عمومیکسب و کار جدید

چگونه مبل چستر را تمیز کنیم؟

بهترین روش تمیزکردن مبل چستر در منزل

مبل ها تأثیر زیادی در آراستگی منزل دارند اما در صورتی که مبل ها کثیف و پر از لکه باشند، زیبایی منزلتان را از بین می برند. بسیاری از افراد روش تمیزکردن مبل در منزل را نمی دانند و نظافت مبل را یکی از مشکل ترین بخش های نظافت منزل می دانند. شستشوی مبل اصولی دارد که اگر این اصول را رعایت نکنید و تمیز کردن مبل را به طور صحیح انجام دهید، به پارچه ی مبل آسیب می رسد .بنابراین روش تمیزکردن مبل ال در منزل را بیاموزید و با این روش اصولی که در این بخش از نکات آورده ایم ، به نظافت مبل های خود بپردازید.

مرحله اول پاکسازی: جارو کشیدن

ابتدا از دست ذرات درشت بین مبل‌ها یا درونشان و مابین خلاص شوید. جای جارو زدن، آن‌ها را با دست بردارید و درون کیسه‌ای جمع کنید، چرا که ممکن است قطعات بزرگ خوراکی و غیر خوراکی درون لوله جارو برقی شما گیر کنند. سپس با قسمت گردگیر جارو، سطح و رویه مبل و درزها را جارو بزنید.

با تعویض سر جارو، از تمیز کننده بین مبل و نشیمن استفاده کرده و با نگه داشتن طولانی درون درزها و چاک‌ها، اجازه دهید گرد و غبار نیز از بین برود. کوسن‌ها و بالشت‌ها را در فضای باز بتکانید و رویه آن‌ها را با جارو نظافت و گردگیری کرده و در انتها پایه‌های مبل را جابجا کرده و زیر مبل‌ها و کف آن را جارو بزنید. توجه کنید زیر مبل و فضای خالی بین بالش‌های مبلمان، یکی از هستند که بایستی توجه ویژه‌ای به آن‌ها شود.

مرحله دوم پاکسازی: برس کشیدن

ممکن است در بعضی از قسمت‌های مبل به دلیل فشرده شدن آلودگی جرم و خاک‌هایی به پارچه چسبیده باشند که با جارو برقی تمیز نمی‌شوند؛ به همین منظور از برس دستی نسبتا نرمی استفاده کنید و روی کثیفی‌ها بکشید تا پاک شوند. در هنگام برس کشیدن مراقب باشید با فشار زیاد این کار انجام نشود چرا که ممکن است به جنس پارچه آسیب وارد شود. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که قصد تمیز کردن مبل پارچه‌ای را دارید، حتما مطلب را مطالعه کنید.

مرحله سوم پاکسازی: برداشتن پُرزها و موهای چسبیده به مبل

خانم‌ها در خانه همواره از وجود موهای زیاد بر روی مبلمان و هم چنین پرزهای حیوانات خانگی مانند سگ و گربه گله دارند. در بعض از انواع مبلمان از پوشش‌هایی برای جلوگیری از چسبیدن مو به پارچه استفاده می‌شود اما نه در همه آن‌ها. به همین منظور از غلتک‌های مخصوص استفاده کنید؛ چرا که در خیلی از موارد جارو برقی توان تمیز کردن موها را ندارد. به خصوص اگر در خانه حیوان خانگی نگه‌داری می‌کنید احتمالا نتوانید موهای آن‌ها را توسط جاروبرقی جمع‌آوری کنید.

مرحله چهارم پاکسازی: تمیز کردن سطوح غیر پارچهای

چگونه مبلمان را تمیز کنیم ؟ در جواب باید بگوییم که تمیز کردن مبلمان مختص به نظافت پارچه مبل نیست. سطوحی که در معرض آلودگی هستند، از جمله چوب‌ها در مبل‌های دسته چوبی و فلزها در قسمت‌هایی که فلز در نمای مبل به کار رفته است را با مواد مخصوص نظافت کنید. (برای چوب از روغن‌های مخصوص و برای فلز از تمیز کننده‌های فلز). مراقب باشید که مواد تمیز کننده بر روی پارچه منتقل نشوند. اگر سطح تمیزکاری بزرگ است اسپرهای مخصوص را روی پارچه‌ای که با آن مبل را نظافت می‌کنید بپاشید و سپس ناحیه مورد نظر را تمیز کنید.

