معرفی آجر نما نسوز شاموتی

آجر نسوز شاموتی چیست؟

شاموت (chamotte) یک لغت فرانسوی است و آجرهای شاموتی به دسته آجرهایی می گویند که دارای رنگ زمینه شاموتی هستند. در تولید آجر پلاک شاموتی از ترکیبات اکسید سیلیسیوم (SiO2) و اکسید آلومینیوم (Al2O3) استفاده می شود. از نظر رنگی در واقع آجرهای کرمی رنگ خالدار که میتواند به صورت یکدست و یا رندوم بکار گرفته شود را آجر نسوز شاموتی می گویند. قیمت آجر نما نسوز شاموتی نیز با توجه به ابعاد و نوع آن متفاوت می باشد.

آجر انگلیسی | آجر شاموتی‬‎ | آجر نسوز انگلیسی‬‎

معرفی انواع آجر شاموتی و کاربرد آن

آجرهای شاموتی رامی توان به صورت یکدست یا شاموتی رندوم به کار برد. خاک این آجرها در حال حاضر از مرند تبریز تهیه می شود. معمولا خاک آجرها به معدنی که از آن بهره برداری می شود، بستگی دارد. این آجر میتواند به شکل آجر نما آنتیک شاموتی هم تولید شود که در نمای داخلی کاربرد بسیار زیبا و خاصی دارد. آجر شاموتی جزو دسته آجر نما نسوز اصفهان محسوب می گردد. جهت دریافت قیمت آجر نسوز نما با ما تماس بگیرید.

رنگ آجر شاموتی

این آجرها هر چقدر روشن تر باشند، بدین معناست که درصد آهن کمتری در آن ها وجود دارد. با بالارفتن میزان آهن، این رنگ تیره تر می شود مثل آجر شاموتی که قهوه ای تیره باشد. این آهن ممکن است در ابتدا در خود خاک موجود بوده باشد و یا با ترکیبات آهن و منگنز موجب تیره تر شدن یا روشن تر شدن رنگ ها شود. آجر نسوز طرح شاموتی شامل رنگهای نخودی، کرمی، کرمی تیره، قهوه ای، قهوه ای روشن و نسکافه ای می باشد.

آجر نما شاموتی از نظر زیبایی دارای بازی رنگ بسیار زیادی می باشد. این نوع رنگ بندی مخصوصا مورد پسند افرادی قرار می گیرد که سایه روشن را می پسندند. افرادی که طرح های سنتی را می پسندند، برای نمای ساختمان، پشت تلویزیون یا نمای داخلی منزلشان به این آجرها روی می آورند. آجرهای طرح شاموتی را میتوانید با رنگهای دیگر آجرهای نسوز مانند آجر نسوز سفید یا آجر مشکی نما تلفیق کنید و در نمای ساختمان به کار ببرید. در حال حاضر این محصول با 14 رنگ مختلف و زیبا در فروشگاه آجر نمای صادقی موجود می باشد.

کاربرد آجر نما شاموتی:

  • به عنوان انواع آجر دکوراتیو، این آجر میتواند در نماهای داخلی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.
  • از انواع این آجر در طرح های پشت تلویزیون جدید میتوان بهره برد.
  • طراحی نمای بیرونی یا خارجی ساختمان ها

قیمت آجر نسوز شاموتی:

قیمت آجر شاموتی اصفهان نه بسیار ارزان و نه بسیار گران است. آجر شاموتی اصفهان معمولا قیمت مناسبی دارند و شما می توانید با بودجه ای متوسط با توجه به ابعاد آجر پلاک شاموتی که در ادامه به آن اشاره کرده ایم، سفارش خود را ثبت کنید. متاسفانه به علت نوسانات قیمت تمامی کالاها و بالا رفتن قیمت ارز، قیمت تمامی آجرها و محصولات همچنین قیمت آجر نسوز شاموتی اصفهان نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. به همین علت برای استعلام قیمتها میتوانید با بخش فروش شرکت تماس حاصل نمایید.

ابعاد آجر نسوز شاموتی

آجر نسوز شاموتی اصفهان مانند آجر نسوز طرح انگلیسی درسایزهای پلاک ۲.۵×۳۱×۷، کرکره ای ۲.۵×۳۱×۳.۵، آجر نما تایل ۲.۵×۶۰×۱۰، کف فرش ۲.۵×۲۰×۲۰، پلاک ۲.۵×۲۶×۵.۵ عرضه میگردد.

مزایای آجر نما شاموتی چه مواردی است؟

  • عایق حرارت است.
  • نیاز به نگهداری زیادی ندارد
  • آجر شاموتی ضد آب است
  • آجر شاموتی دارای تنوع رنگ زیادی ست
  • سرمایه گذاری برای زندگی
  • آجرهای شاموتی پایدار هستند
  • سبک و طراحی های متفاوتی دارد

آجر یکی از مشهورترین مصالح معماری است که به زیبایی با مدل روستیک، آنتیک و مدلهای دیگر آجر، ساختمانهایی خاص و منحصر به فرد طراحی می کند. دیوارهای آجری نمایان شده اغلب برای آپارتمان ها، رستوران ها و فروشگاه ها بسیار مطلوب هستند و نمای آجری خارجی می تواند باعث گرم شدن ساختمان و یا خانه شود. با این حال، رنگ و برش آجر می تواند تا حد زیادی بر فضای ایجاد شده تأثیر بگذارد. برای مثال آجر سفید به طراحی مینیمالیستی کمک میکند و آجر قهوهای مایل به زرد یا همان آجر شاموتی به نظر می رسد که روستایی و خاکی تر باشد.

