بین المللکسب و کار جدید

چگونه می‌توانید به‌عنوان یک مهاجر در کشور سوئیس زندگی کنید؟

شرح مهاجرت به سوئیس از صفر تا صد

سالانه افراد زیادی قصد دارند که به کشورهای اروپایی از جمله سوئیس مهاجرت کنند. فراوانی فرصت‌های شغلی، نرخ بیکاری پایین و امکان استفاده از امکانات زندگی در این کشور، از دلایل افزایش تعداد مهاجران است. با توجه به نمودارها و پیش‌بینی کارشناسان، در سال 2023 این کشور از گزینه‌‌های اصلی برای مهاجرت است. با توجه به اینکه نرخ بیکاری در سوئیس 2 درصد است و تورم بسیار کمی دارد، این پیش‌بینی ممکن است محقق شود.

تجربه زندگی در سوئیس | حداقل سرمایه برای مهاجرت به سوئیس | حقوق ماهیانه پناهندگی در سوئیس

مقاله پیشنهادی: چگونه وقت سفارت اسپانیا بگیریم؟

نرخ بیکاری در سوئیس

با توجه به بالابودن میانگین هزینه زندگی در این کشور، افراد در ابتدای ورود به این کشور شرایط دشواری را تجربه خواهندکرد. فرقی ندارد که مهاجرت شما از چه نوعی باشد، در هر صورت باید برای پرداخت هزینه‌های اولیه اقامت خود در این کشور، تمکن مالی مناسبی داشته‌باشید. بعد از اخذ اقامت و پیدا کردن شغل مناسب، شرایط شما بهتر می‌شود؛ زیرا شما متناسب با افرادی که را دارند، حقوق دریافت خواهیدکرد.

راه های مهاجرت به سوئیس کدامند؟

روش‌های مختلفی برای مهاجرت به کشورهای اروپایی وجود دارد که اغلب با هم مشابه هستند. سوئیس یک کشور مرفه و ثروتمند اروپایی است که شرایط فوق‌العاده‌ای را برای کار و سرمایه‌گذاری دارد؛ اما در عین حال یک کشور گران از نظر زندگی محسوب می‌شود. به این معنی که درآمد شما در این کشور از سایر کشورها در جهان بالاتر است؛ اما هزینه‌های زندگی نیز بیشتر از کشورهای دیگر است! شاخص آزادی اقتصادی این کشور نیز از کشورهای دیگر که عضو اتحادیه اروپا هستند، بیشتر می‌باشد. با انتخاب روش مناسب، امکان مهاجرت به صورت قانونی برای شما فراهم می‌شود. این روش ها عبارت اند از:

  • مهاجرت از طریق تحصیل
  • مهاجرت از طریق کار
  • مهاجرت از طریق سرمایه گذاری
  • مهاجرت از طریق ازدواج
  • مهاجرت و اخذ تابعیت از طریق تولد
  • مهاجرت از طریق الحاق به خانواده
  • مهاجرت از طریق پناهندگی

مهاجرت تحصیلی به سوئیس

مهاجرت به سوئیس از طریق تحصیل نیز یکی از روش‌های اخذ اقامت این کشور است. هزینه تحصیل در این کشور پایین است و نظام آموزشی آن بسیار باکیفیت می‌باشد. این روش مهاجرتی ساده‌تر از شیوه‌های دیگر است و به همین دلیل تقاضا برای آن بیشتر می‌باشد. در کشور سوئیس از نظام آموزشی بولونیایی استفاده می‌شود و تحصیل برای شهروندان آن رایگان و اجباری است. در سوئیس می‌توان با زبان انگلیسی در دانشگاه‌های بین‌المللی تحصیل کرد؛ اما به طور کلی زبان آموزشی این کشور شامل آلمانی، ایتالیایی، فرانسوی و رومانیایی می‌باشد.

باید به این نکته توجه کنید که آموزش اجباری در مدارس سوئیس 9 سال است. آموزش مدارس شامل دوره ابتدایی به مدت 4 الی 6 سال و دوره متوسطه به مدت 3 تا 5 سال است. تحصیل در دبیرستان در این کشور اجباری نیست و مدت زمان آن در حدود 3 تا 4 سال می‌باشد. دبیرستان علمی و فنی‌وحرفه‌ای شرایط متنوعی دارند و هر کدام طیف گسترده‌ای از دانش‌آموزان را پرورش می‌دهند. دانش‌آموزان از سراسر دنیا نیز می‌توانند در مدارس بین‌المللی این کشور تحصیل کنند. برخی از مدارس شبانه‌روزی برای مهاجرت عبارت است از:

  • مدرسه INSTITUT AUF DEM ROSENBER در سنت گالن
  • مدرسه HOVHALPINES INSTITUT FTAN در گراوبوندن
  • مدرسه BRITISH INTERNATIONAL SCHOOL در مونتانا
  • مدرسه LYCEE TOPFFER در ژنو
  • مدرسه INSTITUT LA GRUYERE در گرییر

مهاجرت به سوئیس و تحصیل در دانشگاه های آن

کشور سوئیس برای مهاجرت دانشجویان بین‌الملل شرایط متنوعی ارائه داده که یکی از آن‌ها، اخذ ویزای تحصیلی است. دانشجویان برای مهاجرت به این کشور، قبل از اخذ ویزا تحصیلی باید دنامه پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه های این کشور دریافت کنند. در این کشور دانشگاه‌های متعددی وجود دارند که در رده استانی، فدرال، علوم کاربردی و فنی و حرفه‌ای دسته‌بندی می‌شوند. در صورتی که دانشگاه خصوصی باشد تنها برای تحصیلات تکمیلی خدمات ارائه می‌دهد.

برای تحصیل در رشته‌هایی مانند پزشکی و دندانپزشکی باید از یک سری قوانین و الزامات که توسط دولت این کشور تنظیم می‌شوند، پیروی کنید. در دانشگاه‌های سوئیس بر طبق بولونیا، طول دوره کارشناسی 3 سال، مقطع ارشد 2 سال و مقطع دکتری نیز 4 سال می‌باشد. در این کشور سه دانشگاه برتر برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد که عبارت است از:

دانشگاه فدرال تکنولوژی سوئیس (Swiss Federal Institute of Technology)

یکی از دانشگاه‌های برتر کشور سوئیس که دارای رتبه 7 جهانی است، موسسه فدرال تکنولوژی است. برای مهاجرت به کشور سوئیس باید قبل از اخذ ویزای تحصیلی، از این دانشگاه پذیرش بگیرید. این موسسه غیرانگلیسی جزو 10 دانشگاه برتر اروپا است و هر ساله دانشجویان بسیار زیادی را پذیرش می‌کند. دانشگاه تکنولوژی در سال 1855 در زوریخ سوئیس تاسیس شد. از زبان آلمانی برای تحصیل در مقطع کارشناسی و زبان انگلیسی در مقطع ارشد در این دانشگاه استفاده می‌شود.

دانشگاه پلی‌تکنیک لوزان (Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne)

یکی از موسسات برتر در کشور سوئیس، دانشگاه پلی‌تکنیک در لوزان است. این دانشگاه در سال 1853 تاسیس شد و به عنوان دومین موسسه پلی‌تکنیک در کشور سوئیس شناخته‌می‌شود. رتبه جهانی آن 20 است و بیشتر دوره‌ها در آن به زبان فرانسوی ارائه می‌شوند؛ زیرا شهر لوزان در بخشی از سوئیس قرار دارد که زبان اصلی آن فرانسوی است.

دانشگاه زوریخ (University of Zurich)

برای مهاجران سوئیس یک دانشگاه بین‌المللی دیگر در شهر زوریخ وجود دارد که به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه در این کشور شناخته‌شده‌است. با رتبه 78 جهانی، این دانشگاه مقصد اصلی بسیار از کسانی است که قصد دارند به سوئیس مهاجرت کنند. با توجه به ارائه طیف وسیعی از رشته‌های تخصصی، این دانشگاه قطعا پذیرش بیشتری دارد.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی سوئیس

بعد از اخذ پذیرش و اپلای در دانشگاه‌های سوئیس، باید مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی ارائه شوند. جالب است بدانید که در صورت دریافت پذیرش از دانشگاه‌های این کشور، شانس شما برای دریافت ویزای تحصیلی 90 درصد است! کسانی که قصد رفتن به سوئیس از طریق تحصیل را دارند، باید مدارک لازم را برای درخواست ویزا ارائه دهند که عبارت است از

  • ارائه برگه درخواست ویزای تحصیلی
  • عکس برای گذرنامه
  • ارائه پاسپورت دارای اعتبار 90 روزه
  • برگه انگیزش‌نامه
  • ارائه پروپوزال تحقیقاتی
  • ارائه برگه تاییده سوپروایزر
  • توصیه‌نامه از اساتید قبلی
  • ارائه مدرک تحصیلی به همراه ترجمه
  • ارائه گواهی سلامت
  • هزینه درخواست ویزای تحصیلی
  • ارائه رسید پرداخت شهریه دانشگاه مورد نظر
  • گواهی تمکن مالی

هزینه تحصیل در کشور سوئیس چقدر است؟

همانطور که ذکر شد یکی از مدارکی که باید برای مهاجرت به سوئیس از طریق تحصیل ارائه دهید، گواهی تمکن مالی است. این گواهی میزان سپرده بانکی شما برای هزینه دوران تحصیل را نشان می‌دهد. شما در کشور سوئیس می‌توانید در سه نوع دانشگاه تحصیل کنید. با توجه به نوع دانشگاه، هزینه نیز متفاوت است. به همین دلیل باید بر اساس نوع دانشگاه، هزینه تحصیل در مقطع مورد نظر مشخص شود.

