VOIP چیست و چگونه کار می کند؟

بد نیست در ابتدای مقاله به سوال «VOIP چیست؟» پاسخ دهید. بیایید با شناسایی معنای تحت اللفظی کلمه VOIP شروع کنیم. واژه VOIP در واقع مخفف Voice over Internet Protocol (VoIP) است که به معنای تبادل صدا از طریق IP یا شبکه کامپیوتری است. در واقع کلمه VOIP به طور خلاصه کاربرد و زیرساخت این فناوری جالب را نشان می دهد و اساس این نوع فعالیت مرکز تماس را نشان می دهد.

اکنون که معنای لغوی VOIP یا VIP را تشخیص دادیم و گفتیم که سیستم بر روی پلت فرم IP یا پروتکل اینترنت اجرا می شود، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که منظور ما از بستر IP یا شبکه کامپیوتری چیست و آیا پیکربندی و نصب VOIP بر روی آن ضروری است. یک زیرساخت خاص برای پاسخ به این سوال که آیا ما به آن نیاز داریم، توضیح بهتر است با سیستم آنالوگ قدیمی شروع کنیم. همانطور که می دانید در گذشته زمانی که می خواستیم سیستم تلفن مرکزی را در یک شرکت یا سازمان نصب کنیم، اولین قدم سیم کشی محیط شرکت بود. یعنی باید برای همه کاربران با استفاده از یک جفت سیم مسی یک کابل مجزا اجرا می کردیم و سپس همه این کابل ها را وارد سیستم مرکزی می کردیم، اما در سیستم های تلفن VOIP این کار به شکل دیگری انجام می شود. در واقع در یک مرکز تماس VOIP، کاربران سازمان برای راه اندازی مرکز تماس نیازی به کابل کشی شبکه ندارند، بلکه فقط زیرساخت شبکه سازمان را که برای برقراری ارتباط کامپیوتری نیز استفاده می شود، ایجاد کرده و سپس مستقر می کنند. سیستم تلفن VOIP مورد نظر در همان زیرساخت.

توجه: همانطور که متوجه شده اید، زیرساخت مورد نیاز برای اجرا و نصب VIP همانند زیرساخت مورد نیاز برای برقراری ارتباط با شبکه کامپیوتری یک سازمان است و هر دو دستگاه برای برقراری ارتباط نیاز دارند. از یک پلتفرم استفاده می کنند که چنین فرصتی را به شرکت ها می دهد. بنابراین می توانند هزینه های سازماندهی مرکز تماس سازمان را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

برای دریافت مشاوره و استفاده از خدمات ویپ روی لینک زر کلیک فرمایید:

https://rayanposhtiban.com/خدمات-ویپ/

VOIP چگونه کار می کند؟

راه های زیادی برای استفاده از فناوری VoIP وجود دارد. همه چیز به مکان و نحوه برقراری ارتباط بستگی دارد. این می تواند در خانه، محل کار، در شبکه شرکتی شما، هنگام مسافرت یا حتی در ساحل باشد. نحوه برقراری تماس به سرویس VoIPی که استفاده می کنید بستگی دارد.

برای تبدیل سیگنال های تلفن آنالوگ به سیگنال دیجیتال، یک وسیله انتقال از طریق اینترنت مورد نیاز است. این کار را می توان با گوشی های معمولی (تلفن های VIP) و یا در یک جعبه جداگانه مانند ATA انجام داد.

ویپ چیست؟

VIP یک سرویس تلفنی از طریق اینترنت است

VOIP با استفاده از ATA

در روش ATA مراحل زیر برای تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال تکرار می شود:

تلفن معمولی، اترنت ATA، روتر، اینترنت، مرکز ارائه دهنده خدمات VIP

VoIP از تلفن های IP استفاده می کند

تلفن IP، اترنت، روتر، اینترنت، مرکز خدمات VIP

اتصال مستقیم ویپ

همچنین امکان دور زدن ارائه دهنده خدمات VIP و اتصال مستقیم به یک کاربر VIP دیگر وجود دارد. با این حال، اگر دستگاه VIP شما پشت یک روتر NAT باشد، این روش می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

تلفن IP، اترنت، روتر، اینترنت، روتر، اترنت، تلفن IP

نرم افزار های کاربردی با استفاده از  ویپ

برنامه های تلفن سنتی، از جمله برنامه های مرکز تماس از راه دور و برنامه های ورود به سیستم تلفن گویا، عموماً توسط VOIP پشتیبانی می شوند.

تعدادی تلفن VoIP در بازار وجود دارد که شامل 3CX، ویندوز، لینوکس و نرم‌افزار VoIP PBX مبتنی بر ابر می‌شود.

در شبکه های شرکتی یا خصوصی، کیفیت خدمات (QoS) اغلب برای اولویت دادن به ترافیک صوتی بر برنامه های کاربردی مستقل از تاخیر استفاده می شود تا از کیفیت صدای قابل قبول اطمینان حاصل شود.

یکی از خدمات پیشگامی که VoIP را محبوب کرد Skype بود. این به مردم اجازه می‌دهد پیام‌های فوری را به اشتراک بگذارند و تماس‌های ویدیویی و عکسی رایگان در سراسر جهان برقرار کنند.

