مفاهیم و مبانی طراحی گرافیک چیست؟

طراحی گرافیک چیست؟ + بررسی مفاهیم گرافیک

طراحی گرافیک چیست؟ این سوال پاسخ مفصلی دارد که برای بررسی آن باید مفاهیم گرافیک را به شما توضیح دهیم. پس همراه ما باشید. برای سفارش آنلاین طرح بنر تسلیت کافیست در سایت ترنج گراف ثبت نام نموده و سفارش آنلاین طراحی گرافیکی ثبت نمائید تا بلافاصله فاکتور دریافت نمائید و سپس تصمیم گیری فرمائید.

طراحی گرافیک چیست؟ این سوال در سال های اخیر بارها توسط افراد مختلف پرسیده شده است. این روزها تقریبا تمامی افراد به نحوی به طراحی گرافیک نیاز دارند. بنابراین آشنایی با مفاهیم و مبانی این رشته برای بسیاری از افراد جالب خواهد بود. به طور کلی برای پاسخ گویی به سوال ابتدایی مقاله، باید با مفاهیمی آشنایی داشته باشید.

همان طور که می دانید علم طراحی گرافیک نیز مانند سایر رشته ها، دارای اصول و مبانی پایه ای می باشد. برای آشنایی اولیه با این رشته، یادگیری مفاهیم پایه و مبانی طراحی گرافیک الزامی است. در این مقاله این مبانی و مفاهیم را برای شما شرح می دهیم. پس اگر قصد آشنایی با علوم طراحی گرافیک و ایده های طرح آگهی ترحیم را دارید، می توانید با همراهی کردن ما تا پایان این مقاله، آگاهی خود را در این مورد افزایش دهید.

بنر تسلیت مادر لایه باز رایگان | طرح بنر تسلیت رایگان | فایل لایه باز بنر تسلیت رایگان

معرفی مفاهیم علم طراحی گرافیک

همان طور که گفته شد، برای پاسخ به سوال طراحی گرافیک چیست، باید با مفاهیم اصولی این علم آشنایی پیدا کنید. دانش طراحی گرافیک نیز مانند تمامی رشته های دیگر، دارای اصول و قواعدی خاص است. یادگیری این مفاهیم اصولی به شما در درک بیشتر این علم کمک خواهد کرد. در ادامه به بررسی مفاهیم و توضیحات این رشته خواهیم پرداخت.

 تایپو گرافی:

یکی از مهم ترین مفاهیم لازم برای رسیدن به جواب طراحی گرافیک چیست، می باشد. تایپو گرافی یکی از مهم ترین زیر شاخه ها در رشته طراحی گرافیک است. این زیر شاخه بیشتر به حروف چینی، انواع فونت، نحوه نگارش متن و… مربوط می شود. یک طراح گرافیک، با آشنایی به مهارت تایپو گرافی می تواند لوگو هایی جذاب و منحصر به فرد طراحی کند. یا مثلا می تواند در طراحی سایت، بنر، و… جذابیت بیشتری برای مخاطب ایجاد کند.

 جلوه های بصری:

از دیگر مفاهیم مهم برای پاسخ به سوال  طراحی گرافیک چیست می توان به جلوه های بصری اشاره کرد. یک طراح گرافیک حرفه ای کسی است که با مفهوم جلوه های بصری به طور کامل آشنایی داشته باشد. اگر بخواهیم این مفهوم را به طور خلاصه برای شما شرح دهیم، می توان گفت که جلوه های بصری شامل عناصری است که باعث جذابیت تصویر برای مخاطب می شوند. یعنی طراح به وسیله عناصر و ابزارهایی که در دست دارد، می تواند جذابیت تصاویر مختلف را برای مخاطب افزایش دهد. از جلوه های بصری در ، سایت، بنر و پوسترهای تبلیغاتی و… استفاده گسترده ای صورت می گیرد.

صفحه آرایی:

از دیگر مفاهیم مهم برای پاسخ به سوال طراحی گرافیک چیست می توان به هنر صفحه آرایی اشاره کرد. یک طراح گرافیک برای صفحه آرایی باید از تمام دانش خود استفاده کند. باید دقت کنید عناصر را طوری به کار گیرد که هم مفهوم کار به درستی منتقل شود و هم میزان فضای منفی در صفحه، به حداقل کاهش پیدا کند.

با آشنایی با مفاهیم ذکر شده می توانیم به پاسخ درستی برای سوال طراحی گرافیک چیست، برسیم. در واقع می توان این گونه پاسخ داد که طراحی گرافیک مجموعه ای کامل شامل طراحی صفحات مختلف است. که برای طراحی این صفحات از علوم تایپو گرافی و جلوه های بصری استفاده می شود. در صورتی که یک طراح گرافیک، به حد کافی به این علوم مسلط باشد، می تواند کارهایی بی نقص و با کیفیت بالا به مشتری تحویل دهد.