اگر قصد تحصیل در مدارس بین‌المللی سوئیس را دارید، باید دانید این نوع مدارس خصوصی هستند و هزینه تحصیل در آن‌ها بین 50 تا 120 هزار یورو است. برای کسانی که قصد تحصیل در مقاطع بالاتر مانند لیسانس و فوق‌لیسانس را دارند نیز، هزینه تحصیل متفاوت است. در صورتی که دانشگاه دولتی باشد برای تحصیل در مقطع لیسانس، باید سالانه مبلغ 800 تا 1300 یورو به دانشگاه پرداخت شود. برای فوق‌لیسانس یا همان کارشناسی ارشد نیز باید در حدود 1600 یورو سالانه پرداخت شود.

معمولا هزینه تحصیل دکتری در سوئیس به صورت بورسیه است. همچنین ممکن است با توجه به نوع دانشگاه، کمک‌هزینه نیز به دانشجو داده شود. دانشجویان دکترا در این مقطع باید کارهای تحقیقاتی انجام دهند و برای آن حقوق دریافت خواهندکرد. اطلاع از این هزینه‌ها می‌تواند برای کسانی که قصد مهاجرت را از طریق ادامه تحصیل دارند، مفید باشد.

روش مهاجرت به سوئیس از طریق کار

یکی از بهترین روش‌ها برای مهاجرت در سوئیس، اخذ ویزای کاری می‌باشد. شما با دریافت این ویزا، می‌توانید در این کشور شغل مناسبی را پیدا کنید و بتوانید در آینده نزدیک اقامت سوئیس را اخذ کنید. برای کار در سوئیس باید یک کارفرما در این کشور شما را استخدام کند و این موضوع را به مقامات اطلاع دهد. معمولا شرایط پیدا کردن کار برای شهروندان این کشور و شهروندان اتحادیه اروپا راحتتر از متقاضیان خارجی است.

برای مهاجرت و کار در این کشور باید قبل از هرچیز مجوز کار در این کشور را کسب کنید. بر اساس سهمیه‌بندی جذب نیرو در سال 2017 دو نوع مجوز B و L برای متقاضیان کار صادر شده است. در این راستا نیروی ماهر، متخصص و مدیران برای کار در این کشور نیاز به مجوز دارند که بر اساس این سهمیه‌بندی مشخص می‌شود. مهاجرت پزشکان به سوئیس نیز از طریق ویزای کار امکان پذیر است.

یکی از مدارک مورد نیاز برای کار در این کشور، ارائه مدرک تحصیلی از دانشگاه معتبر است. همچنین باید در زمینه مورد نظر چندین سال تجربه داشته‌باشید. به همین دلیل کارفرمای سوئیسی باید ثابت کند که کسی در اتحادیه اروپا این شرایط را ندارد، تا بتواند یک شخص خارجی را استخدام کند! تنها در این حالت امکان اخذ وجود دارد. برای کار در این کشور ممکن است مجوزهای کوتاه‌مدت و بلند‌مدت در بازه زمانی 3 تا 12 ماه صادر شوند. با توجه به نرخ پایین بیکاری در این کشور، اگر از طریق تحصیل به سوئیس مهاجرت کنید، شرایط برای پیدا کردن شغل مناسب بهتر است. مهاجرت کاری به سوئیس بهترین گزینه برای اخذ اقامت این کشور است.

روش مهاجرت به سوئیس از طریق سرمایه گذاری

شما از طریق سرمایه‌گذاری نیز می‌توانید به مهاجرت کنید. این روش مزایای بسیاری زیادی دارد که موجب محبوبیت آن نزد متقاضیان شده است. در صورت مهاجرت به این کشور از طریق سرمایه‌گذاری، شما می‌توانید بدون ویزا به تمام کشورهای قاره اروپا سفر کنید. این کشور مقصدی خوبی برای کسانی است که از تمکن مالی مناسبی برخوردار هستند و قصد سرمایه‌گذاری در این کشور را دارند. این افراد با خرید ملک در سوئیس می‌توانند کانتون خود را انتخاب کنند. در صورتی که از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا برای سرمایه‌گذاری در سوئیس اقدام می‌کنید، باید از دو روش برای اخذ اقامت استفاده کنید

