سرمایه لازم برای راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی چقدر است؟

عناوین این خبر پنهان کردن عناوین

صفر تا صد مراحل راه اندازی یک کسب و کار خانگی

من در این مقاله سعی کرده‌ام صفر تا صد مراحل راه اندازی یک کسب و کار خانگی را از ابتدایی‌ترین مراحل، یعنی پیدا کردن ایده‌‌های سودآور، تا اجرای آن بررسی کنم و برای هر مرحله از آن راهکارهای عملی ارائه دهم. منظور من از راهکارهای عملی این است که مسائل مطرح شده در این نوشته طوری بیان شده‌اند تا قصد راه اندازی هر کاری را که داشته باشید، از آن‌ها استفاده کنید. فرقی هم نمی‌کند کارتان به سادگی ساخت یک پیج فروش کاکتوس در اینستاگرام باشد یا به بزرگی ایجاد یک امپراتوری در دنیا مثل اپل. پس از پایان خواندن این مقاله متوجه می‌شوید چطور بدون صرف هزینه‌ زیاد، از طریق علایق‌تان به پول برسید.

نوشتن این مقاله حاصل تجربه، تحقیق و مطالعه بیش از دو سال است. خود من الان که مشغول نوشتن هستم، برگه استعفایم از اداره را آماده کرده‌ام و قصد راه اندازی کسب و کارم را دارم و برای طراحی سایت خود از سایت ساز آنلاین استفاده خواهم کرد. من برای نوشتن این مطالب زندگی کاری بسیاری از مدیران و رهبران موفق جهان را خوانده‌ام و تجربیات و رازهای موفقیت آن‌ها را برای‌تان آماده کرده‌ام. اگر موافق باشید در ابتدا با داستان زندگی یکی از همین افراد شروع کنیم.

اندازی کسب | سرمایه لازم | کسب و کار

داستان موفقیت کسب و کار خانگی یک فرد بی‌خانمان!

اگر از آدم‌ها بپرسید چرا قادر نیستند کاری را انجام دهند، همیشه پاسخی آماده از آستین‌شان در می‌آوردند. راه شکستن این حلقه این است که بگویید اگر می‌توانستید آن کار را انجام دهید چه می‌شد؟

یکی از دلایل عدم موفقیت مردم در زندگی این است که رمز موفقیت در انجام کارها دشوار است و بیان هدف هم برای‌شان کار سختی است.

برای آن‌ها طفره رفتن از انجام کارها ساده‌تر است و به جای برنامه‌ریزی برای زندگی به این می اندیشند که چگونه زندگی‌شان را تامین کنند.

با این حال هنوز آدم‌های زیادی در دنیا هستند که سبک زندگی و موفقیت‌شان برای ما الهام بخش باشد.

آدم‌هایی که شرایط بد، کمبود سرمایه و مشکلات عدیده خود را برای موفق نشدن بهانه نمی‌کنند و با چنگ و دندان به آن می‌رسند.

اراده فولادی

در بین این افراد اگر قرار باشد اراده فولادی استیو جابز، ثروث آفرینی بیل گیتس و ذوق خلاقانه جف بزوس (Jeff Bezos موسس شرکت آمازون) در زمینه کسب و کار را فرازمینی و دست نیافتی بدانیم، باز هم افراد دیگری در دنیا هستند که شاید روزی هم سطح ما بوده باشند.

کسب و کار خانگی رابرت هرجاوک

یکی از این افراد که احتمالا تا حالا اسم او را هم نشنیده‌اید، رابرت هرجاوک (Robert Herjavec) است. او تنها هشت سال داشت که بخاطر فرار پدرش از زندان، مجبور شد همراه خانواده مهاجرت کند.

آن‌ها از کرواسی به کانادا رفتند و در زیر زمین خانه یکی از آشناهای‌شان ساکن شدند.