معرفی عناصر مهم در علم طراحی گرافیک

حال که به صورت کلی به جوابی برای سوال طراحی گرافیک چیست رسیدیم، بهتر است جزئیات این علم را نیز اندکی مورد بررسی قرار دهیم. برای بررسی جزئیات علم طراحی گرافیک باید با مهم ترین عناصر تشکیل دهنده آن آشنایی پیدا کنیم. یکی از مهم ترین عناصر در طراحی گرافیک سایت، خط است.

اگر به ها، نوشتارها و… پیرامون خود به خوبی دقت کرده باشید، تمامی آن ها از خطوطی صاف، شکسته، منحنی و… تشکیل شده اند. بنابراین یکی از مهم ترین عناصر در طراحی گرافیک خط است. آشنایی با خطوط مختلف و به کار گیری آن ها به زیباترین حالت ممکن فقط از عهده یک گرافیست حرفه ای بر می آید. یک گرافیست حرفه ای می تواند تنها با خطوط مختلف، هنر خود را به دیگران نشان دهد.

تصویر نیز از دیگر عناصر مهم در طراحی گرافیک به شمار می رود. تصاویر ارتباط خوبی با مخاطب برقرار می کنند و می توانند بیش از خطوط روی ذهن او تاثیر بگذارند. استفاده از تصاویر خلاقانه و با کیفیت از اصولی است که یک طراح گرافیک حتما باید آن را سر لوحه کارهای خود قرار دهد. طراحان گرافیک برای طراحی تصاویر خلاقانه و با رزولوشن بالا، معمولا از نرم افزارهایی استفاده می کنند. البته کار با این نرم افزارهای پیشرفته نیز کار افراد عادی نیست و تنها یک گرافیست معتبر می تواند به خوبی از این نرم افزارها استفاده کند.

 روانشناسی رنگ ها برای طراحی گرافیک

از دیگر عناصر مهم در پاسخ به سوال طراحی گرافیک چیست می توان به رنگ اشاره کرد. آشنایی با دایره رنگی یکی از مهم ترین شاخصه های طراحان گرافیک به شمار می رود. یک طراح گرافیک قادر است رنگ های متضاد را شناسایی کند. یا مثلا می تواند رنگ هایی که دارای هارمونی یکسان هستند را در یک دسته قرار دهد. آشنایی با علم روانشناسی رنگ ها نیز برای طراحی گرافیک بسیار مفید است. تاثیر روانشناسی رنگ ها بر روح افراد به صورت علمی ثابت شده است. پس یک طراح گرافیک باید با اصول روانشناسی رنگ نیز آشنا باشد و با توجه به حیطه فعالیت مجموعه، رنگ مناسبی برای طراحی عناصر آن انتخاب کند.

بایدها و نبایدها در طراحی گرافیک

حال که با کلیات و جزئیات علم طراحی گرافیک آشنا شدیم، باید با قوانین آن نیز آشنا شویم. البته طراحی گرافیک دارای قوانین جدی و خاصی نیست. بلکه این موارد که در ادامه برای شما ذکر خواهیم کرد، تنها اصولی هستند که به شما برای موفقیت در این رشته کمک خواهند کرد. یعنی با رعایت این هنجارها می توانید در این علم پیشرفت کرده و با ورود به بازار کار این رشته برای خود کسب درآمد کنید.

 طراحی گرافیک و رعایت انسجام و یکپارچگی

نکته اول انسجام در کار است. باید دقت کنید برای طراحی گرافیک کارهای یک مجموعه، انسجام و یکپارچگی را رعایت کنید. از این شاخه به آن شاخه پریدن در کار، معمولا برای مخاطب پسندیده نیست و می تواند باعث ریزش مخاطب مجموعه شما شود. پس بهتر است ثبات و انسجام را در کار خود حفظ کنید. نکته دوم استفاده از ابزارهایی کارآمد و به روز است.

شما باید برای طراحی گرافیک، از بهترین ابزارها و نرم افزارهای روز دنیا استفاده کنید و علم و اطلاعات خود را نیز به طور مداوم به روز کنید و البته باید نیز داشته باشید. در این صورت می توانید مطابق استانداردهای روز دنیا کار خود را پیش ببرید و استقبال از خدمات شما بیشتر خواهد شد. در نتیجه می توانید سفارشات بیشتری دریافت کنید و درآمد خود را به طرز چشمگیری افزایش دهید.

خلاصه و جمع بندی در مورد سوال طراحی گرافیک چیست؟

در این مقاله به طور کامل سوال طراحی گرافیک چیست را مورد بررسی قرار دادیم. ابتدا با شرح مفاهیم پایه این کار، کلیات رشته طراحی گرافیک و اهداف استفاده از این رشته را برای شما شرح دادیم. سپس با معرفی عناصر دخیل در طراحی گرافیک، شما را با جزئیاتی بیشتر از این علم آشنا کردیم. در پایان نیز نکاتی اصولی برای موفقیت در کار طراحی گرافیک به شما معرفی کردیم. با به کار بستن این نکات می توانید موفقیت خود در این رشته را تضمین کرده و به راحتی از این طریق کسب درآمد کنید.