عوارض منتول کریستال چیست؟

معرفی منتول + نکات خرید منتول

منتول (menthol -menthol crystals – منتول کریستال- کریستال نعناع – منتول خرسی- کافور نعناع – کافور نعناع فلفلی- کریستال نعنا– اسانس اوکالیپتوس) ماده ای جامد کریستالی به صورت مومی و میله ای ، با ظاهری شفاف یا سفید رنگ است که به‌صورت مصنوعی ساخته شده یا به طور طبیعی از روغن نعناع فلفلی یا سایر نعناع ها حاصل می‌شود.

در دمای اتاق جامد است و  در دمای کمی بالاتر از آن ذوب می شود. این ماده یکی از محبوب‌ترین ترکیبات معطر در سراسر جهان است. روغن نعناع قرن‌ها مورد استفاده قرار می گرفته است ولی منتول خالص برای اولین بار در سال ۱۸۶۲ توسط اوپنهایم معرفی شد. افزایش تقاضای جهانی و نوسانات قیمت منتول طبیعی منجر به تحقیق در مورد سنتز احتمالی این ماده از سایر مواد خام شد.

در سال 1998، تولید سالانه Menthol در سراسر جهان را تا 800 تن تخمین زده شد، که حدود 80 درصد آن طبیعی و 20 درصد مصنوعی بود. اما نوع مصنوعی آن در حال حاضر حدود 60٪ مصرف آن را تشکیل می‌دهد. در حالی که در گذشته این ترکیب بیشتر از گیاهان هم‌خانواده نعناع استخراج می‌شد، امروزه سنتز منتول از سایر مواد خام رواج بیشتری دارد. مواد اولیه متداول برای سنتز آن عبارتند از m-cresol، سیترال و میرسن، اما ترکیبات دیگری مانند منتون، ترپن‌های تک و دو حلقه‌ای و ترپنوئیدها برای این منظور در گذشته استفاده شده‌اند.

منتول یک الکل مونوترپن حلقوی است که دارای خصوصیات خنک‌کننده شناخته شده و بوی نعناع باقیمانده بقایای روغنی است که از آن به دست می‌آید. به‌دلیل این خصوصیات است که علاوه‌ بر وانیل و مرکبات یکی از مهم‌ترین مواد افزودنی طعم‌دهنده است. به‌همین‌دلیل در انواع محصولات مصرفی از شیرینی‌هایی مانند شکلات و آدامس گرفته تا محصولات مراقبت از دهان مانند خمیر دندان به دلیل خنک‌کننده بودن و اثرات بیولوژیکی آن استفاده می‌شود.

نعناع وحشی گونه اصلی نعناع است که برای تهیه کریستال‌های منتول طبیعی و پوسته‌های آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. منتول همراه با منتون، ایزومنتون و سایر ترکیبات، طعم و بوی مینتی خنک‌کننده را به گیاهان، به ویژه اعضای جنس منتا منتقل می‌کند.منتول به طور طبیعی در روغن نعناع (همراه با کمی منتون، استر متیل استات و سایر ترکیبات)، که از Mentha × piperita (نعناع) حاصل می‌شود، وجود دارد. در ابتدا گیاهان تنها منبع این ماده بودند. منتول کاملاً در آب محلول نیست، اما به طور آزاد در الکل، دی اتیل اتر یا کلروفرم محلول است.

مونوترپن‌ها مانند منتول در درجه اول از گیاهان معطر گرفته می‌شوند. آن‌ها پیامرسان‌های شیمیایی با عملکردهای متنوع و سایر ترکیبات آلی اسانسی هستند. منتول یک ترکیب شیمیایی است که به طور طبیعی در نعناع و سایر گیاهان مشابه یافت می‌شود. البته منتول را می‌توان در آزمایشگاه نیز تولید کرد. این ماده ترکیبی است که باعث ایجاد احساس خنکی در مجاری تنفسی می‌شود.

جالب است بدانید که منتول واقعا دمای بدن را کاهش نمی‌دهد، بلکه گیرنده‌های حرارتی بدن را تحریک می‌کند تا یک سیگنال به مغز بفرستند که بدن در حال خنک شدن است. اثرات خنک‌کننده منتول منحصر به داروها نیست. تقریباً یک چهارم سیگارهای موجود در بازار حاوی منتول هستند و مقادیر کمی از منتول حتی در سیگارهای معمولی نیز درج شده است. منتول که برای اولین بار در دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ به تنباکو اضافه شد، از شدت دود سیگار و تحریکات ناشی از نیکوتین می کاهد. منتول طبیعی به طور انحصاری از Mentha canadensis جدا شده است، اما می تواند از طریق فرآیندهای مختلف در مقیاس صنعتی سنتز شود. چین یکی از بزرگترین تامین کنندگان روغن نعنا فلفلی و کریستال منتول میباشد.

بخور کریستال نعنا | روش استفاده از کریستال نعناع | طرز استفاده از منتول کریستال

منتول کریستال چیست؟!

بر اساس شواهد موجود، منتول کریستال تقریبا 2000 سال است که در ژاپن کشف شده است و جداسازی آن صورت گرفته است. در عین حال تا سال 1771 این ماده در غرب ناشناخته بوده است. منتول، ماده ای مومی است که از ساختاری بلوری رنگ و روشن برخوردار است و در دمای خانه و اتاق جامد است اما در صورت افزایش دما، به مرور ذوب می شود. همچنین از بویی تند هم برخوردار است.

