کاهش قیمت میلگرد در روزهای اینده

آیا قیمت میلگرد کاهش خواهد یافت به روزرسانی شهریور 1401

وضعیت حاکم بر تابستان امسال در بازار فولاد و قیمت میلگرد اصفهان و خرید میلگرد از کارخانه ، شاید طی ۲۰ سال گذشته بی سابقه یا حداقل کم سابقه، بوده باشد. آن هم در فصلی که طبیعتا بازار ساخت و ساز و متعاقب آن تمامی زیرمحموعه ها باید با جوش و خروش و تلاش همراه باشد. اما گویی زمستان در بازار فولاد فرا رسیده است.

این روزها هوای کاسبی برای اکثر فعالان مرتبط با حوزه ساخت و ساز، بسی ناجوانمردانه سرد است‌. با ما همراه باشید تا به بررسی رفتار بازار طی هفته های اخیر و روند بپردازیم. جهت اطلاع از کاهش قیمت آهن امروز تا پایان مقاله با ما همراه باشید. شما می توانید قیمت تمام محصولات مانند ، قیمت میلگرد ذوب آهن و خرید پروفیل را در سایت بررسی کنید از جمله این محصولات می‌ توان به قیمت میلگرد، ، قیمت میلگرد ساده، آجدار، میلگرد آلیاژی و …. اشاره کرد.

آهن | شرکت های صنعتی | فولاد

کاهش قیمت آهن و میلگرد امروز

آنچه از شرایط بازار محصولات نهایی استنباط می شود این است که قیمت آهن اصفهان و قیمت مقاطع با توجه به جمیع جهات به ثبات قیمتی خود نزدیک شده و می توان گفت مثلا در مورد میلگرد آجدار با توجه به خرده فروشی در انبارهای شهرها و شهرستانها قیمت 14700 تا 15400 تومان درب کارخانه در حال حاضر برای خریداران، قیمت متعادلی است.

تیر آهن ذوبی که البته بازیگران خود را دارد به نظر می آید کمی باید تعدیل شود. در مورد ورق هم شنیده شد که برخی فعالان در حال مدیریت بازار و کمی افزایش قیمت هستند. با فرمول های جدید بورس کالا که در حال انجام است. به نظر نمی رسد که بازار فعلا تا اواخر شهریور، جایی برای صعود معنادار و جهشی قیمت داشته باشد و احتمالا بازار بر منوال قیمت های یک هفته گذشته تداوم یابد.

مگر آنکه تولیدکنندگان بخواهند با جلسات مکرر خود تغییراتی در شکل و اجرای فرمول های تعیین قیمت ایجاد کنند که به نظر نمی رسد زودتر از پاییز باشد. برخی خبرهای تائید نشده هم دریافت کردیم که با بهبود وضعیت آب و هوایی به خصوص در جنوب، احتمالا از اواخر شهریور، تقاضاهای بهتری از آن ناحیه به بازار فولاد برسد.

کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده

هیچ تغییر خاصی در شرایط بازار فولاد کشور دیده و یا شنیده نمی شود. موضوع یا تغییر جدید و خاصی برای گزارش کردن وجود ندارد , وضعیت به همان منوال روزهای گذشته، از ثبات نسبی بازار و رکود و تقاضای مصرفی بسیار ضعیف و سکوت رخوت انگیز حاکم بر بازارها حکایت دارد. بنابراین هنوز اطلاع دقیق در خصوص کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده نداریم.

گمانه های برجامی و طولانی شدن این بلاتکلیفی اکثر فعالان بازار را کلافه کرده است. هر چند که همواره معتقد بوده‌ ایم گره زدن سرنوشت بازار داخلی فولاد کشور به برجام توسط فعالان این بازار اشتباه است کما اینکه با برجام و بی برجام، چه داخلی و چه خارجی، این بازار فعلا از حال عمومی چندان مساعدی برخوردار نیست. بنابراین به نظر می رسد طی روزهای آینده همچنان شاهد ثبات در بازار آهن و میلگرد باشیم.

آیا میلگرد بخریم یا نه؟

کف نرخ پیشنهادی قیمت تیرآهن اصفهان و میلگرد در بازار داخلی از مبادی مثل کرمان و کوثر اهواز حول ۱۴۷۰۰ تا ۱۴۸۰۰ تومان، کمی بالاتر حول ۱۵۰۰۰ تا ۱۵۲۰۰ تومان از تعداد به مراتب زیادتری از مبادی همانند جهان فولاد سیرجان و قائم و شاهین و سیادن و میانه و تعدادی دیگر گزارش شده است. در سقف قیمتهای پیشنهادی بازار، همانند میلگرد ممتاز وزن استاندارد ذوب آهن اصفهان حول و حوش ۱۵۶۰۰ تا ۱۵۸۰۰ تومان به گوش میرسد‌.

