فرق برنامه نویسی با IT

آیا تشخیص فرق برنامه نویسی با IT برایتان دشوار است؟ پس تنها نیستید. این دو مورد دو حوزه کاری متفاوت هستند که در برخی جنبه‌ها با همدیگر همپوشی دارند.

برنامه نویس | برنامه نویسی

برنامه نویسی چیست؟

برنامه نویسی بخشی از رشته مهندسی کامپیوتر است. برای اینکه برنامه نویس شوید، باید نحوه عملکرد یک کامپیوتر را درک کنید. سپس، هر نظریه‌ای را از طریق کد نویسی برای برقراری ارتباط موثر با کامپیوتر و استفاده بهتر از کامپیوتر به کار بگیرید.

به زبان ساده‌تر اینکه:

فرض کنید می‌خواهید کیک بپزید. اگر از مواد لازم آن اطلاعی ندارید، آیا می‌توانید این کار را انجام دهید؟ البته که نه. دانستن دستور غذا، قسمت تئوری برنامه نویسی است.

در مرحله بعدی فرآیند پخت مطرح است. تمام مواد لازم را به صورت یک خمیر در آورده و داخل فر می‌گذاریم. بعد از مدتی کیک شما آماده خوردن خواهد بود! برنامه نویسی هم همین طور عمل می‌کند. بنابراین مواد تشکیل دهنده برنامه نویسی چیست؟

  • ریاضیات
  • الگوریتم‌ها
  • کدها و فرمان‌ها
  • نظریه‌ها

فناوری اطلاعات(IT) چیست؟

حوزه فناوری اطلاعات بیشتر بر روی کاربردهای تجاری مهندسی کامپیوتر متمرکز است. دانشجویان IT نحوه حل مشکلات کسب و کار را با استفاده از منابع فنی می‌آموزند.

بخش اساسی فناوری اطلاعات، تبادل اطلاعات است. بخش زیادی از این رشته، به داده‌ها وابسته است. هر جا که انتقال یا تبادل داده اتفاق می‌افتد، شاید فرصتی برای بهبود این فرآیند از طریق راه حل‌های کارآمد فناوری اطلاعات وجود دارد.

برنامه نویس | برنامه نویسی

علاوه بر مدیریت داده، امکان حل مشکلات شبکه یا امنیت هم فراهم است. می‌توانید به عنوان یک عیب یاب عمل کنید. هر زمان که یکی از اعضای سازمان با هر چالش تکنولوژیکی روبرو می‌شود، از چه کسی کمک می‌گیرد؟ بله، متخصصIT مورد نیاز است.

برای اشتغال در این رشته باید منابع زیر را مطالعه کنید:

  • شبکه سازی
  • مخابرات
  • طراحی و مدیریت پایگاه داده
  • اصول برنامه نویسی
  • ریاضیات
  • سیستم‌های مدیریت اطلاعات (MIS)
  • سایر نرم افزارهای اختصاصی دامنه، به عنوان مثال، مرتبط با حسابداری یا موجودی کالا

برخی از شرکت‌ها، هنگام انتشار آگهی استخدام نیروی کار، استخدام برنامه نویس را با استخدام کارشناس IT به اشتباه می‌گیرند که موجب می‌شود فرد متقاضی، در زمینه های مورد انتظار شرکت، دانش و مهارت لازم را نداشته باشد. در ادامه تفاوت‌های برنامه نویسی با IT را بررسی خواهیم کرد.

تفاوت‌های برنامه نویسی با IT

1.برنامه نویسی در مورد توسعه نرم افزارها و برنامه‌های جدید است در حالی که فناوری اطلاعات در مورد مدیریت سیستم‌های کامپیوتری است

برنامه نویسی در درجه اول به طراحی، توسعه و پیاده سازی نرم افزارها و برنامه‌هایی برای کمک به بهبود نحوه استفاده از کامپیوتر و حل مشکلات محاسباتی، مربوط می‌شود. به عنوان مثال، ایجاد ربات‌ها به عنوان دستیاران هوشمند و پیشرفت‌های فناوری تشخیص گفتار(به Siri، Google Assistant و Alexa فکر کنید) تا حد زیادی کار برنامه نویس است.

از سوی دیگر، فناوری اطلاعات بیشتر به درک سیستم‌ها و نرم‌افزارهای کامپیوتر‌ای و استفاده از این درک برای حفظ سیستم‌ها و زیرساخت‌های کامپیوتر‌ای و پشتیبانی از مشکلات مربوط به کامپیوتر می‌پردازد. مسئولیت‌های متخصصان فناوری اطلاعات شامل نصب شبکه‌ها و ابزارهای ارتباطی و اجرای اقدامات امنیتی است.

