عمومیکسب و کار جدید

CPU سرور چیست؟

خرید CPU  سرور

هنگام خرید پردازنده، دو نکته بسیار مهم می باشد. 1- سرعت پردازش یعنی همان فرکانس 2- تعدادهسته های پردازنده این ویژگی ها به کاربر حق انتخاب بین پردازنده ها را خواهد داد تا با توجه به نیاز وهزینه ی که می تواند صرف خرید قطعات سرور کند بتواند بهترین نوع آن را انتخاب نماید. هرچه قدرت پردازنده بیشتر باشد، بر توان پردازش آن تاثیر مثبتی گذاشته  و سرعت سیستم افزایش بالا می برد.

برای مثال پردازنده های سرورهای اچ پی دارای ویژگی های کاربردی زیر می باشند، پردازند های سری زئون در مادربردهای دارای دو سوکت و از فناوری ECC Memory پشتیبانی می کنند و می تواند خطا را به موقع تشخیص و به تصحیح  آن بپردازند. این پردازنده ها همچنین قابلیت پشتیبانی تا حدود 3 ترابایت از حافظه رم داشته، که موجب افزایش بازدهی پردازنده می شوند.

CPU سرور چیست؟

همه دستگاهها مانند تبلت و رایانه و لپ تاپ ها دارای واحدی به نام پردازش مرکزی دارند. پردازنده یا CPU یک تراشه ی کوچک و قدرتمند بوده، که در بالای مادربرد قرار می گیرد. پردازنده  که یک جز حیاتی محسوب می شود و عملا کامپیوتر نمی تواند بدون آن فعالیتی کند. این واحد قسمتی از رایانه به شماررفته، که برای اجرای محاسبات، اقدامات، و اجرای برنامه ها استفاده می شود. این بخش دستورالعمل ها را بازیابی کرده و سپس اجرا خواهد کرد. سی پی یو داده های دستوری را از رم دریافت می کند و بعد به تحلیل و پردازش آنها می پردازد.

این پردازش ها را می تواند به صورت کدهایی از صفر و یک به واحد خروجی تحویل داده شوند. این قطعه که در انواع مختلفی ساخته و پرداخته شده است می تواند شامل عملکردهایی باشد. این عملکرد پردازنده چهار گام دارد.

1-واکشی  (Fetch): کار پردازنده عملا مدیریت ورودی و دانستن دستورالعمل های گرفته شده از حافظه می باشد. این ورودی ممکن است، یک یا بی نهایت دستور بوده؛ که باید در محل های جداگانه آدرس دهی شوند.

2- رمزگشایی یا ترجمه دستورالعمل ها: دستورالعمل هایی که برای پردازنده درک آنها آسان شناخته شوند، به زبان ماشین یا باینری ترجمه خواهند شد. نوشتن برنامه به صورت باینری مشکل است، به همین دلیل این کدها را به زبان برنامه نویسی ساده تری مبدل می شود و سپس واحدی به نام Assembler، این دستورات را تبدیل به کدهای اجرایی کرده و برای پردازش آماده می کند.

3- پردازش یا اجرای دستورالعمل های ترجمه شده  {EXCUTE} در پردازنده یکی از مهم ترین مراحل پردازش و اجرای دستورهاست. در این مرحله دستورالعمل ها بازگشایی می شوند و باینری برای اجرای آن به کمک واحد ALU یا واحد محاسبه و منطق درمحل آدرس دهی خاص شروع به عملیات پردازش خواهد کرد.

4- ذخیره نتایج اجرا STORE نتایج و همچنین خروجی ها با کمک واحد ثبات (Register}می توانند درحافظه جانبی پردازنده ذخیره شوند، تا دستورالعمل های بعدی برای افزایش سرعت مورد استفاده قراربگیرند.

