اقتصادیکسب و کار جدید

هجیگ hedgin در فارکس چیست؟

هج در فارکس چیست؟ + استراتژی Hedging در فارکس

دریافت سود بیشتر و به حداقل رساندن ریسک معاملات در بازارهای مالی از اصلی‌ترین دغدغه‌های تریدرها است. خوشبختانه روش‌های متفاوت و کاربردی در دوره فارکس برای کاهش ریسک و تثبیت سودهای دریافتی وجود دارد که در اینجا به بررسی یکی از این روش‌ها خواهیم پرداخت. هج یا هجینگ (Hedging) می‌تواند بهترین روش کاهش ریسک در بازارهایی مانند فارکس باشد. اما استفاده از این روش به تجربه و درک بازار نیاز دارد.

معامله‌گران مبتدی ممکن است در اثر اجرای هج، کل حساب خود را خالی کنند. اما به‌هرحال هر موفقیتی یک نقطه آغاز دارد. اگر شما یک معامله‌گر آماتور هستید، ابتدا باید با مفهوم هج و چگونگی انجام آن آشنا شوید. آن‌گاه در پی کسب تجربه مالی، از این قابلیت بهره بگیرید. برای اینکه بدانید هج در فارکس چیست و چه کاربردی دارد، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

هج در فارکس چیست و چه کاربردی دارد؟

هِج یا «Hedge» در لغت به معنای «پرچین، حصار، مانع، مصونیت، از زیر در رفتن و طفره زدن» است. در اصطلاح مالی نیز هِج را می‌توان مانند حصاری در برابر ضرر در نظر گرفت که سرمایه افراد را برابر ریسک‌های بالا مصون می‌دارد. عمل هِجینگ را می‌توان مانند بیمه‌ نیز در نظر گرفت. وقتی شما خود، ماشین یا خانه‌تان را بیمه می‌کنید، در واقع دارید ریسک ضررهای هنگفت اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی را کاهش می‌دهید.

با توجه به اینکه نرخ و قیمت در بازارهای مالی دچار نوسانات پی در پی می‌شود، کمتر کسی است که بتواند حرکت دقیق قیمت‌ها در ساعات آتی را درک کند. معمولاً تریدها و تحلیل‌ها نیز صرفاً حدس و گمان‌هایی هستند که با توجه به روند حرکت نمودارهای گذشته و اطلاعات بنیادی سهام، ارزها و دیگر دارایی‌های مالی صورت می‌گیرد. بنابراین هیچکس نمی‌تواند به‌صورت ۱۰۰ درصد از نوسانات بازار آگاهی داشته باشد. همین عدم آگاهی را می‌توان اساس عملیات هِجینگ در نظر گرفت.

استراتژی هج در فارکس نحوه انجام معاملات

هِج قابلیتی است که معاملات را در برابر نوسانات شدید و حواشی مقطعی بازارها حفظ می‌کند. فارکس به عنوان بزرگترین بازار مالی جهان، در هر شبانه‌روز سهم بزرگی از سرمایه افراد را به گردش درمی‌آورد. مفهوم هِج در آموزش فارکس بیشتر به معنای «معامله در دو جهت عکس» به کار برده می‌شود.

برخی از بروکرها امکان این را برای کاربران خود ایجاد می‌کنند که به‌صورت همزمان بتوانند یک جفت‌ارز را خریداری کرده و آن را به فروش برسانند. یعنی یک پوزیشن خرید و یک پوزیشن فروش برای یک جفت ارز خاص را همزمان باز کنند. در این‌صورت اگر معامله اول شما به سمت نزول سوق پیدا کند، معامله فروش شما می‌تواند ضرر آن را جبران کند. البته افراد می‌توانند معامله اول خود را نگه‌دارند و زمانی‌که احساس خطر کردند، آن را با یک معامله دیگر به هِجینگ بکشانند!

اگرچه در زمان باز بودن معاملات همزمان هج در فارکس، سود هریک از آن‌ها برابر با «صفر» است، اما زمانبندی صحیح یک تریدر حرفه‌ای می‌تواند در نهایت سود بیشتری را از هجینگ ایجاد نماید. هج نقش یک محافظ را دارد؛ چراکه شما به کمک آن می‌توانید بدون بستن پوزیشن اولیه، معامله دیگری را باز کنید.

در این صورت حتی اگر معامله اول با ضرر بسته شود، معامله دیگر می‌تواند سود خوبی به همراه داشته باشد. وقتی معامله برای یک جفت‌ارز خاص مانند USD/GBP انجام شود، یکی از معاملات خرید یا فروش این جفت‌ارز با سود و دیگری با ضرر همراه است. اینجاست که عمل هج باعث می‌شود تا ضرر حاصله با سود معامله دیگر همان جفت‌ارز جبران شود.