با این حال در حاضر بازار آرام و کم نوسان است، اکثر حوزه ها در هفته جاری هم با ثبات نسبی فعالیت خود را آغاز کردند، در حوزه میلگرد آجدار برخی از مبادی فروش افزایش قیمتی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان را اعمال کرده ‌اند که به نظر می ‌رسد بیشتر برای تحریک تقاضاهای مردد باشد. در کل بازارها همچنان آرام هستند و در صورت تصمیم به خرید، در معاملات توافقی خریدار همچنان از قدرت چانه ‌زنی برخوردار است و به اصطلاح توپ فعلا در زمین خریدار بازار است.

آیا میلگرد ارزان می شود؟

با توجه به محتوی پاسخ ایران احتمال در دسترس بودن توافق در کوتاه مدت و قبل از اجلاس آژانس تضعیف شده است. محتمل ترین سناریو کش دار شدن مذاکرات تا بعد از انتخابات میان دوره ای در نوامبر یا آبان است. با توجه به سرعت چاپ پول، این فاصله بعد روانی توافق احتمالی و تاثیر آن بر بازارها را تضعیف می کند.

با توجه به فاصله ایجاد شده احتمال افزایش نرخ ارز به صورت پله ای تا قله قبلی (۳۲هزار تومان) بسته به فاصله زمانی ایجاد شده از امروز تا دور بعدی مذاکرات محتمل است. عبور از قله ۳۲ هزار تومان نیاز به خبر قطعی خروج یا شکست مذاکرات دارد. بازارهای کالایی داخلی ما به شدت دلار محور است. بنابراین ممکن است طی روزهای آینده شاهد تحرکاتی در بازار فولاد و حتی افزایش قیمت باشیم.

در مورد بازار فولاد هرچند اخباری از این دست تاثیری در حجم تقاضای موثر داخلی ندارد و ادامه تحریم ها یک خبر بد برای بخش صادرات فولاد محسوب می شود. اما افزایش نرخ دلار می تواند هم از لحاظ افزایش هزینه تولید و هم از لحاظ جو روانی باعث تحریک موقت و محدود بازار و ایجاد نوسان محدود شود.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی علت کاهش قیمت میلگرد پرداختیم. اگر همه احتمالات فوق درست از آب درآید (تجربه نشان داده تصمیمات حوزه فولاد معمولا یک شبه و خلق الساعه می باشد، این گونه تصمیمات در تحلیل فوق لحاظ نشده است) بازار ظرف دو تا سه هفته آینده کف قیمتی جدید را خواهد یافت و و سایر کارخانجات بزرگ مانند ذوب آهن تعیین کننده روند بازار خواهد شد.

ما در مورد کف قیمت بازار هیچ تحلیل مشخصی نداریم و بدون پیش داوری مشخص شدن کف قیمت را بر عهده بازار خواهیم گذاشت. متن فوق تنها یک تحلیل احتمالی از روند بازار است. همچنین قیمت دلار روی تمام مقاطع فولادی از جمله انواع فولادهای آلیاژی مثل: ، قیمت میگرد آجدار، قیمت میلگرد st37 و …. نیز تاثیرگذار می باشد.

پیش بینی قیمت میلگرد در روزهای آینده

آرامش موقت در بازار فولاد

هرچند با انجام معاملات هفته گذشته در بورس کالا قدری از هیجان کاذب چند هفته اخیر در بازار فولاد کاسته شد‌ اما با توجه به شاخص های کلان اقتصادی مثل جدول درآمد هزینه دولت تورم نقدینگی کسری بودجه و….  و با استفاده از تجارب ماه های اخیر بازار فولاد می توان دریافت که این اصلاح موقتی است و روند کلی کلیه بازارها افزایشی است و از هر دوره اصلاح موقت قیمت می توان به عنوان یک فرصت خرید بالقوه استفاده کرد.

توجه کنید که تا زمانی که تحریم و کرونا ادامه دارد و روند صادرات به روال عادی بازنگردد، روند افزایش قیمت ارز هم ادامه خواهد داشت و صد البته کلیه بازارها به خصوص فولاد تابعی است از افزایش نرخ ارز در چنین وضعیتی توقع کاهش قیمت و یا حتی ثبات قیمت در هیچ بازاری متصور نیست. اخبار ضد و نقیض هفته گذشته هرچند باعث تحرکات کاهشی در برخی مبادی شد اما جلسه پاستور، یک مشکل ریشه ای را باز هم برجسته کرد.

مشکل تامین مواد اولیه برای واحدهای تولیدی هم چنان پابرجاست و بازار ساز نتوانسته است تعادل لازم بین بازار داخل و بخش صادرات را بر قرار کند. خبر فروش ۶۰ هزار تن شمش فولادی خارج از بورس، تنها یک مسکن موقت برای تامین نیاز موقت واحدهای تولیدی است و نکته آخر اینکه، علاوه بر افزایش ادامه دار نرخ ارز که محرک داخلی بازار فولاد محسوب می شود افزایش قیمت در بازارهای جهانی سنگ آهن و شمش را به عنوان محرک خارجی در محاسبات خود لحاظ کنید.

