اجتماعیکسب و کار جدید

طلاق در دوران عقد

طبق عرف مردم ایرانی، طلاق در دوران عقد دورانی است که زن و شوهر علیرغم محرمیت شرعی و قانونی، با یکدیگر زندگی نمی‌کنند. معمولا در این دوره دختر و پسر از یکدیگر جدا زندگی می‌کنند و بنابر رسومات ایرانی از برقراری رابطه جنسی خودداری می‌نمایند. عقد و عروسی از نظر قانونی تفاوتی با یکدیگر ندارند و هر حق و تکلیفی که پس از عروسی برای زن و مرد در نظر گرفته می‌شود،

به محض عقد به وجود می‌آید که از جمله این حقوق می‌توان به مهریه، نفقه و غیره اشاره کرد که از لحظه عقد به زن تعلق می‌گیرد. چنانچه در دوره عقد نزدیکی جنسی انجام نشده و دختر همچنان باکره باشد، نیمی از مهریه به وی تعلق می‌گیرد و می‌تواند نصف مهریه را مطالبه کند. قابل ذکر است که با صدور گواهی بکارت، زوجین می‌توانند با مراجعه به اداره ثبت احوال، اسم طرف دیگر را از شناسنامه خود حذف کنند. در این راستا می توانید به مطلب بهترین وکیل طلاق در اراک مراجعه کنید.

اسامی وکیلهای درجه یک در اراک | ایا طلاق در دوران عقد مهریه تعلق میگیرد | بهترین وکیل خانواده اراک

 طلاق با اثبات عسر و حرج

با توجه به اینکه حق طلاق از نظر حقوقی برای مرد در نظر گرفته شده است، اثبات عسر و حرج و طلاق با استناد به آن را می‌توان از جمله حقوق زن دانست.

عسر و حرج به معنای سختی و مشقتی است که ادامه زندگی را برای زن غیرممکن می‌کند و مواد ۱۱۱۹، ۱۱۲۹ و ۱۱۳۰ قانون مدنی عسر و حرج و مسادیق آن را بیان می‌نماید. با توجه به اینکه این مواد قانونی به صورت تمثیلی بیان شده است،

قاضی می‌تواند با تشخیص عاملی برای عسر و حرج زن، رای به طلاق زن و شوهر به استناد عسر و حرج زن دهد.

برخی از مصادیق عصر و حرج عبارتند از :

ترک زندگی خانوادگی شوهر به مدت ۶ ماه متوالی یا ۹ ماه متناوب.

محکومیت قطعی به حبس ۵ سال یا بیش‌تر.

ابتلای شوهر به بیماری صعب‌العلاج جسمانی یا روانی یا بیماری مسری مانند ایدز که زندگی مشترک را مختل کند.

ضرب و جرح توسط شوهر و یا فحاشی مستمر او به نحوی که برای زن قابل تحمل نباشد.

اعتیاد به مواد مخدر، روان‌گردان، مشروبات الکلی و غیره به نحوی که زوج از ترک آن امتناع کند یا به تایید پزشک، امکان ترک برای شوهر وجود نداشته باشد.

 طلاق غیابی

به طلاقی که با رسیدگی دادگاه به درخواست طلاق بدون حضور خوانده انجام می‌گیرد، طلاق غیابی گفته می شود. به طور مثال هنگامی که مرد به زن خود دسترسی ندارد، مرد دادخواست طلاق را به دادگاه تقدیم می‌کند و دادگاه اعلام وقت رسیدگی می‌نماید. چنانچه خوانده که همان زن است، در دادگاه حضور پیدا نکند و یا لایحه تقدیم ننماید، دادگاه بدون حضور او به دادخواست  رسیدگی کرده واقدام به صدور رای مقتضی می‌کند. البته لازم به ذکر است که زن می‌تواند به محض اطلاع از رای دادگاه، اقدام به واخواهی از رای کند.

وکیل طلاق کیست؟

وکیل طلاق :اگر در حال طلاق هستید، باید به شدت به استخدام یک وکیل برای کمک به شما در حفظ منافع خود فکر کنید. زمانی که امنیت مالی آینده یا روابط شما با فرزندانتان ممکن است در خطر باشد، نباید به تنهایی این کار را انجام دهید و حضور یک وکیل میتواند کمک شایان توجهی را برای شما به عمل بیاورد.