انواع مختلف هج کردن

در این قسمت با هدف پاسخ به سؤال استراتژی‌های مختلف هج در فارکس چیست، سه نوع مختلف از این سیستم را معرفی خواهیم کرد.

·         قرارداد Forward

قراردادی است بین دو طرف برای خرید یا فروش دارایی در تاریخ معین و به قیمت معین. این مورد شامل قراردادهایی مانند قرارداد Forward برای مبادله کالاها و ارزها نیز می‌شود.

·         قرارداد Futures

این یک قرارداد استاندارد بین دو طرف برای خرید یا فروش دارایی‌ها به قیمت و مقدار توافق شده در تاریخ مشخص است. قراردادهای آتی ارز نیز در این نوع هج قرار می‌گیرند.

·         بازارهای پول

بازارهایی هستند که در آن خرید، فروش، وام و استقراض کوتاه مدت با سررسید کمتر از یک سال انجام می‌شود.

روش هجینگ در فارکس بدون نیاز به تحلیل تکنیکال

تا اینجا دیدیم که هج در فارکس چیست. هج یا پوشش ریسک در بازار فارکس، فرآیند محافظت از موقعیت یک جفت ارز در برابر خطر زیان است. دو استراتژی اصلی برای هج در فارکس وجود دارد.

·         استراتژی اول

معامله‌گرها می‌تواند یک هج در فارکس ایجاد کنند تا به طور کامل از موقعیت موجود در برابر حرکت نامطلوب در جفت ارز محافظت کنند. برای انجام این کار با استفاده از استراتژی اول، باید هر دو موقعیت short و long جفت ارز را به صورت همزمان نگه دارند. این نسخه از هج در فارکس، به عنوان «perfect hedge» شناخته می‌شود، زیرا تمام ریسک(و در نتیجه تمام سود بالقوه) مرتبط با ترید را در زمانی که هج فعال است حذف می‌کند.

·         استراتژی دوم

معامله‌گرها می‌توانند با استفاده از امکانات بازار ارز، یک هج در فارکس ایجاد کنند تا از یک موقعیت موجود در برابر حرکت نامطلوب در جفت ارز محافظت کند. از این استراتژی به عنوان «imperfect hedge» یاد می‌شود؛ زیرا موقعیت حاصل معمولاً فقط بخشی از ریسک (و بنابراین فقط بخشی از سود بالقوه) مرتبط با ترید را حذف می‌کند. به این مثال توجه کنید:

تصور کنید شما برای مدت زیادی در موقعیت AUD/USD باقی مانده‌اید و آن را با قیمت ۷۶/۰ دلار باز کرده بودید. حال متوجه شده‌اید که قرار است نزول شدیدی رخ دهد، بنابراین تصمیم می‌گیرید برای انجام هج سیستم در قیمت ۷۵/۰ با انقضای یک ماهه ضرر را پوشش دهید. حال اگر در زمان انقضا، قیمت کمتر از ۷۵/۰ دلار باشد، ضرر خواهید کرد. اگر برعکس قیمت جفت ارز افزایش داشته باشد، می‌توانید موقعیت را منقضی کنید و فقط کارمزد صرافی را بپردازید.

نحوه انجام هجینگ سیستم چیست؟

استراتژی‌های هج در فارکس اغلب توسط معامله‌گران پیشرفته‌تر استفاده می‌شوند، زیرا به دانش نسبتاً عمیق بازارهای مالی نیاز دارند. این بدان معنا نیست که اگر در کار ترید تازه وارد هستید، نمی‌توانید ریسک را پوشش دهید، اما مهم است که بازار فارکس را درک کنید و ابتدا برنامه معاملاتی خود را ایجاد کنید.

شاید مهمترین گام در شروع هج در فارکس، انتخاب یک جفت ارز برای معامله باشد. این به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد، اما انتخاب یک جفت ارز اصلی گزینه‌های بسیار بیشتری را برای استراتژی‌های پوشش ریسک در اختیار شما قرار می‌دهد تا یک جفت ارز فرعی.

ملاحظات دیگر باید شامل میزان سرمایه‌ای باشد که در دسترس دارید، زیرا باز کردن موقعیت‌های جدید به پول بیشتری نیاز دارد و اینکه چقدر زمان برای نظارت بر بازارها صرف می‌کنید.