در ضمن وزن هر بسته بندی از این محصول ۲٫۵ کیلوگرم است.

روش تهیه منتول کریستال

 روش طبیعی: همانطور که می دانید، منتول، همان جوهر نعناع خشک شده است که عموما از گیاهان پونه، نعناع و اکالیپتوس تهیه میشود. جالب است بدانید که منتول را برخی با نام اسانس اکالیپتوس هم می شناسند. منتول کریستال ماده ایست که خواص درمانی فوق العاده ای دارد و تهیه شده از روغن فرار گیاهان دارویی می باشد.

 توضیح دقیق روش تولید منتول کریستال: در مرحله اول باید برگ های نعناع را تقطیر و بخار کرد که باعث جدایی روغن، آب و کنداکس میشود. حالا باید روغن نعناع خام به وسیله فیلتراسیون خلا پالایش شود که باعث کاهش 5 تا 10 درجه ای دمای آن می شود و در نتیجه منتول کریستال تهیه و تولید می شود. اما در طی مراحل سانتریفیوژ و درمان محصول خالص تولید می گردد.

 روش مصنوعی: با روش مصنوعی می توان با هیدروژناسیون تیمول سنتز انجام داد و منتول را فراهم آورد.

ویژگی ها و کاربرد های منتول کریستال در صنایع مختلف:

1) کاربرد های پزشکی منتول کریستال:

  • منتول ماده ایست که برای تسکین گلودرد و سرفه های خفیف کاربرد مناسب و قابل توجهی دارد و مصرف آن به نسخه هم نیازی ندارد.
  • عاملی برای کاهش خارش های بدن.
  • این ماده در قاره اروپا به عنوان یک ضد درد شناخته شده و به صورت کرم و ژل مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که در اینچنین کرم ها، 1 تا 16 درصد منتول وجود دارد. اما در آمریکا منتول کریستال بیشتر به شکل شیاف استفاده میشود.
  • خاصیت ضد احتقانی برای سینوس ها و مشکلات سینه.
  • عاملی برای درمان آفتاب سوختگی ها، چراکه استفاده از آن باعث خنکی بدن می شود.
  • منتول کریستال شل کننده عضلات است و خاصیت ضد اسپاسمی در اندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی دارد.
  • این ماده جایگزینی مناسب برای یخ های معدنی است و میتواند سرمای مناسبی ارائه دهد.
  • کاهش نفخ و درمان مشکلات معده و روده و سوء هاضمه. در ضمن استفاده از منتول می تواند ماهیچه های روده را از اسپاسم مصون نگهدارد.
  • با استفاده از قطره منتول کریستال میتوانید به درمان گرفتگی بینی بپردازید.

2) منتول کریستال و فرمول بندی عطرها

صنعت تولید عطر هم از این ماده استفاده های زیادی میکند. هنگامی که فرمول عطر گل ها را -مثل گل رز- بررسی میکنیم، متوجه میشویم که از این ماده برای ساخت استر متیل استفاده شده. و نکته مهم آن است که استرها در صنعت عطر سازی و فرمول بندی عطرها کاربرد قابل توجهی دارند.

3) منتول و سلامت دهان و دندانها

نه تنها این ماده در صنعت عطرسازی میتواند مورد استفاده قرار بگیرد، بلکه برای زدودن بوی بد دهان هم کاربرد وبژه ای دارد. در ضمن از آن به عنوان دهان شویه و خمیردندان هم می توان استفاده کرد.

4) آدامس نعناع و آب نبات با منتول کریستال

کریستال منتول در خیلی از خوراکی های خوش عطری که طعم تندی دارند مورد استفاده قرار گرفته. بعضی از این خوراکی ها آدامس نعناع و آب نبات ها هستند. بنابراین از همین جهت است که وقتی آدامس نعناع را -به عنوان نمونه- می جویم طراوت و خنکی زیادی را احساس میکنیم. همچنین شما میتوانید با اضافه کردن آن به شیرین بیان، طعم بسیار لذیذی را بوجود آورید.

5) کارایی کریستال منتول در استخرها

امروزه در استخرها و سونا از منتول کریستال استفاده می کنند تا هوا را مطبوع کنند و در نتیجه تنفس را راحت تر میکنند و همچنین برای حفظ و تقویت سلامتی پوست هم مفید است. بنابراین استخر هایی که از این ماده استفاده می کنند، یک قدم در کیفیت خود پیشرفت کرده اند.

3 کاربرد ویژه برای منتول کریستال در صنایع مختلف:

  • منتول کریستال در تهیه و تولید محصولات آرایشی، خصوصا حالت دهنده های مو کاربرد خوبی دارد.
  • این ماده یکی از افزودنی های سیگار است که به تنباکو اضافه می شود و باعث بهبود عطر و بوی آن میشود و همچنین از التهابات سینوسی ای که بر اثر استعمال سیگار رخ میدهد، جلوگیری می کند. البته استفاده از آن در سیگار، یک ضرری هم دارد که باعث افزایش میزان اعتیاد به سیگار میشود.
  • منتول شباهت زیادی به الکل ثانویه دارد.

2 هشدار ضروری برای مصرف منتول کریستال:

  • مصرف خوراکی قطره منتول خالص بسیار خطرناک است چراکه تاثیرات سمی روی بدن می گذارد.
  • پیش از استفاده از کرم هایی که منتول دارند، تست عدم حساسیت را انجام دهید تا مبادا بدنتان به این ماده حساسیت داشته باشد.