شرایط زندگی در آنجا برای خانواده هرجاوک بسیار سخت بود. آن‌ها حتی نمی‌توانستند انگلیسی صحبت کنند و با مردم شهر ارتباط داشته باشند. تنها سرمایه آن‌ها در این زمان فقط ۲۰ دلار پول نقد بود و یک چمدان!

اما هیچ کدام از این عوامل رابرت را از پیشرفت باز نداشت و توانست با دو مدرک در رشته‌های ادبیات انگلیسی و علوم سیاسی از دانشگاه تورنتو فارغ التحصیل شود.

او در کنار تحصیل برای کمک به خانواده‌اش، در سراسر شهر روزنامه پخش می‌کرد و در زمان‌های آزاد خود نیز به جای رفتن به بار و پرسه زدن در شهر، به پیشخدمتی در رستوران می‌پرداخت.

سخت کوشی رابرت

سپس رابرت برای کار به یک شرکت نرم افزاری به نام Logiquest  رفت. اما از آن‌جایی که هیچ تخصصی در کسب و کارهای کامپیوتری نداشت، با درخواست استخدامش مخالفت کردند.

با این حال رابرت هیئت مدیره را متقاعد کرد شش ماه به او فرصت دهند بدون حقوق کار کند.

او در این مدت آنچنان سخت کوش و پر تلاش بود که توانست مدیر روابط عمومی این شرکت شود!

شروع از گاراژ

البته برخی مسائل باعث شد خیلی زود او را از شرکت اخراج کنند.

ولی رابرت به جای اینکه زانوی غم بغل بگیرد و شروع به غر زدن بکند، با استفاده از تجربیاتی که از کار در آنجا به دست آورده بود، اولین شرکت خود را در زمینه یکپارچه سازی امنیت اینترنت به نام BRAK Systems در گاراژ خانه‌اش راه انداخت.

و ۱۰ سال بعد در سال ۲۰۰۰ شرکت خود را به مبلغ ۳۰٫۲ میلیون دلار به AT & T Canada فروخت.

چگونه راه اندازی کسب و کار خانگی باعث موفقیت من می‌شود؟

همانطور که در داستان زندگی رابرت هرجاوک خواندیم، او توانست با راه اندازی کسب و کار خود در منزل، به موفقیتی برسد که رویای بسیاری از آدم‎هاست. رابرت و خانواده‌اش روزی جایی برای زندگی نداشتند، اما اکنون صاحب یک عمارت مجلل در تورنتو هستند. آنها از فقر کامل به ثروت هنگفتی رسیدند.

رابرت پس از فروش شرکت خود، مجددا یک کسب و کار دیگر به نام Herjavec Group باز هم در خانه خود راه انداخت! اما چرا با این وجود که از فروش شرکت قبلی خود به سود کلانی رسیده بود، باز هم کسب و کار خود را در منزل راه اندازی کرد؟ در ادامه به دلایلی می‌پردازیم که نشان می‌دهد شروع یک کسب و کار خانگی برایتان سودآور خواهد بود.

راه اندازی کسب و کار با سرمایه کم

در کسب و کار خانگی تا زمانی که به سوددهی نرسید، نیازی ندارید مبلغ زیادی سرمایه‌گذاری کنید و کار خود را گسترش دهید؛ چرا که بابت خرید/اجازه دفتر، کارگاه و تجهیزات و استخدام کارمند هزینه اضافه پرداخت نمی‌کنید و دقیقا به همین دلیل است که می‌گویم کسب و کار خانگی بسیار مقرون به صرفه است و می‌توان با حذف هزینه‌های اضافه، یک کسب و کار با سرمایه کم راه انداخت.

برای کار در منزل چقدر سرمایه لازم است؟

طبق آمار معتبر، ۴۴٪ از کسب و کارهای خانگی در شروع راه‌اندازی کمتر از ۵ هزار دلار سرمایه گذاری می‌کنند. در ایران نیز می‌توانید با سرمایه کم، چیزی حدود ۱ تا ۱۰ میلیون تومان، کارآفرینی خود را در خانه استارت بزنید. درست است در ابتدا ممکن است یک مقدار ترسناک به نظر برسد ولی باز هم تاکید می‌کنم در شروع می‌توانید این مبلغ را تا نزدیک صفر هزار تومان پایین بیاورید!

