عمومیکسب و کار جدید

گیره نگهدارنده توری سایبان

توری سایبان یک نوع پوشش گسترده با بافت باز و نه ‌چندان متراکم از الیاف‌های پلیمری است. این توری‌ها قابلیت پوشاندن و محصورسازی فضاهای بزرگ از جمله محیط گلخانه‌ای و یا محوطه‌های صنعتی، دامداری‌ها و مرغداری‌ها تا حیاط باز خانه‌ها را دارند. در واقع این توری‌ها برای محصورسازی کامل محیط نیستند، بلکه با بهره‌مندی از حضور جریان هوای آزاد می‌توانند یک محیط مناسب از حضور نور طبیعی خورشید را فراهم سازند.

انواع توری‌ سایه بان را براساس درصد سایه اندازی معرفی می‌کنند. این معیار قابلیت عبور نور از شید سایبان است که به شکل سایه اندازی در فضاهای مختلف استفاده می‌شود. شید سایبان برای تولید سایه‌ها به مانند فضای سایه اندازی درختان طراحی ‌شده است، به شکلی که محیط زیر این توری‌ها هرگز تاریک نیستند. اما حجم نور خورشید در فضای تحت پوشش آنها مدیریت شده ‌است و نور طبیعی بدون آنکه تأثیری در گرم شدن بیش‌ از حد فضا داشته باشد، در تمامی محیط گسترده می‌شود.

مزایای توری سایبان

برای مدیریت نور خورشید و یا تولید سایه چه در فضاهای گلخانه‌ای یا حیاط باز منازل روش‌های متنوع استفاده می‌شوند که بهره‌مندی از انواع شید سایبان به نسبت دیگر روش‌ها کارآمدتر است. مزایای بهره‌مندی از این توری‌ سایه بان به ‌قرار زیر هستند:

  • شید سایه بان قابلیت انعکاس نور خورشید را دارد و مانع از گرم شدن بیش ‌از حد محیط می‌شود. لذا در عملکرد بهینه سیستم‌های سرمایشی خصوصاً سیستم پد و فن گلخانه‌ای کاملاً تأثیرگذار است.
  • این توری‌ها از محوطه‌های صنعتی و ساختمانی در مقابل شرایط نامساعد جوی مانند باد، باران، برف، تگرگ و هجوم حشرات محافظت می‌کنند.
  • این توری‌ها مانع از ورود پرندگان در محوطه‌های باز ساختمانی و صنعتی می‌شوند.
  • انعطاف‌پذیر هستند و به راحتی قابلیت نصب و جمع‌آوری مجدد را دارند.
  • برای مدیریت نور خورشید و کنترل دمای آب استخر پرورش ماهی‌ها مفید هستند.
  • از رشد جلبک‌ها در استخرهای پرورش ماهی و یا افتادن شاخ ‌و برگ در محیط خصوصاً داخل استخرها جلوگیری می‌کند.
  • در مصرف بهینه انرژی تأثیرگذار هستند.

کاربرد توری سایبان گلخانه

سایه اندازی مهمترین قابلیت کاربردی شید سایبان است. اما از حضور مفید و مؤثر آنها می‌توانیم در کاربردهای گسترده‌تری نیز استفاده کنیم. کاربردهای شید سایه بان در عموم فضاهای ساختمانی و حتی خصوصاً گلخانه‌داری متداول است. اصولاً هر جا که به مدیریت نور خورشید و تولید سایه بدون تاریک شدن محیط با حجم نور کافی نیاز داشته باشیم، می‌توانیم از این توری‌ها البته با درصد سایه اندازی‌های مختلف استفاده کنیم. کاربردهای توری سایه بان به ‌قرار زیر است:

  • در گلخانه‌ها برای حفاظت از گیاهان در مقابل هجوم پرندگان و آفات و حشرات کارایی دارند.
  • برای کنترل میزان نور و تولید سایه و مدیریت تابش آفتاب در محوطه‌های باز مانند پوشش جداره گلخانه‌ها، حیاط منازل، پوشش سایه‌انداز استخرهای پرورش ماهی، تولید سایه در مراکز پرورش حیوانات، انبارها و محوطه‌های صنعتی و شهری کارایی دارند.
  • مناسب ایجاد سایه برای استخرهای روباز و مراکز تفریحی و ورزشی هستند.
  • به ‌عنوان پوشش بادگیر و کنترل نور در فضاهای محدود ساختمانی مانند پاسیوها، ایوان‌ها و یا بالکن منازل کارایی دارند.
  • مناسب ایجاد پوشش‌های موقتی پارکینگ‌ها هستند.
  • در مهدکودک‌ها و یا مدارس و مراکز آموزشی از این توری‌ها برای تولید سایه‌های گسترده و مصنوعی و ایجاد فضاهای خنک و دلپذیر استفاده می‌کنند.
  • استفاده به عنوان کیسه بسته بندی کلم

