اقتصادیکسب و کار جدید

راهنمای خرید محصولات فولادی

در هنگام خرید محصولات فولادی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

در این مقاله تهران آهن تولیدکننده انواع میلگرد و انکر بولت قصد دارد به موضوعات مهمی در خصوص خرید محصولات فولادی و قیمت اهن بپردازد. دلیل اهمیت نکات حین خرید محصولات فولادی، کاربرد این محصولات در صنایع است. محصولات فولادی از جمله مصالح پرکاربرد و مهم مورد استفاده در صنایع مختلف از جمله صنعت ساخت‌وساز هستند.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد این محصولات شامل مقاومت بالا، قابلیت بازیافت و استحکام و دوام زیاد موجب شده تا در بسیاری از صنایع مانند خودروسازی، حمل‌ونقل، ساختمان‌سازی، تولید ماشین‌آلات، زیرساخت‌ها و بسته‌بندی‌ها به کار برده شوند. انتخاب محصول مناسب، با کیفیت بالا و مشخصات مورد نیاز پروژه، نیاز به داشتن آگاهی دارد که در این مقاله سعی کردیم به آن بپردازیم. پس قبل از اقدام برای خرید محصولات فولادی، حتما این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

آموزش خرید و فروش آهن آلات | بهترین زمان خرید آهن | خرید آهن از کارخانه

    شناسایی محصولات فولادی

از جمله عواملی که موجب می‌شود تا سازه‌های فولادی مورد توجه افراد قرار گیرند، مقرون‌به‌صرفه بودن، دوام و استحکام و جذابیت آن‌ها است، پس در خرید محصولات فولادی باید به این نکات توجه کرد. شناسایی محصولات فولادی از جمله میلگرد، تیرآهن، نبشی و … می‌تواند به شما کمک نماید تا متناسب با نوع پروژه خود، محصول را انتخاب و خریداری نمایید. چنانچه محصولی اشتباه خریداری شود می‌تواند موجب بروز خسارات مالی و جانی جبران‌ناپذیری شود.

به عنوان مثال میلگرد و تیرآهن از محصولات فولادی قابل‌استفاده در صنعت ساختمان‌سازی به شمار می‌روند. این در حالی است که شمش‌ها در صنایع فولادی به عنوان ماده اولیه تولید محصولات دیگر در کارخانه‌های تولیدکننده به‌کار برده می‌شوند. پروفیل‌ها نیز در انواع مختلف به منظور تولید درب و پنجره‌های پروفیلی و چهارچوب‌ها استفاده می‌شوند. بنابراین باید ویژگی‌های هریک و کاربرد آن‌ها را بشناسید و در جای درست خود به کار ببرید.

    توجه به نوع و میزان تقاضای محصولات فولادی

پس از آشنایی با انواع محصولات فولادی شما باید تصمیم بگیرید که متناسب با نوع پروژه کاری خود چه نوع محصول فولادی را نیاز دارید. پس از آن باید به عنوان یک مسئول خرید بدانید از این محصول چه مقدار و چه نوع کیفیتی را نیاز دارید؟ به عنوان مثال میلگردها در انواع مختلف A1 تا A4 و ورق‌های فولادی با استانداردهای ST37، ST12 و … توسط تأمین کنندگان تولید و روانه بازار می‌شوند.

    بررسی قیمت محصولات فولادی در بازار

یکی از مواردی که می‌تواند در هزینه‌های پایانی پروژه صرفه‌جویی کند، توجه و بررسی فاکتور قیمت محصولات است که البته در خرید محصولات فولادی به این مورد توجه جدی میشود. اگر شما به عنوان مسئول خرید یا پیمانکار پروژه بخواهید متناسب با بودجه اختصاص داده‌شده به خرید محصولات این کار را انجام دهید؛ قطعا به دنبال یک محصول با کیفیت و البته قیمت مناسب خواهید بود. اگر بتوانید محصول را با قیمت کمتری خریداری کنید، ضمن اینکه می‌توانید مقدار بیشتری از محصول فولادی را تهیه کنید، تا مقدار زیادی در هزینه‌های مصرفی هم صرفه‌جویی خواهید کرد. هر محصول متناسب با برند تولیدکننده، ماده اولیه استفاده‌شده و … می‌تواند قیمت متغیر داشته باشد.