کسب درآمد

درآمد شرکت جدید هرجاوک اکنون بیش ۱۲۵ میلیون دلار فروش دارد و نرخ رشد ۶۴۳ درصدی را تجربه کرده! اگر بخواهیم در مقیاس بزرگتری به این قضیه نگاه کنیم می‌بینیم درآمد حاصل از کسب و کارهای خانگی آمریکا در سال گذشته چیزی حدود ۴۲۷ میلیارد دلار بوده.

در ایران آمار خاصی در خصوص درآمد کسب و کارهای خانگی موجود نیست ولی به جرأت می‌توانم با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در این حوزه، این اطمینان را به شما بدهم اگر کسب و کار خود را با اصول پیش ببرید، می‌توانید به درآمد مناسبی برسید. در ادامه مطلب مدل کسب و کارهای خانگی را توضیح خواهیم داد.

ایجاد شغل برای زنان

جالب است بدانید میزان بیکاری زنان در ایران ۱۷۰% بیشتر از مردان است. بسیاری از خانم‌ها به دلیل دردسرها و سختی کار خارج از منزل (و حتی در مواردی به دلیل مخالفت خانواده!) به کل کسب درآمد را کنار می‌گذارند. و به این ترتیب درآمد آقایان ۲٫۵ برابر بیشتر از زنان می‌باشد.

به همین دلیل آرامش حضور در خانه، ساعت کاری منعطف، نظارت بیشتر روی امور منزل و بچه‌ها، امکان درآمدزایی و رسیدگی به امور خانه به طور همزمان، باعث می‌شود کسب و کار خانگی برای زنان بسیار مناسب باشد.

زندگی شخصی

سال ها پیش آلوین تافلر (Alvin Toffler) در کتاب موج سوم (The Third Wave) پیش‌بینی کرده بود که با پیشرفت تکنولوژی، شیوه کار و زندگی و رابطه انسان‌ها دچار دگرگونی خواهد شد و همین طور هم شد! یکی از عواملی که موجب تعارض بین کار و زندگی می‌شود، ساعات کار طولانی است.

ایرانی‌ها سالانه چیزی حدود ۲۱۱۲ ساعت مشغول به کار هستند. اما قضیه به همینجا ختم نمی‌شود؛ متوسط زمان یک سفر به محل کار در تهران چیزی حدود ۵۵ دقیقه است. یعنی سالانه شما ۶۷۰ ساعت در حال رفت و آمد هستید! (این آمار قطعا در شهرهای دیگر کمتر است اما باز مقدار قابل توجهی خواهد بود)

خب با این وجود یکی از مزایای کسب و کار خانگی این است که می‌توانید این تایم را در اختیار خودتان باشید و هر طور که خواستید بین زندگی و کارتان تعادل به وجود آورید. مثلا اگر بخواهید ساعت ۳ عصر بروید استادیوم بازی پرسپولیس را بدون اینکه نگران مرخصی گرفتن باشید، ببنید. یا این تایم را به گذراندن با دوستان‌تان بگذرانید و سپس به خانه برگردید و کارهای‌تان را انجام بدهید.

نظرسنجی جالب

در یک نظرسنجی دلایل شخصی افرادی که تصمیم گرفتند کسب و کارشان را در خانه شروع کنند، پرسیده شده که نتیجه آن به شکل زیر است:

۶۰ درصد برای ایجاد تعادل بین زندگی شخصی و کاری

۴۵ درصد به دلیل کارایی بیشتر

۴۷ درصد به دلیل اجتناب از ترافیک

۴۴ درصد برای داشتن تمرکز بیشتر و حواس پرتی کمتر در منزل

۳۸ درصد به دلیل نبودِ استرس محیط کار

۴۳ درصد به دلیل محیط آرام

۴۴ درصد به دلیل نبودِ مسیر رفت و آمد به محل کار

۲۹ درصد برای داشتن زمان بیشتر با خانواده و دوستان از این نوع کار حمایت می‌کنند.

