عمومیکسب و کار جدید

تفاوت جک ورودی صدا و جک خروجی صدا چیه؟

جک هدفون چیست؟

قبل از خرید میکروفون بی سیم و برای بررسی دلایل حذف جک هدفون، ابتدا باید بدانیم که جک هدفون چیست؟ جک هدفون که جک ۳/۵ میلیمتری نیز نامیده می‌شود، حفره‌ یا پورتی است که کابل هندزفری از طریق آن با تلفن همراه یا تبلت ارتباط برقرار می‌کند و می‌تواند موسیقی‌های مد نظر شما را به گوش شما برساند.

این پورت، از جمله پورت‌هایی است که حین انتقال صدا، کیفیت آن را دچار مشکل نمی‌کند و صدا را به صورت استریو منتقل می‌کند. جک ۳/۵ میلیمتری از دیرباز توسط شرکت‌های سازنده‌ی تبلت و تلفن همراه استفاده می‌شد و همچنان هم استفاده می‌شود. اما جدیدا به خاطر وجود سیاست‌هایی در برخی از شرکت‌ها، این پورت، از تلفن‌های همراه هوشمند آن شرکت‌ها حذف شده است. در زیر علل اصلی حذف شدن جک هدفون از اسمارت فون‌‌ها را بررسی خواهیم کرد.

دلایل اصلی حذف شدن جک هدفون از اسمارت فون‌‌ها

۱) فناوری بی‌سیم اختصاصی

جک‌های ۳/۵ میلیمتری هدفون و هندزفری، از دیرباز توسط شرکت‌های سازنده‌ی تلفن همراه مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما جدیدا تعدادی از شرکت‌ها مثل اپل، تصمیم به حذف این تکنولوژی از محصولات خود کرده اند. یکی از دلایل اصلی این اتفاق، خلق فناوری بی‌سیم مختص به خود است. با استفاده از مثالی این مورد را واضح خواهیم کرد.

دو شرکت گوگل و اپل را در نظر بگیرید که هر دو اقدام به تولید هندزفری‌های بی‌سیم کرده‌اند. هندزفری بی‌سیم گوگل نامیده می‌شود و قابلیت استفاده در گوشی‌های اپل را دارد. همچنین هندزفری‌های بی‌سیم اپل که نامیده می‌شوند، روی گوشی‌های گوگل مورد استفاده هستند. اما نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، این است که هر دوی این محصول‌ها با این‌که توانایی پخش موسیقی در گوشی‌های ساخته شده توسط شرکت رقیب را دارند، اما نمی‌توانند توانایی‌های خود را به طور کامل در اختیار کاربر قرار دهند.

بنابراین، اگر می‌خواهید از تمام قابلیت‌های هدفون‌های بی‌سیم استفاده کنید، باید تلفن همراه همان شرکت را بخرید. وقتی شرکتی جک هدفون موجود در تلفن‌های همراه خود را حذف می‌کند، یکی از دلایل عمده‌ی این ‌کار، ترغیب کابران به استفاده از محصولات منحصر بفرد خود است.

در نظر داشته باشید که در زمان‌های نه چندان گذشته، با پرداخت هزینه‌ا‌ی خاص، هم تلفن همراه را صاحب می‌شدید و هم از تمام امکانات هدفون آن گوشی می‌توانستید استفاده کنید. اما در حال حاضر، برای بهر‌مندی از یک سری از امکانات خاص هدفون‌های بی‌سیم شرکت‌هایی خاص، باید گوشی همان شرکت را هم تهیه نمائید. علاوه بر پرداخت هزینه‌ی اضافی توسط مشتری برای هدفون و گوشی مخصوص، شرکت‌هایی مثل اپل  و گوگل تکنولوژی هدفون بی‌سیم خود را هم می‌فروشند و از این طریق هم سودآوری می‌کنند.

۲) کاهش ضخامت اسمارت فون‌ها با حذف جک ۳/۵ میلیمتری هدفون

کم ضخامت بودن گوشی، یکی از فاکتورهای اساسی انتخاب تلفن‌های همراه است. هر کسی دوست دارد تلفن همراهی که تهیه می‌کند، نازک باشد تا استفاده از آن برای او راحت‌تر باشد. به همین خاطر، شرکت‌های سازنده‌ی موبایل‌ها و تبلت‌ها، از هر تصمیمی برای کاهش ضخامت محصولات خود استقبال کردند. یکی از این ایده‌ها و تصمیمات، حذف جک ۳/۵ میلیمتری بود. با حذف این پورت از محصولات، ضخامت آن‌ها به میزان قابل قبولی کاهش می‌یافت و استفاده از آن‌ها برای کاربران دلچسب‌تر می‌شد.