 بهترین CPU  های سرور

در سرورهای hp پردازنده ها بر اساس نوع نسل تقسیم بندی شده اند. برای مثال سرورهای نسل هفت از سری پردازنده های E,L,X   intel Xeon قابلیت پشتیبانی دارند. همچنین نسل هشت نیز از سری پردازنده های intel Xeon 2600v1,v2 و نسل نهم از پردازنده های intel Xeon v3,v4 بهره برده اند. نسل دهم  از پردازنده های intel Xeon platinum- Bronze- silver پشتیبانی می کنند.

برای مثال مدل 8280 intel Xeon platinum از پردازنده های نسل ده محسوب شده ، که تعداد هسته آن به 28 عدد می رسد و حداکثر فرکانس 2.7GHz  را دارد. حافظه آن 38.5 و توان مصرفی آن 205 وات است و قابلیت های زیادی از جمله سرعت بالا در پردازش اطلاعات دارد. از جمله بهترین مشخصات پردازنده های سرور اچ پی برخورداری از اجزای مختلف مانند thread , core, cache  و سرعت کلاک آنهاست، که دمای کم وبازدهی بیشتری را داشته و می توان آن را در دیتا سنترهای بزرگ نیزاستفاده نمود.

انواع CPU های سرور

از بالاترین رده پردازنده های سری زئون  Platinum Intel Xeon بوده، که برای مراکز و دیتاسنترها جهت حفظ داده ها به کار می رود. سی پی یو اینتل زئون پلاتنیوم (Intel Xeon Platinum): این پردازنده برای فضای ابری طراحی ساخته شده، کمپانی اینتل آن را با هدف در فعالیت‌های یادگیری ماشین، هوش مصنوعی، محاسبات ابری، تجزیه و تحلیل real time  تولید و روانه بازار کرده است. این مدل پردازنده Platinum Intel Xeon از بیشترین تعداد هسته پردازشی یعنی 28 هسته و 56 رشته (Thread)  بهره برده است.

پردازنده Intel Xeon Gold: دسته دوم پردازنده اینتل، که در سرورهای اچ پی استفاده می شود. سری طلایی از لحاظ قدرت در ردیف دوم قرار می گیرند. این پردازنده در دومدل های 5000  و 6000 ارائه شده اند، که مدل های سری 6000 از پردازنده های رده بالای این سری محسوب می شوند.  پردازنده Intel Xeon Silver: این مدل پردازنده  Scalable  نام گرفته، که بازدهی نسبت خوبی داشته و نیز از سرعت و کارایی مناسبی برخوردار است.

این مدل همچنین نسبت به مدل های قیمت کمتری داشته و مقرون به صرفه می باشد.  پردازنده Intel Xeon Bronze: این مدل برای سرورهای که برای مشاغل کوچک پیکربندی می شوند، از جمله گزینه های بسیار مناسب است. برای مثال سرورهای پرولیانت G10 که ازجدیدترین سرورهای جهان به شمار می آیند می توانند بهترین عملکرد را با پردازندها این سرور داشته باشند.

قیمت CPU  سرور

سی پی یو که از مهم ترین وحیاتی ترین بخش های سرور می باشد و همواره به دلیل صرف هزینه های بالا برای راه اندازی سرور مورد توجه است، زیرا انتخاب نادرست آن می تواند خسارت های جبران ناپذیری به همراه آورد. قیمت سی پی یوها با در نظرگرفتن مدل و برند آنها متفاوت است. اگر شما قصد خرید پردازنده سرور را داشته باشید باید در مرحله اول نگاهی به مدل و برندها بیندازید و سپس اقدام به خرید نمایید. زیرا هر مدل دارای ویژگیهای مختلفی است، که همگی بر قیمت نهایی آنها نیز تاثیر خواهند گذاشت.

چنانچه می خواهید خرید CPU سرور را به درستی انجام دهید، پیشنهاد فروشگاه تجهیز شبکه فیدار بررسی تمام مشخصه های مربوط به پردازنده است. به علاوه برای خرید هر نوع پردازنده می توانید با افراد متخصص در این زمینه نیز مشورت کنید و خرید خود را با اطمینان کامل به پایان برسانید.