راهنمای خرید انواع خودروهای چینی

چه مدل ماشین چینی بخریم؟

همیشه ماشین خریدن یکی از دغدغه‌های مردم بوده و البته یکی از لذت بخش ترین آن‌هاست. شیرینی داشتن یک ماشین برای مسافرت یا برای تردد راحت‌تر در شهر، شیرینی غیرقابل وصفی است؛ که باید آن را تجربه کنید. اما تا رسیدن به این شیرینی راه زیادی در پیش است. خریدن خودرو در این بازار که حدوداً تنوع زیادی دارد کار آسانی نیست.

ما قسمتی از تنوع این بازار را مدیون برندهای چینی هستیم که طرفداران نسبتاً زیادی را به خود اختصاص داده اند. بسیاری از مقالات به معرفی مدل‌های خاص ماشین‌های چینی پرداختند، اما بررسی اجمالی و خدمات پس از فروش و تامین قطعه این خودروها مسئله گنگ و پیچیده ای برای خریداران خودرو می‌باشد. ما در این مقاله سعی می‌کنیم برندهای خودروهای چینی را به طور کلی معرفی کرده و در مورد قطعات و خدمات پس از فروش آنها با شما صحبت کنیم.

معیارهای اصلی برای خرید یک خودرو مناسب چیست؟

برای خریدن خودرو چند معیار اصلی وجود دارد که ما باید در این زمینه‌ها برای خودمان تعیین تکلیف کنیم تا بتوانیم به مدل‌های محدودی از خودروها برسیم و سپس با مقایسه آن‌ها می‌توانیم بهترین انتخاب را داشته باشیم. در ادامه به بعضی از آنها اشاره می کنیم.

قیمت: شاید قیمت اولین و مهمترین پارامتر در خریدن خودرو باشد. چون میزان بودجه‌ای که ما می‌توانیم برای خرید ماشین در نظر بگیریم تنوع انتخاب ما را تعیین می‌کند. ما در حال حاضر در بازار خودرویمان از 100 میلیون تومان تا چند میلیارد تومان ماشین داریم. پس مهمترین چیزی که باید قبل از هر چیز مشخص ‌کنیم قیمت خودرو است که می‌خواهیم بخریم تا بتوانیم این بازه را کوچک و کوچکتر کنیم.

بهترین ماشین چینی ۲۰۲۱ در ایران | بهترین ماشین چینی ارزان قیمت | بی کیفیت ترین خودرو چینی

ظاهر یا قدرت: بعد از تعیین قیمت و رسیدن به چند گزینه باید بدانیم، همین که موتور خودرو ما یک موتور قوی باشد برای ما کفایت می‌کند یا نه بیشتر از یک موتور قوی، ما به یک ظاهر زیبا اهمیت می‌دهیم. احتمال دارد در این بازار متنوع خودروهایی موجود باشد که از نظر قدرت موتوری گزینه مناسبی به نظر برسند، اما زیبایی ظاهری آنها مورد پسند ما نباشد. پس ما باید تعیین کنیم که کدام یک از این موارد برای ما اولویت اول است.

آپشن یا کیفیت: این مورد هم بسیار سلیقه‌ای و منحصر به فرد است. بعضی از ما داشتن یک خودرو ساده اما با کیفیت را ترجیح می‌دهیم. ولی عده‌ای نیز وجود دارند که خودرویشان باید از تمام آپشن‌های روز دنیا بهره ببرد، هر چند که شاید کیفیت ساخت بالا و موتوری قوی نداشته باشد. این یکی از سخت ترین دو راهی های انتخاب خودرو می‌باشد.

خانوادگی یا جوان پسند: یکی دیگر از دوراهی‌ها برای انتخاب خودرو، موارد استفاده از خودرو می‌باشد. مثلاً اینکه خودرو برای جابجایی یک خانواده برای کارهای مسافرتی استفاده می‌شود و یا خودرو برای استفاده یک جوان خریداری شده؟ معمولاً خودروهای خانوادگی باید جادار، صندوقدار و راحت باشند اما خودروهای جوان پسند خودروهای هاچ‌بک و جمع و جور با ظاهر زیبا هستند که استفاده آن‌ها بیشتر درون شهری می‌باشد.