لازم به ذکر است تنها ریسک احتمالی بازارهای داخلی در ماههای پیش رو انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر است که ممکن است بازارهای داخلی را موقتا دستخوش رکود (و نه کاهش پایدار) کند. اما تجربه نشان داده است، تغییر حزب حاکم در آمریکا باعث چرخش کلی سیاست های آمریکا در قبال ایران نخواهد شد. شبکه تحریم های آمریکا در قبال ایران آنقدر پیچیده است که حتی با در نظر گرفتن احتمال ضعیف توافق و بازگشت احتمالی دولت بعدی به برجام هم امیدی  به ایجاد گشایش سریع در وضع فعلی نیست.

امروز به جایی رسیده ایم که در مقایسه با نرخ محصولات فولادی پیشنهادی همسایگان ایران؛ میلگرد با دلار ۲۵ هزار تومانی؛ تیرآهن با دلار ۳۰ هزار تومان و ورق با دلار بالای ۴۰ هزار تومان به مردم فروخته می شود.

میلگرد cis حدود ۴۱۰ تا ۴۱۵ دلار به ازای هر تن

تیرآهن ترکیه حدود ۴۴۵ تا ۴۷۰ دلار به ازای هر تن

ورق کلاف گرم cis حدود ۳۹۵ تا ۴۱۰ دلار به ازای هر تن

فعالیت روی این قیمت ها؛ این روزها حرکت روی لبه تیغ است و ریسک بسیار بالایی را طلب می کند. این روزها؛ علیرغم هیاهوی مبادی سمت عرضه و افزایش قیمت های نفس‌ گیر زنجیره تامین؛ تقاضای مصرف واقعی به شدت تقلیل پیدا کرده و حتی این چند روز اخیر دیگر خُرده فروشان هم جرات تخلیه بار ندارند.

خرید حتی یک ظرفیت پروفیل روی نرخ ۱۹۰۰۰ تا ۱۹۵۰۰ تومان فوق العاده دل و جرات می خواهد. کیلویی ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان ریسک پذیری بسیار بالایی را طلب می کند. پذیرش ریسک تخلیه میلگرد ۱۱ هزار تومانی در شرایطی که قرار باشد این کالا بندل بندل و به تدریج در طول چند هفته در این بازار به مشتری نهایی فروخته شود؛ فوق العاده خطرناک است.

همین نیاز به ریسک پذیری بالا موجب شده تا این روزها بسیاری از کسبه از میدان کاسبی خارج شوند و فعالیت خود را فعلا متوقف نمایند؛ وانگهی با این قیمت ها عملا سهم مالیات از معاملات حداقل دو برابر شده که این خود با توجه به بازار کساد کنونی به نوبه خودش معضلی است برای کسبه خرده پا … اصل سود و رانت پروفیل ۱۹ هزار تومانی و تیرآهن ۱۵ هزار تومانی نصیب شخص یا اشخاص دیگری در زنجیره های بالاتر شده و حالا این ریسک با این نرخ ها قرار است به زنجیره انتهایی و به خرده فروشان انتقال پیدا کند و میراث آن ها باشد که با توجه به شرایط فعلی بازار مصرف؛ به هیچ عنوان در شرایط فعلی معقول دیده نمی ‌شود.

در حالی صرافی ملی امروز نرخ فروش اسکناس دلار را ثابت و تا این لحظه 25000 تومان اعلام کرده که با نیم نگاهی به بازار طلا؛ اوضاع طور دیگری دیده می شود … “دلار طلا” در این لحظه و بنا بر برخی شنیده ‌ها از مظنه طلا از اتحادیه طلا فروشان تهران، حداقل بیش از ۱۵۰۰ تومان تفاوت دارد با این نرخ صرافی … ! التهابات این بازارها هم نشات گرفته از همین ماجراهاست ‌…

یکی باید پیدا شود؛ دوشاخه برق تنظیم بازار فولاد تولید ملی را حداقل برای مدتی تا حصول ثبات نرخ ارز؛ از پریز برق دلار بکشد … !

با این اوصاف خود بازار فولاد هم به جای اینکه به عنوان یک عامل کمک کننده و در نقش ترمز، به نوعی به عنوان یک کالای تولید داخلی کمک کند به حصول آرامش؛ با این اوضاع و وصل این کالا به نوسانات دلار؛ حالا همچون سایر کالاهای لوکس وارداتی خود این کالا هم تبدیل شده به مزید علت هیجان بازار آزاد دلار و این سناریو تنها بازار داخلی را که شالوده بسیاری از صنایع ملی و بنیادی کشور را تشکیل داده و می توانست تا حدی آن را آرام نگه دارد؛ حالا متصل به نوسانات اسکناس دلار دستخوش چالش بزرگی کرده و به زودی شاهد یک سونامی غیر قابل کنترل در همه حوزه های کالایی متصل به فولاد خواهیم بود …

مگر اینکه اراده خود بازارساز بر این بوده باشد. یعنی سوق و تشویق نقدینگی به هجوم به بازار فولاد با اتصال آن به نوسانات دلار برای جولان نقدینگی در این بازار که در این صورت آثار زیان بار آن در بازارهایی مثل مسکن؛ لوازم خانگی، خودرو و …  غیر قابل تصور خواهد بود یا هست .