اما این دیدگاه فقط برای یک سری از مشتریان خاص قابل قبول بود. همان مشتریانی که دوست داشتند بخاطر داشتن تلفن همراهی باریک، خرید یک دانگل اضافی جک 3.5 میلیمتری را تجربه کنند. راه حل دیگری برای آن‌ها استفاده از هدفون‌های بی‌سیم بود که بخاطر باریک‌تر شدن گوشیشان، برایشان معقول است.

جک هدفون چیست؟ اصلا چرا باید را روی هر تلفن همراهی داشته باشیم؟ با استفاده از سخت افزاری ارزان، نیازی به جک هندزفری نخواهیم داشت. دانگل جک 3.5 میلیمتری، یک سخت افزار خارجی است که به پورت‌های موجود در تلفن همراه متصل شده و جک هدفون را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. در اغلب حالت‌ها، این دانگل‌ها از سمتی به پورت یا پورت قابل استفاده در گوشی‌های شرکت اپل وصل می‌شوند و از سمت دیگر، جک 3.5 میلیمتری را به تلفن همراه اضافه می‌کنند.

۳) ضد آب کردن تلفن‌های همراه

این دیدگاه به عنوان علت حذف جک هدفون، غیر معقول به نظر می‌رسد. چرا که در زمان‌های قبل‌تر از حذف این جک از تلفن‌های همراه نیز، بسیاری از تلفن‌های همراه با داشتن جک هدفون، ضد آب بودند. به عنوان مثال، Sony Xperia Z3 را در نظر بگیرید. این گوشی، با اینکه ضد آب به شمار می‌رفت، دارای جک هدفون هم بود. بنابراین، با داشتن جک هدفون هم می‌شود تلفن‌های همراه هوشمند را ضد آب کرد.

۴) افزایش فضای روی تلفن همراه

بنا به ادعای شرکت‌های سازنده‌ی تلفن همراه که جک هدفون را از محصولات خود حذف کرده‌اند، یکی از دلایل حذف جک هدفون، افزایش فضا برای بزرگ‌تر کردن باطری‌های تلفن همراه بود. در حالی که این اتفاق اصلا رخ نداد. به طور مثال، ظرفیت باطری در آیفون ۷، ۲۹۰۰ است. اما ظرفیت باطری در آیفون ۶، ۲۹۱۵ بود. این موضوع نشان‌دهنده‌ی این است که حتی با حذف جک هدفون، ظرفیت باطری افزایش نیافت.

علاوه بر موضوع ذکر شده، اسمارت فون‌ها از مواد گران قیمتی ساخته می‌شوند و شرکت‌های سازنده سعی در صرفه جویی این مواد و هزینه‌های خود دارد. اگر ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی تلفن‌های همراه هوشمند را یک منبع برای شرکت سازنده در نظر بگیریم، می‌توانیم بگوییم که این منبع نباید توسط پورت‌هایی که به سادگی و با هزینه‌ی کم قابلیت جایگزینی دارند، اشغال شود.

از جمله موادی که شرکت‌های سازنده از آن‌ها برای ساخت اسمارت فون‌ها استفاده می‌کنند می‌توان به شیشه و پلاستیک با کیفیت و ضد خش اشاره کرد. لازم به ذکر است که اولین شرکتی که جک هدفون را از اسمارت فون خود حذف کرد، شرکت اپل بود و این محصول، نام داشت.

۵) خودداری از افزودن پورت‌های اضافی روی اسمارت فون

همان طور که اشاره کردیم، می‌توان از طریق پورت‌های لایتنینگ یا USB-C هم از محتوای صوتی داخل تلفن همراه و تبلت استفاده کرد. تنها کاری که باید انجام دهید، استفاده از یک دانگل جک ۳/۵ میلیمتری است. با توجه به این، نگه داشتن یک پورت مضاعف روی اسمارت فون‌ها، اتفاق چندان معقولی به نظر نمی‌رسد. همان طور که در متن اشاره کردیم، علل مختلفی برای حذف جک ۳/۵ میلیمتری هدفون از اسمارت فون‌ها وجود دارد. تعدادی از آن‌ها به سود مشتری و تعدادی از آن‌ها به سود شرکت‌های سازنده‌ی تلفن همراه و تبلت است. اما علت اصلی حذف جک هدفون چیست؟

با توجه به دلایلی که ذکر کردیم، تنها دلیل معقول و قابل قبول برای این کار، افزایش سود مالی برای شرکت‌های سازنده است. با این کار هم از طریق فروش تلفن‌های همراه سود خواهند کرد و هم از طریق فروش تکنولوژی هدفون‌های بی‌سیم، و هم از طریق مجبور کردن کاربر به استفاده از هدفون‌ها و اسمارت فون‌های همان شرکت. به عنوان نکته‌ی آخر باید بگوییم که حذف جک هدفون، اتفاقی نیست که استفاده از تلفن همراه را به شکل غیر قابل باوری تحت تاثیر قرار دهد. این مشکل با استفاده از یک دانگل نه چندان گران قیمت، حل می‌شود.