۲۳ درصد گفتند که چنین کسب و کاری (به دلیل رفت و آمد کمتر) آسیب کمتری به محیط زیست می‌زند.

۵۵ درصد برای هزینه سوخت خودرو

چالش‌های کسب و کار خانگی

احتمالا دارید به خودتان می‌گویید خب کسب و کارم را در خانه راه‌اندازی می‌کنم، بلافاصله فرت و فرت می‌فروشم. آنقدر پول‌هایم زیاد می‌شود که یک نفر را استخدام کنم فقط آن‌ها را بشمارد. همه چیز در بهترین حالت ممکن است. من بزرگترین کارآفرین دنیا هستم، بیل گیتس باید پیش من لُنگ بندازد! اما بیاید کمی به این ابرهای خیالی بالای سرتان رنگ واقعیت بدهیم.

من اصلا دوست ندارم که به شما امید واهی بدهم و مثل بعضی از دوستانی که در زمینه استارتاپ یا موفقیت، قانون جذب فعالیت می‌کنند، دل‌تان را الکی خوش کنم (تاکید می‌کنم بعضی، نه همه آن‌ها).

چرا که معقتدم برای تصمیم گیری بهتر باید همیشه از جهت مخالف هم به قضایا نگاه کنیم تا حرف‌های دیگران و وضع موجود را به چالش بکشیم. ما هم می‌خواهیم با در نظر گرفتن مسائل و چالش‌هایی که امکان دارد بعد از راه اندازی کسب و کار خانگی سر راه شما سبز شوند، احتمال موفقیت‌تان را بالا ببریم.

وقتی شما کسب و کارتان را در خانه راه اندازی می‌کنید، یکسری مسائل دست و پا گیر شما خواهند بود. باید دو دوتا چهارتا بکنید، ببینید با وجود این مشکلات هم می‌توانید کارتان را راه بندازید. باید فکری برای آن‌ها کنید تا بعدا برایتان دردسرساز نشوند.  من زمانی که در خانه کار می‌کردم، با چندی از این مسائل درگیر بودم که می‌خواهم آن‌ها را با شما در میان بگذارم:

کار زیاد و مختلف در شروع کسب و کار خانگی

اولین چالش و احتمالا بزرگترین چالشی که خیلی زود با آن مواجه خواهید شد این است که بعد از راه اندازی کسب و کارتان، بیشتر اوقات مجبورید کارهای زیاد و مختلفی انجام دهید. حتی ممکن است قبلا تجربه انجام برخی این کارها را هم نداشته باشید و نیاز باشد که آن‌ها را یاد بگیرید.

البته از نظر من که فرصت بسیار مناسبی برای‌تان پیش آمده تا مسائل مختلف را بیاموزید و با پیاده سازی آن‌ها تجربه‌های خوبی به دست بیاورید. کاملا بستگی دارد که شما چگونه به قضیه نگاه بکنید.

مراقب روحیه‌تان باشید

زمانی که در خانه کار می‌کنید و آنقدر هم سرتان شلوغ است، باید ساعت‌های زیادی در طول روز در خانه و اتاق‌تان بمانید. شاید حتی نصف روز را! و خب همین موضوع اگر باعث نشود از کارهای دیگرتان مثلا درس خواندن یا اصلاح موهای‌تان عقب بمانید، متاسفانه باید بگویم حتما موجب از دست دادن جایگاه اجتماعی‌تان، منزوی و افسرده شدن‌تان خواهد شد.

برای همین پیشنهاد می‌کنم اگر قصد دارید در خانه کسب و کارتان را پیگیری کنید، زمانی را برای انجام دیگر فعالیت‌ها از جمله کارهای شخصی، پیشرفت شخصی، گذراندن زمانی با خانواده و حضور در جامعه، کنار بگذارید.