    بررسی کیفیت محصولات فولادی

استفاده از مواد اولیه مرغوب در ساخت محصولات فولادی و کیفیت آن‌ها تاثیر مستقیمی خواهد داشت. بهره‌مندی از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات به‌روز، به کارگیری نیروی کارآمد، حمل‌ونقل مناسب و استفاده از تکنولوژی و فناوری می‌تواند در ساخت محصول باکیفیت نقش به سزایی داشته باشد. هنگام تهیه و خرید یک محصول فولادی باکیفیت توجه به برند تجاری تولیدکننده منجر به خرید بهینه خواهد شد.

    شناسایی تولیدکنندگان برتر محصولات فولادی

صنعت فولاد طی سال‌های اخیر در کشور ما ایران رشد مناسبی داشته، به نحوی که توانسته رتبه دهم جهانی را بین تولیدکنندگان محصولات فولادی در جهان به خود اختصاص دهد. از طرفی تعداد تولیدکنندگان روزبه‌روز در حال افزایش است که توانسته‌اند محصولات مرغوب و با کیفیت بالا را تولید و به بازار عرضه کنند. بهترین تولیدکنندگان این محصولات در ایران از قرار زیر هستند:

– ذوب‌آهن اصفهان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خاورمیانه با تولید محصولات با کیفیت بالا

– کارخانه فولاد مبارکه اصفهان با تولید انواع ورق‌های فولادی، لوله و پروفیل باکیفیت و مرغوب در سطح خاورمیانه

– کارخانه فولاد ظفر بناب، تولیدکننده انواع میلگرد مانند میلگرد ساده Ck45 ، نبشی و ناودانی و تامین نیاز نواحی شمال غرب کشور

– کارخانه فولاد صبا زاگرس واقع در چهار محال و بختیاری با هدف تولید انواع میلگرد در ابعاد استاندارد ملی

– کارخانه فولاد میانه آذربایجان به منظور تولید میلگرد، نبشی و ناودانی به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات فولادی در منطقه شمال غرب کشور

– کارخانه فولاد خراسان به منظور تامین نیاز استان‌های شمال شرقی کشور به انواع محصولات فولادی

    توجه به کاربرد محصولات فولادی

با توجه به گستردگی کاربرد محصولات فولادی در صنایع مختلف مانند ساختمان‌سازی، خودروسازی، حمل‌ونقل، زیرساخت‌ها و … و همچنین تنوع قطعات موجود در بازار، هنگام خرید محصولات فولادی باید دقت داشته باشید که محصول برای چه کاربردی و موقعیتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در صورت انتخاب و خرید محصول فولادی نامناسب با آسیب‌های جانی و مالی مواجه خواهید شد که جبران‌ناپذیر خواهند بود.

    شناسایی شرکت‌های معتبر فروش

همان‌طور که گفته شد، تولیدکنندگان بسیاری در سطح کشور مشغول به تولید انواع محصولات فولادی هستند. شناسایی و خرید از این کارخانه‌ها کار چندان آسانی نیست؛ به همین علت برای داشتن یک خرید مطمئن و راحت، می‌توانید از طریق شرکت‌های معتبر بازرگانی که به عنوان نمایندگی فروش کارخانه‌ها فعالیت دارند، خرید خود را انجام دهید. این نمایندگی‌ها با بهره‌مندی از کارشناسان باتجربه و آگاه در زمینه فروش محصولات فولادی می‌توانند با شناخت کافی از کیفیت و قیمت انواع محصولات فولادی ضمن ارائه مشاوره سودمند، به عنوان یک پشتیبان تا پایان خرید همراه شما باشند.