مرحله پنجم پاکسازی: بررسی نکات مربوط به نظافت پارچه مبل

معمولا شرکت‌ها و سازندگان مبلمان دستور العمل مراقبت و شستشوی مبل خود را با نصب برچسب‌هایی که روی آن‌ها با علایم اختصاری توضیحاتی درج شده است معین می‌کنند.

تعدادی از این علایم را بررسی می‌کنیم تا هنگام شستشو و نظافت دچار خطا نشویم:

W : حرف اختصاری آب به زبان انگلیسی است که معنی آن استفاده از آب خالی یا بخار آب برای نظافت می‌باشد.

WS : این علامت یعنی با محلول پایه آب و مواد شیمیایی امکان نظافت مبل وجود دارد.

S : وجود این علامت به معنی تمیز کردن مبل به صورت خشک کردن باید صورت بگیرد.

O : یعنی مواد به کار رفته در محصول از مواد ارگانیک تشکیل شده و فقط با آب سرد باید شستشو شود.

X : وجود این حرف یعنی باید با برس یا جارو برقی نظافت شود و بعد از آن با شامپوی مخصوص تمیز گردد.

تمیز کردن مبل مخمل چگونه است؟

امروز در ساردین چوب قصد داریم موثرترین روش‌های تمیزکردن مبل مخمل را در توضیح دهیم. زمانی که بدانیم چگونه مبل مخملی را تمیز کنیم و با روش تميز كردن مبل مخمل آشنا باشیم، مبلمان لوکس و مجلل ما هرگز درخشش خود را از دست نخواهند داد. مبلمان یکی از اجزای اصلی دکوراسیون منزل است. روش شستن مبل های مخمل، از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر مبلمان مخمل باشد، به راحتی تبدیل به مرکز توجه فضای شما می‌شود. به همین دلیل پارچه مخمل یکی از پرطرفدارترین متریال‌ها برای روکش مبل، ، تاج تخت، صندلی غذاخوری و حتی پرده است.

برای این‌که همیشه مبلمان شما تمیز و درخشنده دیده شوند، باید در نگهداری از آن دقت کنید تا لکه نگیرد و آسیب نبیند. به این منظور باید با روش‌های شستشوی مبل مخمل در خانه آشنا باشید. بهترین روش‌ها برای تمیز کردن مبل مخمل روش‌های خانگی و استفاده از ملایم است. مانند روش شستن مبل‌های مخمل با آب و صابون یا جوش شیرین و آبلیمو که تمیزکننده‌هایی قوی هستند. البته پیش از انتخاب روش تميز كردن مبل مخمل، باید نسبت به جنس پارچه و مخمل، شوینده مبل را انتخاب کنید. در ادامه بیشتر توضیح داده‌ایم.

شستشوی مبل مخمل در منزل، خیال شما را از بابت نوع شوینده مصرفی و کیفیت فرایند شستشو راحت می‌کند. در این مطلب یاد می‌گیریم چگونه مبل مخملی را تمیز کنیم و با انواع روش شستن مبل های مخمل، آشنا خواهیم شد. پس با ما همراه باشید.

از برترین متخصصین شهرتان رایگان قیمت بگیرید، با آن ها چت کنید و بهترین را انتخاب کنید.

مبل مخمل به خاطر جنس خاص و لطیفی که دارد، نسبت به پارچه‌های معمولی آسیب‌پذیرتر است. برای همین باید با حساسیت زیادی به تمیز کردن مبل مخمل پرداخت. در ادامه ضمن یادآوری چند نکته، توضیح می‌دهیم که با مواد خانگی و ارزان‌قیمت چگونه مبل مخملی را تمیز کنیم. شستشوی مبل مخمل در منزل، به هر روشی که باشد، اصولی دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید. پیش از آن که بدانیم چگونه مبل مخملی را تمیز کنیم، بهتر است نکاتی را رعایت کنیم.