بهترین ماشین چینی ۲۰۲۱ در ایران | بهترین ماشین چینی ارزان قیمت | بی کیفیت ترین خودرو چینی

جغرافیای مورد استفاده: اينکه ما از خودرویمان در کدام جغرافیا و زمین استفاده می‌کنیم هم بسیار مهم است. مثلاً برای استفاده در مناطق کوهستانی و زمین‌های ناهموار بهتر است، از ماشین های شاسی بلند استفاده کنیم اما در مناطق کویری یا جلگه ای و مسطح استفاده از ماشین‌های سواری با مصرف سوخت اقتصادی‌، مناسب‌تر به نظر می‌رسد.

بهترین ماشین چینی ۲۰۲۱ در ایران | بهترین ماشین چینی ارزان قیمت | بی کیفیت ترین خودرو چینی

بازار لوازم یدکی: از آنجایی که خرابی در هر خودرویي غیر قابل انکار است؛ به هنگام خرید یک خودرو قطعاً باید نیم نگاهی به لوازم یدکی خودروهای چینی نیز داشته باشیم تا به هنگام خراب شدن خودرو برای تامین قطعات آن به مشکل نخوریم. ما در ادامه این مقاله به معرفی برندهای خودروهای چینی پرداخته و بازار لوازم یدکی آنها را بررسی خواهیم کرد.

بررسی برند ام وی ام و چری

شرکت چری یکی از اولین برندهای وارد شده به بازار ایران بود که توسط شرکت مدیران خودرو به بازار خودرو ایران ورود کرد. مدیران خودرو با داخلی سازی بعضی از محصولات چری، محصولات این شرکت را با آرم و برند مدیران خودرو یا همان ام وی ام (MVM) به فروش می‌رساند و بعضی دیگر از این محصولات را بدون تغییر نام با همان برند چری وارد بازار می‌کند. اولین همکاری مدیران خودرو و چری به مدل چری QQ3 یا همان ام وی ام ۱۱۰ بر‌می‌گردد که جایگزین خودرو ماتیز بود و این محصول توانست بی رقیب در بازار خودرو ایران یکه‌تازی کرده و مورد استقبال عمومی قرار گیرد.

در حال حاضر مدیران خودرو عموما ماشین های معمولی تر شرکت چری را با نام‌های تجاری ام وی ام مانند خودروهای mvm110, mvm315, mvm530, mvm550, mvm x22, x33, x55 در بازار خودرو ما به فروش می‌رسند و در کنار آن خودروهای آریزو۵، آریزو ۶، تیگو‌۵ و تیگو7 را با برند چری به فروش می‌رساند. این شرکت با تنوع محصولات بالا، بخش عمده‌ای از بازار خودرو ایران را در اختیار دارد و به طور معمول هر سال یک خودرو جدید به بازار ایران عرضه می‌کند.

خدمات پس از فروش و فروش خودروهای ام وی ام به نسبت به بقیه‌ی خودروهای چینی خوب بوده و همچنین تامین قطعات اصلی و شرکتی این خودروها به خوبی انجام شده است. قطعات یدکی خودروهای چری و ام وی ام از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و می‌توان این خودروها را با دید بلند مدت خرید. کیفیت خودرو هایی که با برند چری عرضه می‌شوند بسیار عالی است و به طور معمول این خودروها دارای ۵ سال گارانتی می‌باشند. ولی با توجه به مراجعه خودروها به مراکز تعمیر، خودروهای برند ام وی ام نسبت به خودروهای با برند چری کیفیت معمولی‌تری دارند.