مزایای استفاده از VOIP چیست؟

اکنون که نحوه راه‌اندازی یک سیستم VIP و زیرساخت‌های مورد نیاز برای این فناوری را می‌دانید، ممکن است از خود پرسیده باشید که تلفن‌های شبکه از زمانی که به صورت عمومی نصب شده‌اند، چه ویژگی‌های خاصی می‌توانند در اختیار سازمان شما قرار دهند. پلت فرم شبکه برای پاسخ به این سوال مهم به دو فاکتور و مزیت مهم استفاده از تلفن های VOIP اشاره می کنیم.

کاهش هزینه: همانطور که گفتیم، تلفن های VOIP می توانند هزینه های تلفن سازمان شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهند زیرا از یک زیرساخت مشترک با رایانه های سازمان شما برای برقراری ارتباط استفاده می کنند. اما همه چیز محدود به زیرساخت های این سیستم تلفنی نیست، مرکز تماس VIP به کمک ویژگی ها و قابلیت های جذاب خود می تواند هزینه های واحد شما را به شکل قابل توجهی کاهش دهد که در مقاله «آیا VIP هزینه های سازمانی را کاهش می دهد؟ ” ما؟ طولانی در مورد آن صحبت کرد

ویژگی های حرفه ای: سیستم های تلفن ویپ عموما بسیار قابل ارتقا و هوشمند هستند زیرا در شبکه های کامپیوتری پیاده سازی می شوند و می توانند به کمک این ویژگی ها و ویژگی ها فروش و بهره وری سازمان شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. برخی از این ویژگی ها و امکانات جذاب عبارتند از:

  1. امکان برقراری تماس با خطوط تلفن شرکت از هر کجای دنیا
  2. امکان پیاده سازی سیستم های تلفن گویا هوشمند برای خدمت رسانی به مشتریان
  3. امکان ادغام سیستم تلفن VIP با CRM سازمان
  4. امکان توسعه سیستم تلفن با ماژول های پیشرفته و هوشمند مانند:
  5. سیستم شماره گیری خودکار
  6. فهرست تلفن هوشمند در وب
  7. سیستم اطلاع رسانی کد کاربر
  8. سیستم مدیریت صف هوشمند
  9. سیستم پاسخ به تماس در صف
  10. سیستم ارتباطی از طریق وب سایت
  11. سامانه هوشمند ارسال پیامک
  12. برنامه تماس تلفنی پاپ آپ
  13. و …

هزینه راه اندازی تلفن VoIP

خب اولین قدم برای راه اندازی سیستم VIP و محاسبه هزینه های آن، ساخت زیرساخت کامپیوتری آن سازمان است.

Voip مخفف Voice over Network است و سیستم Vip به زیرساخت شبکه و کامپیوتر نیاز دارد.

Vip برنامه های مختلفی برای راه اندازی دارد به عنوان مثال Issable، Elastix، FreePbx محبوب ترین برنامه های راه اندازی هستند. این برنامه ها بر روی سیستم ها یا سرورهای کامپیوتری نصب می شوند، بنابراین باید سرور یا سیستم کامپیوتری داشته باشید. کامپیوتر شما باید از برنامه VIP پشتیبانی کند، اما فقط در صورتی که از مرکز تماس استفاده می کنید. شما حتی به کامپیوتر هم نیاز ندارید.

و مشکل اصلی در تعیین هزینه ها این است که باید مشخص کنید که می خواهید از سیستم کامپیوتری استفاده کنید یا تجهیزات تلفن مرکزی.

پس از انتخاب کلمه بعدی اکنون پشتیبانی می شود. شما به پشتیبانی قابل اعتماد با پشتکار بالا نیاز دارید. زیرا با توجه به اینکه سیستم VIP تحت شبکه است ممکن است چند مشکل داشته باشید. پس به کمک نیاز دارید.

جهت اطلاع دقیق هزینه های راه اندازی ویپ روی لینک زیر کلیک فرمایید.

https://rayanposhtiban.com/هزینه-راه-اندازی-voip/

لیست هزینه راه اندازی voip ویپ در سال 1400

 

شرح کالا / خدمات تعداد واحد مبلغ واحد (تومان)
نصب و راه اندازی اولیه سیستم عامل ایزابل 1 عدد 600000
راه اندازی تلفن آنالوگ و فکس توسط دستگاه ATA 1 عدد 400000
اتصال شبکه تلفن به خطوط شهری 1 عدد 300000
ایجاد بستر مکالمات تصویری 1 متر 100000
ایجاد بستر کنفرانس صوتی و تصویری 1 متر 100000
برنامه ریزی و ایجاد داخلی ها (دستگاه تلفن نرم افزاری و سخت افزاری) 1 عدد 50000
امکان ارتباط با سایر مراکز تلفنی و انتقال تماسهای رایگان به شعبات دیگر در هر نقطه (تهران ، شهرستان و جهان ) 1 عدد 300000
تعریف و تنظیم گروه های کاری ( مدیریت ، اداری ، مالی و … ) 1 عدد 200000
موزیک انتظار و پیشواز 1 عدد 100000
گزارش گیری 1 عدد 100000
دریافت فکس به صورت مستقیم و هوشمند 1 عدد 300000
تلفن گویای هوشمند با قابلیت تفکیک تماس بر اساس کد ورودی تماس گیرنده IVR(سیستم پاسخگویی منشی دیجیتال) 1 متر 100000
ضبط تماس ها و مکالمات ورودی و خروجی
پیغام گیر و صندوق صوتی داخلیهای کاربران
1 عدد 50000
برقراری ارتباط از خارج از سازمان تنها با استفاده از اینترنت ( انتقال برروی موبایل ) 1 عدد 150000