اجتماعیکسب و کار جدید

کاربرد درست چراغ راهنمای اتومبیل و فلاشر در زمان رانندگی

یکی از کاربردهای استفاده از چراغ چشمک زن یا راهنمای اتومبیل، اطلاع رسانی به سایر رانندگان از حرکت به سمت راست یا چپ است که در اکثر خودروها در سمت چپ فرمان نصب می شود.

چرا از چراغ راهنمایی استفاده می کنیم تا به رانندگان دیگر بگوییم که مسیر را تغییر می دهیم؟

قوانین جاده و استفاده درست و دقیق از چراغ های راهنما در خودرو باعث کاهش ترافیک و همچنین تصادفات احتمالی می شود زیرا سایر رانندگان متوجه تغییر جهت شما می شوند.

انواع راهنما زدن (راهنمای چپ و راست)

یکی از مهمترین قوانین شهرنشینی رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی شهروندان است. در سال های اخیر با همکاری دستگاه های انتظامی، نهادهای فرهنگی و اجتماعی مانند نیروی انتظامی و صدا و سیما شاهد اعمال قانون بیشتر از سوی مردم بوده ایم.  بازآموزی مواردی که کمتر استفاده می شده اند ،یک کار به ظاهر ساده اما مهم برای رانندگی است.

عدم اجرای قانون معمولاً منجر به تصادف می شود، گاهی اوقات بی اطلاعی از قانون، اجرای نادرست قانون، تأخیر یا تعریف و تمجید در انتخاب مسیر یا گذرگاه نیز می تواند باعث تصادف شود. در ضمن یکی از مواردی است که افسر در آزمون راهنمایی و رانندگی به آن توجه می کند و هنگام خروج از پارک، ورود به پارک، تغییر مسیر و … سوال می شود، راهنما زدن است که باید مراقب باشید.

لذا به تمامی رانندگان محترم توصیه می کنیم به نکات زیر توجه کنند.

  • پیش از اینکه چراغ های راهنما روی اتومبیل ها نصب شود از علامت های استاندارد دست استفاده می شد. در حال حاضر دیگر نیازی نیست که این علامت ها استفاده شوند مگر اینکه چراغ راهنمای اتومبیل شما خراب شده یا از کار افتاده باشد یا شرایط جوی به صورتی باشد که نور چراغ چشمک زن راهنمای خودرو برای سایر رانندگان قابل مشاهده نباشد. در شرایطی که چراغ های چشمک زن اتومبیل شما از کار افتاده باشد اولین و بهترین کار این که اقدام به خرید چراغ راهنمای اتومبیل نمایید.

همانطور که می دانید استفاده از چراغ راهنمایی در موارد زیر الزامی است

  • توقف یا پارک کردن
  • دور زدن
  • گردش به راست
  • گردش به چپ
  • ورودی از مسیر اصلی به فرعی
  • ورودی از مسیر فرعی به سمت اصلی

هشدار دادن به وسیله چراغ های خطر یا همان چراغ ترمز خودرو

گاهی اوقات مانعی را در جاده می بینید (مثلاً، گودال و محل تصادف و ترافیک سنگین و غیره)  و قبل از رسیدن به مانع، بدون استفاده از ترمز، سرعت خود را کم کرده و چند متر کم کنید. از آنجایی که راننده پشت سر وسیله نقلیه شما از وجود مانع آگاه نیست، ممکن است متوجه کاهش سرعت خودروی شما نشود و ممکن است پس از ترمزگیری زمان کافی برای توقف و جلوگیری از برخورد با خودروی شما نداشته باشد.

بنابراین در این شرایط بهترین کار است پدال ترمز را چند بار به آرامی فشار دهید تا چراغ سیگنال ترمز خودرو روشن و خاموش شود تا راننده مانع را تشخیص دهد و سرعتش را کاهش دهد.