آیا می‌توان معاملات هج را لغو کرد؟

گفتیم که هج در فارکس برای جلوگیری از ضرر معامله اولی انجام می‌گیرد. حالا اگر شما پوزیشن دوم را استارت زده باشید، اما پوزیشن اولیه شما در جهت بسیار خوب و مساعدی حرکت کند، قطعاً دیگر نیازی به هج نخواهید داشت. در چنین شرایطی می‌توانید پوزیشن دوم را بلافاصله ببندید یا یک حد ضرر «Stop Loss» روی آن بگذارید.

هج «Hedge» در متاتریدر

متاتریدر «Meta Trader» به عنوان محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین نرم‌افزار تریدینگ فارکس، بسته به بروکر «Broker» انتخابی، می‌تواند امکانات Hedging را در اختیار تریدرها قرار دهد. به کمک تنظیمات متاتریدر می‌توان حتی کلیه پوزیشن‌های هجینگ را به صورت همزمان خاتمه داد. برای پایان دادن به معاملات هج در متاتریدر می‌توانید از گزینه‌ی multiple close by این نرم‌افزار استفاده کنید.

نکات تکمیلی استفاده از هج در فارکس

همانطور که در ابتدا هم عنوان کردیم، استفاده خودسرانه از هج و باز کردن پوزیشن‌های مبتنی بر هج، می‌تواند حساب افراد را خالی کند. برای استفاده از هج نکاتی وجود دارد که آگاهی از آن‌ها برای هر تریدر ضروری است. این نکات به قرار زیر هستند:

  • باز کردن معاملات هج در فارکس رایگان نیست و هزینه دارد. بنابراین باید به صورت مطمئن و اصولی از آن استفاده کرد. اگر به صورت پی در پی هج کنید، هر بار حساب اصلی‌تان کاهش پیدا خواهد کرد. پوشش‌های ریسک این نوع از معاملات می‌توانند سود حاصله را نیز کاهش دهند. پس باید با اطمینان و حساب شده باز شوند.
  • در موقعیت‌های خطر و نوسانات شدید بازار، باز کردن پوزیشن‌های برعکس برای هجینگ به صورت ذاتی، ضرر را کاهش می‌دهند.
  • اگر معاملات شما روندی صعودی را طی کنند، هیچ نیازی به باز کردن معامله هج نیست.
  • هج را می‌توان یک شگرد عملیاتی برای کاهش ریسک‌ و ضررهای بالقوه در آینده دانست و تنها در موقعیت‌های خاص از آن استفاده کرد.
  • معمولاً در آموزش مقدماتی فارکس، اشاره چندانی به هجینگ نمی‌شود؛ چراکه هر تریدر باید با قبل از هج، با دیگر اصطلاحات بازار فارکس آشنایی کامل داشت باشد. وقتی یک تریدر مبتدی نتواند معاملات ساده را مدیریت کند، نمی‌تواند یک معامله هج را به خوبی استارت بزند.
  • در فارکس می‌تواند با استفاده از دو جفت‌ارز متمایز در برابر یک ارز خاص، عملیات هجینگ را انجام داد. حتی می‌توان در مورد ارزهای مختلف هم هج را به کار گرفت. برای مثال، اگر شما دو معامله خرید و فروش را باز کنید که در هردوی آن‌ها یک طرف معامله، ارز یورو باشد، بنابراین روند حرکت این ارز می‌تواند در سود و زیان دو معامله شما نقش داشته باشد. البته انجام چنین هج‌هایی باید با آگاهی کامل انجام شود، چراکه پیچیده‌تر از حالت عادی است!

هِج کردن (hedging) چیست؟

هِج کردن یا هِجینگ (hedging) نوعی سرمایه گذاریست که با هدف کاهش خطر تحرکات نامطلوب قیمت در یک دارایی انجام می شود.  هجینگ در لغت به معنای مصون سازی بوده و به طور معمول ، شامل کشف موقعیت جبران کننده یا مخالف در یک اوراق بهادار است.

هِجینگ غالباً یک استراتژی پیشرفته برای سرمایه گذاری در نظر گرفته می شود ، اما اصول هج کردن کاملاً ساده است. با محبوبیت صندوق های سرمایه گذاری پوشش ریسک (hedge funds)، شیوه های هجینگ گسترش بیشتری یافت. با این وجود ، هنوز به عنوان یک عبارت یا استراتژی شناخته نمی شود. مردم ممکن است متوجه نباشند که در زندگی روزمره خود چیز های زیادی را هج می کنند که اغلب هیچ ارتباطی با بازار سهام ندارند. در این مقاله با طرز کار هجینگ آشنا شده و نیز انواع استراتژی های آن را بررسی می کنیم. پس از خواندن این مطلب غافل نشوید.

