آشنایی با منطقه قدیمی و زیبای تکسیم

میدان تکسیم یکی از توریستی‌ترین است که در منطقه بی‌اوغلو قرار دارد و به‌عنوان قلب استانبول مدرن در نظر گرفته می‌شود. هتل‌ها و رستوران‌های زیادی در حوالی این میدان و خیابان استقلال وجود دارند که بسیاری از گردشگران ترکیه برای اقامت در آن‌ها لحظه‌شماری می‌کنند. این میدان همچنین محل تجمع مردم محلی برای جشن شب سال نو، جشن‌های ملی و دیگر اجتماعات است.

سفر به استانبول بدون بازدید از میدان تکسیم کامل نمی‌شود. برای اینکه شما نیز در طول سفر خود بهترین استفاده از جاذبه‌ها و تفریحات میدان تکسیم داشته باشید، خرید ملک در منطقه تکسیم شهر استانبول را از طریق سایت propertyturkey.com به شما پیشنهاد می دهیم.

اپارتمان فروشی در تکسیم | اجاره آپارتمان مبله در استانبول تکسیم | تکسیم استانبول

میدان تکسیم کجاست؟

میدان تکسیم در شهر زیبای استانبول ترکیه و در بخش اروپایی این شهر در محله بی‌اوغلو قرار دارد. وجود ایستگاه‌های اتوبوس و مترو در نزدیکی میدان تکسیم باعث شده‌اند که دسترسی به این میدان از سراسر شهر آسان باشد. گرچه عبور خودرو از میدان ممنوع است و فقط تراموای نوستالژیک شهر مجوز عبور از آن را دارد.این میدان به دست آتاتورک احداث شده و محلی بسیار مهم برای برگزاری رویدادهای ملی کشور مانند سالگرد استقلال ترکیه، جشن سال نو و… است.

میدان تکسیم که در محله بی‌اغلو (Beyoglu)، بافت قدیمی استانبول و انتهای شرقی خیابان استقلال واقع شده یکی از توریستی‌ترین مناطق ترکیه است. این مکان جاذبه‌های گردشگری زیادی را در خود جای داده و همواره گردشگران و مسافران زیادی را مجذوب خود می‌کند. در این مطلب از فلایتیو قصد داریم جاذبه های دیدنی میدان تکسیم، رستوران‌ها و کافه‌های معروف آن، مراکز خرید میدان و بهترین هتل‌ها و اقامتگاه‌های این محله را بررسی و معرفی کنیم. بنابراین اگر قصد را دارید تا انتها با راهنمای گشت و گذار در تکسیم همراه باشید.

علت نام گذاری و تاریخچه میدان تقسیم

میدان تقسیم یا تکسیم از اولین روزهای حضورش در استانبول نقش کلیدی برای این شهر ایفا می‌کرد. این اهمیت تنها مختص بعد گردشگری نبود و به نوعی با حیات مردم شهر گره خورده بود. تکسیم به معنای تقسیم یا توزیع است؛ در ضلع غربی میدان آب انبار بزرگ سنگی وجود داشت که جریان اصلی آب از شمال استانبول می‌آمد و در این محل جمع آوری و به سایر نقاط شهر توزیع می‌شد.

بنابراین سلطان محمود اول در اواخر دوران عثمانی، این محل را تکسیم نامید. این میدان در ابتدا فقط یک مکان معمولی بود که وظیفه تقسیم آب را برعهده داشت؛ اما در طول زمان دستخوش تغییرات بسیار زیادی شد. در زمان پیدایش جمهوری ترکیه رفته‌رفته مورد توجه قرار گرفت و تبدیل به فضایی تفریحی و فرهنگی شد.

اولین قدم برای توسعه میدان تکسیم، خراب کردن پادگان بلا استفاده باقی مانده از جنگ جهانی اول و تبدیل آن به فضای سبز در اطراف میدان بود. سپس موسسات فرهنگی عمومی نیز در اطراف میدان ساخته شدند. اکنون میدان تکسیم یکی از پر جنب و جوش‌ترین محله‌های استانبول است که علاوه‌بر جاذبه‌های تفریحی، تنوع معماری بی‌نظیری نیز دارد.