به طور خلاصه، برنامه نویسی عمدتاً بر نوآوری و توسعه متمرکز است در حالی که فناوری اطلاعات در درجه اول در مورد نگهداری، مدیریت و کاربرد سیستم‌های کامپیوتر‌ای موجود است.

2.برنامه نویسی در مقایسه با IT به مدارج بالاتری نیاز دارد

برای یادگیری برنامه نویسی به ضریب هوشی و دانش بالاتری در مقایسه با فعالیت در حوزه IT  نیاز دارید. البته سازمان فنی و حرفه‌ای و آموزشگاههای خصوصی، دوره‌های آموزشی در حوزه را برگزار میکنند و برای گرفتن مدرک دیپلم فنی در این دو رشته فقط باید آزمون نهایی را قبول شوید.

3.هر دو رشته دارای برنامه درسی متفاوتی هستند، ولی شباهت‌هایی هم دارند

از آنجایی که هم برنامه نویسی و IT بخشی از رشته ریاضی هستند، ولی دروس مشابه هم دارند. امنیت اطلاعات، مدل‌سازی داده‌ها و ساختارهای گسسته از دروس مشترک هستند.

برنامه نویسی بیشتر شما را برای توسعه محصولات فناوری آماده خواهد کرد. ولی دانشجوی IT فقط اصول اولیه الگوریتم‌ها و برنامه نویسی را یاد خواهید گرفت.

برنامه نویس | برنامه نویسی

دانشجوی برنامه نویسی روی اصول و طراحی سیستم عامل متمرکز خواهد شد. در حالی که در IT تاکید بر کاربرد فناوری است. دانشجوی IT روی راه اندازی و استفاده از سیستم عامل‌ها، تمرکز دارد.

در نهایت، موضوعاتی مختص برنامه نویسی هستند. دروس برنامه نویسی دارای موضوعاتی مانند روش‌های مهندسی نرم افزار و یادگیری ماشین است، در حالی که برنامه درسی فناوری اطلاعات بر روی پلتفرم‌ها و فناوری‌های وب و مدیریت سیستم‌ها متمرکز است.

4.هر دو زمینه‌های تخصصی متفاوتی دارند

اگر به دنبال رشته‌ای هستید که با فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی سروکار دارد ، برنامه نویسی را انتخاب کنید. برخی از تخصص‌ها در این زمینه شامل هوش مصنوعی، امنیت سایبری و علم داده است.

در این میان، تخصص‌هایی مانند محاسبات شبکه، اینترنت اشیا (IoT)، رایانش ابری و هوش تجاری به دلیل تاکید بر رفع نیازهای تجاری، بیشتر در فناوری اطلاعات مطرح است.

5.هر کدام چشم انداز شغلی متفاوتی دارند

مشاغل برنامه نویسی اغلب حول ابداع روش‌های جدید برای استفاده از کامپیوتر و توسعه راه‌های جدید برای حل مشکلات محاسباتی می‌چرخند. به این ترتیب، فارغ التحصیلان مهندسی کامپیوتر را می‌توان در نقش‌هایی مانند توسعه دهنده نرم افزار، معمار داده، متخصص امنیت سایبری، مهندس هوش مصنوعی و مهندس یادگیری ماشین یافت.

از سوی دیگر، مشاغل در فناوری اطلاعات اغلب حول مدیریت و نگهداری سیستم‌ها و برنامه‌ها برای رفع نیازهای کسب و کار می‌چرخد. با داشتن مدرک IT، مشاغلی از جمله مدیر سیستم، مهندس شبکه، معمار راه حل محاسبات ابری و متخصص زیرساخت در اختیارتان است.

توجه کنید که انتخاب یک رشته، شما را به مشاغل در آن رشته محدود نمی‌کند. محاسبات و فناوری یک صنعت گسترده و به هم پیوسته است و هنوز هم می‌توانید کاری پیدا کنید که مستقیماً به رشته تحصیلی تخصصی شما مرتبط نیست. تا زمانی که مجموعه مهارت‌های مناسبی دارید، همچنان می‌توانید از یک رشته به رشته دیگر بروید.

در نهایت…

اگرچه اغلب برنامه نویسی با IT اشتباه گرفته می‌شود یا زیر مجموعه آن لحاظ شده، ولی در واقع دو حوزه متفاوت هستند. تمایزها اندک هستند، ولی شناخت دقیق آنها به هدف گذاری مناسب برای آینده شغلی کمک می‌کند. بعلاوه اگر کارفرما هستید هم با شناخت این تفاوت‎ها فرد مناسب کسب و کارتان را استخدام خواهید کرد.

منبع