تفاوت کابل صدای دو خط با سه خط در چیست؟

تفاوت کابل صدای دو خط با سه خط در چیست؟ کدام یک از این کابل های صدا میکروفون دار هستند؟ کابل های صدا دارای انواع مختلفی هستند که کانکتور های متفاوتی دارند. جک 3.5 میلیمتری یکی از آن ها می باشد. از این کابل می توان در موارد بسیاری موارد مثل AUX، هدفون، هدست، هندزفری و … استفاده کرد. اما همه ی کانکتور های جک 3.5 میلیمتری مثل هم نبوده از لحاظ شکل ظاهری و کاربرد متفاوت هستند. آن ها به سه دسته1 خط، 2 خط و 3 خط تقسیم می شوند. در ادامه به بررسی شباهت و تفاوت کابل صدای دو خط با سه خط خواهیم پرداخت و آن ها را از لحاظ ظاهر و کاربرد مقایسه می کنیم.

تفاوت کابل صدای دو خط با سه خط

کابل صدای دو خط

مشخصه ظاهری کابل صدای دو خط کانکتور آن می باشد. روی کانکتور این نوع از کابل های صدا دو خط یا حلقه افقی وجود دارد که کانکتور را به سه بخش تقسیم می کند. بخش های آن به ترتیب جهت انتقال صدای چپ، صدای راست و مشترک بین چپ و راست می باشد. از این نوع کابل ها فقط برای انتقال صدا می توانید استفاده کنید. در کابل های AUX، کابل های افزایش طول صدا و هدفون ها از نوع کانکتور استفاده می شود.

به کابل صدای دو حلقه TRS نیز گفته می شود. دقت داشته باشید که هدست ها این کابل را ندارند و فقط هدفون ها و سایر پخش کننده های بدون میکروفون دارای کابل TRS هستند. اگر نیاز دارید که هدفون های بدون میکروفون خود را به میکروفون مجهز کنید، می توانید یک کابل AUX سه خط تهیه کرده و با اتصال به هدفون خود این قابلیت را به آن اضافه کنید. به این نوع کابل، کابل AUX میکروفون دار نیز گفته می شود. هدفون و هدست علاوه بر تفاوت کابل صدای دو خط با سه خط دارای ویژگی های دیگری می باشند. برای بررسی دقیق تر این دستگاه ها می توانید به مقاله شباهت و تفاوت هدست و هدفون و هندزفری مراجعه کنید.

کابل صدای سه خط

کابل صدای سه خط همان طور که از نامش پیداست دارای 3 خط است که کانکتور را به 4 بخش تقسیم می کند و به آن TRRS نیز گفته می شود. سه بخش اول آن همانند کابل صدای دو خط مخصوص صدای چپ، راست و مشترک بین آن ها بوده و بخش چهارم آن برای میکروفون می باشد. از این کانکتور برای دستگاه هایی که علاوه بر انتقال صدا، میکروفون نیز دارند استفاده می شود. هدست، هندزفری و برخی از کابل های AUX از جمله این دستگاه ها هستند. تفاوت کابل صدای دو خط با سه خط در بخش میکروفون آن ها می باشد.

دقت داشته باشید که هدست ها یا همان هدفون های میکروفون دار حتماً باید این کابل و یا دو کابل جدا گانه برای انتقال صدا و میکروفون داشته باشند. هدست هایی که دارای دو کابل جدا هستند را فقط می توانید به دستگاه های دارای پورت صدا و میکروفون متصل کنید. برای اتصال آن ها به موبایل، تبلت و سایر دستگاه هایی که فقط دارای یک پورت جک 3.5 میلیمتری هستند نیاز به تبدیل 1 به 2 صدا دارید. این تبدیل ها دارای 2 ورودی برای صدا و میکروفون هستند و از سمت دیگر یک خروجی صدای TRRS یا 3 خط دارند. با این تبدیل ها می توانید هدست های دو سیم خود را به موبایتان وصل کرده و از آن استفاده کنید.

علاوه بر دو مورد عنوان شده در بالا کانکتور های تک حلقه ای به اسم TS نیز وجود دارد که صدای چپ و راست ندارد. این نوع کابل در دستگاه های قدیمی استفاده می شد و صدا را به طور مشترک و مساوی بین گوش راست و چپ پخش می کرد. همان طور که دیدیم این کابل ها دارای قطر 3.5 میلیمتر بودند و از لحاظ ظاهری فقط در تعداد خطوط روی کانکتور متفاوت هستند. اما تفاوت کابل صدای دو خط با سه خط از نظر کاربرد، میکروفون داشتن کابل 3 خط می باشد.