جاذبه‌های تفریحی و توریستی اطراف میدان

موقعیت مکانی میدان تقسیم و محل قرارگیری آن باعث شده است که این میدان دسترسی بسیار خوبی به بخش‌های مختلف شهر داشته باشد. بسیاری از مکان‌های دیدنی استانبول مانند یادبود استقلال، پارک گزی، مرکز فرهنگی آتاتورک و… در اطراف این میدان قرار دارند. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی میدان تکسیم، یادبود استقلال و تندیس آتاتورک است که او را در دو دوره مختلف نشان می‌دهد. این یادبود در سال ۱۹۲۸ توسط هنرمند معروف ایتالیایی به نام کانونیکا ساخته و در میدان تکسیم نصب شد. این هنرمند یادواره استقلال را به‌صورت طرحی دو طرفه ساخته و اجرا کرده است.

در یک طرف آن مصطفی کمال در لباس سربازی و رهبری نیروهای ترکیه نمایش داده شده و در طرف دیگر مصطفی کمال پیروز و در هیئت رهبر جمهوری مدرن ترکیه به نمایش در آمده است. در این یادواره سربازها پرچم ترکیه را در دست دارند که نمادی از ارتش ترکیه است؛ تندیس های اطراف آتاتورک نشان دهنده عصمت اینونو و ارتشبد مصطفی فوزی چخماق و دو تن از یاران آتاتورک در جریان استقلال ترکیه، است. در پشت سر آن‌ها هم مردم معمولی حضور دارند که نماد آسیا صغیر و آناتولی هستند.

پارک گزی مشهور‌ترین پارک استانبول

پارک تکسیم گزی یکی از مشهورترین و وسیع‌ترین پارک‌های استانبول است که در قسمت شمال شرقی میدان قرار دارد. این پارک به نوعی ریه‌های استانبول است که هوای تمیز ز را به شهر هدیه می‌دهد. علاوه‌بر این، محل مناسبی برای پیاده‌روی، استراحت، صرف یک نوشیدنی خنک و شیرینی‌های خوشمزه ترکی است.

در سال ۲۰۱۳ دولت ترکیه قصد داشت این پارک را تخریب و یادبودی برای سربازان نظامی ترکیه بسازد؛ اما این تصمیم خیلی به مذاق مردم ترکیه خوش نیامد و مردم در این محل تجمع کردند تا اعتراض خود را به گوش دولت برسانند. امروزه پارک گزی پابرجا و سرسبز حضور دارد و مسافران و گردشگران می‌توانند در آن استراحت کنند.

خیابان استقلال مهم‌ترین خیابان منتهی به میدان

اگر دوست دارید در یکی از بهترین خیابان‌های استانبول موسیقی محلی بشنوید، از بهترین شیرینی فروشی‌ها و قهوه فروشی‌ها خوراکی بخرید و در بین بوتیک‌های نفیس، فروشگاه‌ها، کتابفروشی‌ها، گالری‌های هنری، کلاب‌های شبانه و شکلات فروشی‌های استانبول بچرخید و تفریح کنید، حتماً به خیابان استقلال بروید. خیابانی که در تمام ساعات شبانه روز پرهیاهو و شلوغ است. افراد می‌توانند در این خیابان قدم بزنند و از تماشای مغازه‌ها و نمایشگاه‌ها لذت ببرند. بسیاری از و کلیساهای آن مانند کلیسای سنت ماری دراپریس، کلیسای سنت آنتونی پادوا، موزه ودات ندیم تور و موزه مادام توسو در این خیابان قرار دارند.

