاز رومیزی اخوان شامل فندک، ترموکوپل، سر شعله ها، پایه ها و … از جنس با کیفیت ساخته شده اند. در این مقاله با عملکرد این قطعات که در اکثر اجاق گازها مشابه است، آشنا شدیم.