مشخصات فنی شید سایبان

مشخصه‌های فنی این شید سایه بان را با توجه به مؤلفه‌های گوناگون از جمله درصد سایه اندازی و یا طول و عرض هر توری معرفی می‌کنند. اولین نکته جنس بافت این توری‌ها است که در تمامی آنها از الیاف‌های نازک پلیمری پلی اتیلن و پلی پروپیلن استفاده شده ‌است. هر دو نوع الیاف‌های پرکاربردی هستند؛ اما موارد استفاده از آنها در مصارف گلخانه‌ای تا پوشش حیاط منازل متفاوت است.

درصد سایه اندازی مهمترین مؤلفه فنی توری سایه بان است که معرف قابلیت جذب نور و توزیع سایه در فضای زیرین توری است. انواع توری‌ها را با درصدهای گوناگون از ۳۰ الی ۹۰ درصد می‌سازند. هر اندازه درصد سایه‌اندازی شید سایه بان بالاتر باشد، در تهیه توری از مقدار الیاف متراکم‌تر با مش‌های عبور نور باریک‌تر استفاده شده ‌است. برای بررسی این نکته نیز معیار نسبت تراکم بافت به سطح پوشش شبکه سایبان توری را معرفی کرده‌اند که مقدار آن در محدوده ۸ الی 18 کیلوگرم در متر مکعب از توری‌های ۳۰ الی ۹۰ درصد سایه اندازی متفاوت است.

تمامی این توری‌ها را به شکل رول شده با طول استاندارد ۵۰ متری عرضه می‌کنند. اما عرض انواع توری در تمامی مدل‌ها با سطح سایه اندازی مختلف در مدل‌های ۲، ۴، ۶، ۸ و ۱۰ متری عرضه شده ‌است.

انواع سایبان توری براساس سایه اندازی

قابلیت سایه اندازی مهمترین ویژگی انواع سایبان توری است. اما در فضاهای متنوع گلخانه‌ای، دامداری‌ها، استخرهای پرورش ماهی و حتی حیاط منازل و فضاهای ورزشی و تفریحی به نسبت متفاوتی از درجه سایه‌اندازی و یا حذف نور خورشید و کنترل آفتاب نیاز داریم. بنابراین انواع شید سایه بان را با درصدهای سایه‌اندازی متفاوت اما در مقدارهای استاندارد طراحی می‌کنند.

درصد سایه‌اندازی معرف نوع بافت و مقدار تراکم این توری‌ها است. هر اندازه درصد سایه‌اندازی بالاتر باشد، قاعدتاً مقدار تراکم بافت الیاف پلیمری در ساخت آنها نیز بیشتر است. این توری‌ها را در مقدار سایه اندازی استاندارد ۳۰، ۵۰ و ۸۰ درصد می‌سازند. در این میان توری سایه بان با درصدهای نه‌ چندان کاربردی مانند توری‌های ۶۵ و یا ۹۰ درصد نیز تولید شده‌اند. اما در کل انواع کاربردی این توری‌ها در درصدهای زیر بررسی می‌شوند:

شید سایبان ۳۰ درصد

کم تراکم‌ترین نوع توری سایبان است که معمولاً با استفاده از الیاف‌های نازک پلی‌اتیلن بافته می‌شوند و در عموم فضاهای گلخانه‌ای تا پوشش حیاط منازل و محوطه‌های شهری کارایی دارند. این توری‌ها برای حذف اثر تند آفتاب استفاده می‌شوند. درصد سایه‌اندازی آنها آن‌قدر کم است که هرگز محوطه زیرین خود را تاریک نمی‌کنند. اما به ‌خوبی می‌توانند از تابش تند آفتاب و افزایش دمای محیط جلوگیری کنند.