مسجد تکسیم گل سرسبد بناهای اطراف میدان

در اطراف میدان تکسیم مسجدی زیبا وجود دارد که در سبک آرت دکو با ظرفیت ۹۶۰ نفر و گنبد طلایی ساخته شده است. پروژه ساخت این مسجد باشکوه در سال ۲۰۱۷ آغاز و در ۸ مه ۲۰۲۱ افتتاح شد. در داخل مسجد از کاشی کاری‌های زیبایی برای تزیین استفاده کرده‌اند که شکوه بنا را دوچندان می‌کند. بد نیست بدانید که این بنای زیبا به جز محل عبادت مکانی برای فعالیت‌های فرهنگی هنری نیز هست.

رستوران‌ها و کافه‌های میدان تقسیم

در اطراف میدان تکسیم و خیابان استقلال دست فروش‌ها و چرخ‌های غذا فروشی زیادی وجود دارد که در فصول مختلف سال مشغول به فعالیت هستند و خوراکی‌های خوشمزه‌ای مانند بلال، بلوط کبابی، سیمیت، بستنی، نوعی صدف خام، باقلوای تازه، چای و نوشیدنی محلی آیران را می‌فروشند. پیشنهاد می‌کنیم که در حین پیاده روی و گشت و گذار در میدان تکسیم از این چرخ‌های غذا فروشی خرید کنید و از خوردن خوراکی‌های محلی استانبول لذت ببرید.

اما در اطراف میدان تقسیم استانبول رستوران‌ها و کافه‌های لوکس زیادی وجود دارد که می‌توانند مکانی عالی برای صرف و استراحت باشند. برخی از این کافه و فست فودها زنجیره‌ای و بین المللی هستند و علاه‌بر سرو غذای ملل، با مشتریان به زبان‌های مختلف ارتباط برقرار می‌کنند، برخی دیگر هم فقط غذا‌های ترکی و استانبولی ارائه می‌دهند و فقط با زبان ترکی صحبت می‌کنند. از میانه کافه‌ها و رستوران‌های معروف میدان تکسیم استانبول می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • رستوران اتانتیک
  • سیمیت سرای ترکی
  • خانه فلافل
  • رستوران یمنی
  • کافه تایتانیک
  • کافه استار باکس

مراکز خرید میدان تقسیم

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، در طرف میدان تکسیم استانبول مراکز خرید بی‌نظیری وجود دارد که می‌توانند برای مسافران دوست داشتنی باشند‌. در این مراکز خرید افراد می‌توانند از برترین برندهای ترکیه با مناسب‌ترین قیمت خرید کنند. تجربه‌ای که در سایر نقاط استانبول تکرار نمی‌شود. از بهترین فروشگاه‌های نزدیک میدان تکسیم و خیابان استقلال می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • فروشگاه ماوی
  • فروشگاه کوتون
  • فروشگاه پاستل
  • فروشگاه اچ اند ام
  • فروشگاه مک
  • فروشگاه زارا
  • فروشگاه ال سی وایکیکی

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک میدان تقسیم

موقعیت خوب میدان تکسیم و دسترسی آن به سایر مکان‌های دیدنی و تفریحی استانبول باعث می‌شود که اکثر مسافران این مکان را برای اقامت انتخاب کنند. همچنین وجود وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس، مینی بوس، تاکسی، مترو و تراموا عامل دیگری هستند که باعث می‌شوند این فضا مکانی مناسب برای اقامت مسافران باشد. به همین دلیل بسیاری از هتل‌های معروف در میدان تکسیم شعبه دارند. مواردی مانند هتل مارمارا که ساختمانی بلند و لوکس با چشم اندازی زیبا به میدان تکسیم و تنگه بسفر دارد.

علاوه‌بر هتل‌های مذکور، در اطراف میدان تقسیم استانبول خانه‌ها و سوئیت‌های یک خوابه، دو خوابه، سه خوابه و… نیز وجود دارد که می‌توانید به صورت مستقل در آن‌ها اقامت نمایید. قیمت این سوئیت‌ها بسته به امکانات و ابعادشان بین دو هزار تا ۵۰۰۰ لیر قیمت دارند. البته لازم به ذکر است که این قیمت‌ها برای خانه‌های لوکس و بزرگ‌تر متفاوت می‌شود. اگر هم قصد خرید خانه و آپارتمان‌های ۱۰۰ تا ۵۰۰ متری در میدان تکسیم را داشته باشید باید، سرمایه‌ای حدود پنج هزار لیر تا ۶ هزار لیر ترکیه را در نظر بگیرید.