ایجاد روابط همکاری

انزوا خارج از بُعد شخصی، می‌تواند در حوزه تجاری هم گریبان شما را بگیرید و در تعامل با کسب کارهای دیگر منزوی شوید. (این چالش بیشتر برای کسب و کارهای بزرگ‌تر به وجود می‌آید). ارتباط و همکاری با دیگر همکاران و شرکت‌ها برای آینده شما بسیار اهمیت دارد.

به عنوان مثال در نظر بگیرید کسب و کار خانگی شما یک سایت در زمینه فروش تزئینات سفره عقد است. و به پیشنهاد کارشناسان رسانه تجارت نوین مشغول تولید محتوا در سایت‌تان هستید تا مخاطب جذب کنید. خب می‌توانید خیلی راحت سوالات متداول مشتریان احتمالی خود را پاسخ دهید و در وبلاگ خود منتشر کنید.

ولی اگر از افرادی که در این زمینه حرفه‌ای هستند، بخواهید برای مثال به سایت شما لینک بدهند، شاید از آنجایی که شما را نمیشناسند، سخت پیشنهادتان را قبول کنند. بنابراین اگر می‌خواهید روزی کسب و کارتان را گسترش دهید، از همان شروع فکری به حال این قضیه بکنید تا روابط طولانی مدت با سایر همکاران و کسب و کارها برقرار کنید.

مدیریت زمان

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند چوبی باشد لای چرخ کسب و کار خانگی شما، عدم توانایی مدیریت زمان هست. این مسئله زمانی پیش می‌آید که در برابر عوامل وسوسه برانگیز نمی‌توانید مقاومت بکنید. مثل وقتی که با دوستان‌تان به تفریح می‌روید، قید کار را می‌زنید و بیخیالش می‌شوید!

برای رفع این مسئله باید ساعت‌های کاری منظمی را برای خود در نظر بگیرید. دست شما در این انتخاب باز است، هر ساعتی که برای‌تان راحت‌تر است را انتخاب کنید. ولی وقتی که به خانه برمی‌گردید تا مشغول به کار شوید، می‌بینید اوه! برادرتان صدای موسیقی را زیاد می‌کند و شرایط برای شما بسیار سخت می‌شود.

آیا برای این مسئله راه حلی دارید؟

اگر تا به حال به این چالش‌ها فکر نکرده بودید، حتما در تصمیم‌گیری‌تان در رابطه با راه‌اندازی کار در خانه، آن‌ها را در نظر داشته باشید.

 اگر از آن دسته از آدم‌‌های بلندپرواز هستید که تا الان تصمیمتان را برای راه‌ انداختن کار و کاسبی خود گرفته‌اید، می‌خواهیم یک راهنمای کاربلد و حرفه‌ای به شما معرفی کنیم:

کار در منزل را با این ۷ ایده پولساز شروع کنید !

۱. محصولات دست‌ساز‌ تولید کنید.

کار در منزل با ساختن عروسک، مجسمه، لوازم تزیینی و دکوری، اپلیکیشن و هر چیز دیگری که مهارت دارید. این اید‌های کار در خانه گزینه‌های مناسبی برای شما هستند تا از این مهارتتان برای کارآفرینی با سرمایه کم آغاز کنید. بله، ساختن هر چیزی هزینه‌های اولیه‌ای در بر خواهد داشت، اما معمولاً این هزینه‌ها را می‌توان با سرمایه کم نیز تقبل کرد و آن‌قدر هنگفت نیست که نیاز به سرمایه‌ی خیلی زیادی داشته باشد.

از طرفی، می‌توانید این‌گونه محصولات یا خدمات را به‌عنوان کار در منزل انجام دهید و نیازی به اجاره‌ی دفتر کار ندارید، هزینه‌ی فرآیند تولید خیلی زیاد نخواهد شد و درواقع بخش زیادی از درآمد شما از فروش محصولاتتان سود خالص خواهد بود. تصمیم اینکه چه چیزی بسازید بر عهده‌ی خودتان است، اما برای فروش محصولات راه‌های زیادی در اختیارتان هست.