وکیل طلاق کسی است که  با دانش و تخصص خود در پرونده های مربوط به دعاوی مختلف و حقوق خانواده می تواند در دعوای طلاق شما را تا رسیدن به موفقیت همراهی کند. حتی اگر وکیل استخدام نمیکنید حتما قبل از طلاق با یک وکیل متخصص و کاربلد مشاوره دریافت کنید زیرا این امر میتواند برای شما یک امر ضرور و حیاتی باشد.

یک وکیل طلاق میتواند در دعاوی خانوادگی از قبیل طلاق، نفقه ، مهریه و حضانت شما را به صورت تخصصی همراهی کرده تا بهترین  نتیجه را کسب نمایید.

مدارک مورد نیاز طلاق توافقی چیست؟

 عقدنامه یا رونوشت، شناسنامه زوجین و کپی کارت ملی و ثبت نام سامانه ثنا توسط زن و شوهر.

البته اگر زوجین بخواهند از سامانه تصمیم اقدام کنند برای ثبت دادخواست طلاق توافقی، باید گواهی عدم انصراف از طلاق هم داشته باشند.

اگر یکی از زوجین از دیگری وکالت دارد و او مدارک خود را نمیدهد به هیچ عنوان جای نگرانی نیست. اگر عقدنامه ندارید با رفتن به دفتر ازدواجی که شماره آن در قسمت ازدواج شناسنامه نوشته شده میتوانید رونوشت بگیرید. اگر مردی که وکالت داده در سامانه ثنا ثبت نام نمیکند باز هم کار توسط وکیل طلاق توافقی تهران انجام میشود.

به طور خلاصه توافقی به طلاقی اطلاق می شود که زن و شوهر بر سر جدایی و مسائل مالی و غیر مالی حاصل از ازدواج مثل مهریه، حضانت و نفقه توافق دارند.

باید به این نکته توجه داشت که برای ثبت هر نوع طلاق، اول می بایستی دادگاه در این خصوص رای صادر کند تا دفاتر طلاق آن را ثبت کنند و این گونه نیست که اگر زن و شوهری توافق بر جدایی داشته باشند می توانند بدون رای دادگاه به دفترخانه طلاق مراجعه کنند.

پس از توافق زوجین، هر دو یا وکلای آن ها به یکی از دفاتر الکترونیک قضایی مراجعه می کنند و دادخواست طلاق را ثبت می کنند و پس از ثبت و ارسال پیامک از سوی دادگاه، به شعبه تعیین شده برای طی مراحل و انجام مشاوره به دادگاه مراجعه می کنند.

توجه داشته باشید که رویه دادگاه های خانواده هر شهر متفاوت است و آنچه اینجا بیان می شود مربوط به شهر تهران است. مثلا در خیلی از شهرها مدت طولانی تر است و یا اینکه طلاق یک طرفه هم به مشاوره یا شورای حل اختلاف فرستاده میشوند الآن در تهران بعضی مجتمع های قضایی خانواده به جهت کثرت پرونده دادخواست طلاق یکطرفه را هم به شورای حل اختلاف در ابتدا ارجاع میدهند. همانطور که گفته شد در بعضی مجتمع های دادگاه خانواده و نه همه.

پس از صدور رای طلاق توافقی که گواهی عدم امکان سازش نامیده می شود زوجین ۳ ماه فرصت دارند که برای ثبت طلاق به دفتر خانه مراجعه کنند. تا قبل از صدور رای دادگاه هر کدام از زوجین پشیمان گردد رای مذکور صادر نمی شود اما پس از صدور رای طلاق توافقی اگر زوج (شوهر) پشیمان گردد امکان ثبت طلاق توافقی بدون حضور او یا وکیل طلاق توافقی (وکیل برای طلاق توافقی) در دفترخانه طلاق وجود ندارد مگر این که زن وکالت در طلاق از جانب شوهر داشته باشد. اما در صورت پشیمانی زن پس از صدور حکم طلاق توافقی، ماده قانون حمایت خانواده این اجازه را به مرد و دفترخانه داده است که بدون حضور زن طلاق توافقی ثبت گردد.