بررسی برند جک

برند جک یا همان خودروسازی جی ای سی (JAC) با قراردادی در سال ۸۸ توسط شرکت کرمان موتور وارد بازار ایران شد. کرمان موتور در سال ۸۹ جک جی 3 (J3) و در سال ۹۲ جک جی 5 (J5) را به بازار ایران عرضه کرد و با استقبال خوبی همراه شد. در حال حاضر خودروهای j5, S3 , S5, S5 facelift و S7 با برند جک در بازار خودرو ما وجود دارند. همچنین وانت تی ۸ (KMC T8) نیز یکی از پیکاپ‌های باکیفیت و تازه وارد شرکت جک می‌باشد. این برند یکی از برندهای محبوب برای خودروهای خانوادگی است؛ که معمولاً خودروهای جادار و مطمئنی را می‌سازد.

در مدل‌های ابتدایی، بعضی محصولات مانند جک اس5 مشکلاتی همچون همخوانی نداشتن موتور و گیربکس در این برند دیده می‌شد؛ که در مدل‌های بعدی یعنی جک اس5 فیس لیفت برطرف شد و در حال حاضر می‌توان کیفیت خودروهای این برند را بسیار خوب ارزیابی کرد که معمولاً ۵ سال گارانتی می‌شوند. نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش این برند توسط شرکت کرمان موتور در بعضی نقاط کم و در بعضی بیشتر است اما بطور کلی می‌توان گفت در این زمینه متوسط می‌باشد؛

اما امان از تامین قطعه این برند که توسط شرکت کرمان موتور بسیار ضعیف انجام شده و معمولاً خودروهای جک با مشکل نبود قطعه اصلی و شرکتی مواجه‌اند. به همین علت در بعضی موارد  قطعات اصلی با چندین برابر قیمت واقعی به فروش می‌رسند. برای جبران شدن این خلاء، وارد کنندگان دست به واردات قطعه این خودرو زده‌اند که در بین آن‌ها هم قطعات اصلی با‌کیفیت دیده می‌شود و هم قطعات تقلبی! پس به هنگام خرید لوازم یدکی جک باید بسیار هوشیار عمل کرد.

بررسی برند لیفان

این برند هم توسط شرکت کرمان موتور وارد بازار ایران شد و اولین قرارداد کرمان موتور با یک خودروسازی چینی در سال ۸۶ بر سر واردات لیفان ۵۲۰ منعقد گردید. این خودرو در ابتدا با خرابی و مشکلات زیادی مواجه شد و کلاً ذهنیت بازار ایران را نسبت به محصولات چینی خراب کرد. اما با ورود مدل‌های لیفان ۶۲۰ و ۸۲۰ و ورود شاسی‌بلندهای X50 و X60 و اخیرا X70 برند لیفان به یکی از قابل اطمینان ترین برندهای چینی بازار ایران تبدیل شد؛ که از کیفیت خوبی برخوردار است.

یکی از مهمترین ویژگی‌های این برند اقتصادی بودن آن است. مثلا خودروی X60 در ابتدای ورود به بازار ایران جزء ارزانترین شاسی بلندهای بازار خودروی ایران بود و می‌شد با یک هزینه کم صاحب یک خودروی شاسی بلند با موتور ۱۸۰۰ شد. به طور کلی کیفیت خودروهای لیفان در دسته متوسط قرار می‌گیرند. با توجه به مبدا این خودرو که شرکت کرمان موتور است باز هم تامین قطعات اصلی و شرکتی برای این خودرو بسیار ضعیف می‌باشد. اما در این مورد نیز با ورود، واردکنندگان و شرکت‌های تولید قطعات داخلی اندکی مشکل تأمین قطعات خودروهای لیفان برطرف شده است. با این حال به دلیل کمبود قطعه شرکتی بهتر است برای تهیه قطعات این برند از فروشگاه های معتبر و مورد اطمینان خرید کنید.