هنگام انتخاب رنگ آجر برای طراحی، معماران باید زیبایی مورد نظر خود و خصوصاً برای نمای بیرونی آجر، رنگها و سبک های سازه های اطراف را در نظر بگیرند. رنگ های محبوب آجر شامل قرمز، سفید، برنزه، قهوه ای، نارنجی، خاکستری یا سیاه است که دارای تنوع بسیار متنوعی در آنها و همچنین انواع متنوعی از برش ها است.

رنگ قهوه ای مایل به کرمی آجر شاموتی

آجرهای شاموتی از نظر عرف و نحوه استفاده بسیار شبیه آجرهای قرمز هستند. بسیاری از آجرها نیز ممکن است ترکیبی از قرمز، برنزه و قهوه ای باشند. با این وجود، آجرهای برنزه و قهوه ای با آجرهای قرمز کاملاً تفاوت دارند زیرا در بسیاری از مکان ها تمایل کمتری به ارتباطات تاریخی قوی دارند و در عوض زیبایی طبیعی بی انتها، خاکی و طبیعی را حفظ می کنند. در واقع توصیه می شود آجرهای رنگ شاموتی با صدای منظره اطراف مطابقت داشته باشند.

معایب استفاده از آجر نما شاموتی در نمای ساختمان

تحمل حرارتی این آجر نسبت به سایر آجرهای نسوز بالاتر می‌باشد و به دنبال آن قیمت آجرهای شاموتی نیز کمی بیشتر از سایر آجرهای نما است.

انواع آجر شاموتی چه ابعاد و رنگ هایی دارد؟

استفاده از آجر در طول تاریخ به عنوان یکی از اصلی ترین مصالح ساختمانی برای دیوار چینی بسیار رواج داشته است. در کشور ما ایران نیز آجر در بناهای تاریخی بسیار دیده می‌شود. امروزه آجر دیگر کاربردی برای چیدن دیوارهای باربر ندارد و فقط از آن به عنوان دیوار چینی برای دیوارهای غیر باربر و نمای ساختمان استفاده می‌شود. در زمان‌های قدیم (از حدود ۵۰۰۰ سال پیش) آجر ها از گل خاک رس به صورت خشتی تولید می‌شدند. امروز با گذشت زمان و با پیشرفت تکنولوژی‌های روز، آجرها برای افزایش مقاومت و افزایش تنوع رنگ برای نمای ساختمان از خاک نسوز تولید می‌شوند.

یکی از انواع خاک‌های نسوز، خاک شاموتی است که دارای مقاومت بسیار بالاتر از آجرهای رسی و خشتی دارد. خاک شاموتی از مقداری اکسید آلومینیوم (آلومینا)، اکسید سیلیسیوم (سیلیس) و اکسید آهن تشکیل شده است. تولید کنندگان آجر از خاک شاموت برای تولید آجرهای شاموتی بهره می‌گیرند. پخت آجرهای شاموتی در کوره‌هایی با حرارت بسیار بالا در دمای حدود ۱۴۵۰ درجه سانتی گراد صورت می‌پذیرد. بنابراین تحمل حرارتی آن‌ها بسیار بالا می‌باشد، به همین دلیل از آجر شاموتی برای چیدن دیواره، کف و سقف انواع کوره استفاده می‌شود. علاوه بر کوره از آجر شاموتی به عنوان آجر نما شاموتی نیز استفاده می‌شود.

رنگ آجرهای شاموتی: انواع آجر شاموتی در رنگ‌های آجر نسوز زرد رنگ، پرتقالی رنگ و نارنجی رنگ تولید می‌شوند که این رنگ‌ها بصورت ۸ طیف رنگی مختلف می‌باشند. شکل ظاهری انواع آجر شاموتی به صورت پراکنده دارای دانه‌های مشکی رنگ که از اکسید آهن به وجود آمده است تشکیل شده است.

کدام آجر شاموتی با کیفیت تر است؟

یکی از نام‌های آجر شاموتی، آجر آلومینایی است، بنابراین هر چقدر اکسید آلومینیوم یک آجر شاموتی بالاتر باشد، آجر به مراتب از کیفیت بالاتری برخوردار است. رنگ داخل و بیرون آجر نما شاموتی باید شفاف و یکدست باشد و تغییر رنگ در سطح و داخل آجر نما مشاهده نشود. آجری که سطح آن با داخل آن یک رنگ نباشد، یک آجر شاموتی بی کیفیت است.

تحمل حرارتی آجر شاموتی به صورت ایمن ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد است و آجر نمای شاموتی با کیفیت تر است که دارای لبه‌های صاف و منظم باشد و به راحتی با دست لب پر نشود و به اصطلاح آجرپزها نریزد. آجر شاموتی با کیفیت به هیچ وجه دارای شکستگی و ترک نمی‌باشد، هرچند در کل بار شاید مقدار کمی آجر بر اثر حمل و نقل و بارگیری دچار شکستگی شوند، اما در کل آجرها باید سالم و بدون ترک باشند.

در آجر شاموتی با کیفیت تاب و خمیدگی مشاهده نمی‌شود و حداکثر تاب آجر باید کمتر از ۱ میلیمتر باشد. آجرهای شاموتی نما و کوره شرکت ایران نیاز به خاطر استفاده از قالب‌های استاندارد و پرس با دستگاه‌های پرس قوی بدون تاب می‌باشند. آجر نسوز شاموتی ایران نیاز به هیچ عنوان شوره نمی‌زند که دلیل اصلی آن استفاده از خاک شاموتی فاقد آهک و پخت آجر به صورت اصولی است.

منبع : ایران نیاز