شید سایبان ۵۰ درصد

نوعی شید سایبان با درصد سایه اندازی متوسط است که به ‌خوبی برای حذف تابش مخرب تند آفتاب کارایی دارد. از طرفی نوعی سایه نیمه متراکم با روشنایی مناسب در محوطه زیرین خود ایجاد می‌کند. این توری‌ها را با هر دو نوع الیاف‌های پلی اتیلن و پلی پروپیلن تهیه می‌کنند و مناسبه مستر سازی فضاهای گلخانه‌ای برای پرورش انواع گیاهان هستند. همچنین موارد استفاده‌ی خانگی در پوشش مکان‌ها مانند پاسیو یا پارکینگ‌ها و… کارایی دارند.

شید سایبان ۸۰ درصد

توری سایبان 80 درصد متراکم‌ترین نوع شید سایبان است که به ‌خوبی قادر است تا تمامی اشعه‌های مضر نور خورشید را بازتاب نماید. توری سایبان 80 درصد عملاً یک سایه‌ی عمیق و متراکم را در محیط زیرین خود می‌گسترانند و می‌توانند به ‌عنوان پوششی از سقفی موقتی برای جلوگیری از ورود باد و باران، برف و تگرگ و یا جلوگیری از تهاجم حشرات باشد.

از توری‌ سایبان 80 درصد عموماً برای پوشش موقت فضاهای گلخانه‌ای و یا بستر سازی استخرهای پرورش ماهی استفاده می‌کنند. اگر چه درصد سایه‌اندازی آنها بسیار متراکم است؛ اما گاهاً دیده شده که از این نوع شید سایه بان نیز در محیط‌های خانگی و ساختمانی استفاده ‌شده است.

انواع شید سایه بان براساس رنگ

رنگ توری‌ها از دیگر مؤلفه‌های کلیدی برای بررسی قابلیت‌های کاربردی آنها است. عموم این توری‌ها را به رنگ سبز تولید می‌کنند. تا جاییکه عموماً انواع سایبان توری با عنوان کلی شید سبز گلخانه‌ای شناخته می‌شوند. اما این توری‌ها در رنگ‌های دیگر از جمله سیاه، قرمز و سفید نیز تولید شده‌اند.

نوع رنگ سایبان توری تأثیر مستقیم بر قابلیت جذب نور و یا انعکاس نور خورشید دارد. به ‌عنوان مثال توری سایبان‌های سبز رنگ برای مصارف گلخانه‌ای ایده‌آل هستند. اما حتی در همان محیط‌های گلخانه‌ای و برای پرورش بهتر برخی از گیاهان به بهره‌مندی از توری سایبان با رنگ‌های متفاوت نیاز داریم. انتخاب نوع رنگ با توجه به نوع کاربرد، نوع محیط و همچنین انتظار ما از مقدار جذب نور خورشید انجام می‌شود.

توری سبز سایبان

توری سایه بان سبز رنگ متداول‌ترین نوع شید گلخانه‌ای است که در پهنه یکدستی از رنگ سبز معمولاً تیره تولید می‌شود. این توری‌ها از بهترین رنگ‌ها برای پوشش فضاهای گلخانه‌ای هستند. زیرا می‌توانند به ‌خوبی نور خورشید را منعکس کرده و مدیریت روشنایی در محیط‌های گلخانه‌ای را بر عهده بگیرند. سایه تولید شده این شید سایه بان سبز حس لطیف و ملایمی دارد. به شکلی که حجم قابل‌ توجهی از اشعه‌های مضر خورشید را جذب کرده‌ است.

این توری‌ها در تناژ‌هایی از رنگ سبز تیره و یا سبز روشن تولید شده‌اند. هر مقدار حجم رنگ سبز توری تیره‌تر باشد، از مقدار شدت نور خورشید در محوطه کاسته می‌شود. در مقابل توری سایه بان با رنگ سبز روشن در حد یک سایه اندازی ملایم که درصد محدودی از نور خورشید را جذب کرده باشد، کارایی دارد.

توری سایبان سفید

شید سایبان سفید رنگ نیز به مانند توری‌های سبز رنگ از قابلیت عالی برای جذب اشعه‌های مضر نور خورشید برخوردار است. با این تفاوت که مقدار بازتاب آن خیلی بیشتر از توری‌های سبز رنگ است. از این نوع توری‌های سفید رنگ برای محیط‌های کاملاً حساس به نور خورشید استفاده می‌شود. عموماً شید سایبان سبز رنگ مخصوص نصب در فضاهای داخلی است و از شید سایه بان سفید رنگ برای نصب شدن در جداره‌های خارجی محوطه مثلاً پوشش جداره یکپارچه محیط‌های گلخانه‌ای استفاده می‌شود. توری‌های سفید رنگ در پاکسازی نور خورشید از اشعه‌های مخرب توانمند هستند و عموماً از آنها در پوشش یکپارچه فضاهای بیرون محوطه‌های گلخانه‌ای استفاده می‌کنند.

