عمومیکسب و کار جدید

صفحه برش چیست و انواع دیسک فرز

راهنمای خرید و معرفی انواع صفحه فرز

روی بیشتر فرزها می‌توان انواع صفحه سرامیک بر را نصب کرد. صفحه‌های خاصی مانند صفحه ساب و باید با سرعت بسیار کم استفاده شوند. از هر صفحه باید برای کاربرد مخصوص خود استفاده کرد. برای مثال نمی‌توان از صفحه برش برای عملیات سایشی استفاده کرد؛ زیرا ممکن است با این کار صفحه فرز بشکند، به اطراف پرتاب شده و آسیب‌های جبران ناپذیری ایجاد کند.

صفحه سرامیک بر | صفحه سرامیک بر امپرور | قیمت صفحه سرامیک بر مینی فرز

مواد تشکیل دهنده صفحه سنگ فرز

مواد تشکیل دهنده و جنس صفحه سنگ از مهم‌ترین نکات در انتخاب صفحه‌های سنگ برش و ساب است. مواد تشکیل دهنده صفحه به نوع کارکرد آن‌ تقسیم می‌شود اما از پرکاربردترین آن‌ها می‌توان به اکسید آلومینیوم با دانه‌بندی ریز و درشت، چسب و رزین و دانه‌های ساینده اشاره کرد که از اکسید آلومینیوم برای سایش یا برای برش و از چسب رزین برای نگهداری دانه‌های اکسید آلومینیوم استفاده می‌شود.برای اطلاع از قیمت صفحه سرامیک بر لطفا کلیک کنید

برای سایش و برش مواد آلیاژی یا رنگی است از صفحاتی استفاده می‌شود که در ترکیب آن‌ها کاربید سیلیکون به کار رفته است. کاربید سیلیکون بسته به نوع دانه‌بندی که دارد بسیار سخت‌تر و مقاوم‌تر نسبت به سایش از مواد دیگر است.

انواع صفحه فرز

صفحه فرز سیلیکون کارباید

به طور کلی از این صفحه برای شکل دادن به فلزات استفاده می‌شود. از این صفحه برای سنگ زنی فلزات و پاک کردن جای جوش یا زنگ آهن و ایجادی ظاهری تمیز برای فلزات استفاده می‌شود. هم‌چنین برای لبه صفحات فلزی و تیز کردن ابزار هم کاربرد دارد.

صفحه برش

این صفحات برای برش اجسام سخت مانند میله، مهره، میل گرد ولوله‌های فلزی مناسب است.

صفحه سنباده

  • تراشیدن رنگ کهنه از روی سطوح
  • صافکاری چوب قبل از استعمال روغن جلا و دیگر پوشش‌های شفاف و رنگی
  • صاف کردن سطوح و حذف برآمدگی‌ها و ناصافی‌ها

این صفحه برای فرم دادن سریع لبه‌ها و تیز کردن ابزار مختلف کاربرد دارد.

سری سیمی

از این سری برای پاک کردن رنگ، زنگ آهن و از بین بردن برجستگی‌ها از روی صفحات سخت فلزی استفاده می‌شود.

صفحه الماسه

این صفحه برای برش بتون، کاشی، گرانیت و سنگ استفاده می‌شود. صفحه الماسه در دو نوع خشک و تر وجود دارد که باید با توجه به نوع کاربردتان صفحه مناسب را انتخاب کنید.

صفحه فرز آلومینیوم اکسید

این صفحات چندکاره بوده و می‌تواند در نجاری و برش موادی مانند نئوپان استفاده شود.

صفحه فلپ دیسک فرز

این صفحه شباهت زیادی به سری سیمی دارد اما به‌جای سیم، روی آن صفحه‌هایی روی‌هم قرار می‌گیرند. فلپ دیسک برای هم‌سطح کردن درزهای جوش‌کاری شده بسیار ایده‌آل است. فلپ دیسک فرز برای صاف کاری برش‌های ناصاف و جلا دادن به فلزات کارآمد است. از این صفحه می‌توانید مانند سنباده زبر استفاده کرده و قسمت‌های چوبی اضافه را از بین ببرید. صفحات برشی برای و متفاوت است.

 سنگ سنباده

همانطور که تصور کردید، اولین و بارزترین نوع صفحه برش، سنگ سنباده است. این صفحه ها ماهیتی دیسک شکل دارند و غالباً دارای لبه آجدار هستند که برای از بین بردن لبه های فلزی خشن با سرعت سریع بهینه شده است. برای این منظور، این صفحه ها در انواع کارهای برش فلز که به صاف کردن لبه برش خورده نیاز دارند استفاده می شوند.

 لبه فلز های تازه جوش خورده را می توان با دستگاه فرز مجهز به سنگ سنباده هموار کرد. با این حال، همیشه هنگام کار با این نوع دیسک ها باید اقدامات احتیاطی و ایمنی انجام شود. به این دلیل که ترکیب فلزی آن باعث تماس سریع فلز با فلز می شود و به نوبه خود، چنین تماسی می تواند باعث ایجاد حجم زیادی جرقه از هر نقطه تماس شود. این تیغه ها همچنین بسیار سریع گرم می شوند؛ بنابراین نباید بلافاصله بعد از استفاده آنها را لمس کرد.