اگر مایل به فروش فیزیکی محصولات باشید می‌توانید به سراغ مغازه‌ها و فروشگاه‌های محله یا شهر خود بروید و محصولاتتان را مستقیماً به آن‌ها بفروشید یا قفسه‌ای از آن فروشگاه را اجاره کنید و محصولات خود را در آن قرار دهید و یا محصولات خود را در فروشگاه‌ها عرضه کنید و درصد مشخصی از فروش محصولات را به صاحب فروشگاه بدهید.

به لطف اینترنت این روزها فروش محصولات راحت‌تر از قبل شده و می‌توانید محصولات ساخته دست خودتان را به‌صورت آنلاین نیز برای نمایش به مشتریانتان قرار دهید.

مکان‌های زیادی برای فروش آنلاین کالای دست‌ساز شما وجود دارد:

بسیاری از کارآفرینان در منزل محصولات خود را در سایت‌های مختلفی برای فروش می‌گذارند تا به بهترین شکل در معرض دید قرار بگیرند. مهم این است که حواستان به‌روز بودن تعداد باقی‌مانده محصولاتتان در سایت‌های مختلف باشید تا فروش بهتر و بیشتری داشته باشید.

۲. بازاریابی واسطه‌ ای درفروش کالا یا خدمات

اگر استعداد و علاقه ساختن چیزی را ندارید، می‌توانید واسطه‌ی فروش کالا یا خدمات دیگران باشید و این یک ایده پولساز کار در منزل است. بسیاری از کارآفرینان با فروش مجدد (واسطه‌گری) محصولاتی که قبلاً توسط شخص یا شرکت دیگری تولیدشده‌اند، کسب‌وکارهای بزرگی راه‌اندازی کرده‌اند.

این کار در خانه می‌تواند از روش‌ها و کانال‌های مختلف انجام شود:

* دراپ‌شیپینگ (Drop shipping)

دراپ شیپینگ یکی از روش‌های خرده‌فروشی و از تکنیک‌های مدیریت زنجیره‌ی ارزش است که در آن شخص یا شرکت خرده‌فروش بدون انبار کردن محصولات (و به‌طور کل بدون داشتن انبار) سفارش را از مشتری گرفته و برای تولیدکننده یا عمده‌فروش می‌فرستد و از این طریق کالا را مستقیم از انبار دیگران برای مشتری ارسال می‌کند.

اگر از این روش، یک فروشگاه آنلاین درست کنید (قالب‌های آماده‌ی وب‌سایت‌های اینترنتی این‌گونه فروشگاه‌ها با هزینه‌های مناسبی قابل‌دسترس است.) و با شرکت‌هایی که خدمات دراپ شیپینگ به‌خصوص امور مربوط به پذیرش سفارش را برای شما انجام می‌دهند شریک شوید. به‌عنوان‌مثال، Shopify که یک بستر تجارت الکترونیک آنلاین است، راهنمای خوبی برای دراپ‌شیپینگ دارد.

* فروشگاه‌های ارزان‌قیمت و حراج‌های گاراژی

اگر از آن دسته‌ از افراد تیزبین باشید و احیاناً اهل خریدوفروش اجناس دست‌دوم باشید می‌دانید که این‌جور اجناس را کجا می‌توانید پیدا کنید. می‌توانید در فروشگاه‌های دست‌دوم‌فروشی، عتیقه‌فروشی‌ها، سمساری‌ها، بازارهای دست‌دوم‌فروشی و حراج‌های خانگی محصولات جالبی و بدرد بخوری را پیدا کنید و آن‌ها را باقیمت بیشتری ازآنچه خریده‌اید در فروشگاه اینترنتی خود به‌صورت آنلاین بفروشید.  پیشنهاد می‌کنم به این ایده پولساز کار در منزل خوب فکر کنید. صوفیا آموروسو یک مثال موفق در این کار مؤسس است. آموروسو شروع به خرید و باز فروش لباس‌های قدیمی و در وب‌سایت eBay کرد، و شرکتش تا حدی رشد کرد که بیست‌وچهار میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ درآمد داشت و بیش از ۲۰۰ کارمند استخدام کرد. کتاب او “دختر رئیس”، نگاهی الهام‌بخش به شروع کار او دارد.