قیمت توری سایبان

  • قیمت توری سایبان با توجه به مؤلفه‌های گوناگون از جمله الیاف تا درصد سایه اندازی و… محاسبه می‌شود. از آنجایی ‌که این عوامل تعیین ‌کننده در قیمت گونی توری سایبان متنوع و تأثیرگذار هستند، لذا به تفکیک به بررسی تمامی آنها می‌پردازیم:
  • نوع الیاف پلیمری توری سایه بان: برای تولید این توری‌ها از الیاف‌های متفاوت پلی‌اتیلن و یا پلی پروپیلن استفاده می‌شود. هر دو این الیاف‌ها در دسته‌بندی متریال‌های پلیمری قرار دارند. اما توری‌های بافته شده با الیاف‌های پلی اتیلن سبک‌تر، مقاومت فیزیکی بهتر و پایداری مناسب‌تری در مواجهه با شرایط جوی دارند. قیمت توری سایبان حیاط و یا مصارف گلخانه‌ای از جنس پلی اتیلن بالاتر از گونه‌های پلی پروپیلن است.
  • درصد سایه اندازی: از قبل متذکر شدیم که درصد سایه اندازی مهمترین مؤلفه فنی در بررسی قابلیت‌های کاربردی انواع توری سایه بان است. در این بخش نیز کاملاً در قیمت توری سایبان تأثیرگذار است. هر اندازه درصد سایه اندازی این توری‌ها بالاتر باشد، قاعدتاً در بافت آنها از الیاف بیشتری استفاده ‌شده که برای افزایش قیمت محصول عامل تعیین ‌کننده است.
  • عرض توری: تمامی توری‌ها در رول‌های ۵۰ متری عرضه می‌شوندف اما عرض آنها از ۲ الی ۱۰ متر متغیر است. هر اندازه عرض توری بیشتر باشد، در متراژ برابر با قیمت گونی سایبان در رنج بالاتری نیز فروخته می‌شوند.
  • قابلیت مقاومت UV توری: همه توری‌ها کم ‌و بیش با متریال‌های مقاوم در مقابل تابش دائمی UV (اشعه‌های مخرب) نور خورشید ساخته شده‌اند، اما همگی آنها در بهره‌مندی از این ویژگی یکسان نیستند. هر اندازه توری درصد UV بالاتری داشته باشد، قطعاً کیفیت ساخت بهتر و کاربردهای گسترده‌تری نیز دارد که باعث افزایش قیمت گونی سایبان می‌شود.
  • قابلیت‌های کاربردی: از همه ارقام توری نمی‌توانید در تمامی مکان‌ها استفاده کنید. توری مخصوص گلخانه با توری مخصوص فضاهای ساختمانی و یا پوشش محوطه‌های شهری متفاوت است. قیمت توری سایبان حیاط نیز با توجه به ابعاد محصول، نوع بافت و درصد سایه‌اندازی آنها معین می‌شود که در کل با توری‌های هم‌تراز از کاربردهای گلخانه‌ای متفاوت است.

مزایای استفاده از توری سایبان پلی‌اتیلن چیست؟

توری‌های پلی اتیلن محکم و ماندگار هستند که در مقابل پارگی مقاومت می‌کنند. در عین ‌حال به‌ سادگی در اثر حرارت بالای محیط تغییر شکل نمی‌دهند. این توری‌ها از کشش و انعطاف مناسب با روش نصب ساده و وزن نسبتاً سبکی برخوردار هستند.

مزایای استفاده از توری سایبان پلی پروپیلن چیست؟

توری‌های پلی پروپیلن در جذب اشعه‌های مضر خورشید عملکرد عالی دارند و در عین ‌حال مقدار تبادل حرارتی آنها با محیط ناچیز است. از طرفی این توری‌ها می‌توانند در بافت نه ‌چندان متراکم نرخ سایه‌اندازی بالایی را تولید نمایند.