آشنایی با انواع مشاغل گردشگری

با مشاغل گردشگری دنیا بیشتر آشنا شوید

صنعت گردشگری امروزه یکی از مهمترین صنایع و اقتصاد های پویا و فعال جوامع بشری بوده و همه روزه کشورها تلاش می کنند تا با تقویت این صنعت، معرفی جاذبه های گردشگری خود و جذب گردشگر از این صنعت برای رشد و شکوفایی خود بهره بگیرند. صنعت گردشگری مشاغل و حرفه های بسیاری را در خود جای داده و به نوعی این صنعت از چندین شغل گوناگون تشکیل شده است.

صنعت گردشگری و رشد و توسعه آن به عنوان یک صنعت پر منفعت و پر سود در هر کشوری و شهری می تواند رونق زیادی به آن کشور یا شهر بدهد و از هر نظر می تواند در پیشرفت آن جا موثر باشد. در اشتغال زایی و ایجاد مشاغل گوناگون و در همه زمینه های دیگر از جمله زمینه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برای آنجا مفید واقع شود. ما در این بخش به معرفی انواع مشاغل موجود در این صنعت می پردازیم الی گشت را همراهی کنید و با مشاغل صنعت گردشگری آشنا شوید. در حال حاضر از هر ۱۳ شغل یک شغل به صنعت گردشگری و توریسم ارتباط دارد و رشته تحصلی دانشگاهی این صنعت هم از پر طرفدارترین رشته های تحصیلی است. در زیر مشاغل صنعت گردشگری را برای شما می گوییم.

آشنایی

آژانس های مسافرتی

نخستین شغلی که با گردشگری ارتباط مستقیم داشته و گردشگران همواره برای آغاز سفر خود به آن نیاز پیدا می کنند، آژانس های مسافرتی است. این شغل با انجام اموری مانند خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل همواره با گردشگرانی که قصد سفر به نقاط مختلف را دارند و در ارتباط بوده و به نوعی یکی از مشاغل پر کار در صنعت گردشگری به شمار می آید.

مهمانداران هواپیما و قطار

مهمانداران هواپیما ها و قطار به عنوان کسانی که همواره با گردشگران در ارتباط هستند، به نوعی به عنوان افراد شاغل در مشاغل زیر مجموعه صنعت گردشگری به شمار می آیند. این افراد به سبب خدماتی که به گردشگران ارائه می کنند به نوعی نقش پررنگی در صنعت گردشگری بر عهده دارند.

هتلداری

یکی دیگر از مشاغلی که در دسته شغل های مرتبط با صنعت گردشگری قرار می گیرد، هتلداری و نیروهای فعال در هتل بوده و به دلیل اینکه این وجود این شغل در کیفیت گردشگری اهمیت بالایی دارد در میان مشاغل صنعت گردشگری از ارزش بالایی برخوردار است.

راهنمایان تور

راهنمای تور از آن دست مشاغل صنعت گردشگری بوده که از اهمیت بالایی برخوردار بوده؛ زیرا یک راهنمای تور می تواند نقش مهمی در معرفی تاریخ، فرهنگ و تمدن یک منطقه به گردشگران داشته و به داشتن سفری خاطره انگیز به گردشگران کمک کند.

سامانه های رزرو آنلاین هتل

با پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن اینترنت، سامانه های رزرو هتل نقش بزرگی در برنامه ریزی و آسان سازی سفر برای گردشگران بر عهده داشته و به نوعی یکی از مشاغل پر اهمیت در صنعت گردشگری بشمار می آیند.

فروشندگان سوغات

شاید کمتر کسی فروشندگان سوغات را در دسته مشاغل زیر مجموعه گردشگری بشمار آورند. این در صورتی است که این شغل ارتباط مستقیم با گردشگران داشته و در شناسایی سوغات مناطق مختلف به جهانیان نقش پررنگی را بر عهده دارند.

راننده های تاکسی

راننده های تاکسی بویژه افراد شاغل در این حرفه در شهر های پر گردشگر به عنوان افراد شاغل در مشاغل زیر مجوعه گردشگری قرار گرفته زیرا که همه روزه با گردشگران بسیاری در ارتباط بوده به نوعی خود نقش راهنمایان گردشگری را ایفا می کنند.