صفحه فلپ

این نوع صفحه برش از چندین سنباده ای تشکیل شده است که به شکل مورب بر روی هم قرار گرفته اند و معادل صفحه سنباده ظریف برای فلزات در نظر گرفته می شوند.

 صفحه فلپ می تواند لبه های فلزی را از بین ببرد و گوشه های تیز را با سطح دقت بیشتری از بین ببرد. برخی از صفحه های فلپ حتی می توانند خراش هایی را که در طی مراحل برش و ساخت ایجاد می شوند نیز از بین ببرند.

صفحه برش Cut-off

این دیسک ها از یک پروفیل نازک و یک لبه مخروطی استفاده می کنند که به آنها این امکان را می دهد تا به طور موثر در فلز ساخته شده برش بزنند. در عمل، این صفحه ها اغلب می توانند پیچ و مهره، ورق فلز، میلگرد و موارد دیگر را به طور موثر برش دهند – تا زمانی که صفحه از عرض کافی برخوردار باشد؛ دلیل این امر این است که صفحه های برش نازک تر در طی فرایند برش بیشتر خم می شوند و باعث می شوند هنگام ایجاد برش های عمیق، فلزات ناپایدار و مستعد شکست (و حتی گاهی اوقات خرد شدگی) باشند. در چنین مواردی باید از سنگ برش ضخیم تری استفاده شود.

 صفحه برش سیمی

اگر دیسک مناسب در دسترس دارید، می توان از سنگ فرز برای انجام سایر کارهای مهم سایشی نیز استفاده کرد. صفحه برش سیمی یکی از دیسک هایی است که برای برداشتن رنگ و زنگ زدگی از سطوح فلزی استاد است! آنها این کار را با مجموعه ای از الیاف سیم فلزی خود که به صورت دسته های مستقیم یا در هم تنیده قرار گرفته اند، انجام می دهند.

 البته به خاطر داشته باشید که محدوده صفحه برش سیمی از نظر کیفیت بسیار متنوع است. به عبارت دیگر، سعی کنید در صورت امکان از خرید صفحه های سیمی ارزان قیمت خودداری کنید. چنین دیسک هایی به سرعت تخریب می شوند و سیم های فلزی به اطراف پرتاب می شوند. همیشه هنگام استفاده از صفحه سیمی باید از تجهیزات ایمنی شخصی مناسب استفاده کنید اما پرتاب شدن سیم ها باز هم می تواند خطری برای خود و دیگران در فضای کار شما باشند.

صفحه الماسه

دیسک های الماسه به اشکال مختلف وجود دارند؛ با این حال، بیشتر صفحه های الماسه موجود در بازار به صورت ذاتیبرش دهنده هستند. نه تنها این نکته، بلکه دیسک های الماسه ظرفیت برش سطح بالایی را برای مشاغل مرتبط با فلزات بسیار متراکم فراهم می کنند.

 این دیسک ها به لطف لبه های خود که دارای لایه ای از خرده های الماس ساینده هستند، می توانند به راحتی برش را انجام دهند. دیسک های الماسه با وجود توانایی های فراوان، گران قیمت هستند. به همین خاطر، آنها فقط باید در کارهایی که واقعا استفاده از آنها ضروری است مورد استفاده قرار گیرند.

صفحه سرامیک بر

صفحه های سرامیک بر یکی از انواع صفحه برش فرز هستند که علیرغم عمر طولانی در کارهای حرفه ای رایج نیستند. از نظر عملکرد، صفحه های سرامیک بر تقریباً هر کاری را که دیسک های فلپ می تواند انجام دهند، انجام می دهند. با این حال، آنها می توانند به دلیل ساختار سرامیکی خود، عمل برش را بدون خطر گرم شدن بیش از حد انجام دهند. از این بهتر، بسیاری از صفحه های سرامیک بر مدرن نسبت به نمونه های فلزی خود از قابلیت سایشی بالاتری برخوردار هستند و از دوام بالاتری نیز برخوردار هستند.

صفحه پروفیل بر

صفحه های پروفیل بر یکی دیگر از مصرفی ترین انواع صفحه برش فرز است و برای برش صفحه پروفیلی استفاده می شود. از این صفحه در ساخت قوطی، لول و پروفیل های ساختمانی استفاده های زیادی می شود.

 صفحه آهن بر

انواع صفحه برش فرز برای برش دادن مواد فولادی و شکل دادن به آنها استفاده می‌شوند؛ از همین‌رو به آن‌ها صفحه برش آهن نیز می ‌گویند. اکثر صفحات برش آهن در قطر 180 میلی ‌متر و ضخامت 1.8 میلی‌ متر می‌باشند. اکثر صفحات آهن بر مینی نیز در قطر 115 میلی ‌متر و ضخامت 1 میلی ‌متر ساخته می شوند.

 صفحه استیل بر

صفحه های استیل بر دارای کمترین ضخامت بین صفحه های برش می باشند؛ حداکثر ضخامت صفحه های استیل بر در مدل های خاص 2 میلیمتر می باشد. از صفحه برش استیل بر می توان برای برش و لایه برداری از انواع فولاد سخت نظیر استیل (ضخامت کم) استفاده کرد.

منبع : آمازون