هجینگ چگونه کار می کند؟

هجینگ تا حدی شبیه به گرفتن بیمه نامه است. اگر صاحب خانه ای در منطقه مستعد سیل هستید و می خواهید از این دارایی در برابر خطر طغیان محافظت کنید یا به عبارت دیگر ، با پرداخت بیمه سیل از آن محافظت کنید. در این مثال ، شما نمی توانید از وقوع سیل جلوگیری کنید، اما می توانید قبل از زمان وقوع آن برنامه ریزی کنید تا در صورت وقوع سیل ، خطرات را کاهش دهید.

یک معامله ریسک به ریوارد یا همان سود به ضرر ذاتی در هج کردن وجود دارد.  همانطور که ریسک را به طور بالقوه کاهش می دهد، در عین حال سود های احتمالی را نیز از بین می برد. یعنی به زبان ساده می توان گفت که هجینگ رایگان نیست!

در مورد مثال بیمه نامه سیل، پرداخت های ماهانه به مرور جمع می شوند و اگر هیچوقت سیل نیاید، فرد بیمه کننده هیچ گونه پرداختی دریافت نمی کند. هنوز هم، بیشتر مردم ترجیح می دهند جلوی ضرر قابل پیش بینی و محدود را بگیرند تا اینکه ناگهان سقف بالای سر خود را از دست بدهند.

در دنیای سرمایه گذاری ، هجینگ هم به همان روش کار می کند. سرمایه گذاران و مدیران مالی برای کاهش و کنترل خطرات از روش های هج کردن استفاده می کنند. برای هج مناسب در دنیای سرمایه گذاری، باید از ابزار های مختلفی به شیوه استراتژیک استفاده کرد تا خطر تحرکات نامطلوب قیمت در بازار را جبران کند. بهترین کار، یک سرمایه گذاری به صورت هدفمند و کنترل شده است. البته موارد مشابه با مثال بیمه فوق محدود هستند: در مورد بیمه سیل، دارنده بیمه نامه خسارت وارد شده را به طور کامل جبران می کند.

رایج ترین راه هجینگ در دنیای سرمایه گذاری از طریق مشتقات است. مشتقات اوراق بهاداری هستند که با مکاتبات یک یا چند دارایی اساسی حرکت می کنند. اوراق مشتقه شامل گزینه ها، مبادله ها و قرارداد های آتی هستند. دارایی های اساسی می توانند سهام، اوراق قرضه، کالاها، ارزه ، شاخص ها یا نرخ بهره باشند. از آنجا که رابطه بین این دو کم و بیش به طور واضح مشخص است ، مشتقات می توانند در برابر دارایی های اساسی آن ها ، هجینگ های موثری باشند. استفاده از اوراق مشتقه برای تنظیم استراتژی معاملاتی امکان پذیر است که در آن ضرر یک سرمایه گذاری کاهش یابد یا با سود یک اوراق مشتقه قابل مقایسه جبران شود.

اثربخشی یک هجینگ اوراق مشتقه با توجه به دلتا بیان می شود ، که گاهی اوقات “hedge ratio” نامیده می شود. دلتا مبلغی است که قیمت اوراق مشتقه به ازای هر حرکت ۱ دلار در قیمت دارایی اساسی حرکت می کند. خوشبختانه انواع گزینه ها و قرارداد های آتی به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا در مقابل هر سرمایه گذاری از جمله سرمایه گذاری سهام ، نرخ بهره ، ارز ، کامودیتی ها و غیره هجینگ کنند.

خطرات هج کردن

هجینگ تکنیکی است که برای کاهش ریسک استفاده می شود ، اما مهم است که به خاطر داشته باشید که تقریباً هر هج کردنی جنبه های منفی خود را دارد. اولاً ، همانطور که در بالا گفتیم ، هجینگ ناقص است و لزوما تضمینی برای موفقیت در آینده محسوب نمی شود و نمی توان با اطمینان از هرگونه ضرر جلوگیری کرد. پس سرمایه گذاران باید جوانب مثبت و منفی هجینگ را در نظر بگیرند. آیا مزایای یک استراتژی خاص بیشتر از هزینه اضافی مورد نیاز آن است؟ از آنجا که هجینگ به ندرت منجر به درآمدزایی سرمایه گذار می شود ، پس دقت کنید زمانی هج کردن به موفقیت می انجامد که فقط از ضرر و زیان جلوگیری کند.

موارد استفاده از هج کردن

از هج کردن می تواند در چیز های مختلف مانند کامودیتی ها استفاده شود  که  این خود شامل مواردی مانند گاز ، روغن ، فرآورده های گوشتی ، لبنیات ، شکر و موارد دیگر است.