برای آگاهی از تمیز کردن انواع مبل چستر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نکاتی که قبل از تمیز کردن مبل مخمل باید بدانید

توصیه می‌کنیم پیش از تمیز کردن مبل مخمل خود برچسب درج شده روی مبل را مطالعه کنید. روی این برچسب دستورالعمل‌های  شستشوی مبل مخمل در خانه نوشته شده است. با توجه به این نکات و رعایت آنها، مبل شما آسیبی نخواهد دید. شما با 4 حرف انگلیسی روی برچسب مواجه خواهید شد (W, S, WS, X) که معانی آن‌ها به این صورت است:

  • W: به معنی آن است که از آب نمی‌توانید برای تمیز کردن مبل مخمل خود استفاده کنید، و روش شستن مبل های مخمل با آب به آن آسیب وارد می‌کند.
  • S: به این معنی است که به هیچ عنوان از آب برای پاک كردن لكه از روی مبل مخمل استفاده نکنید. در بازار یکسری محلول‌های بدون آب موجود است که می‌توانید از آن‌ها برای تمیز کردن مبل مخمل خود استفاده کنید. آب برای مبلی با برچسب S بسیار مضر است، و باعث ایجاد لکه و آسیب‌هایی می‌شود که ظاهر خوبی به مبل‌تان نمی‌دهد.
  • WS: بدون هیچ نگرانی می‌توانید از آب و محلول‌های پاک‌کننده بدون آب برای تمیز کردن مبل مخمل خود استفاده کنید.
  • X: فقط از جاروبرقی یا برس‌های نرم برای تمیزکردن مبل مخمل خود استفاده کنید.

معمولا جنس مخمل استفاده شده در مبلمان کتان یا پلی‌استر است که به راحتی می‌توان آن‌ها در خانه را تمیز کرد. اما درباره مخمل‌هایی که از جنس ابریشم یا ریون هستند باید نسبت به روش تميز كردن مبل مخمل دقت کرد. روش شستن مبل های مخمل در مورد تمیز کردن مبل مخمل ابریشمی، از اهمیت زیادی برخوردار است.

قبل از به‌کارگیری هریک از روش‌های تمیز کردن مبل مخمل برای پاك كردن لكه از روي مبل مخمل، ابتدا باید بخش مدنظرتان از مبل را با برس لباس یا پارچه بدون پرز پاک کنید. اینکار هرگونه گردوخاک یا مواد اضافی را از سطح مبل پاک کرده و را برای تمیز کردن آماده می‌کند. این مرحله، در واقع نوعی آماده سازی اولیه برای شستشوی مبل مخمل در منزل به شمار می‌آید.

همچنین، بهتر است بعد از اینکار برای تمیز کردن مبل مخمل از برس‌های مخصوص جارو برقی کمک بگیرید. مکش جارو و برس کردن باعث می‌‎شود که هر گونه کثیفی، مواد اضافی و گردو خاک از سطح مبل جدا شده، و روش شستن مبل‌ های مخمل نتیجه مطلوب‌تری داشته باشند. این دو مرحله را با حوصله انجام دهید؛ فشار زیادی روی سطح مخمل وارد نکنید تا پرزهای آن له و یا کنده نشود.

نکته مهم تمیز کردن مبل مخمل: قبل از انتخاب کردن هر روشی برای تمیزکردن مبل مخمل و یا پاك كردن لكه از روي مبل مخمل، ابتدا آن را بر روی قسمتی از مبل امتحان کنید تا مطمئن شوید باعث آسیب یا لکه نمی‌شود (ترجیحا قسمتی که در دید نباشد). تمیز کردن مبل مخمل توسط شوینده‌ای که نمی‌شناسید، ممکن است آسیب‌های جدی به بافت پارچه وارد کند.

ترکیب آب لیمو و جوش شیرین برای تمیزکردن مبل مخمل عالی است. این مواداحتمالا همین حالا هم در آشپزخانه شما موجود هستند. برای ابتدا نصف استکان آبلیمو را با همین مقدار آب مخلوط کنید. این محلول را در یک ظرف نسبتا بزرگ بریزید و یک تا دو قاشق غذاخوری جوش شیرین به آن اضافه کنید. این ترکیب کف می‌کند و می‌جوشد. نگران گاز ناشی از جوشش آبلیمو و جوش شیرین نباشید. این گاز اصلا سمی نیست و به ریه‌ها و دستگاه تنفسی آسیب نمی‌رساند. این ترکیب برای تمیز کردن مبل مخمل، بسیار کاربردی است.