۳. تولید محتوا برای برندها برای جذب اسپانسر

جذب اسپانسر با محتوای باکیفیت می‌تواند ایده خیلی خوبی برای کار در خانه باشد. توجه داشته باشید محتواهای شما یکتا و منحصر بفرد باشد تا سئوی بالایی را به دست بیاورید. تمام نکات و فنون مربوط به تهیه محتوای باکیفیت را در نظر بگیرید. در صورت لزوم از متخصصین این حوزه کمک بگیرید.

سعی کنید محتواهای خود را بانظم خاصی بروز کنید مثلاً هر هفته شب‌های دوشنبه ساعت ۱۰ و یا هرروز ساعت ۱۲٫ این نظم و رعایت قوانین دیگر که مربوط به گوگل هست در بالا بردن رتبه شما بسیار مفید خواهد بود.

۴. خدمات بفروشید

یک‌ ایده دیگر کار در منزل و شروع کارآفرینی با سرمایه کم‌، فروش خدمات به‌جای یک محصول فیزیکی است. تنوع خدماتی که می‌توانید ارائه دهید به ‌زمینه‌ها، مهارت‌ها و علایق شما بستگی دارد.

بعضی خدمات نیاز به دانش و مهارت بالا هستند، مثل برنامه‌نویسی. و برخی دیگر تنها دانشی ابتدایی برای انجام کار لازم دارند. (مثل مراقبت از کودکان در منزل، چمن‌زنی، رانندگی و …).

اگر تصمیم گرفتید از طریق استفاده از مهارت‌های شخصی خود به‌صورت فروش خدمات کارآفرینی کنید، یکی از مهم‌ترین مسائل، تهیه یک برنامه کسب‌وکار برای ساخت و تقویت نام تجاری شماست. باید مطمئن شوید اسم شما و نام تجاری کسب‌وکارتان تأثیر مؤثری در مشتریان بالقوه‌ی شما بگذارد. از شبکه‌های اجتماعی و روش‌های کم‌هزینه‌ی دیگر برای تقویت نام تجاری خود استفاده کنید.

داشتن وب‌سایت راه مناسبی برای نمایش دادن نمونه‌ کارهای شما به مشتریان و حتی سرمایه‌گذاران است. تجارب و سوابق خود را مکتوب کنید، و درباره‌ی صنعت یا حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید تولید محتوا را آغاز کنید تا به‌مرور بازدیدکننده جلب کنید.

۵. برنامه‌های اجتماعی و سرگرمی

ایده بعدی کار در منزل. می‌توانید برنامه‌های اجتماعی و سرگرمی تهیه کنید و هزینه عضویت ماهانه یا هفتگی برای اعضا در نظر بگیرید. سعی کنید برنامه‌های منحصربه‌فرد و عالی تهیه کنید. در صورت زیاد بودن مخاطب می‌تواند بستر مناسبی برای تبلیغات باشد.

۶. از خدمات کم‌هزینه استفاده کنید

در تمامی مراحل کارآفرینی در منزل، از آغاز تا مرحله رشد و توسعه، در کنار روش‌های اثربخش و البته گران‌قیمت، ابزارها و راه ‌و روش‌های کم‌هزینه نیز وجود دارد. کافی است خلاق باشید و با برنامه عمل کنید. از طریق ابزارها وب‌سایت‌های متعددی که در اینترنت موجود است، می‌توانید وبسایتی کم‌هزینه طراحی کنید و بدون پرداخت میلیون‌ها تومان به طراحان، فروشگاه آنلاین خود را راه‌اندازی کنید.