وبلاگ نویسان گردشگری

یکی از شغل هایی که که درصنعت گردشگری امروزه نقش پر رنگی پیدا کرده، وبلاگ نویسان گردشگری هستند. زیرا این افراد با نوشتن در خصوص جاذبه های گردشگری مناطق گوناگون در جهت معرفی و ترویج گردشگران برای سفر به یک منطقه خاص گامی بلند برداشته می توانند با نوشتن گردشگران را به سوی یک مقصد گردشگری جذب کنند.

انواع گردشگری

پیش از اینکه انواع مشاغل گردشگری را توضیح دهیم اول انواع گردشگری را بیان می کنیم تا بیشتر با این حیطه آشنا شوید و سپس به سراغ انواع مشاغل صنعت گردشگری می رویم. زمینه های مورد توجه گردشگران در این حوزه و انواع بازارهایی که مسافران و جهانگردان را به خود جذب می کند شامل موارد زیر است:

توریسم

اکوتوریسم؛ در حقیقت جهانگردی است طبیعت گردی را مورد توجه دارد و مسافرانی که جهانگردی زیست محیطی را مد نظر دارند در این حوزه قرار می گیرند. گردشگری فرهنگی؛ در این نوع گردشگری جذابیت های فرهنگی بیش از هر چیز مورد توجه گردشگر است که این جاذبه های فرهنگی معنا و مفهوم وسیعی دارند و از موزه ها گرفته تا نمایشگاه ها و تماشای رویدادهای ورزشی و جشن های سنتی و جشنواره های غذا و پوشاک و و و را شامل می شود.

گردشگری تجاری؛ سفرهایی هستند که افراد به قصد شرکت در بازارها، نمایشگاه های صنایع و بازدید از تأسیسات کارخانه ها انجام می دهند. این نوع گردشگری پیشینه ای دیرین دارد تنها نوع آن تغییر کرده است.

گردشگری فرهنگی

سفر به روستاها؛ این نوع سفرها به قصد دوری محیط تصنعی و متجدد است و در حقیقت افراد با سفر به این مناطق می خواهند به روح و روان خود استراحتی بدهند. گردشگری مذهبی و زیارتی؛ رایج ترین نوع گردشگری در جهان است جهان است و مردم با توجه به باورهای مذهبی خود به اماکن و مقاصد زیارتی سفر می کنند. سفرهای حادثه جویی؛ انجام کارهای مخاطره آمیز در این سفرها باعث جذابیت این گونه سفرها می شود از جمله این کارها کوهنوردی، قایقرانی یا صخره نوردی است که افراد حادثه جو از انجام آن لذت می برند.

گردشگری ورزشی؛ از بارزترین این نوع سفرها که برای برگزاری رویدادهای گوناگون انجام می شود برگزاری بازیهای المپیک است که در رسانه ها هم بازتاب ویژه ای دارد. گردشگری سلامتی؛ در این نوع گردشگری افراد با اهداف پزشکی و یا توصیه پزشک خود مقصدی را برای سفر انتخاب کرده و به آنجا می روند.

 مقدمه ای برای گردشگری

  گردشگری در چند دهه گذشته به یک قطب اقتصادی که به تقویت اقتصاد بسیاری از کشور ها کمک می کند تبدیل شده است.مردم به سفر و تعطیلات به عنوان یک نیاز ضروری نگاه می کنند نه تنها امری تجملاتی و غیر ضروری.گردشگری خواستار هماهنگی و همکاری بین آژانس های مسافرتی، اپراتورهای تور و گردشگران است. گردشگری دارای چند عنصر اصلی می باشد که شامل :مقصد، جاذبه ها، مکان ها، محل های اقامتی و تمام خدمات جانبی می باشد.

گردشگری چیست؟گردشگری شامل فعالیت هایی است برای افرادی که در حال سفر هستند و قصد اقامت در یک محلی به دور از خانه خود را دارند ،چه برای اوقات فراغت چه برای کسب و کار و یا اهداف دیگر.

متیسون(۱۹۸۲) گردشگری را به صورت زیر تعریف می کند:

گردشگری به حرکت موقت مردم به خارج از محل کار و زندگیشان و فعالیت هایی که در طول اقامت در آن مقصد می خواهند انجام دهند و همچنین امکاناتی که شرایطی را ایجاد میکند تا به خواسته هایشان برسند گفته می شود.

گردشگری به طور معمول در ابتدا به شکل سنتی بود.با تکامل فرهنگ ها، اقتصادها و دانش،گردشگری به فرم و شکل دیگری به نام گردشگری پایدار رسید که ۱- در نظر گرفتن سفری با برنامه ریزی دقیق ۲- رسیدن به مقاصدی که به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته اند و۳- همچنین تحت حفاظت قرار دادن مقاصد به عنوان اولویت در مقوله گردشگری قرار گرفتند.