روش های شستن مبلمان پارچه ای

اگر با انواع مبل ها سر و کار داشته باشید متوجه میشوید که نظافت مبل و خصوصا تمیز کردن مبل پارچه ای از مشکل‌ترین بخش‌های نظافت منزل است. تمیز کردن مبل پارچه ای واقعا کار ساده‌ای نیست! اگر این کار را به‌طور صحیح انجام ندهید، علاوه بر کثیف‌تر کردن آن، ممکن است به پارچه‌ی مبل آسیب برسانید. اما ما شما را با روش های کارامد برای تمیز کردن مبل های پارچه ای آشنا می کنیم.

برای نظافت سطح مبل روی سطح مبل را جارو کنید و از هرگونه گردوغبار و خرده‌ریزها بیالایید و تمام شیارهای مبل را با جاروبرقی تمیز کنید. برای زدودن گردوخاک از برس استفاده کنید برای زدودن موها و کرک‌ها از غلتک استفاده کنید. به جنس پارچه ی مبل توجه کنید. برای تمیز کردن این نوع مبل از هر سه روش گفته شده در قبل می توانید کمک بگیرید اما فراوش نکنید اگر قصد استفاده از شامپو داشتید حتما قبل از استفاده آن را تست کنید.

نحوه ی شستشوی مبل با دستگاه

شستشوی مبل با دستگاه توسط یک دستگاه مکانیزه انجام میشود که جهت نظافت و شستشوی انواع مبل طراحی و ساخته شده است. در این دستگاه مخازن آب تمیز و آب کثیف بصورت جدا از هم قرار دارد و یک کمپرسور به منظور تولید کف و یک موتور مکنده قدرتمند دو یا سه مرحله ای جهت مکش آلودگی ها در دستگاه وجود دارد. از مهم ترین ویژگی های دستگاه شستشوی مبل تولید فوم (کف) است که به دلیل داشتن چگالی کم روی سطوح باقی می ماند.

کف تولید شده توسط کمپرسور غلظت بالایی دارد که به علت قدرت پاک کنندگی بالا باعث شستشوی قدرتمند سطوح می شود و از نفوذ آب به داخل صندلی یا مبل جلوگیری می نماید. این فوم به خوبی آلودگی ها را در خود حل می کند و با استفاده از قدرت مکش دستگاه مبل به سرعت خشک می شود. برخی از مدل های این دستگاه به سیستم گرمایش مجهزند که میتوانند کف با درجه حرارت بالا تولید کنند و کیفیت شستشوی مبل را افزایش می دهند زیرا آب گرم و یا فوم گرم از توانایی بالایی در حل کردن چربی ها و آلودگی های الکترواستاتیک برخوردار هستند.

روش های شستن انواع مبل مخمل و مخمل سفید

بعد از کثیف شدن مبل مخمل اولین کاری که باید انجام دهید بررسی برچسب محصول است زیرا این محصولات غالبا دارای برچسب و کاتالوگ هستن و نکات مهم که باید رعایت شود در آن آورده شده است. اگر مبل مخمل شما دائما در دسترس و استفاده شما هست پیشنهاد ما این است که هر 6 یا 8 ساعت آن را تمیز کنید تا دچار مشکل نشوید. به این منظور به کمک مقداری پنبه و کشیدن آن روی مبل آلودگی های سطحی را از مبل پاک می کنید و تمام نقاط خارج از دید و باریک مبل هم با پنبه تمیز کنید. بعد از اینکه بل کثیف شد بدون درنگ سعی در تمیز کردن آن بنمایید زیرا با گذر زمان شست و شو سخت تر خواهد شد.

برای پاکسازی ابتدا آبلیمو و جوش شیرین را برداشته و دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک کاسه پر آبلیمو ترکیب کنید و سپس یک پارچه نرم یا اسفنج برداشته و با حرکات آهسته و مستقیم و در جهت خواب مخمل روی مبل بکشید تا از آلودگی پاک شود. بعد از شستشو از سشوار جهت خشک کردن مبل استفاده نمایید.

تمیز کردن انواع مبل چرم و چرم سفید

برای تمیز کردن این مدل از مبل ها ابتدا باید مبل را به خوبی جاروبرقی بزنید و آنها را همیشه تمیز نگه دارید. سپس برای تمیز ماندن دائمی آن بهتر است هر هفته دستمال خشک و جاروبرقی را برای تمیز کردن آن استفاده کنید و به محض ریختن مواد غذایی آن را تمیز کنید و نگذارید لکه ها برای مدت طولانی روی آن باقی بماند. بهتر است در صورت کثیف شدن مبلمان نوع چرم و نوع لکه را بدانید زیرا به طرق مختلفی پاک می شود، به طور مثال لکه های چربی به راحتی توسط دستمالی نرم و خشک از بین می روند.