حوزه دیگر اوراق بهادار است که بیشتر به صورت سهام و اوراق بهادار یافت می شود . سرمایه گذاران می توانند بدون در اختیار داشتن هر چیز فیزیکی ، اوراق بهادار را خریداری کنند و این امر را به یک دارایی قابل معامله تبدیل کنند. همچنین می توان ارز ها و همچنین نرخ بهره و هوا را هج کرد.

هج کردن از طریق اوراق مشتقه

استفاده از اوراق مشتقه برای هجینگ سرمایه گذاری امکان محاسبات دقیق ریسک را فراهم می کند ، اما اغلب به سرمایه بسیار کمی نیاز دارد. با این حال اوراق مشتقه تنها راه حفاظت نیستند. تنوع استراتژیک پورتفولیو برای کاهش خطرات خاص نیز می تواند نوعی هج کردن تلقی شود.

اسپرد هجینگ

در فضای مرتبط با شاخص ، کاهش متوسط ​​قیمت کاملاً رایج و همچنین بسیار غیرقابل پیش بینی است. سرمایه گذاران متمرکز در این زمینه ممکن است بیشتر نگران کاهش متوسط ​​باشند تا یک کاهش شدید. در این موارد، bear put spread یک استراتژی رایج هج کردن است.

هجینگ و سرمایه گذاری روزانه

برای اکثر سرمایه گذاران ، هیجینگ در فعالیت های مالی آن ها نقش مهمی بازی نخواهد کرد. بعید است که بسیاری از سرمایه گذاران در هر مرحله ای یک قرارداد مشتقه را معامله کنند. بخشی از دلیل این امر این است که سرمایه گذاران با استراتژی طولانی مدت ، مانند افرادی که برای بازنشستگی پس انداز می کنند ، تمایل دارند نوسانات روزانه یک اوراق بهادار را نادیده بگیرند. در این موارد ، نوسانات کوتاه مدت خیلی مهم نیستند؛ چون یک سرمایه گذاری احتمالاً با کل بازار سود خواهد کرد.

برای سرمایه گذارانی که در دسته بندی خرید و نگهداری قرار می گیرند ، به نظر می رسد که هیچ دلیلی برای یادگیری در مورد پوشش ریسک یا هجینگ وجود ندارد. هنوز هم ، از آنجا که شرکت های بزرگ و صندوق های سرمایه گذاری به طور منظم به روش های حفاظتی روی می آورند ، و از آنجا که این سرمایه گذاران ممکن است از این نهاد های مالی بزرگتر پیروی کنند یا حتی درگیر آن ها شوند ، بهتر است مفهوم هجینگ را کامل درک کنند تا بهتر قادر به ردیابی و درک عملکرد معامله گران باشند.

استراتژی های هج کردن چگونه کار می کنند؟

هج کردن نوعی تعادل است که از هر نوع سرمایه گذاری پشتیبانی می کند. شکل رایج هجینگ، اوراق مشتقه یا قراردادی است که ارزش آن توسط یک دارایی اساسی سنجیده می شود. به عنوان مثال ، فرض کنیم یک سرمایه گذار سهام یک شرکت را خریداری می کند به این امید که قیمت این سهام افزایش یابد. ولی  برعکس  این قضیه اتفاق می افتد و قیمت سقوط کرده و سرمایه گذار را با ضرر مواجه می کند.

در صورت استفاده از گزینه ای برای کاهش تأثیر چنین رویدادی منفی ، می توان از بروز چنین حوادثی جلوگیری کرد. اختیار معامله (option)  در واقع توافقی است که به سرمایه گذار اجازه می دهد در مدت زمان مشخص سهامی را با قیمت توافق شده خریداری کرده یا بفروشد. در این حالت ، یک قرارداد اختیار فروش (put option) به سرمایه گذار امکان می دهد تا از کاهش قیمت سهام سود کسب کند. این سود حداقل بخشی از ضرر وی از خرید سهام را جبران می کند. این یکی از موثرترین راهکار های هج کردن است.

منبع:

https://itsca-brokers.com/forex/forex-training/

سعید محمدی

سعید محمدی یکی از مشاوران مالی و مدیران وبسایت ایتسکا است که همزمان به عوان مشاور با سازمان های غیر انتفاعی نیز فعالیت میکند. در حال حاضر، مدیریت وبسایت ایتسکا، حقیقت سنجی محتوا در وبسایت های مالی و همچنین آموزش های خصوصی در خصوص بازار های مالی، از فعالیت های اصلی سعید است.