 مدیریت گردشگری چیست؟

گردشگری در واقع مدیریت بسیاری از فعالیت ها می باشد،مانند: مطالعه در مورد مقصد تور مورد نظر، برنامه ریزی های تور و همچنین تهیه کردن محل اقامت گردشگران از جمله وظایف مدیریت گردشگری می باشد و همچنین شامل تلاش های بازاریابی برای جذب گردشگران برای سفر به مقصدی خاص می باشد.

بین سفر و گردشگری تفاوت ظریفی وجود دارد*سفر یعنی از محل اقامت یا کار خود به کمک هر وسیله نقلیه ای به محل دیگر رفتن است. رفت و آمد معمولی و روزانه را می توان به عنوان سفری در نظر گرفت.

*گردشگر با یک هدف سفر می کند.همه گردشگری ها قطعا شامل سفر می باشند اما همه سفر ها لزوما شامل گردشگری نیستند. ما می توانیم سفر را به عنوان یک زیر مجموعه از گردشگری در نظر بگیریم.

یک شباهت بین سفر و گردشگری وجود دارد که هر دو در یک حرکت گذرا و موقت هستند.

فواید گردشگری چیست؟

در این زمانه سفر رفتن و گردشگری تبدیل به تفریحی جذاب و بسیار آرامش‌بخش شده. بسیاری سفر کردن و گردشگری را یکی از بزرگ‌ترین لذت‌های زندگی می‌نامند. در ادامه قصد داریم به فواید گردشگری هم بپردازیم:

کم‌ شدن استرس: این‌که وارد یک منطقه شده‌اید و می‌توانید ریلکس کنید و از اطرافتان لذت ببرید، خود به کم کردن استرس شما کمک‌ می‌کند!

تنوع دادن به زندگی:  شما زندگی عادی و معمولی خود دور می‌شوید و وارد یک محیط جدید می‌شوید.

استفاده از طبیعت: ما انسان‌ها به طبیعت نیاز داریم و باید حداقل هر چند وقت یک بار به دامان طبیعت پناه ببریم!

در لحظه زندگی کردن: می‌دانید در لحظه زندگی کردن چقدر برای شما مهم است؟ شما نیاز دارید تا با جسم و ذهن‌تان در لحظه زندگی کنید و سفر کردن این امکان را به شما خواهد داد.

به دست آوردن خاطرات جذاب: بسیاری از خاطرات ما از دور هم بودن و سفر کردن به دست می‌آیند. پس هیچ‌گاه شانس به دست آوردن خاطرات جذاب را از دست ندهید.

آشنایی با فرهنگ‌های مختلف: بسیار مهم است که در طول زندگی با فرهنگ‌های مختلف آشنا شوید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا دید و ذهن‌ خود را آزاد کنید و در نهایت بیشتر رشد کنید.

انواع گردشگری

توریسم به عنوان یکی از پر رونق‌ترین صنعت‌های روز دنیا، تاثیر زیادی روی بسیاری از کشورهای توریست پذیر داشته است. همه ساله، میلیون‌ها نفر به دلایل مختلف از جمله بازدید از مناطق تاریخی، تفریح، استراحت و… به نقاط مختلف دنیا سفر می‌کنند. اما این نکته را فراموش نکنید که این صنعت فقط برای بازدید از جذابه‌ها، استراحت یا تفریح نیست. صنعت گردشگری انواع مختلف و بسیاری دارد. شناخت انواع هم اهمیت فراوانی دارد. فراموش نکنید که هر نوع گردشگری، تقاضاها و خدمات خاص خود را دارد و نمی‌توان آن‌ها را باهم مقاسیه کرد.

برای مثال گردشگرانی که به قصد تجارت به جایی سفر می‌کنند، هتل و تهسیلات اقامتی برای آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. در صورتی که ممکن است علاقه‌ای به بازارهای محلی نداشته باشند. در عین حال گردشگرانی که دیدار اقوام و دوستان را دارند، هیچ نیازی به هتل و رستوران‌های بیرون ندارند. ولی در مقابل علاقه زیادی به تفریح و گشتن بازارهای محلی دارند.

منابع : موتور جستجوی ایرانی جُستک

موتور جستجوگر گوگل