  • سرمایه‌گذاری در سوئیس از طریق ثبت شرکت (مناسب شرکت‌های بزرگ)
  • سرمایه‌گذاری در سوئیس از طریق پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (مناسب برای بازنشستگان)

معمولا تجار با ثبت شرکت در سوئیس، اقامت دائم این کشور را دریافت می‌کنند. همچنین افراد ثروتمند بازنشسته نیز بهتر است از روش دوم یعنی سرمایه‌گذاری از طریق پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، را انتخاب کنند. در هر صورت باید فعالیت یک شخص خارجی در سوئیس، منجر به رشد و توسعه اقتصادی این کشور شود. به همین دلیل شرکت‌ها و افراد ثروتمند برای مهاجرت به این کشور می‌توانند از این روش‌های سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

این افراد می‌توانند از طریق اقامت خودحمایتی یا همان اقامت تمکن مالی، سالانه مبلغ 150 هزار فرانک سوئیسی را به عنوان مالیات پرداخت کنند. البته این مبلغ با توجه به نوع کانتون ممکن است متفاوت باشد. این روش برای کسانی که تاجر، ثروتمند و بازنشسته هستند، راه مناسبی برای سرمایه‌گذاری در سوئیس به حساب می‌آید. از طریق خرید ملک نیز برای این افراد گزینه خوبی می‌باشد.

مهاجرت از طریق ازدواج

یکی از روش‌های آسان برای مهاجرت، ازدواج است. اگر یک شخص با شهروند سوئیسی ازدواج کند، می‌تواند با این روش، به این کشور مهاجرت کند. این شخص در صورتی که به مدت 3 الی 5 سال اقامت سوئیس داشته‌باشد، بدون نیاز به یادگیری زبان، می‌تواند درخواست پاسپورت سوئیس را بدهد. برای این نوع مهاجرت و اخذ اقامت، باید شخص شرایط زیرا را داشته‌باشد.

  • رعایت قوانین و مقررات کشور سوئیس
  • تطبیق خود را شیوه زندگی در این کشور
  • اثبات عدم خطر برای امنیت سوئیس
  • اخذ مجوز از اداره مهاجرت این کشور

برای ازدواج با یک شهروند سوئیسی، شخص باید دارای 18 سال تمام باشد. هر دو طرف باید مجرد باشند و ازدواج باید با حضور مامور مهاجرت انجام شود. فردی که با یک شخص غیرسوئیسی ازدواج ‌کند و از این طریق برای وی ویزا دریافت ‌کند، باید تمکن مالی برای زندگی همسر و خود را داشته‌باشد. مهاجرت از طریق ازدواج، نسبت به سایر کشور های اروپایی دارای قوانین سخت‌گیرانه کمتری است.

روش مهاجرت به سوئیس و اخذ تابعیت از طریق تولد

دو قانون برای مهاجرت و اخذ تابعیت از طریق تولد وجود دارد: قانون خون و خاک. در قانون خاک اگر یک کودک در کشوری متولد شود، والدین وی می‌توانند بدون فوت وقت برای او پاسپورت آن کشور را بگیرند؛ اما در قانون خون، تابعیت کودک متولدشده بر اساس تابعیت پدر و مادر وی تعیین می‌شود. اخذ تابعیت سوئیس از طریق تولد، تنها از طریق قانون خون ممکن است. به این معنی که به کودکی که در خاک این کشور متولد شود، تابعیت داده نخواهدشد و این قانون دقیقا برخلاف قوانین آمریکا است. در صورتی که یکی از والدین سوئیسی باشند، کودک نیز تابعیت این کشور را اخذ خواهد کرد.

روش مهاجرت به سوئیس از طریق الحاق به خانواده

ویزای همراه سوئیس نیز می‌تواند یک گزینه مناسب برای مهاجرت به این کشور باشد. اگر یکی از اعضای خانواده شما در این کشور اقامت داشته ‌باشد. مهاجرت از این طریق مراحل ساده‌تری دارد؛ اما باید فردی که در سوئیس است از تمکن مالی مناسبی برای دعوت شما، برخوردار باشد. این نوع ویزا برای والدین نیز قابل استفاده است. کسانی که از راه‌های مختلف به سوئیس مهاجرت کرده‌اند نیز می‌توانند از طریق ویزای الحاق به خانواده، والدین خود را به کشور سوئیس ببرند. علاوه بر این می‌توان خواهر و برادر، همسر و فرزند (زیر 18 سال) را نیز، با این روش به سوئیس برد.

منبع:

https://spainvisa-iran.com/book_appointment.php