شبکه‌های اجتماعی ابزاری ارزان‌قیمت است که به شما این امکان را می‌دهد تا با میلیون‌ها کاربر در تعامل باشید. از عکس‌ها، نوشته‌ها و ویدئوهای خلاقانه و پرطرفدار استفاده کنید، محتوای مناسب خلق کنید و برای خود نام و نشان معتبر ایجاد کنید.

شروع کارآفرینی مستلزم خلاقیت و شوق‌وذوق برای ایده‌ای است که در سردارید. وقتی کاری که دوست دارید و از انجامش لذت می‌برید را پیدا کنید، احتمال یافتن راهی که همه‌چیز را درست و مرتب کند بیشتر می‌شود. پس اگر به کار در خانه و کارآفرینی علاقه‌مندید یک ایده‌ی مناسب برای شروع کارآفرینی پیدا کنید. ایده‌ای جدیدی که مشکلی از مشتریان را برطرف کند. ایده‌ای که شما را به هیجان بیاورد! کارآفرینی با هیجان شروع می‌شود. اگر هیجان دارید از همین امروز با کار در خانه وارد دنیای کارآفرینی شوید.

۷. برگزاری کارگاه و سمینار

برگزاری کارگاه‌های آموزشی و سمینارها به‌صورت مجازی و واقعی می‌تواند سود خیلی خوبی داشته باشد. این کارگاه‌ها در هر زمینه‌ای می‌تواند باشد. شما حتی می‌توانید با کار در منزل، واسط بین کسانی باشید که مهارت خاصی دارند ولی وبلاگ یا سایت ندارند. جلسات آنلاین و مراسم حضوری با قشرهای مختلف جامعه می‌تواند جذاب باشد.

به‌عنوان‌مثال خانم‌های زیادی در خانه تنها هستند و به خاطر پر شدن تنهایی خود به باشگاه یا جاهای دیگر می‌روند. خیلی‌ها دوست دارند سرگرم شوند. جلسات آنلاین و دادن ایده‌های خوب و کارآمد می‌تواند مخاطبان زیادی را جذب کند و با مخاطبان زیاد می‌توانید بر اساس نیازهای آن‌ها تبلیغات بگیرید یا محصولات خود را تبلیغ کنید. مثلاً انجمنی برای خانم‌های خانه‌دار، انجمنی برای بازنشسته‌ها، انجمنی برای کارمندان، انجمنی برای بسازبفروش‌ها، انجمن‌هایی که الان در جامعه ما خیلی کم هستند و یا اصلا نیستند. شاید انجمن بچه‌های زیر ۷ سال اصلا وجود نداشته باشد و …

در حالی که اغلب ما ایرانی‌ها از بیکاری نالانیم، اغلب مدیران کسب و کارهای بزرگ نیازمند نیروهای متخصص و کاردان هستند! الان ما در همین سایت پرتال خودمان نیازمند چندین عنوان شغلی هستیم!

حالا در این بین، یکی از مشکلاتی که با آن روبرو هستیم، رزومه‌های بی‌کیفیتی است که حین استخدام نیرو به دست‌مان می‌رسد. خب قطعا ما به عنوان یک شرکت انتظار داریم یک نیروی حرفه‌ای، رزومه حرفه‌ای و جذابی هم داشته باشد، نه اینکه صرفا در یک فایل word سوابقش را برای‌مان ارسال کند.

در هر حال، اگر واقعا به دنبال یک ایده برای کارآفرینی با سرمایه اندک می‌گردید، کمی در مورد اصول رزومه‌نویسی حرفه‌ای تحقیق و سپس اقدام به ارائه خدمات به کارجویان و متخصصان کنید. در این مسیر راه‌اندازی یک وب سایت اینترنتی و پیج اینستاگرام هم کمک زیادی به رشد کسب و کار شما می‌کند. همین الان در ایران سایت‌هایی مثل کاربوم و cvbuilder هم از موفق‌های حوزه رزومه‌نویسی حساب می‌شوند.