برای از بین بردن لکه های جوهر از مبل چرم باید از دستمالی کتانی همراه الکل استفاده کنید. برای تمیز کردن مبل چرم سفید بهتر است مقدار مساوی از آب لیمو و عصاره تارتار را به هم مخلوط کنید و با پارچه ای نمدار به آرامی روی لکه بکشید، تفاله ها را پاک کنید و محل مورد نظر را خشک کنید. یادتان باشد که برای تمیز کردن مبل چرم هر گز از آب زیاد، حلال های تمیزکننده، صابون و… استفاده نکنید زیرا باعث بدتر شدن شرایط و سخت تر شدن شستشو خواهد شد. اگر هم میخواهید از مواد صنعتی استفاده کنید میتوانید از واکس مخصوص مبل چرم موجود در بازار استفاده نمایید.

طریقه ی شستن مبل با بخارشو

یکی از ابزارهای بسیار مفید برای شست و شوی مبلمان بخارشو است. برای استفاده از بخار شو باید قسمت شامپو را روی مبل قرار داده و نازل را روی پارچه قرار دهید و سپس دکمه را فشار دهید تا مواد پاک کننده آزاد شوند و سپس مانند کشیدن جارو برقی، در سطح مبل حرکت کنید. باید توجه کنید که به آرامی حرکت کنید تا توزیع شامپو در سطح مبل متعادل باشد.

طریقه ی شستن مبل با سرکه

یکی از پاک کننده های بسیار قوی و در عین حال طبیعی سرکه است. این ماده پاک کننده به علت طبیعی بودن مضراتی که مواد شوینده صنعتی می‌توانند به الیاف پارچه مبلمان شما وارد کنند را ندارند. مواد صنعتی غالبا بوی آزار دهنده ای دارند. پاک کردن مبلمان و زمین خانه‌تان با سرکه به شما کمک می‌کند که هم وسایلی تمیز داشته باشید و هم آسیب کمتری به خود و محیط وارد کنید.

استفاده از شامپو برای شستن مبل

یکی از موادی که برای شست و شوی مبل ها مورد استفاده قرار میگیرد شامپوی مخصوص مبلمان است. در انتخاب شامپو باید توجه کنید که شامپویی که استفاده می‌کنید، با الیاف و مواد سازنده‌ی مبلمان یا فرش‌های شما سازگاری داشته باشد و دارای فرمولاسیون مناسبی باشد تا تار و پودشان خراب نشود و رنگ‌های مختلف الیاف باهم ترکیب نشوند و سلامت و لطافت مبل‌ها حفظ شود.

برای شست وشوی مبل های پارچه ای بهترین روش همین استفاده از شامپو است. برای این کار در یک ظرف مقداری شامپو مبل ریخته و با یک پارچه نرم و مقاوم، مبلمان را شست وشو دهید. باید در نظر داشته باشید که شامپو آلودگی را از بین می برند اما چون مبل پس از آن دیگر آب کشی انجام نمی شود و در آن مواد شوینده باقی می ماند و خشک می شود، این می تواند باعث پخش ذرات آلودگی در سطح مبل شود. لذا توصیه می شود بعد از شامپو کردن مبل هایتان، با یک بخارشور یا جاروبرقی معمولی، ذرات آلوده روی مبل ها را از بین ببرید. توجه داشته باشید قبل از شستن تمام مبلمان قسمتی از مبل را شسته و امتحان کنید که پارچه مبل رنگ ندهد.

پاک کردن لکه روی مبل با لکه برهای شیمیایی:

در فروشگاه ها لکه برهای شیمیایی و آماده مصرف وجود دارد . با این لکه برها می توانید اغلب لکه ها را پاک کنید.برای استفاده از این لکه برها روش مصرف روی آن را مطالعه کنید . این کار را با دستکش انجام دهید .

لکه خون بر روی مبل:

برای از بین بردن لکه خون مقداری نشاسته را در آب مخلوط کنید و به هم بزنید تا خمیر نسبتاًغلیظی بدست آید . آنگاه روی لکه خون را با این خمیر بپوشانید و بگذارید تا خشک شود . سپس خشک را بتراشید و با برس محل لکه را پاک کنید.