بررسی برند هایما

شرکت خودروسازی هایما یک شرکت نسبتاً قدیمی است که درحال حاضر از زیرمجموعه‌های شرکت FAW می‌باشد. این شرکت با عقد قراردادی در سال ۹۴ با همکاری شرکت ایران‌خودرو وارد بازار ایران شد و دو مدل S5 و S7 را به بازار ایران عرضه کرد. این خودروها علاوه بر کیفیت خوب از ظاهر قابل قبول نیز برخوردارند و با ورودشان با استقبال خوبی مواجه شدند.

با توجه به اینکه اين خودروها توسط شرکت ایران‌خودرو عرضه شده اند، از نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش نسبتا خوبی برخوردارند. اگرچه خیلی از نمایندگی‌های شهرستان‌ها توانایی سرویس دادن به این خودروها را ندارند. اما برای حل این مشکل در هر منطقه یک نمایندگی مخصوص به هایما انتخاب شده است. تامین لوازم یدکی هایما بر عهده شرکت ایساکو است. اما در ابتدای عرضه این خودرو تامین قطعات به خوبی انجام نمی‌شد و دارندگان خودرو دچار مشکل می‌شدند.

ولی رفته رفته تولید قطعات و واردات این قطعات بهتر شد تا این خودروها نیز با مشکل قطعات روبرو نباشند. به طور کلی قطعات یدکی خودروهای هایما قطعات گران قیمتی هستند. مثلاً دسته موتورهای هایما حدود ۳ میلیون تومان قیمت دارند که به نسبت خودروهای دیگر گران‌تر است. اما در کنار گرانی، خودروهای هایما از قطعات فابریک و یدکی با کیفیتی برخوردارند و کیفیت خودروهای هایما کیفیت بسیار مطلوبی می‌باشد.

بررسی برند دانگ فنگ

شرکت دانگ فنگ یکی از بزرگترین خودروسازی های چینی می باشد که در زمینه های مختلفی فعالیت دارد. این برند با خودرو اچ سی کراس (H30 cross) در سال ۹۵ با همکاری شرکت ایران‌خودرو وارد بازار ایران شد و با استقبال گسترده و خوبی مواجه گردید. در کنار این مدل مدل s30 نیز وارد کشور شد كه نسخه صندوق‌دار اچ سي كراس بود. اما به تعداد بسیار محدودی عرضه گردید و مانند برادرش اچ سی کراس معروف نشد. مدل اچ سی کراس این برند با قیمت پایین و امکانات خوب از جمله گیربکس اتوماتیک توانست محبوبیت زیادی در بازار ایران کسب کند.

اما در حال حاضر این خودرو توقف تولید شده و نسخه صفر کیلومتر آن دیگر در دسترس نیست. از نظر قطعات نیز در ابتدا بسیار قطعات کمیاب و گران بود. اما رفته رفته با تولید این لوازم یدکی اچ سی کراس در داخل و واردات بیشتر، وضعیت قطعه برای این خودرو بهتر شد. همچنین مشترک بودن موتور TU5 این خودرو با دیگر محصولات ایران‌خودرو باعث می‌شود که از نظر قطعات حساس موتوری این خودرو تامین باشد و قطعات آن نیز از کیفیت خوبی برخوردار باشند.

بالاخره کدام خودرو چینی را انتخاب کنیم؟

حالا که در انتهای خواندن این مقاله هستیم با برندهای مختلف خودروهای چینی آشنایی خوبی پیدا کرده‌ایم و علاوه بر آن دوراهی‌ها و معیارهای خریدن یک ماشین خوب و کارآمد را می‌دانیم. از اینجا به بعد راه هر کس منحصر به فرد خواهد بود و شما باید با مشخص کردن معیارهای شخصی خودتان و شناخت برندهای مختلف، بهترین خودرو مورد نظر خود را انتخاب کنید. امیدواریم توانسته باشیم در این راه کمک هرچند کوچکی به خرید بهتر شما کرده باشیم.