از چراغ راهنمای دور میدان چگونه استفاده کنیم؟

  • اگر بلافاصله پس از ورود به میدان تصمیم به خروج دارید، راهنمای سمت راست را روشن کنید.
  • اگر تصمیم دارید پس از ورود به میدان به سمت چپ بروید، راهنمای سمت چپ را روشن کنید.
  • اگر تصمیم دارید دور میدان دور بزنید، تا زمانی که میدان را ترک نکنید، راهنمای سمت چپ را روشن نگه دارید.
  • اگر تصمیم دارید مستقیماً از میدان عبور کنید، اصلاً مجبور نیستید از دستورالعمل ها استفاده کنید.

استفاده از چراغ راهنمای اتومبیل قوانین خاص خود را دارد. رانندگان باید از این قوانین آگاه باشند و به آن احترام بگذارند. با دادن دستورالعمل به سایر رانندگان در حال حرکت اطلاع رسانی می کنید که در این صورت میزان تصادف به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

  • در داخل شهر در فاصله 100 متری از یک تقاطع یا هنگام برنامه ریزی برای تغییر جهت باید از راهنما استفاده کنید.
  • در جاده ها و بزرگراه ها، هنگام گردش به چپ، 500 متر مانده به خروجی سمت چپ راهنما را روشن نگه دارید.

قوانین استفاده از فلاشر یا جفت راهنما

همانطور که از نام آن پیداست، جفت راهنما یا فلاشر در مواقع اضطراری و برای هشدار استفاده می شود. شما می توانید در شرایط خاصی از چراغ های هشدار استفاده کنید، به عنوان مثال زمانی که در جاده به دلیل تصادف، از دست دادن بنزین، خرابی خودرو یا ترافیک شدید ناگهانی در جاده و غیره متوقف شده اید.

حتی در زمانی که شرایط جوی نامساعد است مانند مه یا باران شدید که دید را مختل می کند هم می توانید از فلاشر استفاده کنید تا سایر رانندگان از وجود اتومبیل شما در نزدیکی خود اطلاع داشته باشند.

استفاده از راهنمای خودرو برای ورود از خیابان فرعی به اصلی

 برای اینکه از یک خیابان فرعی یا لاین کناری وارد خیابان اصلی شویم، باید به طور کامل توقف کنیم و 100 متر جلوتر از جایی که  قصد ورود داریم ، راهنما را روشن کنیم. برای ورود به  خیابان های یک طرفه راهنمای سمت راست و در خیابان های دو طرفه راهنمای سمتی که قصد پیچیدن به آن سمت را داریم لازم است که روشن شود.

استفاده از راهنما در زمان پارک دوبل

بسیار مهم است که هنگام خروج از پارک، روی راهنمای سمت چپ کلیک کنید و پس از نگاه کردن به آینه و مکث کوتاه از پارک خارج شوید. هنگامی که سر ماشین نیم متر از محل پارک بیرون می آید و وارد عرض خیابان می شود نیاز است که مکث کوتاهی داشته باشید.

یک لحظه مکث کنید و بعد از اطمینان از اینکه مانع یا اتومبیلی در مسیر شما قرار ندارد به راه خود ادامه دهید. باید در این زمان، حتما حق تقدم را رعایت کنید.

موارد استفاده از راهنما به صورت مختصر

چراغ چشمک زن سمت راست (دسته راهنما به سمت بالا)

  • هنگام گردش به راست (میدان، تقاطع، خیابان)
  • هنگام رانندگی به عقب (دنده عقب گرفتن)
  • پارک خودروها در امتداد خیابان (پارک 30 سانتی متر)

چراغ چشمک زن سمت چپ (دسته راهنما به سمت پایین)

  • هنگام گردش به چپ (میدان، چهارراه، خیابان، کنارگذر)
  • خروج از پارکینگ (حرکت به جلو)

هنگام گردش به راست ابتدا آینه سمت راست و بالای سر (آینه داخل خودرو) و سپس راهنما را به سمت راست روشن کنید و در صورت نبودن خودروی دیگر فرمان را به سمت راست بچرخانید و حرکت کنید.

هنگام گردش به چپ ابتدا آینه سمت چپ و آینه بالا را کنترل کنید. سپس چراغ راهنمای سمت چپ را فشار دهید و اگر وسیله نقلیه به سمت چپ حرکت نمی کند، فرمان را به سمت چپ بچرخانید و بپیچید.