راهنمای خرید انواع محصولات فولادی

پس از بررسی و شناخت نکات قابل‌ توجه در هنگام خرید محصولات فولادی، می‌خواهیم به صورت جداگانه در مورد خرید هر یک از محصولات اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

خرید میلگرد

میلگرد به عنوان یکی از پرکاربردترین محصولات مورد استفاده در صنعت ساختمان‌سازی در انواع مختلف A1، A2، A3 و A4 بر اساس استانداردهای جهانی و ملی تولید می‌شود. توجه به نوع میلگرد و کاربرد آن نقش مهمی در خرید این محصول خواهد داشت. به عنوان مثال میلگرد A1 در ساختمان‌سازی کاربرد خاصی ندارد. علاوه بر نوع و کاربرد میلگرد، توجه به مقدار وزنی آن و نزدیک بودن به مقدار موجود در اشتال، برند تولیدکننده و حک شدن نام اختصاری کارخانه تولیدکننده از جمله مهم‌ترین نکات برای خرید این نمونه از محصول فولادی است.

خرید تیرآهن

تیرآهن یکی دیگر از مصالح مورد استفاده در پروژه‌های عمرانی است که بیشتر وظیفه تحمل بار واردشده به ساختمان و انتقال آن به سایر قسمت‌ها را بر عهده دارد. شناخت 4 نوع تیرآهن IPB، INP، IPE و CNP یا لانه زنبوری و کاربرد آن‌ها در ساختمان‌سازی، اولین نکته خرید تیرآهن به شمار می‌رود. محاسبه وزن تیرآهن متناسب با هر بندیل و تعداد شاخه‌های موجود در آن، کیفیت محصول، اندازه و ابعاد، قیمت بازار جهانی و به‌روز، میزان تقاضا و هزینه‌های حمل‌ونقل از نکات دیگری هستند که هنگام خرید تیرآهن باید مورد توجه قرار گیرند.

خرید پروفیل

پروفیل‌ها در دو نوع باز و بسته از ورق‌های فولادی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. توجه به طبقه‌بندی پروفیل و کاربرد آن‌ها در ساخت دوچرخه، لوازم‌خانگی، مبلمان سازی و صنعت کشاورزی، اولین نکته مهم در خرید پروفیل است. میزان ضخامت و قیمت پروفیل، برند تولیدکننده و درنهایت کیفیت محصول نهایی از مواردی هستند که در خرید پروفیل اهمیت دارند.

خرید نبشی

شناسایی انواع نبشی (L و V) متناسب با زاویه قرارگیری بال‌ها، وزن نبشی (سبک و سنگین) و همچنین روش تولید (نور سرد یا گرم) از فاکتورهای مهم در خرید نبشی به شمار می‌روند.

خرید ورق سیاه، ورق گالوانیزه و ورق روغنی

تولید ورق سیاه از اسلب موجب می‌شود تا این محصول با گرید یا درجه‌بندی‌های مختلف مانند ST52 یا ST37 تولید و به بازار عرضه شود. توجه به گریدهای ورق سیاه و کاربرد آن‌ها، نقش به سزایی در خرید خواهند داشت.

ورق گالوانیزه در اثر روکش نمودن ورق سیاه با فلز روی به وجود می‌آید. در نتیجه میزان مقاومت و دوام آن در کاربردش تاثیر گذار خواهد بود که همین امر در هنگام خرید بیشتر مورد توجه مصرف‌کننده قرار می‌گیرد.

ورق روغنی در اثر عبور ورق سیاه از بین چند غلتک با ضخامت بسیار کم ساخته می‌شود و نیاز به چند بار اسیدشویی دارد. بنابراین توجه به میزان ضخامت ورق روغنی و کاربرد آن از مهم‌ترین نکات خرید این محصول فولادی به حساب می‌آید.

سخن پایانی

داشتن آگاهی در مورد نکات خرید محصولات فولادی به شما کمک می‌کند تا ضمن خرید یک محصول باکیفیت بتوانید با یک انتخاب بهینه، تا حد زیادی در هزینه‌های مصرفی خود صرفه‌جویی کنید. محصولات فولادی از جمله مهم‌ترین مصالح کاربردی در صنایع متعدد مانند ساختمان‌سازی، خودروسازی، تولید لوازم‌خانگی، حمل‌ونقل، زیرساخت‌ها و … به شمار می‌روند.