این میدان کجاست و چگونه به آنجا برویم؟

همان‌طور که در ابتدای مطلب ذکر شد میدان تکسیم در بخش اروپایی استانبول قرار دارند. این موقعیت مکانی باعث می‌شود دسترسی به آن کار سختی نباشد. به‌علاوه این‌که تمامی وسایل حمل و نقل عمومی استانبول مانند مترو، تراموا، تاکسی و اتوبوس در اطراف میدان تکسیم ایستگاه دارند. به عنوان مثال خط M2 مترو حدود ۵۴ متر از دور میدان فاصله دارد. ایستگاه تراموای تکسیم تنها وسیله نقلیه‌ای است که از داخل میدان می‌گذرد و گردشگران را از ابتدا تا انتهای خیابان استقلال می‌برد. ایستگاه تاکسی و چهار ایستگاه اتوبوس هم در فاصله ۱۵۰ متری از شمال میدان قرار گرفته‌اند. بنابراین مسافران و گردشگران هیچ مشکلی برای رفتن به میدان تکسیم نخواهند داشت.

میدان تقسیم استانبول، مکانی عالی برای گشت و گذار و خرید

در این مطلب از فلایتیو میدان تقسیم استانبول، جاذبه‌های تفریحی، رستوران‌های معروف و مراکز خرید نزدیک آن را معرفی و بررسی کردیم. این میدان جاذبه تاریخی بسیار مهمی برای است و این مردم اکثر مراسم‌های مهم خود مانند جشن آزادی ترکیه و جشن سال نو را در میدان تکسیم برپا می‌کنند.

معرفی میدان تکسیم

میدان تکسیم نماد جمهوریت مدرن ترکیه است که به دست آتاتورک رقم خورد. بنای یادبود جمهوری در قلب این میدان قرار دارد و از زمان ساخت آن، میدان تکسیم به محلی برای برگزاری رویدادهای ملی همچون سالگرد استقلال ترکیه و سایر جشن‌ها تبدیل شده است. این منطقه از معماری کاملا متنوعی برخوردار است؛ به‌طوری که در کنار بناهای تاریخی قرن نوزدهم و مساجد کوچک، ساختمان‌های مدرن قد علم کرده‌اند. از آنجا که تکسیم و خیابان‌های آن همیشه مملو از مسافران و افراد محلی است، فضایی شلوغ و پرسروصدا دارد که مشخصه یک کلان‌شهر پرجنب‌وجوش محسوب می‌شود.عمده شهرت میدان تکسیم به انواع رستوران‌، مراکز خرید و هتل‌ها مربوط می‌شود

عمده شهرت این میدان به انواع رستوران، مراکز خرید و هتل‌ها مربوط است که در اطراف آن فعالیت می‌کنند. در ‌این میان وجود خیابان پیاده‌رو استقلال نیز اهمیت و پویایی بیشتری برای تکسیم به وجود آورده است و افراد عاشق خرید، شکم‌گردی و خوش‌گذرانی بازدید از آن را از دست نمی‌دهند. اگر گذرتان به میدان تکسیم افتاد، علاوه بر تماشای کبوترها حتما کافه‌گردی و خرید را تجربه کنید و برای خود خاطره بسازید. در این بخش از استانبول نیز شاهد چرخ‌های فروش نان سیمیت، بلال و شاه بلوط بوداده و… خواهید بود که لذت گشت‌وگذار در این منطقه را دوچندان می‌کنند. هنگام قدم‌زدن احتمالا با گل‌فروش‌ها و هنرنمایی نوازندگان خیابانی نیز مواجه خواهید شد.